Vad är det frågan om?

Omaolo är en elektronisk kanal för tjänster och ärendeskötsel inom hälso- och sjukvården, socialväsendet och mun- och tandvården. Omaolo stöder egenvård och hänvisar vid behov till ändamålsenlig hjälp. Utgångspunkten är en reform av verksamhetsmodellerna för social- och hälsovårdstjänsterna.
Omaolo är en CE-märkt medicinteknisk produkt.
Med hjälp av Omaolo är det lätt att bedöma vilken slags vård man behöver och få personlig handledning inom service i den egna kommunen.
I Omaolo finns symtombedömningar och hälsokontroller för kartläggning av det egna hälsotillståndet samt välbefinnandecoachningar som främjar ett övergripande välbefinnande. Med hjälp av socialvårdens bedömning av servicebehov kan man ta reda på sin rätt till ifrågavarande tjänster.
DigiFinland ansvarar för utvecklingen och den nationella distributionen av tjänsten.
Vem deltar i samarbetet?
Tjänsten utvecklas i nära samarbete mellan DigiFinland, Kustannus Oy Duodecim samt alla kommuner, städer och sjukvårdsdistrikt som har tagit tjänsten i bruk.
Solita Oy och Mediconsult Oy är Omaolo-tjänstens applikationsutvecklare och analyspartner.
Vad gör vi?
Produktion, underhåll och stöd av Omaolo
Omaolo har varit i produktionsanvändning sedan februari 2019. Vi fungerar som producent av Omaolo-tjänsten och ansvarar i egenskap av intressegruppsaktör för produktionen, underhållet och stödet av Omaolo i samarbete med utsedda partnerleverantörer. I produktionen av tjänsten följer vi standarden ISO:13485.
Fortsatt utveckling av Omaolo
Vi ansvarar för fortsatt utveckling av tjänsten Omaolo dvs. vi inför nya innehåll, funktioner och integrationer enligt utvecklingsplanen dvs. roadmappen för Omaolo. Utvecklingsarbetet genomförs i omfattande samarbete med de organisationer som använder Omaolo. Även synpunkter av tjänstens slutanvändare och deras respons är en central del i utvecklingen av tjänsten. I utvecklingen av tjänsten följer vi standarden ISO:13485.
Stöd för ibruktagande
Vi stöder organisationerna när de ska ta tjänsten Omaolo i bruk. Den centrala principen när man inför Omaolo är att nyttan uppnås genom att ändra på verksamheten och inte enbart genom att ta i bruk en ny digital tjänst. Utgångspunkten är utveckling av verksamheten, verksamhetsmodellerna och processerna i den organisation som ska ta tjänsten Omaolo i bruk.
Vad är på gång?
Tjänstens innehåll och funktioner utvidgas fortgående. Cirka tre nya huvudversioner av tjänsten publiceras årligen. De mest betydande nya innehållen under 2020 har varit symtombedömning för coronavirussjukdomen och övergripande välbefinnandekontroll samt en coachningshelhet. Nu finns det också tillgång till tjänsten på engelska, utöver versionerna på finska och svenska.
Vill du höra mer?
Du hittar tjänsten på adressen www.omaolo.fi
Du kan bekanta dig med Omaolo och olika faser för distributionen av tjänsten i handboken Omaolo handboken.
Johanna Kurki,
utvecklingschef Omaolo
johanna.kurki@digifinland.fi
050 344 0257