Tehtävän siirto

Tulosta

Siirtotoiminto mahdollistaa tehtävien siirtämisen ammattilaisten, työjonojen ja eri yksiköiden välillä. Tehtäviä voidaan siirtää vain saman organisaation sisällä. Siirto ei muuta tehtävän kiireellisyyttä tai tilaa, eivätkä ajanvaraukset poistu siirron yhteydessä. Suljettuja tehtäviä tai tehtäviä, joille asiakas tai ammattilainen on ehdottanut asioinnin päättämistä, ei voi siirtää.

Jokaisen siirron yhteydessä on kirjoitettava selite, miksi tehtävä siirretään. Selite näkyy ammattilaisille työjonon Siirretty tehtävä -merkinnässä sekä ilmoituksessa asioinnin sivulla. Vastuuammattilainen, joka on ottanut siirretyn tehtävän vastuulleen tai jolle tehtävä on siirretty, kuittaa lopuksi siirron.

Tärkeää! Ennen kuin siirrät tehtävän:

  • Ilmoita asiakkaalle ennen siirtoa viestillä, että asiointi siirretään.
  • Jos siirrät tehtävän toiselle ammattilaiselle, ota häneen yhteyttä ennen siirtoa.
  • Jos siirrät tehtävän vapaaksi työjonolle, huomioi vastaanottavan yksikön palveluajat.
  • Jos tehtävässä on avoin ajanvarausoikeus, kirjoita ennen siirtoa asiakkaalle viesti ja kerro, kuinka hänen on toimittava siirron jälkeen. Ajanvarausoikeus sulkeutuu, kun tehtävä siirretään toiseen työjonoon.

Tehtäviä siirtäessä käytetään toimintoja ”Siirrä toiselle ammattilaiselle” ja ”Siirrä toiseen työjonoon”.

  • Käytä toimintoa Siirrä toiselle ammattilaiselle, kun siirrät tehtävän toiselle ammattilaiselle saman työjonon sisällä.
  • Käytä toimintoa Siirrä toiseen työjonoon, kun siirrät varatun tehtävän vapaaksi samaan tai toiseen työjonoon, siirrät vapaan tehtävän vapaaksi toiseen työjonoon, siirrät tehtävän itselle tai toiselle ammattilaiselle toiseen työjonoon.

Siirto tehdään toimintovalikosta joko työjonolla tai asioinnin sivulla.

siirtotavan valinta

1. Siirrä toiselle ammattilaiselle samassa työjonossa

Voit käyttää toimintoa Siirrä toiselle ammattilaiselle seuraavissa tilanteissa

  • siirrä vapaa tehtävä itselle samalla työjonolla eli ota tehtävä itsellesi
  • siirrä vapaa tehtävä toiselle ammattilaiselle samalla työjonolla
  • siirrä toisella ammattilaisella varattuna oleva tehtävä itselle samalla työjonolla
  • siirrä varattu tehtävä toiselle ammattilaiselle samalla työjonolla.

Ennen siirtoa ota yhteyttä ammattilaiseen, jolle siirrät tehtävän. Tehtäviä voidaan siirtää vain niille ammattilaisille, jotka on määritelty aktiiviseksi Omaolossa. Jos olet siirtämässä tehtävää ammattilaiselle, jonka käyttöoikeus on sulkeutumassa kahden viikon sisällä, saat ilmoituksen käyttöoikeuden päättymisestä. Siirto voidaan kuitenkin tehdä.

Voit siirtää tehtävän toiselle ammattilaiselle näin:

  1. Työjonolla avaa tehtävän toimintovalikko ja valitse Siirrä toiselle ammattilaiselle. Jos olet asioinnin sivulla, paina Valikko-painiketta ja valitse Siirrä toiselle ammattilaiselle. Jos aloitit siirron työjonolta, näytölle tulee siirtovalintojen lisäksi valitun tehtävän tiedot.
  2. Valitse ammattilainen hakukentästä. Voit rajata hakutuloksia kirjoittamalla hakusanan hakukenttään.
    • Jos ammattilaisten latauksessa tapahtuu virhe, sinulle näytetään virheilmoitus. Virhetilanteessa sulje ikkuna Peruuta-painikkeesta ja yritä siirtoa uudelleen.
  3. Kirjoita siirron viestikenttään selite ammattilaiselle, miksi siirrät tehtävän. Paina Siirrä-painiketta. Kelluvassa ilmoituksessa näytetään vahvistus siirron onnistumisesta ja siirron tiedot.

Tehtävän siirto toiselle ammattilaiselle samassa työjonossa

HUOM.! Tehtäviä voi siirtää myös ryhmän työjonon Varatut-välilehden tehtävistä silloin, jos vastuuhenkilö ei voi hoitaa tehtäviä loppuun esimerkiksi äkillisen poissaolon vuoksi.

2. Siirrä toiseen työjonoon

Voit käyttää toimintoa Siirrä toiseen työjonoon seuraavissa tilanteissa

  • siirrä vapaa tehtävä vapaaksi toiseen työjonoon
  • siirrä vapaa tehtävä itselle toiseen työjonoon
  • siirrä vapaa tehtävä toiselle ammattilaiselle toiseen työjonoon
  • siirrä itselle varattu tehtävä itselle toiseen työjonoon
  • siirrä toisella ammattilaisella varattuna oleva tehtävä itselle toiseen työjonoon
  • siirrä varattu tehtävä toiselle ammattilaiselle toiseen työjonoon
  • siirrä varattu tehtävä vapaaksi samalle työjonolle
  • siirrä varattu tehtävä vapaaksi toiseen työjonoon.

Ennen siirtoa ilmoita asiakkaalle, että asiointi siirretään. Jos siirrät tehtävän toiselle ammattilaiselle, ota myös häneen yhteyttä ennen siirtoa. Jos siirrät tehtävän vapaaksi työjonolle, huomioi vastaanottavan yksikön palveluajat (tehtävä tulee käsitellyksi kiireellisyyden mukaisessa ajassa).

Voit siirtää tehtävän toiseen työjonoon näin:

1. Työjonolla avaa tehtävän toimintovalikko ja valitse Siirrä toiseen työjonoon. Jos olet asioinnin sivulla, paina Valikko-painiketta ja valitse Siirrä toiseen työjonoon. Näytölle tulee ohjeistus siirrosta ja mahdollinen huomautus avoimesta ajanvarausoikeudesta. Siirto toiseen työjonoon sulkee ajanvarausoikeuden.

2. Jatka siirtoa napsauttamalla Jatka. Jos aloitit siirron työjonolta, näytölle tulee siirtovalintojen lisäksi valitun tehtävän tiedot.

  • Peruuta siirto halutessasi painamalla Peruuta-painiketta.

3. Valitse yksikkö hakukentästä. Voit rajata hakutuloksia kirjoittamalla hakusanan hakukenttään.

4. Valitse työjono pudotusvalikosta.

5. Valitse siirtotapa: ”Siirrä tehtävä toiselle ammattilaiselle” tai ”Siirrä tehtävä vapaaksi työjonolle”.

  • Jos valitset siirron toiselle ammattilaiselle, valitse ammattilainen hakukentästä. Voit rajata hakutuloksia kirjoittamalla hakusanan hakukenttään. Jos ammattilaisten latauksessa tapahtuu virhe, yritä hakea ammattilaista uudelleen päivittämällä työjonovalinta

6. Kirjoita siirron viestikenttään selite ammattilaiselle, miksi siirrät tehtävän.

    7. Paina Siirrä-painiketta. Kelluvassa ilmoituksessa näytetään vahvistus siirron onnistumisesta ja siirron tiedot.

    Siirrä tehtävä vapaaksi työjonolle.

      3. Siirretty tehtävä -merkintä työjonolla

      Siirretystä tehtävästä tulee näkyviin työjonolle Siirretty tehtävä -merkintä tehtävän Lisätiedot ja toiminnot -sarakkeeseen. Saat näkyviin siirtäjän nimen ja siirron selitteen, kun viet hiiren osoittimen merkinnän päälle. Siirretty tehtävä -merkintä poistuu työjonolta, kun tehtävän vastuuammattilainen on kuitannut siirtoilmoituksen asioinnin sivulla.

      4. Siirron kuittaaminen

      Vastuuammattilainen, joka on ottanut vapaaksi siirretyn tehtävän vastuulleen tai jolle tehtävä on siirretty, kuittaa siirron asioinnin sivulla. Siirretty tehtävä -ilmoituksessa näytetään siirtoaika, tehtävän siirtänyt ammattilainen ja siirtäjän kirjoittama selite siirrolle.

      • Jos kyseessä on vapaaksi siirretty tehtävä, siirtoilmoitus on näkyvissä kaikille ammattilaisille, mutta vain tehtävän vastuulleen ottanut ammattilainen voi kuitata siirron.
      • Jos tehtävä on siirretty suoraan tietylle ammattilaiselle, vain hän näkee siirtoilmoituksen ja voi kuitata siirron.

      Kuittaa siirto napsauttamalla Kuittaa-painiketta. Kun kuittaat siirron, tehtävän siirtänyt ammattilainen saa ilmoituksen, että olet kuitannut asioinnin siirron. Kuittaus poistaa työjonolta Siirretty tehtävä -merkinnän.

      Lyhyesti:

      • Siirrä ammattilaiselle -toiminto siirtää tehtävän toiselle ammattilaiselle samassa työjonossa.
      • Siirrä toiseen työjonoon -toiminto siirtää tehtävän toiseen työjonoon saman organisaation sisällä.
      • Laita aina selite siirrolle sekä asiakkaalle että ammattilaiselle ja ota yhteyttä nimettyyn vastuuhenkilöön/yksikköön, jotta hän/yksikkö on tietoinen siirrosta ja sen syystä.
      • Toiseen työjonoon siirrettäessä avoin ajanvarausoikeus sulkeutuu. Kommentoi asiakkaalle, kuinka hänen tulee toimia siirron jälkeen.
      • Vastaanottaja hyväksyy siirron.

      Avaa tehtävä

      Tulosta

      Painamalla valitsemasi tehtävän nimeä työjonolla, saat asukkaan asiointinäkymän auki. Tähän näkymään on koottu kaikki asukkaan kyseiseen oirearvioon liittyvät tiedot ja toiminnot.

      Asiointi -näkymässä näet vasemmalla valikon, jonka otsikkoja painamalla saat kyseisen osion auki tarkastelua ja toimia varten:

      1) Yhteenveto näyttää asukkaan vastaukset ja alueen jatkosuosituksen. Näet näkymässä asukkaan saaman toimintasuosituksen ja alueen jatkosuosituksen (paikallinen palveluohjaus). Jos kyseisessä oirearviossa on käytössä ammattilaisen tiivistelmä, näet sen myös tällä sivulla asukkaan vastausten jälkeen Tulokset -otsikon alla. Tiivistelmä ei ole käytössä kaikissa palveluissa. Asukas ei näe ammattilaisen tiivistelmää.

      2) Ajanvaraukset-osio (ei kuvassa) näyttää asiakkaan tulevat, jo tehdyt ajanvaraukset sekä avoimet ajanvarausoikeudet, esimerkiksi hyvinvointitarkastuksen tulosten läpikäyntiä varten.

      3) Tavoite -osioon voi lisätä asiointiin liittyvän tavoitteen. Tavoite on vapaata tekstiä ja se on usein pitkän aikavälin tavoite. Asioinnissa määritellään tavoite sanallisessa muodossa, asiakkaan kanssa yhdessä, asiakkaan omin sanoin. Määriteltyjä tavoitteita ei voi poistaa.

      4) Tehtävät-osioon voit lisätä asiakkaalle tehtäviä. Tehtävä voi olla esim. vapaamuotoinen toimintaohje asukkaalle tai pyyntö täyttää oirearviokysely. Voit myös määritellä tehtävälle aloitus- ja lopetusajan, jonka puitteissa asukkaan tulisi tehtävä suorittaa.

      5) Valmennukset-osiossa näet asukkaan aloittamat valmennukset, mikäli asiointiin liittyy valmennuksia. Voit myös lisätä asiakkaalle valmennuksen ja seurata valmennusten edistymistä.

      6) Viestit -välilehdellä voit viestiä asukkaan kanssa turvallisesti ja antaa esimerkiksi lisäohjeita. Kirjoita viestisi avautuvaan tekstikenttään. Viestin maksimipituus on 1000 merkkiä ja näet kuluvan merkkimäärän viestikentän alareunassa. Kun viestisi on valmis, paina Lähetä -painiketta.

      7) Päätä asiointi -välilehdellä voit päättää asioinnin heti tai ehdottaa asukkaalle asioinnin päättämistä. Kun olet ehdottanut päättämistä, asiointi päättyy kun asiakas hyväksyy ehdotuksen tai ei vastaa 72 tunnin kuluessa. Älä päätä asukkaan asiointia ennen kuin olet lähettänyt hänelle viestin ja kertonut syyn asioinnin päättämiselle. Varmista lisäksi, että asukkaalla on selkeät toimintaohjeet, miten hänen tulee toimia asioinnin päättämisen jälkeen.

      Lisäksi asioinnin oikeassa yläkulmassa on Valikko-painike, jonka avulla voit kopioida asioinnin tekstiksi potilastietojärjestelmään, tarkastella asiakkaan tietoja, merkitä tehtävän keskeneräiseksi (poistuu oman työjonon oletusnäkymästä), siirtää tehtävän toiselle ammattilaiselle tai toiseen työjonoon.

      Lyhyesti:

      • Painamalla tehtävän otsikkoa työjonossa, saat asukkaan asioinnin auki.
      • Asioinnin eri osiot näkyvät vasemmalla:
        • Yhteenveto
        • Tavoite
        • Ajanvaraukset
        • Tehtävät
        • Valmennukset
        • Viestit
        • Päätä asiointi.
      • Oikealta löydät Valikko-painikkeen, jonka kautta voit kopioida asioinnin tekstiksi, tarkastella asiakkaan tietoja, merkitä tehtävän keskeneräiseksi, siirtää sen toiselle ammattilaiselle tai toiseen työjonoon.

      Ota tehtävä

      Tulosta

      Kun uusi tehtävä saapuu työjonolle, sille ei ole nimetty vastuuhenkilöä. On tärkeää, että jokaiselle tehtävälle nimetään vastuuhenkilö, joka huolehtii tehtävän hoitamisesta ja asukkaalle vastaamisesta annetun palvelulupauksen ja tehtävän kiireellisyysluokan mukaisesti.

      1. Tehtävän, joille ei ole työjonossa määritelty vastuuhenkilöä, voi ottaa vastuulleen painamalla Ota tehtävä -painiketta. Tämän jälkeen tehtävä näkyy sekä omalla työjonollasi että ryhmän työjonolla varatuissa tehtävissä. Voit ottaa tehtävän itsellesi sekä työjonossa että asioinnin sivulla:

      Ota tehtävä työjonolla

      2. Tämän jälkeen tehtävä siirtyy omaan työjonoon. Otettuasi tehtävän, valitse Oma työjono -välilehti. Pääset tarkastelemaan asukkaan asiointia painamalla tehtävän riviä.

      Tehtävän ottamisen jälkeen, tarkista mahdolliset asiakkaan lähettämät viestit asioinnin Viestit-osiosta. Asiakas on voinut lisätä viestin ammattilaiselle lähettämäänsä oirearvioon, palveluarvioon tai terveystarkastukseen, vaikka se ei vielä olisi ammattilaisen käsiteltävänä.

      Omaan työjonoon tulevat näkyviin myös toisten ammattilaisten sinulle siirtämät tehtävät.

      Omassa työjonossa olevista tehtävistä näet samat tiedot kuin ryhmän työjonossa. Vastuuhenkilönä lukee nyt sinun nimesi. Jos tehtävän käsittely on kesken, voit merkitä sen keskeneräiseksi joko työjononäkymässä tehtävärivin valikon kautta tai asiointinäkymän valikosta.

      Toinen ammattilainen voi esimerkiksi poissaolotilanteessa hoitaa tehtävää, joka on vastuullasi. Tehtävän vastuuhenkilö ei muutu, jos toinen ammattilainen esimerkiksi lähettää viestin tai päättää asioinnin. Asioinnin tiedoissa ja asiakkaan saamissa ilmoituksissa näkyy sen ammattilaisen nimi, joka on päivittänyt asiointia.

      Mikäli asukkaan hoitoprosessi on kokonaisuudessaan valmis, eikä hänellä ole avoimia ajanvarauksia tai käynnissä olevia valmennuksia, voit myös päättää asioinnin asioinnin. Muista kuitenkin tarkistaa aina ensin, ettei asukkaalla ole avoimia tai keskeneräisiä asioita asioinnilla. Lähetä asukkaalle aina viesti ennen asioinnin päättämistä, jossa kerrot lyhyesti asioinnin päättämisen syyn ja annat tarvittavat toimintaohjeet.


      Lyhyesti:

      • Vapaat tehtävät voi ottaa itselleen painamalla Ota tehtävä -painiketta työjono- tai asiointinäkymässä.
      • Tehtävä siirtyy Omaan työjonoon ja sinusta tulee tehtävän vastuuhenkilö. Tehtävä näkyy myös ryhmän työjonolla varatuissa tehtävissä. Muista tarkistaa mahdolliset asiakkaan lähettämät viestit.
      • Omaan työjonoon tulevat myös muilta ammattilaisilta siirretyt tehtävät.
      • Käsittele Oman työjonon tehtävät loppuun, siirrä ne toiselle ammattilaiselle tai toiseen työjonoon jatkokäsittelyä varten tai ehdota asioinnin päättämistä.
      • Älä päätä asiointia kommentoimatta asukkaalle päättämisen syytä. Varmista, että asukkaalla on tarvittavat toimintaohjeet.

      Valikko

      Tulosta

      Työjonossa on kaksi valikkoa: 1) työjonon valikko ja 2) tehtävärivin valikko.

      1 Työjonon valikko

      Työjonon valikosta pääset luomaan asioinnin tai määräaikaistarkastuskutsun, tarkastelemaan jo aiemmin luomiasi määräaikaistarkastuskutsuja sekä laittamaan määräaikaistarkastusten työtilan päälle:

      2 Tehtävärivin valikko

      Tehtävärivin valikko löytyy kyseisen tehtävän riviltä oikeasta reunasta (kolme pistettä). Valikossa on neljä toimintoa: ”Merkitse keskeneräiseksi”, “Siirrä toisella ammattilaiselle”, “Siirrä toiseen työjonoon” ja “Muuta kiireellisyyttä”:

      Tehtävärivin valikon kautta pääset käsittelemään kyseisen rivin tehtävää:

      1) Merkitse keskeneräiseksi

      Merkitsee tehtävän keskeneräiseksi ja poistaa sen oman työjonon oletusnäkymästä. Tämä toiminto on suunniteltu ammattilaisen arjen hallintaa helpottavaksi työkaluksi, jos omalla työjonolla on paljon tehtäviä.

      2) Siirrä toiselle ammattilaiselle

      Siirtää tehtävän toiselle ammattilaiselle.

      3) Siirrä toiseen työjonoon

      Siirtää tehtävän toiseen työjonoon saman yksikön sisällä.

      4) Muuta kiireellisyys

      Muuttaa tehtävän kiireellisyysluokkaa.

      Lyhyesti:

      • Työjononäkymässä on kaksi valikkoa, joiden kautta voit tehdä työjonoon yleisesti liittyviä toimia (työjonon valikko) tai käsitellä tehtäviä (tehtävärivin valikko).
      • Työjononäkymän yläpuolella olevan Valikko -painikkeen kautta pääset luomaan uuden asioinnin tai määräaikaistarkastuskutsun, tarkastelemaan jo aiemmin luotuja kutsuja sekä laittamaan päälle määräaikaistarkastusten työtilan.
      • Tehtävärivin valikosta voit merkitä tehtävän keskeneräiseksi, siirtää sen toiselle ammattilaiselle/toiseen työjonoon tai muuttaa tehtävän kiireellisyysluokkaa.

      Tehtävän suodattaminen työjonosta

      Tulosta

      Työjonoilla näytetään oletussuodattimen mukaiset tehtävät.

      Oletustila työjonolla on käsittelyssä

      Halutessasi voit rajata työjonolla näytettäviä tehtäviä käyttämällä seuraavia suodattimia:

      • tehtävän kiireellisyys
      • tehtävän saapumispäivämäärä
      • tehtävän aihe
      • asiakkaan henkilötunnus
      • tehtävän vastuuhenkilö (ryhmän työjonolla varatuissa tehtävissä)
      • tehtävän tila
      • kutsun tunniste (vain määräaikaistarkastusten työtilassa)
      • lapsen / oppilaan henkilötunnus (vain määräaikaistarkastusten työtilassa).

      Voit käyttää samanaikaisesti useita suodattimia.

      Näin suodatat tehtäviä:

      1. Lisää haluamasi suodattimet suodatinvalikosta.
      2. Käynnistä haku painamalla Suodata-painiketta.
        • Jos haluat perua tekemäsi muutokset suodattimiin, paina Peruuta muutokset-painiketta. Peruutus palauttaa aiemman haun.

      Suodatuksen jälkeen hakukenttä on korostettu sinisellä värillä. Jos olet valinnut yhden vaihtoehdon, se näytetään suoraan hakukentässä. Jos olet valinnut useita vaihtoehtoja, hakukentässä näytetään valitsemiesi vaihtoehtojen määrä.

      TÄRKEÄÄ! Jos käytät suodattimia, muista poistaa lisäämäsi suodattimet, jotta oletussuodatin palautuu.

      Voit poistaa kerralla kaikki suodattimet valitsemalla työjononäkymässä Poista suodattimet. Toiminto on näkyvissä vain, kun suodattimia on käytössä.

      Poista suodattimet

      Voit poistaa yksittäisen suodattimen rastista hakukentästä. Voit poistaa Tila-suodattimen myös valitsemalla oletustilan Käsittelyssä.

      Lisäämäsi suodattimet pysyvät käytössä, kun vaihdat työjonoa tai kun siirryt asioinnin sivulta takaisin työjonolle Takaisin työjonolle -linkistä. Kaikki suodattimet poistuvat käytöstä, kun siirryt asioinnin sivulta takaisin työjonolle sivun yläpalkin Työjono-linkistä tai Omaolo-logosta. Jos suodatinvalikon vaihtoehtojen latauksessa tapahtuu virhe, sinulle näytetään virheilmoitus. Virhetilanteessa yritä hakea vaihtoehdot uudelleen.

      Jos suodatinvalikon vaihtoehtojen latauksessa tapahtuu virhe, sinulle näytetään virheilmoitus. Virhetilanteessa yritä hakea vaihtoehdot uudelleen.

      1. Suodata kiireellisyyden mukaan

      Voit suodattaa tehtäviä kiireellisyyden mukaan, jolloin työjonolla näytetään vain valitun kiireellisyyden mukaiset tehtävät. Voit valita Kiireellisyys-suodatinvalikosta yhden kiireellisyyden kerrallaan. Suodatin on käytettävissä omalla työjonolla ja ryhmän työjonoilla.


      Valitse kiireellisyyttä ilmaiseva prioriteettikoodi pudotusvalikosta Kiireellisyys-sarakkeen kohdalla. Valitun kiireellisyyden prioriteettikoodi tulee näkyviin hakukenttään.

      Lisää muita suodattimia tai käynnistä haku painamalla Suodata -painiketta.

      Suodata kiireellisyyden mukaan

      Poista lisäämäsi suodatin rastista hakukentässä tai valitse Poista suodattimet, jotka poistaa käytöstä kaikki suodattimet.

      2. Suodata päivämäärän mukaan

      Voit suodattaa tehtäviä saapumispäivän mukaan, jolloin työjonolla näytetään ainoastaan annetun päivämäärävälin sisällä saapuneet tehtävät tai ammattilaisen luomat asioinnit. Suodatin on käytettävissä omalla työjonolla ja ryhmän työjonolla.


      Huom.! Jos suodatat tehtäviä päivämäärän mukaan, niin huolehdi, että suodatin ei jää päälle ja kaikki tehtävät tulevat käsiteltyä kiireellisyyden mukaisessa ajassa.


      1. Avaa päivämäärähaku painamalla hakukenttää Saapunut-sarakkeen kohdalla.
      2. Valitse kalenterista ensin ”mistä”-päivämäärä.
      3. Valitse sitten ”mihin”-päivämäärä. Et voi valita tulevaisuudessa olevaa päivämäärää. Valinnan jälkeen päivämääräväli näkyy hakukentässä. Haettu päivämääräväli korostetaan kalenterissa sinisellä värillä.
      4. Lisää muita suodattimia tai käynnistä haku painamalla Suodata-painiketta.

      Poista lisäämäsi suodatin rastista hakukentässä tai valitse Poista suodattimet, joka poistaa käytöstä kaikki suodattimet.

      3. Suodata aiheen mukaan

      Voit suodattaa tehtäviä aiheen mukaan, jolloin työjonolla näytetään vain valitun aiheen mukaiset tehtävät. Voit valita Aihe-suodatinvalikosta useita aihevalintoja. Suodatin on käytettävissä omalla työjonolla ja ryhmän työjonoilla. Aihehaussa ”Suunnitelma” hakee tehtävät, jotka ammattilainen on luonut tyhjän hoitosuunnitelman pohjalle.

      1. Valitse aihe(et) pudotusvalikosta Aihe-sarakkeen kohdalla.
      2. Sulje valikko painamalla hiirellä valikon ulkopuolella. Lisää muita suodattimia tai käynnistä haku painamalla Suodata-painiketta.
      Suodata aiheen mukaan

      Aihehaussa ”Asiointi” hakee tehtävät, jotka ammattilainen on luonut tyhjän hoitosuunnitelman pohjalle.

      Poista lisäämäsi suodatin rastista hakukentässä tai valitse Poista suodattimet, joka poistaa käytöstä kaikki suodattimet.

      4. Suodata henkilötunnuksen mukaan

      Voit suodattaa tehtäviä asiakkaan henkilötunnuksella, jolloin työjonolla näytetään vain valitun asiakkaan asioinnit. Potilasturvallisuus- ja tietosuojasyistä voit hakea asiakasta vain henkilötunnuksella, et nimen mukaan. Voit suodattaa yhdellä henkilötunnuksella kerrallaan. Suodatin on käytettävissä omalla työjonolla ja ryhmän työjonoilla.

      1. Kirjoita henkilötunnus hakukenttään Asiakas-sarakkeen kohdalla. Haun mukainen henkilötunnus tulee valittavaksi. Jos henkilötunnuksella ei löydy yhtään asiointia, näytetään teksti ”Ei hakutuloksia”.
      2. Valitse henkilötunnus. Tarvittaessa lisää muita suodattimia tai käynnistä haku painamalla Suodata-painiketta.

      Jos asiakas on lähettänyt asioinnin, esimerkiksi määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeen, ilman vahvaa tunnistautumista, asioinnin otsikkokentän alapuolella näytetään huomautus ”Vahva tunnistautuminen puuttuu. Henkilötunnusta ei pystytä varmentamaan. Varmista asiakkaan tunnistaminen organisaatiosi hyväksymällä tavalla, ennen kuin siirrät tietoja Omaolosta asiakas- tai potilastietojärjestelmään.

      Saat näkyviin asiakkaan kaikki asioinnit (myös menneet), kun suodatat tehtäviä henkilötunnuksen lisäksi tilan mukaan ja valitset Tila-suodatinvalikosta ”Kaikki”. Kaikkien asiointien suodatus toimii omalla työjonollasi ja ryhmän työjonolla varatuissa tehtävissä. Huomaa, että ryhmän työjonolla saat näkyviin sekä oman työjonosi tehtävät että muiden ammattilaisten vastuulla olevat tehtävät.

      Poista lisäämäsi suodatin rastista hakukentässä tai valitse Poista suodattimet, joka poistaa käytöstä kaikki suodattimet.

      5. Suodata vastuuhenkilön mukaan

      Voit suodattaa tehtäviä vastuuhenkilön mukaan, jolloin työjonolla näytetään valitun henkilön vastuulla olevat tehtävät. Voit suodattaa yhdellä vastuuhenkilöllä kerrallaan. Suodatin on käytettävissä ryhmän työjonolla Varatut tehtävät -osiossa.

      1. Kirjoita vastuuhenkilön nimi hakukenttään Vastuuhenkilö-sarakkeen kohdalla. Voit hakea henkilöä etu- tai sukunimellä. Haun mukainen henkilö tulee valittavaksi. Jos nimellä ei löydy yhtään asiointia, näytetään teksti ”Ei hakutuloksia”.
      2. Valitse henkilö. Lisää muita suodattimia tai käynnistä haku painamalla Suodata -painiketta..
      Suodata vastuuhenkilön mukaan

      Poista lisäämäsi suodatin rastista hakukentässä tai valitse Poista suodattimet, joka poistaa käytöstä kaikki suodattimet.

      6. Suodata tehtävän tilan mukaan

      Voit suodattaa tehtäviä sen tilan mukaan, jolloin työjonolla näytetään valitun tilan mukaiset tehtävät. Suodatin on käytettävissä omalla työjonolla ja ryhmän työjonolla Varatut tehtävät -osiossa. Vapaiden tehtävien työjonolla kaikkien tehtävien tila on ”Vapaa”.

      Suodatinta tilan mukaan ei voi tyhjentää kokonaan, vaan jokin Tila-valinta on aina valittuna. Jos mitään rajausta ei haluta tehdä, valitaan oletustila Käsittelyssä. Tila-suodatinvalikon valinnat ovat erilaiset ryhmän työjonolla ja omalla työjonolla. Valinnat ja niihin sisältyvät tilat on koottu seuraaviin taulukoihin:

      6.1 Ryhmän työjono

      Tilan -suodattimen valintaValintaan sisältyvät tilat
      Käsittelyssä (oletustila)Tehtävä otettu; Tehtävä otettu ja merkitty keskeneräiseksi; Ammattilainen on ehdottanut sulkemista; Ammattilainen ehdottanut asioinnin päättämistä ja merkitty keskeneräiseksi; Asiakas on ehdottanut asioinnin päättämistä.
      Piilota keskeneräisetTehtävä otettu; Ammattilainen ehdottanut asioinnin päättämistä; Asiakas ehdottanut asioinnin päättämistä.
      Suljetut ja lopetetut tehtävätTehtävä suljettu; Asiakas lopettanut Omaolon käytön.
      KaikkiKaikki tehtävät/asioinnit, myös suljetut. Suositus: Haun rajaamiseksi valitse Kaikki-tilan lisäksi joku toinen suodatin, esim. asiakkaan henkilötunnus.

      6.2 Oma työjono

      Tila -suodattimen valintaValintaan sisältyvät tilat
      Käsittelyssä (oletustila)Tehtävä otettu; Tehtävä otettu ja merkitty keskeneräiseksi; Ammattilainen ehdottanut asioinnin päättämistä; Ammattilainen ehdottanut asioinnin päättämistä ja merkitty keskeneräiseksi; Asiakas ehdottanut asioinnin päättämistä.
      Piilota keskeneräisetTehtävä otettu; Ammattilainen ehdottanut asioinnin päättämistä; Asiakas ehdottanut asioinnin päättämistä.
      Keskeneräiseksi merkitytTehtävä otettu ja merkitty keskeneräiseksi; Ammattilainen ehdottanut asioinnin päättämistä ja merkitty keskeneräiseksi.
      Ehdotettu asioinnin päättämistäAmmattilainen ehdottanut asioinnin päättämistä; Ammattilainen ehdottanut asioinnin päättämistä ja merkitty keskeneräiseksi; Asiakas ehdottanut asioinnin päättämistä.
      Suljetut ja lopetetut tehtävätTehtävä suljettu; Asiakas on lopettanut Omaolon käytön.
      KaikkiKaikki oman työjonon tehtävät/asioinnit, myös suljetut. Suositus: Haun rajaamiseksi valitse Kaikki-tilan lisäksi joku toinen suodatin, esim. asiakkaan henkilötunnus.

      Jos haluat suodattaa työjonolle muita kuin oletussuodattimen mukaisia tehtäviä,

      1. Valitse tila pudotusvalikosta Tila-sarakkeen kohdalla. Tila-suodattimen valinta tulee näkyviin hakukenttään.
      2. Voit lisätä muita suodattimia tai käynnistää haun painamalla Suodata-painiketta.
      Suodata tilan mukaan ryhmän työjonolla

      Poista lisäämäsi suodatin rastista hakukentästä tai valitse oletustila Käsittelyssä. Jos haluat poistaa käytöstä kaikki suodattimet, valitse Poista suodattimet.


      Lyhyesti:

      • Asukasta voi etsiä vain henkilötunnuksella tietoturvasyistä.
      • Voit yhdistellä useampia suodatus vaihtoehtoja.
      • Voit suodattaa tehtäviä kiireellisyyden, päivämäärän, aiheen, asiakkaan, vastuuhenkilön tai tehtävän tilan mukaan.
      • Jos suodatat Kaikki -tilan mukaan niin valitse ensin haun rajaamiseksi myös jokin toinen suodatin, esim. hetu ja sen jälkeen vasta Kaikki -tila.
      • Muista aina poistaa suodattimet, kun et käytä niitä, jotta saat näkyviin kaikki työjonon tehtävät!

      Tehtävän käsittely työjonossa

      Tulosta

      Tehtävät järjestyvät työjonoon seuraavalla logiikalla:

      1. Kiireellisyys; kiireellisimmän tehtävät ovat työjonon kärjessä
      2. Saman kiireellisyysluokan sisällä olevista tehtävistä esitetään ensimmäisenä vanhin tehtävä (aikaleima).
      3. Jos kiireellisyys ja aikaleima ovat samat, käytetään aakkosjärjestystä.

      Työjonon tehtäviä voi käsitellä neljällä tavalla:

      1. Voit tarkastella tehtävää avaamalla sen, jolloin pääset asukkaan asiointinäkymään.
      2. Voit ottaa tehtävän itsellesi painamalla Ota tehtävä -painiketta, jolloin tehtävä siirtyy Oma työjono -näkymään ja poistuu vapaista tehtävistä. Samalla sinusta tulee tehtävän vastuuhenkilö ja nimesi näkyy yhteisessä työjonossa Vastuuhenkilö -sarakkeessa.
      3. Voit muokata tehtävän kiireellisyysluokkaa.
      4. Voit siirtää tehtävän toiselle ammattilaiselle tai toiseen työjonoon.

      Ryhmän työjono

      Tulosta

      Kun käyttäjä on lähettänyt oirekyselyn tulokset ammattilaiselle, ne tulevat näkyviin ryhmän yhteiseen työjonoon. Työjonolla tarkoitetaan tehtävälistausta, jossa Omaolon kautta tulevat tehtävät näytetään ammattilaisille. Näkymässä on eri osioita (välilehtiä) eri työjonoille ja ammattilaiselle näkyvät ne työjonot, joille hänellä on käyttöoikeus. Eri työjonot avautuvat niiden otsikkoa painamalla.

      Ryhmän työjono kokoaa kyseisen ryhmän ammattilaisten tehtävät kaikkien ryhmäläisten näkyville.  Ryhmä voi koostua yksikön työntekijöistä tai tietystä ammattiryhmästä, kuten fysioterapeuteista, lääkäreistä tai hoitajista. Organisaatiot voivat itse määritellä työjonojen nimet, lukumäärän ja ammattilaiset, jotka pääsevät näkemään nämä työjonot. Siten työjononäkymä on erilainen ammattiroolista ja organisaatiosta riippuen.

      Jokainen välilehti sisältää kaksi alavälilehteä; vapaat ja varatut tehtävät. Vapaista tehtävistä näet tehtävät, joita kukaan työjonolla toimiva ammattilainen ei ole vielä ottanut työn alle. Varatuista tehtävistä näet ne tehtävät, jotka ovat jo jonkun työjonoa hoitavan ammattilaisen käsittelyssä. Varatuissa tehtävissä näytetään myös sinun vastuullasi olevat tehtävät.

      Ryhmän työjonon vapaat tehtävät

      Varattua tehtävää voivat, esimerkiksi poissaolotilanteissa, hoitaa muutkin kuin vastuuhenkilö. Tehtävän itselleen ottanut ammattilainen on kuitenkin vastuuhenkilö ja vastuussa siitä, että tehtävä tulee hoidettua.

      Kun työjonolle saapuu uusi tehtävä, sille ei ole nimetty vastuuhenkilöä. On tärkeää, että jokaiselle tehtävälle nimetään vastuuhenkilö, joka huolehtii tehtävän hoitamisesta ja asiakkaalle vastaamisesta annetun palvelulupauksen ja tehtävän kiireellisyyden mukaisesti. Kaikki työjonolle tulleet tehtävät on käsiteltävä. Ammattilaisen on käsiteltävä myös sellaiset työjonolle saapuneet oirearviot, joissa asukas on vastannut vain kokeilevansa oirekyselyä.

      Työjonon nimen kohdalle ilmestyy kirjekuorikuvake, kun työjonolle on saapunut uusi tehtävä. Päivitä silloin näkymä painamalla Päivitä sivu -tekstiä.

      Työjonon nimen kohdalle ilmestynyt kirjekuorikuvake, kun työjonolle on saapunut uusi tehtävä. Päivitä silloin näkymä painamalla Päivitä sivu -tekstiä.

      Kirjekuorikuvake päivittyy Työjono-näkymälle vain silloin, kun istuntosi on auki ja olet Työjono-näkymässä. Jos olet esimerkiksi asioinnin sivulla ja palaat Työjono-näkymään, ei kirjekuorikuvaketta näytetä uuden tehtävän merkiksi. Tarkista siis aina työjonot, kun palaat näkymälle jostain muusta Omaolon näkymästä tai toiminnosta. Jos sivun sisältöä ei voida päivittää yhteysongelman vuoksi, kirjekuorikuvakkeen sijaan näytetään punainen varoituskuvake. Yhteysongelmasta näytetään myös varoitus, jossa kehotetaan päivittämään selaimen sivu.

      Työjononäkymässä ovat seuraavat osiot:

      • A Työjonot (Oma työjono, ryhmän työjono(t). Valittu työjono näkyy korostettuna.
      • B Ryhmän työjonolla osiot vapaille ja varatuille tehtäville
      • C Suodattimet
      • D Tehtävälistaus eli asioinnit
      • E Toimintovalikko
      • F Poista suodattimet

      Työjononäkymässä jokaisen tehtävän rivillä näkyy seuraavat tiedot:

      • A Ilmoituskuvake, jos asioinnissa on uusi tapahtuma
      • B Kiireellisyysluokka (prioriteettikoodit P0-P8). Jos kiireellisyyttä on muutettu, näytetään alkuperäinen ja uusi prioriteettikoodi.
      • C Tehtävän saapumisaika
      • D Asioinnin aihe (lihavoituna) ja nimi. Aihe näkyy aina suomeksi. Nimi näytetään, jos aihe ja nimi eivät ole yhteneväiset eli kun asukkaan lähettämän asioinnin kieli on ruotsi tai englanti, ammattilainen on luonut asioinnin ja muokannut sen nimeä, kyseessä on määräaikaistarkastuskutsuun tullut vastaus: nimenä on kutsun tunniste tai kun kyseessä on Muu yhteydenotto: nimenä on yhteydenoton aihe asioinnin kielellä.
      • E Asiakkaan nimi ja henkilötunnus. Jos asiointi on lähetetty ilman vahvaa tunnistautumista, näytetään asiakkaan ilmoittama nimi ja henkilötunnus.
      • F Vastuuhenkilö (varatuissa tehtävissä) tai Ota tehtävä -painike (vapaissa tehtävissä)
      • G Tehtävän tila (varatuissa tehtävissä)
      • H Lisätiedot:
        • Asiakkaalla useita avoimia asiointeja
        • Asiointiin liittyy ajanvaraus (tulevat, menneet ja perutut ajanvaraukset)
        • Rajoitetut toiminnot
        • Siirretty tehtävä. Vihjetekstissä näkyy tehtävän siirtänyt ammattilainen ja siirron selite
      • I Toiminnot:
        • Merkitse keskeneräiseksi (varatuissa tehtävissä)
        • Siirrä toiselle ammattilaiselle
        • Siirrä toiseen työjonoon
        • Muuta kiireellisyyttä

      Tehtävien näkymistä työjonoissa ohjaavat rooli- ja suorituspaikkamääritysten lisäksi vastuumäärittelyt ja asiakkaan tekemät palveluvalinnat. Tehtävät järjestyvät työjonoon seuraavalla logiikalla:

      • Kiireellisyys; kiireellisimmät tehtävät ovat työjonon kärjessä
      • Saman kiireellisyysluokan sisällä olevista tehtävistä esitetään ensimmäisenä vanhin tehtävä (aikaleima)
      • Jos kiireellisyys ja aikaleima ovat samat, käytetään aakkosjärjestystä

      Määräaikaistarkastuksia käsittelevä ammattilainen voi laittaa päälle määräaikaistarkastusten työtilan, jolloin tehtävästä näytetään työjonolla myös kutsun tunniste sekä mahdollinen lomakkeelle täytetty lapsen nimi ja henkilötunnus.

      Jos sarakkeessa näytettävä teksti tai muu tieto on liian pitkä näytettäväksi kokonaisuudessaan sille kuuluvassa sarakkeessa, saat koko tekstin näkyviin viemällä hiiren osoittimen tekstin päälle.

      Pitkä teksti

      Työjononäkymässä yhdellä sivulla näytetään enintään 15 tehtävää. Voit vaihtaa näytettävää sivua nuolinäppäimillä tai painamalla sivunumeroa. Jos sivua on enemmän kuin 10, voit vaihtaa näytettävää sivuryhmää painamalla kolmea pistettä.

      Asioinnin tiedot voi avata näytölle painamalla työjonolla valitsemasi tehtävän riviä. Asioinnin sivulta voit palata takaisin työjononäkymään painamalla Takaisin työjonolle -linkkiä.

      Takaisin työjonolle linkki

      HUOM! Jos sinulla on käyttöoikeudet tuotannon lisäksi esim. testi- ja demoympäristöihin, ole erittäin huolellinen valitessasi ympäristöä ja työjonoa. Työjonolle tulleet tehtävät näkyvät samalla tavalla riippumatta siitä, oletko kirjautunut tuotannon tai testiympäristön osoitteesta. Huolehdi myös aina siitä, että olet kirjautunut oikean osoitteen kautta palveluun.


      Lyhyesti:

      • Asukkaan asioinnit tulevat näkyviin ammattilaiselle työjonoon.
      • Työjonolla on erilaisia välilehtiä. Valitse oikea välilehti huolellisesti.
      • Uuden tehtävän saapuessa työjonon nimen kohdalle ilmestyy kirjekuorikuvake. Paina Päivitä sivu -painiketta päivittääksesi näkymän ja saadaksesi uuden tehtävän näkyviin työjonolle.
      • Jokaiselle tehtävälle tulee nimetä vastuuhenkilö, joka huolehtii tehtävän hoitamisesta ja asiakkaalle vastaamisesta annetun palvelulupauksen ja tehtävän kiireellisyyden mukaisesti.
      • Kaikki työjonolle tulleet tehtävät on käsiteltävä!
      • Tarkista työjonot aina saapuessasi työjonolle jostain muusta Omaolon näkymästä.

      Oirearviot lääkinnällisenä laitteena

      Tulosta

      Omaolon oirearviot ovat DigiFinland Oy:n valmistama CE-merkitty lääkinnällinen laite.  Oirearvioiden yksilöllisten ohjausten taustalla on Kustannus Oy Duodecimin Duodecimin valmistama EBMEDS® -ohjelmisto, joka on erikseen luokiteltu lääkinnällinen laite.

      Lääkinnällisellä laitteella tarkoitetaan kaikkia instrumentteja, laitteistoja, välineitä, ohjelmistoja, materiaaleja tai muita tarvikkeita, joita valmistaja on tarkoittanut käytettäviksi ihmisten sairauden diagnosointiin, ehkäisyyn, tarkkailuun, hoitoon tai lievitykseen; vamman tai vajavuuden diagnosointiin, tarkkailuun, hoitoon, lievitykseen tai kompensointiin; anatomian tai fysiologisen toiminnon tutkimiseen, korvaamiseen tai muunteluun tai hedelmöitymisen säätelyyn.

      Lääkinnällisten laitteiden valmistus ja tuotanto ovat vahvasti säädeltyjä. Niitä säätelevät erilaiset kansalliset ja kansainväliset standardit, säädökset ja lait. Tärkeimpänä ohjaavana säädöksenä toimii Lääkinnällisten laitteiden asetus eli MDR (Medical Devices Regulation) 2012/745, joka astui velvoittavana voimaan 26.5.2021. Lääkinnällisten laitteiden yhteydessä puhutaan usein MDR -vaatimuksista, jotka tarkoittavat lääkinnällisten laitteiden asetuksen mukaisia vaatimuksia.

      Suomessa saa tuoda markkinoille ja ottaa käyttöön vain vaatimukset täyttäviä terveydenhuollon laitteita ja tarvikkeita. Ennen tuotteen markkinoille saattamista valmistajan on näytettävä toteen sen turvallisuus, käyttötarkoitukseen sopivuus ja suorituskyky. Terveydenhuollon laitteissa tulee olla CE-merkintä, joka osoittaa vaatimusten mukaisuuden (poikkeustapauksia lukuun ottamatta). CE-merkintä takaa, että laite tai tarvike täyttää sitä koskevat säädökset ja valmistaja on antanut vaatimustenmukaisuusvakuutuksen.

      CE-merkittyjä lääkinnällisiä laitteita, kuten Omaolon oirearvioita saa käyttää vain virallisen käyttötarkoituksen mukaisesti. Myös vaaratilanteet tai -epäilyt tulee raportoida oman organisaation lisäksi laitteen valmistajalle. Omaolon osalta vaaratilanneraportti tulee tehdä DigiFinland Oy:lle: vaaratilanteet.omaolo@digifinland.fi.

      Fimea valvoo 1.1.2020 alkaen terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden vaatimustenmukaisuutta ja edistää niiden turvallista käyttöä.


      Lyhyesti:

      • Omaolon oirearviot ovat DigiFinland Oy:n valmistamia CE-merkittyjä lääkinnällisiä laitteita.
      • Lääkinnällisten laitteiden tulee täyttää lainsäädännössä erikseen määritellyt vaatimukset.
      • Lääkinnällisen laitteen CE -merkintä takaa, että laite tai tarvike täyttää sitä koskevat säädökset ja valmistaja on antanut vaatimustenmukaisuusvakuutuksen.
      • Lääkinnällisiä laitteita saa käyttää vain niiden virallisen käyttötarkoituksen mukaisesti.
      • Vaaratilanteet tulee aina raportoida laitteen valmistajalle. Omaolon oirearvioiden osalta vaaratilanneilmoitukset ja -epäilyt tulee raportoida DigiFinland Oy:lle: vaaratilanteet.omaolo@digifinland.fi.

      Lähteet ja lisätietoa:

      Fimea. N.d. Lääkinnälliset laitteet.
      https://www.fimea.fi/laakinnalliset_laitteet
      Fimea N.d. Tuotetietoa terveysteknologiasta.
      https://www.fimea.fi/kansalaisen_laaketieto/tuotetietoa-terveysteknologiasta

      Oirearvio asukkaan näkökulmasta

      Tulosta

      Oirearvioiden tekemisessä on ollut mukana satoja ammattilaisia eri organisaatioista. Ammattilaiset ovat katselmoineet, testanneet ja palvelumuotoilleet oirearviolomakkeita.

      Oirearvion kautta on saatava riittävät tiedot oireista ohjauksen tekemiseksi ja tämän vuoksi useimmissa arvioissa on paljon kysymyksiä. Tilastojen mukaan oirearvion täyttäminen vie kuitenkin keskimäärin vain 2,5 minuuttia.

      Esimerkki oirekyselystä (asukkaan näkymä):

      Esimerkki oirekyselystä

      Oirearvioiden tuloksena asukas saa kunta- ja toimipistevalinnan tehtyään vastauksiinsa perustuvan, automaattisen toimintasuosituksen sekä myös paikallisen palveluohjauksen, joka on Omaoloa käyttävän organisaation määrittelemä. Palveluohjaus kertoo asukkaalle, miten hänen tulee tilanteessa toimia omassa kunnassaan. Ohjaukset voivat olla työjonolle lähetyksiä, ajanvarauksia, laboratoriotutkimuksia tai esimerkiksi ohjauksia toisiin palveluihin, joista saa lisää apua.


      Lyhyesti:

      • Asukas täyttää oirearvion.
      • Valittuaan alueen ja toimipisteen, asukas saa oirearvion pohjalta yksilöllisen toimintasuosituksen sekä paikallisen palveluohjauksen.
      • Tunnistautumalla asukas voi lähettää oirearvion ammattilaiselle.
      • Oirearvio tulee näkyviin ammattilaisen työjonoon.

      1.3 Kiireellisyysluokka

      Tulosta

      Omaolon kiireellisyysluokat perustuvat kansalliseen lainsäädäntöön, Sosiaali- ja terveysministeriön päivystyshoidon kiireellisyysluokitukseen sekä Duodecimin toimintaohjeisiin ja suosituksiin. Tehtävän kiireellisyysluokka kertoo, kuinka kiireelliseksi Omaolo on arvioinut asiakkaan oireen tai terveysongelman ja missä ajassa ammattilaisen on arvioitava asiakkaan tilanne ja aloitettava hoito. On tärkeää, että kaikki Omaoloa käyttävät ammattilaiset ymmärtävät kiireellisyysluokan merkityksen ja sitoutuvat niiden noudattamiseen. Kiireellisyysluokat ilmaistaan ammattilaisen käyttöliittymässä jokaisen oirearvion yhteydessä P0-P8 -koodein.

      Ammattilainen näkee kiireellisyysluokan työjonolle tulevan oirearvion yhteydessä. Oirearvion kiireellisyysluokka kertoo, kuinka kiireelliseksi Omaolo on arvioinut asukkaan oireen tai terveysongelman. Kiireellisyysluokitukset ilmaistaan koodilla P0 – P8. Omaolo antaa automaattisesti kiireellisyysluokat P0—P5 ja P8, mutta organisaatiossa voivat olla käytössä myös kiireellisyysluokat P6—P7.

      Ammattilainen voi tarkoin harkittuaan muuttaa tehtävän kiireellisyysluokkaa. Tämä edellyttää, että ammattilainen on yhteydessä asukkaaseen ja varmistaa potilastiedoista terveydentilaan vaikuttavat taustatiedot. Kiireellisyysluokan muutos voi tulla kyseeseen, jos oirearvio on jo ammattilaisen käsittelyssä. Uusien tehtävien kiireellisyysluokkaa ei tule muuttaa. Ammattilainen on vastuussa kiireellisyysluokan muutoksesta, toimiessaan vastoin lääketieteellisen tietämyskannan päättelyä. Tällöin on kyseessä normaali hoitotyöhön liittyvä hoitovastuu, jossa ammattilainen arvioi potilaan hoidon kiireellisyyden kokonaisvaltaisesti. Jos ammattilainen on muuttanut tehtävän kiireellisyyttä, työjonolla näkyvät sekä uusi että vanha kiireellisyysluokka.

      Kiireellisyysluokan muutos

      Mitä pienempi kiireellisyysluokkaa ilmaiseva numero on, sitä kiireellisemmästä tehtävästä on kyse.

      KiireellisyysluokkaSeliteAikaraja
      P0Hoidetaan välittömästi, yhteys hätäkeskukseenAlle 0 h
      P1Hoidetaan päivystyksenäAlle 2 h
      P2Hoidetaan päivystyksenä, mutta ei yölläAlle 12 h
      P3Voidaan siirtää virka-ajan lääkärille 1 vrkAlle 24 h
      P4Voidaan siirtää virka-ajan lääkärille 2 – 3 vrk2 h – 72 h
      P5Kiireetön, viikon kuluessa käsiteltävä48 h—96 h tai 4—7 vrk
      P6Kiireetön, kuukaudessa käsiteltävä8—30 vrk
      P7Kiireetön, voi odottaa yli kuukaudenYli 30 vrk
      P8Kiireetön, ei aikarajaaEi aikarajaa

      Kiireellisyysluokat näkyvät ammattilaisen käyttöliittymässä liikennevalomerkein omassa sarakkeessaan.

      Palveluarvioiden kiireellisyysluokka on P4 ja määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeiden kiireellisyysluokka on P7. Muu yhteydenoton oletuskiireellisyys on P5.

      Huom.! Ammattilaisen luomassa asioinnissa kiireellisyys muuttuu automaattisesti, jos asukkaan lomakevastaukset antavat kiireellisemmän kiireellisyysluokan (prioriteettikoodin) kuin mikä asioinnissa on ollut. Tämä koskee kaikkia ammattilaisen luomia asiointeja (hyvinvointitarkastus, verenpaineen seuranta). Kiireellisyysluokan muutos näkyy työjonolla, mutta siitä ei lähde ammattilaiselle ilmoitusta.

      Esimerkki: Ammattilainen luo asiakkaalle hyvinvointitarkastuksen ja määrittelee sen kiireellisyydeksi P5. Jos asiakkaan lomakevastaukset antavat kiireellisyyden P3, asioinnin kiireellisyydeksi päivittyy P3.

      Tehtävän kiireellisyys ei muutu, jos asiakkaan lomakevastaukset antavat vähemmän kiireellisen kiireellisyysluokan (prioriteettikoodin) kuin mikä asioinnissa on ollut.

      Esimerkki: Ammattilainen luo asiakkaalle hyvinvointitarkastuksen ja määrittelee sen kiireellisyydeksi P4. Jos asiakkaan lomakevastaukset antavat kiireellisyyden P5, asioinnin kiireellisyys ei muutu, vaan se on edelleen P4.


      Lyhyesti:

      • Omaolon kiireellisyysluokat määrittelevät, missä ajassa asukkaan tulee saada kontakti Omaolon kautta.
      • Kiireellisyysluokitukset ilmaistaan kiireellisyysluokkina koodeilla P0 – P8.
      • Omaolo antaa automaattisesti vastausten perusteella kiireellisyysluokat P0 – P5 ja P8. Lisäksi organisaatio voi itse valita kiireellisyysluokat P6 – P7.
      • Mitä pienempi numero kiireellisyysluokassa, sitä kiireellisemmästä tehtävästä on kyse.

      2.3 Työjono

      Tulosta

      Työjono on ammattilaisen näkymän perustyökalu, jossa näkyvät Omaolon tehtävät eli asukkaan ammattilaiselle lähettämät oirearviot ja kyselyt. Pääset työjononäkymään kirjautumisen jälkeen klikkaamalla sivun vasemman yläkulman Työjono -painiketta. Siirryt ensimmäisenä omaan työjonoosi:

      Työjono-painike

      Jokaisella ammattilaisella on näkyvissä vähintään yksi ryhmän työjono sekä oma työjono, jossa ovat:

      • tehtävät, jotka olet ottanut tehtäväksesi ryhmän työjonolta
      • asiakkaalle luomasi uudet asioinnit (tyhjän hoitosuunnitelman pohja, verenpaineen hoitosuunnitelma, hyvinvointitarkastus)
      • muilta ammattilaisilta sinulle siirretyt tehtävät

      Omalla työjonolla olevista tehtävistä näet samat tiedot kuin ryhmän työjonolla. Vastuuhenkilönä lukee sinun nimesi.

      Toinen ammattilainen voi esimerkiksi poissaolotilanteessa hoitaa tehtävää, joka on vastuullasi. Tehtävän vastuuhenkilö ei muutu, jos toinen ammattilainen esimerkiksi lähettää viestin tai sulkee asioinnin.

      Asioinnin tiedoissa ja asiakkaan saamissa ilmoituksissa näkyy sen ammattilaisen nimi, joka on päivittänyt asiointia.

      Esimerkkikuvassa alla Minerva Martiila on päivittänyt asiointia, jonka vastuuhenkilönä on Ramona Ulla Tuulispää.

      Asioinnin tiedot

      3.1. Oirearvio

      Tulosta

      CE-merkki

      Omaolon oirearviot ovat osa EBMEDS® lääkinnällistä laitetta, jonka valmistaja on Kustannus Oy Duodecim. Ne on tehty terveysasemien ja yhteispäivystysten yleisimpiin käyntisyihin, joissa hoitopolkuja voidaan automatisoida ja ohjata asukasta itsehoitoon. Oirearviokyselyt eivät tuota diagnoosia, vaan ainoastaan lääketieteelliseen tietoon perustuvat arvion tarpeellisen hoidon luonteesta käyttäjän antamien vastausten perusteella. Käytännössä ohjelmisto yhdistelee henkilön ilmoittamia oireita, mittaustuloksia ja terveystietoja päättelytietoihin, jotka on laadittu viimeisimmän tieteellisen tiedon ja kansallisten hoitosuositusten perusteella. Kiireellisyyden osalta arvioidaan, miten pian terveydenhuollon ammattilaisen on arvioitava tilanne.

      Oirearviot hyödyntävät uusinta ja parasta saatavilla olevaa lääketieteellistä tietoa, jota kerätään hoitosuosituksista, systemaattisista katsauksista ja luotettavista alkuperäistutkimuksista.

      Oirearviot arvioivat hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä, mutta eivät tee taudinmääritystä tai hoitopäätöksiä. Oirearviot eivät pysty tunnistamaan kaikkia mahdollisia oireita, sairauksia tai tiloja. Vakavatkin sairaudet voivat aiheuttaa epätavallisia oireita, joita oirearviot eivät välttämättä tunnista. Asukasta kehotetaan olemaan yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen, jos oirearvion tulos ei vastaa hänen käsitystään omasta tilanteesta.

      Omaolon oirearvioita ovat:

      • Alaselkäkipu tai -vamma
      • Hampaiden tai suun alueen oire tai vamma
      • Hengitystietulehdus
      • Korvan kipu tai lukkoisuus
      • Kurkkukipu tai nieluoire
      • Närästys
      • Olkapään kipu, jäykkyys tai vamma
      • Peräaukon seudun oire
      • Polven oire tai vamma
      • Päänsärky
      • Ripuli
      • Seksitautiepäily
      • Silmän rähmiminen, vetistys tai punoitus
      • Virtsatietulehdus
      • Yleinen oirekysely
      • Yskä

      Oirearvion täyttänyt asukas saa kyselyn tuloksena ohjeen hoitaa oirettaan ja siihen liittyvää terveysongelmaa itse tai kehotuksen ottaa yhteyttä terveydenhuollon ammattilaiseen. Asukas saa myös valitsemansa toimipisteen paikalliset ohjeet, jos organisaatio on lisännyt kyseiselle yksikölle ohjeita.

      Asukas valitsee alueen ja toimipisteen ja tunnistautuu Omaoloon verkkopankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella. Alueesta riippuen asukas voi varata käyntiajan tai lähettää tulokset ammattilaiselle. Ammattilainen voi tarvittaessa antaa ammattilaisen arvion tilanteesta sekä ohjata tähän sopivan hoidon.

      Oirearviot tulevat ammattilaisen työjonolle, jos asiakas tunnistautuu Omaolossa ja lähettää tulokset ammattilaiselle tai varaa käyntiajan. Tällöin oirearvio toimii päätöksenteon tukena ja ammattilainen voi olla yhteydessä asiakkaaseen Omaolon kautta.

      Lyhyesti:

      • Omaolossa on käytössä 16 oirearviota terveydenhuollon yleisimpiin käyntisyihin.
      • Täytettyään oirearviokyselyn, asukas saa itsehoito-ohjeen tai kehotuksen ottaa yhteyttä terveydenhuollon ammattilaiseen.
      • Tunnistautumalla hän voi lähettää kyselyn ammattilaiselle.
      • Ammattilainen voi antaa arvion tilanteesta ja ohjata sopivan hoidon.
      • Oirearviot ovat osa EBMEDS® lääkinnällistä laitetta, jonka valmistaja on Kustannus Oy Duodecim.

      Liity uutiskirjeen tilaajaksi

      Uutiskirjeen tilaajana saat kerran kuukaudessa ajankohtaista tietoa yhtiössämme käynnissä olevista projekteista sekä muista ajankohtaisista asioista.