Effektiva, jämlika och eftertraktade digitala tjänster till Finland.
Hos oss händer det
Passera Hos oss händer det sektionKommunutredning: Två tredjedelar av kommunerna har främjat ibruktagandet av det lagstadgade Ryhti-systemet
Två tredjedelar av kommunerna i Finland har redan vidtagit åtgärder för att förbereda sig på ibruktagandet av det nya lagstadgade datasystemet för den byggda miljön (Ryhti), berättar DigiFinlands färska kommunutredning som gjorts på uppdrag av miljöministeriet. Det finns dock betydande skillnader i kommunernas åsikter, resurser och beredskap i resultaten.
Blogg: Även nationell beredskap måste säkerställas trots sparkraven
Under 2024 har välfärdsområdena tvingats genomföra snabba och omfattande budgetnedskärningar. Man har varit tvungen att fatta beslut om besparingar i all hast och under stort
Målet är att göra hälsovården smidigare – DigiFinland och JST Healthcare Solutions samarbetar
DigiFinland Oy och JST Healthcare Solutions Oy inleder ett samarbete vars mål är att kombinera de bästa sidorna av symtombedömningarna i Omaolo och programmet Smart bedömning av vårdbehovet. Genom att samarbeta vill man säkerställa att invånarområdena kan använda lösningar som grundar sig på nationella vårdrekommendationer och som konstaterats vara trygga för att handleda klienterna och stöda vårdpersonalen.
Eloisas elektroniska familjecenter betjänar invånare och vårdpersonal
Södra Savolax välfärdsområde, Eloisa, har varit en föregångare genom att ta i bruk alla tjänster inom Elektroniskt familjecenter (EFC). Ibruktagandet har varit lyckat och nu kan invånare och vårdpersonal använda Eloisas elektroniska familjecenter. Tjänsterna inom EFC-helheten kompletterar varandra och stöder en nätverksbaserad utveckling av familjecenterverksamheten.
Nya anvisningar som stöd för social- och hälsovårdens AI-ekosystem håller på att färdigställas
DigiFinland har på uppdrag av social- och hälsovårdsministeriet i september inlett en fortsatt utredning vars mål är att utarbeta anvisningar för välfärdsområdenas dataskyddstolkningar i användningsfall för artificiell intelligens.
Blogg: Patienter och yrkesutbildade inom social- och hälsovården förtjänar välfungerande och effektiva digitala tjänster
Det finns varken tid eller pengar att förlora i utvecklingen av digitala social- och hälsovårdstjänster. Arbetet kräver ett nationellt samarbete som gynnar det finländska samhället.
Blogg: Finland har alla förutsättningar att bli en ledare inom utnyttjande av artificiell intelligens i social- och hälsovården
Artificiell intelligens (AI) håller i allt högre grad på att bli en del av den finländska social- och hälsovården, och dess möjligheter är lovande. Artificiell intelligens möjliggör lösningar som kan förbättra kvaliteten i vården, effektivisera serviceprocesserna och ge kostnadsbesparingar. Den finansieringsansökan som nyligen öppnades erbjuder möjlighet att testa AI-lösningar och främja utvecklingen av AI inom social- och hälsovården.
Jourhjälpen 116117 utvidgas till hela Fastlandsfinland
I mitten av oktober 2024 omfattar Jourhjälpen 116117 hela Fastlandsfinland då Lapplands välfärdsområde tar i bruk tjänsten. Invånarna i Lapplands välfärdsområde får handledning och rådgivning från och med den 14 oktober på numret 116117. Samtidigt uppdateras webbplatsen www.116117.fi med välfärdsområdets uppgifter. Innehållet för Lapplands välfärdsområde är även tillgängligt på tre samiska språk.
DigiFinland Oy och HUS Psykiatri fördjupar samarbetet kring Terapinavigator- och Interventionsnavigatortjänsterna
DigiFinland och HUS har ingått ett samarbetsavtal om att tillhandahålla Terapinavigator- och Interventionsnavigatortjänster i fortsättningen som en del av DigiFinlands tjänsteportfölj. Samarbetet möjliggör utvecklingen och etableringen av navigatorerna som en nationellt betydelsefull digital mentalvårdstjänst.
Utvecklingen och ibruktagandet av det elektroniska familjecentret har framskridit
Utvecklingen och ibruktagandet av servicehelheten Elektroniskt familjecenter har framskridit under året. Från och med början av året har det tillkommit flera egenskaper och funktioner som förbättrar användarupplevelsen. De nya egenskaperna och funktionerna som ska utvecklas finns tillgängliga för de områden som använder servicen. Till den elektroniska familjecenterhelheten hör Omaperhe, Omahelpperi för unga och det Elektroniska familjecentret för vårdpersonal.
DigiFinland utför informationsplattformsarbetet för projektet Digital servicehelhet för kontinuerligt lärande
Undervisnings- och kulturministeriets samt arbets- och näringsministeriets projekt Digital servicehelhet för kontinuerligt lärande har beställt ett informationsplattformsarbete av DigiFinland. Den informationsplattformstjänst som skapas inom dataplattformsprojektet gör det möjligt att samla in, redigera, analysera och dela information om kompetens, utbildning och arbetsmarknaden för att använda de tjänster som projektet producerar.
Deltagare i AI-hackaton löste utmaningar inom hälso- och sjukvården
I juni var DigiFinland med i ett hackaton ordnat av Microsoft, i vilket man strävade efter att med exempellösningar konkretisera identifierade användningsfall för artificiell intelligens inom social- och hälsovården.
Blogg: Fartfylld vår och inspirerande höst
Stunden innan semestrarna inleds är en naturlig tid för oss finländare att granska resultaten från början av året och vända blickarna mot höstens intressanta helheter.
Välfärdsområdenas experter inom informationssäkerhet samlades för ett evenemang om informationssäkerhet
I början av juni 5–6.6.2024 ordnade social- och hälsovårdsministeriet, inrikesministeriet och finansministeriet ett evenemang om informationssäkerhet i Tammerfors. DigiFinland ansvarade för det praktiska genomförandet av evenemanget.
Blogg: Genuint för våra kunder
En av våra värderingar är att agera kundorienterat. Det visar på vår genuina vilja att betjäna våra kunder och utveckla vår verksamhet för kundernas bästa.
Nytt nätverk främjar AI inom social- och hälsovården
Social- och hälsovårdsministeriet har lanserat ett ekosystem för att dra nytta av AI inom social- och hälsovården. DigiFinland fungerar som koordinator för ekosystemets praktiska verksamhet.
Experter på familjecenternätverk är en nationell resurs
Det elektroniska familjecentret har ända från början utvecklats i samarbete med områdena, de nationella aktörerna, kommunerna, organisationerna och församlingarnas familjecenternätverk. Med hjälp av aktivt samarbete kan tjänstehelheten Elektroniskt familjecenter utvecklas så att det motsvarar behoven.
Pilotförsöken med tjänsten Omavire som utvecklats för självutvärdering av arbets- och funktionsförmågan inleddes
De första pilotförsöken med tjänsten Omavire inleddes i Mellersta Nylands välfärdsområde, dvs. Keusote, 19.6.2024. Under 2024 genomförs pilotförsök utöver i Keusote till exempel i Österbottens, Norra Österbottens och Satakunta välfärdsområden. Med pilotförsöken samlar man in respons från invånare och vårdperso
DigiFinland Oy och HUS-sammanslutningen samarbetar kring tjänsten Terapinavigatorn
DigiFinland Oy och HUS-sammanslutningen har ingått ett samarbetsavtal om att i fortsättningen tillhandahålla tjänsten Terapinavigatorn som en del av DigiFinlands tjänsteportfölj.
Projektet Cirrus förde oss mot säkrare offentliga molntjänster
Projektet Cirrus, som tillsatts av finansministeriet och genomförts av DigiFinland avslutas i slutet av juni. Projektets huvudsakliga mål var att utveckla verksamhetsmodeller och avtalsvillkor som
Tjänsten Tarmoa upplevs som nyttig
-Mycket positiv feedback om pilotprojektet
Tarmoa är en digital tjänst för främjande av välfärd och hälsa som samlar de tjänster, funktioner och aktiviteter som välfärdsområdena, kommunerna, församlingarna och organisationerna erbjuder
Åh nej, fästingen bet och getingen stack! Måste jag till jouren?
Sommaren kommer och med den följer tyvärr också sommarens bekanta plågoandar. När ger stick och bett anledning att uppsöka jouren? Läs om hur Jourhjälpen 116117
Pappor tar hand om små barn allt mer och självständigare än tidigare – Omaperhe.fi stöder jämställdheten i familjer med omfattande expertinformation och tjänsteutbud
Enligt FPA:s och Institutet för hälsa och välfärds (THL) gemensamma undersökning deltar papporna allt aktivare och mer självständigt i skötseln av små barn. Det har
Kommunutredning: Över hälften av kommunerna har främjat ibruktagandet av det lagstadgade datasystemet för den byggda miljön – ’Framtidens riktning är rätt, men hoppig’
Kommunerna tar före 2029 i bruk Finlands miljöcentrals nya lagstadgade datasystem för den byggda miljön (Ryhti) i planläggningen och bygglovet. Det offentligt ägda specialuppgiftsbolaget DigiFinland
Klientorienterade förbättringar i Omaperhe genom versionsuppdateringen
Omaperhe har utvecklats med metoder för gemensam utveckling och utvecklingen av servicen styrs starkt av klientorientering. Beaktandet av klienterna och användarupplevelsen syns i Omaperhe-tjänsten som
Antalet fall av könssjukdomar ökar i Europa – Omaolo erbjuder en symtombedömning med låg tröskel om man misstänker att man har smittats av könssjukdomar
Smittorna av könssjukdomar ökar i hela Europa, berättar ECDC (European Centre for Disease Prevention and Control) i sin publikation. År 2022 ökade antalet fall av
Den bästa hjälpen för en person med ryggsmärta är ofta egenvård och stöd av fysioterapeut istället för läkarmottagning
– Omaolo erbjuder en symtombedömning med låg tröskel och stöd för egenvård för personer med ryggsmärta
Enligt översiktsartikeln som publicerades i Lääkärilehti 25.4.2024 (På finska Lääkärilehti 2024; 79 : e39728) rekommenderas i första hand konservativa behandlingsmetoder för behandling av ryggsmärta och
Det elektroniska familjecentret för vårdpersonal – en lösning för vårdpersonalen och samarbetet inom familjecenterarbetet
Tjänsten Det elektroniska familjecentret för vårdpersonal har publicerats den 15.4.2024. Tjänsten förbättrar genom sina funktioner informationsdelningen och samarbetet mellan vårdpersonalen inom familjecenterarbetet. Det elektroniska familjecentret
Antalet fall av könssjukdomar ökar i Europa – Omaolo erbjuder en symtombedömning med låg tröskel om man misstänker att man har smittats av könssjukdomar
Smittorna av könssjukdomar ökar i hela Europa, berättar ECDC (European Centre for Disease Prevention and Control) i sin färska publikation. År 2022 ökade antalet fall av könssjukdomar betydligt. Enligt ECDC:s rapport ökade gonorréfallen med 48 procent, syfilisfallen med 34 procent och klamydiafallen med 16 procent jämfört med året innan.
Kan digitala tjänster vara enkla och tillgängliga för alla – Tips till planerarna samlas in via samarbete
Forskningsprojektet DigiIN samlar tillsammans med FPA, DigiFinland och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata in tips särskilt för dem som planerar offentliga digitala tjänster om hur tjänsterna kan planeras så att de lämpar sig för alla slags användargrupper.
Presentation av webbtjänsten Omahelpperi för unga
Omahelpperi har sammanställt tillförlitlig information, stöd och tjänster som lämpar sig för de ungas livssituationer på en och samma adress. Att nå målgruppen är viktigt när det gäller att göra webbtjänsten känd. Som stöd för detta har man nu producerat nya videor och ett digitalt spel om innehållet i Omahelpperi för undervisningsändamål. Omahelpperi publicerades i november 2023 och kan tas i bruk av välfärdsområdena och Helsingfors stad.
Jourhjälpen 116117-chatt – ny kontaktkanal till en bekant tjänst
En chatt har varit en önskad kontaktkanal till Jourhjälpen 116117. DigiFinland har vid sidan av Jourhjälpens telefontjänst utvecklat en chatthelhet som områdena lätt kan ta i bruk.
Fem år fyllda av utveckling för Omaolo
I februari 2024 fyllde Omaolo fem år. Servicen har ända från början fokuserat på kontinuerlig utveckling, tillförlitlighet och patientsäkerhet. För närvarande satsar man i Omaolo särskilt på kundupplevelsen och servicens effektivitet. Utredningen om Omaolos effektivitet som genomfördes hösten 2023 visade att fungerande patienthandledningsprocesser är en förutsättning för att uppnå effektivitet.
Hoidonperusteet.fi kräver inloggning fr.o.m. 19.3.
Den öppna användningen av tjänsten Hoidonperusteet.fi upphör den 19.3.2024 och framöver används tjänsten endast av de områden som har ingått ett avtal om att använda tjänsten med DigiFinland. Den vårdpersonal som använder tjänsten ska i fortsättningen logga in.
Förordningen om medicintekniska produkter stärker förtroendet och patientsäkerheten
– EU-förordningens övergångstider förpliktar tillverkarna redan denna vår
Förordningen om medicintekniska produkter uppfyller den moderna, digitaliserade hälso- och sjukvårdens behov och garanterar produkternas patientsäkerhet. Enligt direktivet som föregick förordningen ska tillverkare av medicintekniska
Pilotprojektet för Tarmoa-tjänsten inleds
Tarmoa är en webbtjänst för främjande av hälsa och välfärd och med hjälp av vilken tjänster och funktioner som främjar välfärd och hälsa i välfärdsområdet,
Om en tand värker eller plomb lossnar hjälper symtombedömningen för symtom eller skada i tänder eller mun i Omaolo dig vidare
Symtombedömningen för symtom eller skada i tänder eller mun i Omaolo som använts i ett år har redan visat sig vara nyttig. År 2023 fylldes
Det elektroniska familjecentret: utvecklat genom starkt samarbete – i bruk med kompetent stöd
Som stark grund för Det elektroniska familjecentret ligger ett långsiktigt utvecklingssamarbete med områdena och partner. Som ett resultat av det gemensamma skapandet kan webbtjänsterna Omahelpperi
Projektet Virta som har stött utvecklingen av informationsledningen inom välfärdsområdena avslutas i slutet av år 2023
Projektet Virta som social- och hälsovårdsministeriet finansierar håller på att avslutas. Projektet har genomförts under åren 2020–2023. Projektet var en del av det nationella programmet
Mångsidiga och framgångsrika test på Polis-plattformen
Under 2023 har man gjort ett pilotprojekt med Polis, en plattform för medborgarinflytande. Plattformen Polis har testats i välfärdsområdena med syftet att förbättra invånarnas möjligheter
Utredning om fördelarna med artificiell intelligens inom välfärdsområdenas social- och hälsovårdstjänster
DigiFinland genomför en utredning som social- och hälsovårdsministeriet begärt. Med utredningen vill man identifiera potentiella användningsändamål för artificiell intelligens inom social- och hälsovården i välfärdsområdena samt beskriva möjligheterna för att utnyttja artificiell intelligens. Arbetet inleddes i november 2023 och är avsett att slutföras i februari 2024.
Omasuuntima – kundbemötanden på ett nytt sätt
Omasuuntima har utvecklats genom gott samarbete mellan välfärdsområdena som använder tjänsten, samt huvudanvändarna i Helsingfors stad. För att tjänsten ska kunna tas i bruk finns det ett koncept som anpassas till välfärdsområdena, samt stödmaterial för att garantera smidig användning. Med Omasuuntima identifieras kundrelationen inom social- och hälsovården och hen hänvisas till en lämplig serviceväg. Social- och hälsovårdens knappa resurser riktas samtidigt bättre.
Blogg: Ett nytt sätt att påverka
I slutet av 2023 och i början av det nya året diskuteras många viktiga teman, både i Finland och globalt. Det händer enkelt att diskussionen
Fetma blir vanligare i Finland – coachningen för viktkontroll i Omaolo erbjuder stöd för viktkontroll
Av THL:s nyligen publicerade undersökning Hälsosamma Finland framgår att fetma och bukfetma har blivit vanligare bland personer i arbetsför ålder, dvs. 20–64-åringar. Cirka 1,2 miljoner
Ny efterlängtad egenskap: Hoidonperusteet.fi nu även på engelska
Tjänsten Hoidonperusteet.fi har uppdaterats i december 2023. I och med uppdateringen kan tjänstens innehåll och användargränssnittet nu förutom på finska och svenska även användas på
Kanta-certifiering för DigiFinlands tjänst Elektronisk arkivering
I välfärdsområdena har man identifierat cirka 850 system eller databaser som ska arkiveras och vars uppgifter borde arkiveras på behörigt sätt. Bäst lyckas detta med
Ändringsarbeten i telefonnätsförbindelserna för Jourhjälpen 116117 utförs 9.1.2024
Jourhjälpen 116117 byter telefonnätsoperatör den 9.1.2024. Under ändringsarbetena kan det förekomma korta avbrott i telefontrafiken.
Avtalsförhandlingar med molnleverantörer pågår inom Cirrus-projektet – resultaten av den tekniska dialogen publiceras vid årsskiftet
Inom Cirrus-projektet inleddes avtalsförhandlingar med molnleverantörer i slutet av oktober. Förhandlingarnas mål är att hitta sätt att så effektivt som möjligt främja den offentliga förvaltningens
Blogg – Den nya utredningen avslöjar: Omaolo ger besparingar och en bättre serviceupplevelse för klienten
Minst tiotals euro lägre kostnader per patientkontakt, betydligt snabbare lösningar på klienternas oro och inbesparingar i vårdarnas arbetstid. Den nya utredningen avslöjar att alla dessa
Den nya effektivitetsutredningen av Omaolo avslöjar den digitala tjänstens potential
Effektivitetsutredningen av Omaolo som publicerades i november 2023 visar att den digitala tjänsten kan spara vårdarnas arbetstid avsevärt. Undersökningen visade att de mest effektiva symtombedömningarna
Nya Omahelpperi.fi – tillförlitlig information och stöd för unga i olika skeden av livet
Omahelpperi är en webbtjänst som samlar information, stöd och tjänster om hälsa, välbefinnande och människorelationer för unga på en webbadress: omahelpperi.fi. Syftet är att tjänsten
Den separata symtombedömningen för coronavirusinfektion försvinner från Omaolo
Den separata symtombedömningen för coronaviruset försvinner från Omaolo den 21.11.2023. I Omaolo finns andra symtombedömningar med vilka man kan bedöma tillståndet och hjälpbehovet även vid
Om du misstänker en könssjukdom, gör Omaolo!
Könssjukdomar har blivit vanligare under den senaste tiden i synnerhet i Nyland.Enligt HUS meddelande har antalet gonorréinfektioner i Finland fördubblats sedan år 2021. År 2022
Ungas Omahelpperi publiceras i november
Omahelpperi är en nationell webbtjänst som samlar information, stöd och tjänster för unga på en och samma adress. DigiFinland har aktivt utvecklat Omahelpperi tillsammans med
Nytt videoinnehåll på webbtjänsten Omaperhe
Under den gångna sommaren och hösten har man lagt till nytt videoinnehåll i Omaperhe som berikar tjänstens utbud. Man vill särskilt erbjuda invånarna korta och
Tarmoa – Välbefinnande i vardagen
Tjänsten Tarmoa har som mål att det är lätt för både kunder och vårdpersonal att hitta tjänster och funktioner som främjar välbefinnandet, arbets- och funktionsförmågan,
Tietoevry Tech Services har valts till leverantör av DigiFinlands ICT-plattformstjänster
DigiFinland har valt Tietoevry Tech Services som samarbetspartner för att leverera ICT-plattformstjänsterna för de digitala tjänster som produceras samt för personalens grundläggande informationstekniktjänster. Samarbetets mål
Internationellt samarbete inom Cirrus-projektet
Evenemanget EURITAS Summit som ordnades i september samlade experter på molntjänster från olika delar av Europa. Under evenemanget berättade man om de senaste utvecklingstrenderna i
Allt fler får hjälp via Omaolo och undviker köande på hälsostationen
Misstankar om könssjukdomar och halsont frågas om i Omaolo-webbtjänsten.
Omaolo är en landsomfattande elektronisk kanal för tjänster och ärendeskötsel inom hälso- och sjukvård, socialväsendet och mun- och tandvården, och som stöder egenvård samt hänvisar till ändamålsenlig hjälp, vid behov. I Omaolo ingår bland annat olika symtomenkäter, hälsokontroller, servicebedömningar och välbefinnandecoachningar.
Ibruktagandet av Omaperhe framskrider i snabb takt
Omaperhe används nu i fyra områden och före utgången av 2023 utvidgas servicen till flera nya områden.
Omaperhe är en nationell webbtjänst och databank som utvecklats av DigiFinland. Tjänsten samlar tjänster avsedda för barnfamiljer och fokuserar särskilt på förutseende kommunikation och handledning samt rådgivning och handledning i det inledande skedet.
Webblatsen för Jourhjälpen 116117 förnyades
Jourhjälpen 116117 är en rådgivningstjänst som ordnas av välfärdsområdena och som ger råd vid plötsliga hälsoproblem. Tjänstens webbplats 116117.fi har fått ett nytt utseende. I
Omavire hjälper att utvärdera den egna arbets- och funktionsförmågan
Omavire är en digital tjänst för personer i arbetsför ålder för självutvärdering av arbets- och funktionsförmågan. Tjänstens första utvecklingsfas, den inledande kartläggningen av arbets- och
Blogg: Den medicintekniska produkten utmärker sig genom sin pålitlighet
Pålitlighet utgör en absolut grund för digitala tjänster. Social- och hälsovårdsområdet erbjuder ett brett utbud av tjänster med varierande egenskaper och priser. Det kan vara svårt att avgöra vilken tjänst som är fungerande, pålitlig och kompatibel. Tjänstens standard- och auditieringsanteckningar är till hjälp och utgör en garanti för tjänstens kvalitet.
Underhållskostnaden för det gamla social- och hälsovårdssystemet är uppskattningsvis 60 000 euro per år
Underhållskostnaden för de gamla social- och hälsovårdssystemen är uppskattningsvis cirka 5 000 euro per månad och 60 000 euro på årsnivå.
Arbetet med att utveckla avsnittet för vårdpersonal vid Elektroniska familjecentret framskrider
Pilotprojekten av avsnittet för vårdpersonal inleds i slutet av 2023 och den första produktionsversionen publiceras uppskattningsvis i början av 2024. Avsnittet för vårdpersonal är en
Blogg: DigiFinland ger svar på målen enligt det nya regeringsprogrammet
Det färska regeringsprogrammet betonar med eftertryck digitaliseringens möjligheter att lösa brännande problem med stöd av ändringar i lagstiftningen. Regeringsprogrammet betonar dessutom nätverksbaserat samarbete, integrationer, kunskapsbaserad
Vårdanvisningar från Jourhjälpen exempelvis på bryggan
Det är bra att semesterfirare i hemlandet vet att man genom att ringa Jourhjälpens avgiftsfria nummer 116117 får hjälp med plötsliga hälsoproblem. Tjänsten används i
Hoidonperusteet.fi förnyades och anpassar sig till områdets behov
Tjänsten Hoidonperusteet.fi som stöder yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården i brådskande bedömning av vårdbehovet har fått en ny fräsch grafisk profil. Samtidigt har man också gjort efterfrågade förbättringar i tjänstens användbarhet. Regionalt innehåll gör det möjligt att anpassa tjänsten till områdets behov.
Helpperis innehåll intresserade de unga – Testanvändningen av webbtjänsten gav goda resultat och värdefulla utvecklingsförslag
Helpperi är en nationell webbtjänst som utvecklats av DigiFinland för 13-29-åringar och som samlar information, stöd och tjänster för unga på en och samma adress. Syftet med tjänsten är att den unga ska hitta tillförlitlig information och hjälp i olika former som passar den egna livssituationen. Helpperi stöder servicehelheten Familjecenter och är en del av det Elektroniska familjecentret.
Samarbete med projekten Från familjeledighet till arbetslivet och Tydlig riktning
Det Elektroniska familjecentret har haft ett lyckat samarbete med projekten Från familjeledighet till arbetslivet och Tydlig riktning.
Tjänsten Omasuuntima utvecklas tillsammans med klienterna
Kundrespons och reaktioner på den utgör grunden för utvecklingen av tjänsten Omasuuntima. I slutet av 2022 ombads de klienter som deltog i den gemensamma utvecklingen
Blogg: Det finns redan lösningar
Som bäst söker man lösningar för de kommande åren i de pågående regeringsförhandlingarna. Det finns inga enkla lösningar som lämpar sig för den ekonomiska situationen
Den offentliga sektorn känner till fördelarna med molntjänster, men molnövergången är inte problemfri
Den offentliga sektorn i Finland sätter för närvarande 73 miljoner euro i molntjänster (2023). Detta framgick av Molnpotentialen, dvs. underprojektet PIPO, som genomfördes i början
DigiFinlands integrationstjänst erbjuder lösningar för automatisering av dataöverföring till ägarkunder
Kraven på kostnadseffektiv organisering av informationshantering och integrationstjänst ökar ständigt. DigiFinland erbjuder välfärdsområdena integrationstjänster för informationshanteringens behov. Integrationstjänsten främjar användningen av befintlig information och minskar
Nytt i tjänsten Omasuuntima – Now also available in English
DigiFinland publicerade en ny 3.1-version av tjänsten Omasuuntima för produktionsanvändning 31.5.2023. Nytt i versionen är det engelskspråkiga användargränssnittet, kundens möjlighet att radera sina uppgifter från
Omaolos visuella utseende förnyades
Omaolos visuella utseende har förnyats. Den synligaste förändringen är den förnyade logotypen som har fräschats upp och förtydligats så att den skiljer sig från andra tjänster. Tjänstens visuella utseende har också förnyats i fråga om färger och fonter.
Nya funktionaliteter och innehåll i Omaperhe
ebbtjänsten Omaperhe, som produceras av DigiFinland, lanserades i början av år 2023 och användningen av tjänsten påbörjas under detta och nästa år. Omaperhe används nu
Kartläggning av kommunernas tekniska sektor:
Nyttigt med digital teknologi och digitalt material men ytterligare stöd behövs
I mars-april 2023 genomförde DigiFinland en enkät om de anställdas digitala beredskap för planläggning och bygglov i kommunerna. Enkäten fick svar från hälften av kommunerna
Blogg: Den finländska hälso- och sjukvården behöver samarbeta med
Krisen inom den finländska hälso- och sjukvården kan inte ha passerat obemärkt. Vårdköerna ökar, hälso- och sjukvårdspersonalen belastas med en allt större börda och det
DigiFinlands årsberättelse och ansvarsrapport 2022 har publicerats
DigiFinlands årsberättelse och ansvarsrapport 2022 har publicerats. I helhet ger man de viktigaste uppgifterna om bolagets verksamhet 2022 samt rapport om bolagets ansvarsfullhet. Rapporten omfattar
Jourhjälpen 116117 är en tjänst för 1,7 miljoner samtal
År 2022 tog tjänsten Jourhjälpen 116117 emot över 1,7 miljoner samtal. Om samtalen fördelas jämnt över årets alla timmar skulle de uppgå till nästan 200.
Utvecklingen av Helpperi framskrider – de första pilotprojekten inleds före sommaren
DigiFinlands elektroniska familjecenter är en serviceportal för välfärdsområdenas familjecenterverksamhet. Det elektroniska familjecentrets del unga kommer i fortsättningen heta Helpperi. Det är en webbtjänst som samlar
Blogg: Tävling om experter
Konkurrensen inom vårt strategiskt viktigaste delområde är hård. I den konkurrensen måste vi ha klara mål, hållbara grundförutsättningar och vara i formtopp varje vecka. För att hålla fast vid det bästa teamet måste man arbeta för lagandan. Det är nödvändigt att sörja för redskapen, träningen, omsorgen och välbefinnandet. I tävlingen om bästa experter klarar man sig endast med genuin vilja att satsa på människor.
Blogg: Har oro ett pris?
Digitaliseringen ses som en lösning för social- och hälsovårdssektorn som nu genomgår en förändring. Vi hoppas på en lättnad för resursutmaningarna som hastigt blir allt
Kom med på Informationshanteringstjänsternas kundforum
DigiFinlands Informationshanteringstjänster ordnar ett kundforum 19.4.2023 kl. 9–11. Vi behandlar aktuella saker som berör elektronisk arkivering och integration. Forumet riktas till kontaktpersonerna för områdenas elektroniska
DigiFinlands tjänst Elektronisk arkivering erbjuder stöd för arkivering av social- och hälsovårdsuppgifter
Tjänsten Elektronisk arkivering stöder kundorganisationerna i att arkivera social- och hälsovårdsuppgifter på ett ändamålsenligt och datasäkert sätt. Arkiveringstjänsten kan utnyttjas i hela arkiveringsprocessen, från planering
AuroraAI-projektet skapade en grund för människocentrerad informationsledning med öppen modellering
DigiFinlands AuroraAI-projekt avslutades i slutet av år 2022. DigiFinlands AuroraAI-projekt var en del av AI-programmet AuroraAI som koordinerades av finansministeriet åren 2020–2022. Referenstagningar som genomförts
Cirrus-projektet går vidare till diskussioner om dataskyddsfrågor
Projektet för utveckling av dataskyddet för molntjänster Cirrus har övergått till dialog- och förhandlingsfasen. Den 27.1.2023 ordnades ett Kick off-distansmöte för projektets intressentgrupper. Under evenemanget
Blogg: Att utnyttja det goda förnuftigt
Finlands social- och hälsovårdsområde inklusive räddningsväsendet omorganiserades den 1 januari 2023, när de nya välfärdsområdena inledde sin verksamhet. Förändringen är stor och alla dess konsekvenser
Sitra och DigiFinland inför en demokratisk innovation till Finland – Polis-plattformen möjliggör en ny slags diskussion
Polis är en nätplattform som bygger på öppen källkod och syftar till att möjliggöra ett konstruktivt utbyte av åsikter kring ett valt tema. Användningen av
Riksomfattande tjänster som främjar välfärd och hälsa
Målet för det digitala servicekonceptet för främjande av välfärd och hälsa (Hyte) är att sammanställa välfärds- och hälsofrämjande service i ett riksomfattande serviceutbud. I helheten
Tietojohtaja.fi är en heltäckande tjänst för informationsledning
DigiFinlands tjänst Tietojohtaja.fi är lösningen på organisationens informationsledningsutmaningar. Tjänsten omfattar hela dataproduktionsprocessent och en tjänst för kontinuerligt underhåll. Tjänsten lanserades hösten 2022. Tietojohtaja.fi-tjänsten möjliggör ett
Den elektroniska familjecentrets tjänst Omaperhe har publicerats
DigiFinlands tjänst Omaperhe har publicerats och tjänsten tas i bruk i välfärdsområdena och i Helsingfors under 2023. Efter att Omaperhe tagits i bruk börjar de
Omaolos versionsuppdatering den 18 januari 2023 förbättrar funktionen och vyn i invånarens användargränssnitt
I tjänsten Omaolo har det gjorts flera önskade och nödvändiga uppdateringar som förbättrar vyn för invånarens användargränssnitt och tjänstens funktion. I den nya versionen av
Cirrus-projektet som inleddes våren 2022 utvecklar dataskyddet för molntjänster
Målet med Cirrus är att göra den offentliga förvaltningens molnöverföring snabbare genom att minska och eliminera riskerna i anslutning till dataskyddet i offentliga molntjänster, samt
Blogg: Kommunernas och välfärdsområdenas gemensamma kunskapsunderlag stöder invånarnas välfärd och hälsa
I den strategiska planeringen bör man kunna granska befolkningens välfärd och hälsa som en helhet – både lokalt på kommunnivå och inom hela välfärdsområdet. Det
Inom social- och hälsovårdsbehovsprojektet (sote-behovsprojektet) utvecklas en ny datalagrings- och rapporteringslösning för regionerna
Behovet av social- och hälsovård-minimiinformation, dvs. sote-behovsprojektet, inleddes i början av juni 2022. Projektet fungerar som en del av DigiFinlands tjänst Tietojohtaja.fi. I sote-behovsprojektet produceras
Tays Sömnpoliklinik: Kostnadseffektivitet genom förändrade verksamhetssätt och Suuntima-tjänsten
På Tays Sömnpoliklinik ledde förnyandet av verksamhetssätten till kostnadseffektivitet och nytta för såväl de yrkesutbildade personerna på poliklinik som för klienterna. I november fick Tays
Blogg: Tillsammans mot det nya
I önskningarna för det nya året dyker det upp välkända fraser om en ny början och att lämna det gamla bakom sig. För många är
I Toivo-programmets webbinarium fick vi höra om utvecklingen av välfärdsområdenas informationsledning inom Virta-projektet
Välfärdsområdena inleder sin verksamhet i början av 2023 och förbereder sig på att leda genom information, i enlighet med den nya lagen om ordnandet av
Den förnyade 116117.fi-webbplatsen erbjuder regional information om Jourhjälpen
Webbplatsen för tjänsten Jourhjälpen 116117 som hittas på adressen 116117.fi har förnyats. På webbplatsen finns nu mer omfattande information om de regionala Jourhjälpen-tjänsternas verksamhet. På
Uppgifter om välbefinnande kan tills vidare inte uppdateras på Mina Kanta-sidorna från tjänsten Omaolo.fi
I DigiFinlands tjänst Omaolo.fi görs datasystemuppdateringar och därför kan uppgifter om välbefinnande från tjänsten Omaolo för närvarande inte sparas på Mina Kanta-sidorna. Detta innebär att
DigiFinlands nya styrelse och nomineringskommitté har utsetts
Ägandet av DigiFinland Ab utvidgas till alla välfärdsområden, Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen från och med den 1 januari 2023. Aktieägarna har i samband med utvidgningen
Utvecklingen av det elektroniska familjecentret som helhet framskrider och vi utvidgar partnernätverket
Vi genomför det riksomfattande elektroniska familjecentret i samarbete med flera samarbetspartner. Inom projektet Elektroniskt familjecenter inleder Befolkningsförbundet sin verksamhet som partner i innehållshanteringen. Befolkningsförbundet har
Samarbetspartner har valts för lösningen för arkivering av gamla klient- och patientuppgifter
DigiFinland har konkurrensutsatt en lösning för att arkivera klient- och patientuppgifter i Kanta-tjänsten från social- och hälsovårdsaktörernas och de framtida välfärdsområdenas gamla system som tagits
AuroraAI-projektet på slutrakan
Finansministeriets AuroraAI:s programperiod är på slutrakan. Samtidigt tar DigiFinlands AuroraAI-projektperiod slut. DigiFinland har fungerat som implementerare av användargränssnittstjänster i AuroraAI-programmet. DigiFinlands AuroraAI-projekt har implementerat de
Piloten för tjänsten Omaperhe och inledandet av produktionsanvändningen närmar sig
Arbetet med att uppföra ett riksomfattande elektroniskt familjecenter är i full gång och i oktober kan man genomföra ett pilotförsök med tjänsten Omaperhe. Användningen av
Ägandet av DigiFinland utvidgas till välfärdsområdena
Statsrådets allmänna sammanträde har gett finansministeriet rätt att godkänna DigiFinland Ab:s ägararrangemang, vilket innebär att majoriteten av bolagets aktier vederlagsfritt överlåts till välfärdsområdena, Helsingfors stad
I kundforumet för elektronisk arkivering blir man hörd och bemött
Det första kundforumet för elektronisk arkivering för social- och hälsovårdsområdena sammanträdde i maj. Målet med evenemanget var att höra kundernas behov interaktivt och dela aktuell
Utvidgningen av DigiFinlands ägarstruktur framskrider
Förhandlingarna om delägaravtal som förts av DigiFinlands ägarstyrning har framskridit väl. För närvarande diskuteras helheten av välfärdsområdenas, Helsingfors stads och HUS-samkommunens beslutsfattare. DigiFinlands arbete fortsätter
Digitala tjänster för effektivare brandsyn och annat förebyggande av olyckor
Räddningsväsendet får ett nytt nationellt datasystem för förebyggande av olyckor. Syftet med anskaffningen är att effektivisera, förenhetliga och öka transparensen i processerna för förebyggande av
Nya egenskaper i tjänsten Hoidonperusteet.fi
Tjänsten Hoidonperusteet.fi, som stöder de vårdanställda inom hälso- och sjukvården i bedömningen av vårdbehovet, fick nya egenskaper den 21 juni 2022. I och med uppdateringen
Kommunerna har relativt bra beredskap för digitaliseringen av den byggda miljön
Enligt DigiFinlands kartläggning har kommunerna relativt bra digital beredskap för planläggning och bygglov: I 4 procent av kommunerna är situationen god, i 72 procent måttlig
Omaperhe-tjänsten pilottestas nästa höst
Det riksomfattande elektroniska familjecentret byggs som bäst. Som namn på helheten som betjänar familjer har man valt Omaperhe (omaperhe.fi). Liksom ett fysiskt familjecenter samlar ett
Tjänsten Omaolo uppfyller ännu strängare säkerhets- och prestandakrav
Den 16 maj 2022 beviljades DigiFinlands tjänst Omaolo CE-certifikat enligt kraven i EU-förordning 2017/745 (MDR). För de invånare och den hälso- och socialvårdspersonal som använder
AuroraAI:s nya tjänst hjälper unga som är bekymrade
Det andra året av DigiFinland Oy:s AuroraAI-projekt har pågått i cirka fyra månader. År 2022 har man i AuroraAI-projektet lyft fram en tjänst som går
DigiFinland främjar övergången till molntjänster
Målet med det nya projektet för att utveckla dataskyddet i molntjänster och avtalsvillkoren för den offentliga förvaltningen är att påskynda övergången till molntjänster genom att
Hoidonperusteet.fi – kvalitet och effektivitet i bedömningen av vårdbehovet
Den öppna och avgiftsfria tjänsten Hoidonperusteet.fi som är avsedd för hälso- och sjukvårdspersonal, publicerades i december 2021. Hoidonperusteet.fi stöder hälso- och sjukvårdspersonalen i bedömningen av
Finanspolitiska ministerutskottet drog upp riktlinjer för att bredda ägarbasen av DigiFinland till välfärdsområdena
Finanspolitiska ministerutskottet har förordat att det statsägda DigiFinland Ab:s ägarbas breddas till välfärdsområdena, HUS-sammanslutningen och Helsingfors stad från och med den 1 januari 2023. Finansministeriet,
Projektet Ryhti Muutostuki dras igång som en del av Miljöministeriets projekt Ryhti
I början av 2022 anslöt sig DigiFinland till Miljöministeriets projekt Ryhti. Bolaget stöder projektet Ryhti genom projektet för förändringsstöd (Ryhti Muutostuki), vars mål är att
Ett mer människoorienterat servicenät med hjälp av artificiell intelligens – det nationella programmet för artificiell intelligens AuroraAI har en allt större inverkan
DigiFinland deltar genom sitt projekt i AuroraAI-programmet även 2022. Programmets mål är att genomföra en människoorienterad verksamhetsmodell och teknologi som stöder modellen, för att betjäna
Upphandlingsannonsen för den gemensamma upphandlingen i projektet Elektronisk arkivering har nu publicerats
Till den gemensamma upphandlingen av arkivering av gamla social- och hälsovårdsuppgifter som genomfördes av DigiFinland anslöt sig ett betydande antal social- och hälsovårdsorganisationer. Upphandlingens totala
Helheten Elektroniskt familjecenter går framåt – i den första delen betjänas personer med familj och personer som håller på att bilda familj
Målet med det elektroniska familjecentret är att sammanställa tjänster avsedda för barnfamiljer. Tjänsten gör det lättare för boende att hitta tjänster och information om ämnet.
Digitalisering som hjälp i livet efter coronapandemin
Slutet av coronapandemin hägrar, även om oron och bördan som orsakats av den inte är helt över. Samtidigt har många viktiga frågor lagts åt sidan under
Mot en nationell interoperabilitet mellan hälso- och sjukvårdens informationssystem
I och med social- och hälsovårdsreformen blir interoperabilitet mellan olika system och applikationer allt viktigare. DigiFinland utarbetar tillsammans med HL7 Finland definitioner som kan användas
Än finns det tid att anmäla sig till den gemensamma upphandlingen för projektet Elektronisk arkivering
Den gemensamma upphandlingen för projektet Elektronisk arkivering är inne i ett viktigt skede. De som anmäler sig till upphandlingsringen senast 15.10 hinner vara med i
Allt fler får hjälp via Omaolo
Omaolo, som produceras av DigiFinland, är en elektronisk kanal för tjänster och ärendeskötsel inom hälso- och sjukvården, socialväsendet och mun- och tandvården. Omaolo stöder egenvård
DigiFinlands nya klientsamarbetsgrupp ökar dialogen
DigiFinland tillsätter en klientsamarbetsgrupp, till vilken välfärdsområdena och de substansstyrande ministerierna bjuds in. Syftet med klientsamarbetsgruppens verksamhet är att genom en aktiv dialog stöda samarbetet
Suuntima som underlättar allokeringen av social- och hälsovårdens resurser utvecklas till en nationell tjänst med hjälp av DigiFinland
Tjänsten Suuntima som utvecklats i Birkaland hjälper klienter och yrkesutbildade inom social- och hälsovården att hitta de för klienterna lämpligaste sätten att få och använda
Finanspolitiska ministerutskottet fastställde riktlinjer för utvecklingen av DigiFinland
Finanspolitiska ministerutskottet har förordat att det statsägda DigiFinland Oy:s utvecklingsarbete fortsätter med målet att utvidga bolagets affärsverksamhet och ägarbas till välfärdsområdena, HNS-koncernen och Helsingfors stad
Virta-projektets samarbetsforum för informationsledning förtydligar den gemensamma ståndpunkten och hjälper till i det regionala utvecklingsarbetet
Experter på informationsledning som utsetts av välfärdsområdena medverkar i Virta-projektets nätverk för informationsledning. Med hjälp av nätverket säkerställer man en nationell enhetlighet mellan lösningar och
Blogg: Digitala lösningar och samarbete driver förändring
DigiFinland är ett ungt och litet bolag som grundar sig på stora och betydelsefulla ärenden. Dessa är bland annat folkhälsan, nationalekonomin och digitaliseringen. Många faktorer
Den nationella kartläggningen av gamla social- och hälsovårdsuppgifter inleds på hösten
Den nationella kartläggningen av gamla social- och hälsovårdsuppgifter inleds på hösten. I arbetet samlar man in en allmän bild av områdenas system och deras uppgifter
AuroraAI:s nya användargränssnitt genomförs, lättillgängligare tjänster ökar inbesparingar och välfärd
I medlet av april övergick DigiFinland till genomförandefasen i utvecklingen av AuroraAI-nätets användargränssnitt. Genomförandefasen fortsätter till slutet av år 2022. AuroraAI-projektet som utvecklar DigiFinlands användargränssnittslösningar
DigiFinland stöder nationell enhetlighet i distanstjänster
Distanstjänsterna har blivit vanligare inom de offentliga social- och hälsovårdstjänsterna särskilt under coronatiden. Man har tagit i bruk allt fler distanstjänster som utnyttjar video vid
Blogg: Kriser formar samhället – hur säkerställer vi ett inbyggt och standardiserat dataskydd?
”Mänskligheten står nu inför en global kris, som kanske är vår generations största kris. De beslut som fattas av människor och regeringar under de närmaste
Elektroniskt familjecenter är en elektronisk tjänst för familjecenterarbetet i de framtida välfärdsområdena från och med 2023
Fungerande, aktuella elektroniska tjänster är en väsentlig del av reformen av barn- och familjetjänsterna. Programmet för utveckling av barn- och familjetjänster och familjecentermodellen fungerar som
Nuläget för informationsledningen i välfärdsområdena kartlades
Man har genomfört en kartläggning av informationsledningens nuläge i välfärdsområdena. Syftet med kartläggningen var att skapa en helhetssyn på nuläget och utvecklingsbehoven inom informationsledningen i
Jourhjälp 116117 hjälper redan nästan alla finländare med brådskande hälsoproblem
Plågsam buksmärta, kattbett eller hög feber – uppstår misstanken att du borde besöka jouren? De flesta finländare kan anlita Jourhjälpen 116117 vid oro för ovan
Inom projektet Elektronisk arkivering har en utvärderingsram färdigställts – pilotprojekt med Soite
Det nationella och koordinerande projektet Elektronisk arkivering stöder och handleder områden som utför arkivering av gamla uppgifter i valet av högklassiga och kostnadseffektiva lösningar för
Bloggar: De nationella stödtjänsterna för elektronisk ärendehantering underlättar vardagen för social- och hälsovårdspersonalen och medborgarna
De nationella elektroniska stödtjänsterna främjar utvecklingen och harmoniseringen av digital ärendehantering, oberoende vilken offentlig tjänst som används i det enskilda tillfället. Stödtjänsterna för elektronisk ärendehantering
Omaolo och Jourhjälpen 116117 med i Servicedatalagret
Suomi.fi-servicedatalagret är den offentliga förvaltningens gemensamma och centraliserade datalager för att beskriva de tjänster och servicekanaler som den offentliga förvaltningen producerar. Via det öppna gränssnittet
Omaolos rekommendationer och anvisningar för egenvård kan nu sparas i Mina Kantas uppgifter om välbefinnande
Rekommendationer och anvisningar för egenvård från Omaolo kan nu förutom i Omaolo sparas i Datalagret för egna uppgifter, det vill säga i Mina Kantas uppgifter
DigiFinland satsar på integrationsutveckling
I början av året startade DigiFinland flera integrationsprojekt vars syfte är att främja den nationella interoperabiliteten, erbjuda vårdpersonal som använder Omaolo nya egenskaper för att
Alla som fått avisering om exponering kan boka provtid via Omaolo
På eftermiddagen den 4 mars gjordes en produktionsuppdatering i Omaolo. En ny version av symtombedömningen för coronavirusinfektion publicerades tillsammans med stöd för att via symtombedömningen
Mobilanvändning har en betydande roll i DigiFinlands tjänster
Mobilanvändningen ökar ständigt och är överlägset det främsta sättet människor surfar nätet, särskilt på fritiden. Även när man använder DigiFinlands nuvarande tjänster kan man använda
Ny webbinlärningsmiljö i DigiFinland
DigiFinlands nya inlärningsmiljö har öppnats på adressen koulutus.digifinland.fi. Inlärningsmiljön erbjuder olika kurser och utbildningar med anknytning till DigiFinlands verksamhet. Kurserna kan avläggas av personer som bjudits
Bloggar: Digitaliseringssprånget kräver systematiskt och långsiktigt arbete
DigiFinland planerar och skapar plattformar som grundar sig på öppna gränssnitt och arkitektur. Målet är att aktörerna i ekosystemet lätt ska kunna ansluta sig till
Bloggar: Dialog som grundar sig på ett arbetsprov i upphandlingsprocessen lyfte fram sakkunskapen
Hösten 2020 ordnade DigiFinland en offentlig konkurrensutsättning med målet att hitta ett sakkunnigt team för användbarhetstestning för digitala produkter och tjänster. Vi valde ett påskyndat
Integration av tidsbokningssystemet Vihta i Omaolo
Man har integrerat tidsbokningssystemet Vihta i Omaolo med syftet att ur både invånares och social- och hälsovårdspersonalens synvinkel göra det smidigare att hänvisa personer till
DigiFinland stöttar områdena vid beredningen av social- och hälsovårdsreformen
DigiFinland stödjer regionala projekt som främjar beredningen av strukturreformen inom social- och hälsovården i att förnya och förenhetliga verksamhetssätten och processerna med hjälp av digitala
Bloggar: Coronablinkern uppstod under hård tidspress – det gemensamma målet sporrade
I december 2019 konstaterades ett nytt, tidigare okänt coronavirus vara orsaken till fall av lunginflammation i Kina. I början av 2020 spred sig covid-19-pandemin snabbt
Nytt i Omaolo – Vårdnadshavare kan uträtta ärenden för sina barn i bedömningen av symtom på coronavirussjukdom
Från och med den 7 december 2020 kan vårdnadshavare uträtta ärenden för sina 1–14-åriga barn i Omaolo. Det faktum att ärenden kan uträttas för en
God praxis och goda erfarenheter delas i Virta-projektets nätverk för informationsledning
Vid Virta-projektets nätverksmöten för informationsledning presenterar välfärdsområdena under senhösten utsikter för sina regionala utvecklingsprojekt för informationsledning. Syftet med de korta informationssessionerna är att regionerna ska
Bloggar: Fungerande informationsledning behöver flera aktörers arbete och stöd
Ännu för ett år sedan rörde sig 76-åriga Eeva ivrigt i naturen och mådde allmänt bra och vid behov tog hon kontakt med social- och
Räddningsväsendet får kunskapsledd verksamhet
Finansministeriet beställde projektet En nationell plattform för kunskapsledning och datahantering av DigiFinland. Projektet genomför en teknisk plattformslösning som möjliggör en samlad sammanställning och rapportering av
Nytt projekt Elektronisk arkivering inleds på DigiFinland
I oktober 2020 inleds det nya nationella projektet Elektronisk arkivering på DigiFinland. Projektet stöder och styr regioner som implementerar arkivering av gamla social- och hälsovårdsuppgifter
Produktionsuppdatering i Omaolo: fem nya välbefinnandecoachningar och en -granskning samt innehåll på engelska
I Omaolo gjordes den 29.10.2020 en produktuppdatering, varmed en ny välbefinnandekontroll, fem välbefinnandecoachningar och övervakning av förhöjt blodtryck lades till tjänsten. Omaolo expanderade också med nytt
Stödtjänstlösningar för effektiv användning – MDB:s Suomi.fi-tjänster stöder organisationernas serviceprocesser
I augusti inledde DigiFinland ett ännu tätare samarbete med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB). Samarbetet har pågått sedan 2018. Med DigiFinland främjar vi en
Ändringar i sammansättningen av bolagets styrelse
Taru Kuosmanen, direktör för Tammerfors stads serviceområde för social- och hälsovårdstjänster, har valts till medlem i DigiFinlands styrelse från och med den 1 oktober 2020.
De nya karantänanvisningarna för corona uppdateras i Omaolo torsdagen den 15 oktober
Karantäntiden i anslutning till corona har förkortats till 10 dagar idag den 12 oktober 2020. Ändringen av anvisningen från Institutet för hälsa och välfärd (THL)
SoteDigi är nu DigiFinland Oy
Finanspolitiska ministerutskottet förordade i juni en ändring av namnet SoteDigi Oy för att på ett mer neutralt sätt beskriva bolagets branschöverskridande bransch. Bolagets nya namn,
Jourhjälpen 116117 är en tjänst för brådskande social- och hälsoproblem
Största delen av finländarna omfattas redan av Jourhjälpen 116117. Tjänsten är avsedd för brådskande, icke-nödsituationer, särskilt under jourtid. Jourhjälpen 116117 är en avgiftsfri rådgivnings- och
Mirva Antila utsedd till verkställande direktör för SoteDigi Oy
Posten som verkställande direktör för SoteDigi Oy tillträds 10.8.2020 av EM Mirva Antila. Hon har 25 års erfarenhet av ledaruppgifter inom teknologibolag, utveckling av den
Kartläggning av kommunernas och sjukvårdsdistriktens gamla klient- och patientdatasystem samt gamla elektroniska uppgifter
SoteDigi Oy genomför en kartläggning i anslutning till arkiveringen av gamla elektroniska uppgifter. Kartläggningen riktar sig till representanter för kommunernas och sjukvårdsdistriktens ledning, IT-administration samt
SoteDigi Oy och Vimana Oy fusionerades den 1 februari 2020 – ny styrelse har utsetts för bolaget
De statliga bolagen SoteDigi Oy och Vimana Oy som fullgör statens specialuppdrag fusionerades till ett riksomfattande bolag den 1 februari 2020. Finansministeriet, som äger aktierna,
Bekanta dig med vår verksamhet
Jourhjälpen 116117
Handbok för Jourhjälp 116117 förklarar vad Jourhjälpen 116117 är och hur den kan tas i bruk.
Omaolo
Du kan bekanta dig med Omaolo och hur du kan börja använda tjänsten med hjälp av Omaolo handboken
Virta-projekt
Virta-projekt möjliggör förvaltningen av områden med tillförlitlig och uppdaterad information
Projektet Elektronisk arkivering
Bekanta dig med info-materialet!
Omasuuntima-tjänsten
Omasuuntima är social- och hälsovårdens e-tjänst för att segmentera kundskaper.
Tietojohtaja.fi
Bekanta dig med info-materialet!