Mistä on kyse?
Omaolo on sosiaali-, terveyden- ja suun terveydenhuollon sähköinen palvelu- ja asiointikanava, joka tukee oma- ja itsehoitoa, sekä ohjaa tarvittaessa tarkoituksenmukaisen avun piiriin. Lähtökohtana on sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintamallien uudistaminen.
Omaolon avulla voi helposti arvioida, millaista hoitoa tarvitsee ja saa henkilökohtaisen ohjauksen oman kunnan palveluiden piiriin.
Omaolosta löytyy terveydentilaa kartoittavia oirearvioita ja terveystarkastus sekä kokonaisvaltaista hyvinvointia edistäviä hyvinvointivalmennuksia. Sosiaalihuollon palveluarvioiden avulla voi selvittää oikeuttaan ko. palveluihin.
Omaolo on CE-merkitty lääkinnällinen laite. Omaololle myönnettiin EU-asetuksen 2017/745 (MDR) vaatimusten mukainen CE-sertifikaatti toukokuussa 2022. Omaoloa käyttäville asukkaille ja terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaisille merkintä viestii erityisen hyvästä laadusta sekä turvallisuudesta sekä niiden dokumentoinnista.
DigiFinland vastaa palvelun kehittämisestä ja levittämisestä kansallisesti.
Ketkä ovat mukana yhteistyössä?
Palvelua kehitetään tiiviissä yhteistyössä DigiFinlandin, Kustannus Oy Duodecimin sekä kaikkien palvelun käyttöönottaneiden hyvinvointialueiden kesken.
Omaolo-palvelun sovelluskehittäjä- ja analytiikkakumppanina toimivat Solita Oy ja Mediconsult Oy.
Mitä teemme?
Omaolon tuotanto, ylläpito ja tuki
Omaolo on ollut tuotantokäytössä 2019 helmikuusta lähtien. Toimimme Omaolo -palvelun valmistajana ja vastaamme sidosryhmätoimijana Omaolon tuotannon, ylläpidon ja tuen kokonaisuuksista yhteistyössä valittujen toimittajakumppaneiden kanssa. Palvelutuotannossa noudatetaan ISO:13485 standardia.
Omaolon jatkokehittäminen
Vastaamme Omaolo-palvelun jatkokehittämisestä eli uusien sisältöjen, toiminnallisuuksien ja integraatioiden toteutuksesta Omaolon kehityssuunnitelman eli roadmapin mukaisesti. Kehittämistyötä toteutetaan laajassa yhteistyössä Omaoloa käyttävien organisaatioiden kanssa. Myös palvelun loppukäyttäjien näkökulma ja saatu palaute on keskeinen osa palvelun kehittämistä. Palvelun kehittämisessä noudatetaan ISO:13485 standardia.
Käyttöönottojen tuki
Tuemme organisaatioita Omaolo-palvelun käyttöönotoissa. Omaolo-palvelun käyttöönoton keskeinen periaate on se, että hyödyt saavutetaan toimintaa muuttamalla, ei pelkästään uuden digitaalisen palvelun käyttöönotolla. Kaikki lähtee Omaolo-palvelua käyttöönottavan organisaation toiminnan, toimintamallien ja prosessien kehittämisestä.
Missä mennään?
Omaolo laajentui voimakkaasti vuoden 2021 aikana ja Omaololla oli vuoden loppuun mennessä 4,3 miljoonaa asukaskäyttäjää, se on määrällisesti 2,17 miljoonaa kävijää enemmän kuin edellisenä vuonna 2020 (viikkotasolla laskettujen yksilöllisten kävijöiden määrä). Omaoloa käyttävillä hyvinvointialueilla on käytössään erilaisia kokonaisuuksia Omaolosta, ja näiden osalta tapahtuu jatkuvaa sisällöllistä ja käytön laajenemista.
Vuoden 2023 aikana Omaolossa on tehty useita toivottuja ja tarpeellisia päivityksiä, jotka parantavat asukkaan käyttöliittymän näkymää ja palvelun toiminnallisuutta. Palvelussa otettiin käyttöön uusi oirearvio ” Hampaiden tai suun alueen oire tai vamma”, joka toimii samalla periaatteella kuin jo olemassa olevat 16 muuta oirearviota. Omaolossa on nyt mahdollisuus ottaa yhteyttä myös Muu yhteydenotto -lomakkeen kautta sellaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon asioissa, joita Omaolon palvelutarjontaan ei vielä kuulu.
Suurimpia muutoksia vuonna 2023 edellä mainittujen päivitysten lisäksi on Omaolon visuaalinen ilmeen uudistuminen mm. uusi logo. Myös Omaolon tuotekehitysprosessia on uudistettu. Versiopäivityksiä tehdään nyt tiheämmissä sykleissä, jolloin kehitys- ja muutosehdotuksia saadaan toteutettua nopeammassa tahdissa.
Haluatko kuulla lisää?
Palvelun löydät osoitteesta www.omaolo.fi
Omaoloon ja palvelun levittämisen eri vaiheisiin voit tutustua Omaolo-palvelun käsikirjassa.
Johanna Kurki,
kehityspäällikkö Omaolo
johanna.kurki@digifinland.fi
050 344 0257