Siirry sisältöön

DigiFinland

Omaolo.help
  • sv
  • en
‹ Takaisin DigiFinland.fi
Etusivu  /  2.2. Työjono  /  Tehtävän käsittely työjonossa  /  Muuta kiireellisyysluokkaa
Ohita sivuvalikko ja siirry sisältöön
  • Etusivu
  • Verkkokoulutus
    • 1. Yleistä Omaolosta
      • 1.1. Mikä Omaolo on
        • Omaolon käyttötarkoitus
        • Omaolon käyttäjäryhmät
        • Omaoloon liittyvät varoitukset
        • Tuetut käyttöympäristöt
      • 1.2. Sanasto
      • 1.3. Omaolon hyödyt
      • 1.4. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
        • Terveydenhuollossa
        • Sosiaalihuollossa
      • 1.5. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
      • 1.6. Ohjeita digivuorovaikutukseen
      • 1.7. Kirjautuminen
    • 2. Oirearviot
      • 2.1. Oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
        • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena
      • 2.2. Työjono
        • Ryhmän työjono
        • Käytöstä poistuva työjono
        • Tehtävän käsittely työjonossa
          • Valikko
          • Ota tehtävä
          • Avaa tehtävä
          • Tehtävän siirto
          • Muuta kiireellisyysluokkaa
          • Merkitse keskeneräiseksi
        • Tehtävän suodattaminen työjonosta
        • Työpöytäintegraatio
      • 2.3. Asiointi
        • Asioinnin luominen
        • Asioinnin muokkaaminen
        • Viestintä asiakkaan kanssa
        • Asiakkaan tiedot
        • Muut avoimet asioinnit
        • Ammattilaisen tiivistelmä
      • 2.4. Ajanvaraus
      • 2.5. Ilmoitukset
      • 2.6. Kirjaaminen
      • 2.7. Hoidon päättäminen
      • 2.8. Kirjaudu ulos
    • 3. Koronavirustaudin oirearvio
      • 3.1. Koronavirustaudin (COVID-19) oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • COVID-19 -oirearvio asukkaan näkökulmasta
      • 3.2. Vaikutukset terveydenhuollon ammattilaisten työhön
      • 3.3. Koronavirustaudin oirearvion erityispiirteet
      • 3.4. Pikaohje
      • 3.5. Puolesta asiointi Omaolossa
    • 4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet
      • 4.1. Hyvinvoinnin palvelut
        • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
      • 4.2. Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
        • Kutsun luominen
        • Kutsuun tulleet vastaukset
        • Lähetetyt kutsut
        • Kutsun poistaminen
      • 4.3. Terveystarkastus
      • 4.4. Hyvinvointitarkastus
        • Lisää hyvinvointitarkastus
        • Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen
      • 4.5. Hyvinvointivalmennukset
        • Lisää valmennus
      • 4.6. Pitkäaikaissairauksien seuranta
        • Lisää verenpaineen seuranta
        • Seurantatietojen tarkistaminen
    • 5. Palveluarviot
      • 5.1. Palveluarvio
    • 6. Tietoturva ja tietosuoja
      • 6.1. Tietojen tallentaminen Omaolossa
      • 6.2. Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
      • 6.3. Rekisterit ja vastuut Omaolossa
      • 6.4. Ammattilaisen käyttöoikeudet
      • 6.5. Valvonta
      • 6.6. Tietoturva
    • 7. Testaa ja harjoittele
      • 7.1 Testaamisen ohjeet
      • 7.2 Kirjautuminen testiympäristöön
      • 7.3 Harjoitustehtävät
        • Tehtävä 1: Oirearviot
        • Tehtävä 2: Palveluarviot
        • Tehtävä 3: Hyvinvointitarkastus
        • Tehtävä 4: Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
    • 8. Dreambroker -kanava
  • UKK
  • Sivuston ohje
  • Ota yhteyttä

Muuta kiireellisyysluokkaa

Lukuaika: 3 minuuttia | Tulosta

Ammattilainen voi arvionsa perusteella halutessaan muuttaa tehtävän kiireellisyysluokkaa. Muutos vaatii, että ammattilainen on yhteydessä asiakkaaseen ja varmistaa potilastiedoista terveydentilaan vaikuttavat taustatiedot. Omaolon antama tehtävän kiireellisyysluokka perustuu Duodecimin lääkinnällisen tietämyskannan antamaan arvioon. Arvio tehdään asukkaan antamien vastausten, kansallisten hoitosuositusten ja tieteellisen tiedon perusteella. Kiireellisyysluokkaa muuttaessa tulee huomioida, että ammattilainen on vastuussa kiireellisyyden muutoksesta, toimiessaan vastoin lääketieteellisen tietämyskannan päättelyä. Tällöin kyseessä on normaali hoitotyöhön liittyvä hoitovastuu, jossa ammattilainen arvioi potilaan hoidon kiireellisyyden kokonaisvaltaisesti. Uusien tehtävien kiireellisyysluokkaa ei tule muuttaa.

Kiireellisyysluokat ovat seuraavat (suluissa tuntimäärä, jonka puitteissa ammattilaisen on arvioitava asiakkaan tilanne ja aloitettava hoito):

KiireellisyysluokkaSelite Omaolon käyttöliittymässäAikaraja
P0Käsittele hetiAlle 0 h
P1Kiireellinen, alle 2 tunnissa käsiteltäväAlle 2 h
P2Päivystyksellisesti käsiteltävä, ei yöllä (10 t)Alle 10 h
P31 päivässä käsiteltävä (24 t)Alle 24 h
P42—3 päivässä käsiteltävä (72 t)2 h – 72 h
P5Kiireetön, viikon kuluessa käsiteltävä48 h—96 h tai 4—7 vrk
P6Kiireetön, kuukaudessa käsiteltävä8—30 vrk
P7Kiireetön, voi odottaa yli kuukaudenYli 30 vrk
P8 Kiireetön, ei aikarajaaEi aikarajaa

Ammattilainen voi arvionsa perusteella halutessaan nostaa tai laskea tehtävän kiireellisyyttä.

Omaolo antaa automaattisesti prioriteettikoodit P0—P5 ja P8, mutta organisaatiossa voi olla käytössä myös prioriteetit P6—P7. Lue lisää kiireellisyysluokista: Kiireellisyysluokka

  1. Kiireellisyysluokan muutos tehdään työjonossa olevan tehtävän oikeassa reunassa olevasta valikosta valitsemalla Muuta kiireellisyyttä:
Muuta kiireellisyyttä

Valitse pudotusvalikosta haluamasi kiireellisyys ja paina Tallenna:

Kiireellisyyden muuttaminen

Muutoksen jälkeen sekä alkuperäinen että uusi muutettu kiireellisyys näkyvät työjonolla. Jos kiireellisyyttä muutetaan moneen kertaan, työjonolla näytetään alkuperäinen ja viimeisin prioriteettikoodi. Huom.! Tehtävissä, jotka on suljettu ennen versiota 4.0.1, näytetään viimeisin ja sitä edeltänyt prioriteettikoodi, jos kiireellisyyttä on muutettu moneen kertaan.

Alkuperäinen ja viimeisin prioriteettikoodi

Jos kiireellisyyksien latauksessa tapahtuu virhe, sinulle näytetään virheilmoitus. Virhetilanteessa yritä hakea kiireellisyyttä uudelleen.

Virhetilanne kiireellisyyden muuttamisessa

Lyhyesti:

  • Ammattilainen voi muuttaa tehtävän kiireellisyysluokkaa. Tällöin ammattilaisen on oltava yhteydessä asiakkaaseen ja varmistettava potilastiedoista terveydentilaan vaikuttavat taustatiedot.
  • Omaolo antaa tehtävälle oirearvion pohjalta automaattisesti kiireellisyysluokan P0 – P5 tai P8. Organisaatiossa voi lisäksi olla käytössä kiireellisyysluokat P6 – P7.
  • Paina muokkaa ja valitse valikosta haluamasi kiireellisyys. Tallenna.
  • Kiireellisyysluokka perustuu Duodecimin lääketieteellisen tietämyskannan päättelyyn. Ammattilainen on vastuussa kiireellisyyden muutoksesta, toimiessaan vastoin lääketieteellisen tietämyskannan päättelyä. Tällöin kyseessä on normaali hoitotyöhön liittyvä hoitovastuu, jossa ammattilainen arvioi potilaan hoidon kiireellisyyden kokonaisvaltaisesti.
‹ Tehtävän siirto
Merkitse keskeneräiseksi ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Tietosuoja
Siirry takaisin päävalikkoon