1. Snabbanvisning för användningen av tjänsten Omasuuntima
• Tjänsten Omasuuntima hittas på adressen www.omasuuntima.fi
• Tjänsten Omasuuntima får endast användas för det ändamål som tillverkaren fastställt. I användarvillkoren beskrivs tjänstens användningsändamål och dess användarvillkor närmare.
• Användningen av tjänsten Omasuuntima sker på initiativ av en yrkesutbildad person inom social- och hälsovården.
• Du behöver ett yrkeskort för social- och hälsovården för att identifiera dig i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
• Reservera cirka 20 minuter för första användningsgången med kunden.
• Du kan byta språk i Omasuuntima i cookies-fönstret eller i menyn i övre kanten (finska, svenska).

2. Presentation av tjänsten
Omasuuntima är en digital social- och hälsovårdstjänst som grundar sig på frågor som ger information om klientens situation och behov. Kunden och vårdpersonalen har egna frågor. Kunden får hjälp att förstå sin egen situation genom att svara på frågorna – för vårdpersonalen ger svaren hjälp med individuellt bemötande och styrning av servicen på ett sätt som ger kunden styrka.
Med hjälp av Omasuuntima kartläggs kundens livssituation och välbefinnande samt hur kunden upplever sina egna resurser och hur hen klarar sig i vardagen. Dessutom beaktar den vårdpersonalens bedömning av hur utmanande kundens situation är. Omasuuntima vägleder kunden och vårdpersonalen att tillsammans välja den stig som är lämpligast för kunden och som bl.a. innehåller kontaktmetoder och vanliga tjänster för kundens behov. Tjänsten möjliggör ett högklassigt, nationellt jämlikt sätt att styra kunden till rätt servicestig.
Kunden bedömer sin egen livssituation genom att besvara användarfrågorna i Omasuuntima på förhand eller under mottagningsbesöket. Omasuuntima slutförs alltid tillsammans med vårdpersonal inom social- och hälsovården.
DigiFinland Oy ansvarar för utvecklingen av tjänsten. Tjänsten är alltid tillgänglig, med undantag av på förhand fastställda serviceavbrott, som meddelas på förhand på webbplatsen för tjänsten, eller oförutsedda tekniska störningar som tjänsteleverantören inte har kunnat påverka. Längre ner finns en lista över vilka operativsystem och webbläsare som stöder tjänsten Omasuuntima.
Uppgifter om tjänsteproducenten:
DigiFinland Ab
Kommunhuset, Andra linjen 14
00530 Helsingfors
Läs bruksanvisningarna innan du börjar använda tjänsten Omasuuntima.
Respons eller e-post om alla fel eller innehåll ska skickas till DigiFinland Oy på adressen omasuuntimatuki@digifinland.fi
3. Tjänstens användningsmål
Tjänstens användningsändamål beskrivs i tjänstens användningsmål.
4. Börja använda tjänsten Omasuuntima
Tjänsten Omasuuntima hittas på adressen www.omasuuntima.fi
Kontrollera innan du använder tjänsten att tjänsten Omasuuntima används i din organisation.
För att använda tjänsten måste du ge ett samtycke till cookies. Läs mer om cookies i avsnittet Läs mer om användarvillkoren för kakor.

På ingångssidan finns en allmän beskrivning av tjänsten Omasuuntima.

På ingångssidan finns också beskrivningar av tjänsten för kunder och professionell. Du får mer information om beskrivningarna genom att välja Se mer.

I sidfoten finns tillverkarens kontaktuppgifter, information om den aktuella versionen och publiceringsdatum. I sidfoten finns också länkar till bruksanvisningarna, dataskyddsbeskrivningen, användarvillkoren, tillgänglighetsutlåtandet och närmare kontaktuppgifter.

4.1 Inloggning i tjänsten Omasuuntima
För att logga in behöver du ett yrkeskort för social- och hälsovården av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Logga in i tjänsten genom att välja Logga in i tjänsten uppe på sidan.

När du loggar in i tjänsten, välj Logga in som proffs.

Övriga inloggningsalternativ är avsedda för kunder inom social- och hälsovården samt huvudanvändare.
När du har loggat in i tjänsten kommer du till ingångssidan för proffs, där dina uppgifter samt möjligheten att antingen hämta Omasuuntima som kunden fyllt i på förhand eller inleda en ny:

4.2 Sök kundens uppgifter
Sök kundens uppgifter genom att registrera kundens personbeteckning och välja Sök.


Om du vill gå direkt till svaren på kundens Omasuuntima, välj Fortsätt.

4.3 Kunden hittades inte
Om du inte hittar kundens uppgifter med sökningen, välj krysset uppe i högra hörnet och upprepa sökningen av kundens uppgifter (se punkt 4.2). Kontrollera att personbeteckningen är korrekt skriven. Observera att kunden inte nödvändigtvis hittas om hen inte har använt Omasuuntima (då Lägg till ny kund, se punkt 4.4) eller om kunden befinner sig inom en annan personuppgiftsansvarigs område.

4.4 Lägg till ny kund
Om kunden inte tidigare har använt Omasuuntima, skapa en kundprofil för hen genom att välja Skapa kundprofil.

Skriv in kundens namn och personbeteckning och välj Fortsätt.

Bekräfta att du försäkrar att du som vårdpersonal har ett kund-/ vårdförhållande med den person vars uppgifter du granskar.

Efter bekräftelsen väljer du Starta Omasuuntima.

Om kundens uppgifter redan finns i systemet med den angivna personbeteckningen, välj Tillbaka och Sök kundens uppgifter (se punkten. 4.2).

4.5 Genomförande av Omasuuntima utan att identifiera kunden
Man kan också genomföra Omasuuntima utan att identifiera sig. Välj Se mer.

Observera och informera kunden om att svaren från Omasuuntima som gjorts utan att kunden identifierat sig inte sparas. Välj Starta utan identifiering.

4.6 Skicka förhandsförfrågan till kunden
Om du vill skicka en begäran till kunden om att fylla i Omasuuntima på förhand före mötet, kan du göra det på ingångssidan under punkten Skicka förhandsförfrågan till kunden:

Detta öppnar ett mindre fönster:

I fältet i fönstret anges kundens mobiltelefonnummer utan landskod. Kontrollera noggrant att du anger rätt nummer. I fönstret kan du välja på vilket språk meddelandet ska skickas.
Klicka till sist på Skicka, så får kunden en begäran per SMS om att fylla i Omasuuntima på förhand.
Innehållet i meddelandet är följande:
”Hei! Käythän ystävällisesti täyttämässä Omasuuntiman: https://www.omasuuntima.fi. Kiitos vaivannäöstäsi. Terveisin sosiaali- ja terveydenhuollon yksikkösi”
”Hej! Vänligen gå och fyll i Omasuuntima: https://www.omasuuntima.fi. Tack för ditt besvär. Hälsningar, din social- och hälsovårdsenheten”
4.7 Val av frågor till kunden och proffs
Välj kundens och proffs frågor.

Välj kundens frågor i rullgardinsmenyn. Du kan välja mellan två olika alternativ: Den individuella kundens frågor kartlägger kundens resurser och Familjeklientens (barnfamiljernas) frågor är avsedda för kartläggning av barnfamiljernas resurser. Välj de frågor som bäst passar kundens situation.

Välj proffs frågor i rullgardinsmenyn. Du kan välja mellan fyra olika alternativ: Frågor som gäller Rehabilitering/ funktionsförmåga, Sjukvård, Social välfärd och vardag och Hälso- och välfärdsrisker. Välj frågor enligt vilken roll du träffar kunden i. Frågorna är avsedda för att kartlägga hur utmanande/ komplicerad kundens situation är.

När du har valt lämpliga frågor till kunden proffs, välj Nästa.

4.8 Svara på kundens frågor
Kunden svarar på kundens frågor genom att flytta och diskutera sina svar med dig. När kunden har svarat på varje fråga, instruera hen att välja eller välj Fortsätt.

Kundens hjälpfrågor öppnas genom att klicka på frågetecknet under glidbrytaren:

Kundens hjälpfrågor visas under linjen. Kundens hjälpfrågor hjälper kunden att svara på kundens frågor.
Du kan granska och/ eller redigera föregående fråga genom att välja Tillbaka eller Fortsätt så många gånger tills du har valt önskad fråga.

4.9 Svara på proffs frågor
Svara på proffs frågor genom att flytta glidbrytaren (den blå bollen) och samtidigt uttrycka dina svar för kunden. När du har svarat på varje fråga, välj Fortsätt.

Proffs hjälpfrågor öppnas genom att klicka på frågetecknet under glidbrytaren:

Proffs hjälpfrågor visas under linjen. Hjälpfrågor för proffs hjälper att inrikta bedömningen av utmaningarna i kundens situation på samma grunder.

Du kan granska och/ eller redigera föregående fråga genom att välja Tillbaka eller Fortsätt så många gånger tills du har valt önskad fråga.

4.10 Avbrytande av frågeformuläret
Du kan sluta svara på frågorna när som helst genom att välja Avbryt.
4.11 Val av kundgrupp
Välj den kundgrupp i rullgardinsmenyn som bäst beskriver kundens helhetssituation. Kundgruppen kan vid behov bytas till en annan kundgrupp ännu i följande vy.

När du har valt en kundgrupp som beskriver kundens situation, välj Spara.

Resultatet från Omasuuntima visas. Om du vill byta kundgrupp väljer du Redigera.

Ändra den kundgrupp som beskriver kundens situation genom att i rullgardinsmenyn välja den kundgrupp som bäst beskriver kundens helhetssituation. Välj därefter Spara.

4.12 Resultat från Omasuuntima
På sidan Resultat finns Omasuuntimas resultat (kundrelation) och en kundstigen enligt den valda kundgruppen. Professionell går igenom uppgifterna på kundstigen med kunden.

I fältet för tilläggsuppgifter i fältet Koordinator för vård och tjänst och i fältet Tilläggsuppgifter kan man anteckna tilläggsuppgifter i kundstigen.
Välj till sist Spara för att spara uppgifterna om kundstigen och eventuella registrerade tilläggsuppgifter.

Efter att du sparat kan du om du vill skriva ut resultatet från Omasuuntima för kunden i pdf-format samt kopiera resultatet till klippbordet och föra det till kund- eller patientdatasystemet.

Du kan granska kundens och professionells frågor genom att välja antingen Kund eller Professionell.

Klicka till sist på Stäng kundens Omasuuntima.