Siirry sisältöön

DigiFinland

Omaolo.help
  • sv
  • en
‹ Takaisin DigiFinland.fi
Etusivu  /  Verkkokoulutus  /  2. Oirearviot  /  2.7. Hoidon päättäminen
Ohita sivuvalikko ja siirry sisältöön
  • Etusivu
  • Verkkokoulutus
    • 1. Yleistä Omaolosta
      • 1.1. Mikä Omaolo on
        • Omaolon käyttötarkoitus
        • Omaolon käyttäjäryhmät
        • Omaoloon liittyvät varoitukset
        • Tuetut käyttöympäristöt
      • 1.2. Sanasto
      • 1.3. Omaolon hyödyt
      • 1.4. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
        • Terveydenhuollossa
        • Sosiaalihuollossa
      • 1.5. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
      • 1.6. Ohjeita digivuorovaikutukseen
      • 1.7. Kirjautuminen
    • 2. Oirearviot
      • 2.1. Oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
        • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena
      • 2.2. Työjono
        • Ryhmän työjono
        • Käytöstä poistuva työjono
        • Tehtävän käsittely työjonossa
          • Valikko
          • Ota tehtävä
          • Avaa tehtävä
          • Tehtävän siirto
          • Muuta kiireellisyysluokkaa
          • Merkitse keskeneräiseksi
        • Tehtävän suodattaminen työjonosta
        • Työpöytäintegraatio
      • 2.3. Asiointi
        • Asioinnin luominen
        • Asioinnin muokkaaminen
        • Viestintä asiakkaan kanssa
        • Asiakkaan tiedot
        • Muut avoimet asioinnit
        • Ammattilaisen tiivistelmä
      • 2.4. Ajanvaraus
      • 2.5. Ilmoitukset
      • 2.6. Kirjaaminen
      • 2.7. Hoidon päättäminen
      • 2.8. Kirjaudu ulos
    • 3. Koronavirustaudin oirearvio
      • 3.1. Koronavirustaudin (COVID-19) oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • COVID-19 -oirearvio asukkaan näkökulmasta
      • 3.2. Vaikutukset terveydenhuollon ammattilaisten työhön
      • 3.3. Koronavirustaudin oirearvion erityispiirteet
      • 3.4. Pikaohje
      • 3.5. Puolesta asiointi Omaolossa
    • 4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet
      • 4.1. Hyvinvoinnin palvelut
        • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
      • 4.2. Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
        • Kutsun luominen
        • Kutsuun tulleet vastaukset
        • Lähetetyt kutsut
        • Kutsun poistaminen
      • 4.3. Terveystarkastus
      • 4.4. Hyvinvointitarkastus
        • Lisää hyvinvointitarkastus
        • Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen
      • 4.5. Hyvinvointivalmennukset
        • Lisää valmennus
      • 4.6. Pitkäaikaissairauksien seuranta
        • Lisää verenpaineen seuranta
        • Seurantatietojen tarkistaminen
    • 5. Palveluarviot
      • 5.1. Palveluarvio
    • 6. Tietoturva ja tietosuoja
      • 6.1. Tietojen tallentaminen Omaolossa
      • 6.2. Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
      • 6.3. Rekisterit ja vastuut Omaolossa
      • 6.4. Ammattilaisen käyttöoikeudet
      • 6.5. Valvonta
      • 6.6. Tietoturva
    • 7. Testaa ja harjoittele
      • 7.1 Testaamisen ohjeet
      • 7.2 Kirjautuminen testiympäristöön
      • 7.3 Harjoitustehtävät
        • Tehtävä 1: Oirearviot
        • Tehtävä 2: Palveluarviot
        • Tehtävä 3: Hyvinvointitarkastus
        • Tehtävä 4: Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
    • 8. Dreambroker -kanava
  • UKK
  • Sivuston ohje
  • Ota yhteyttä

2.7. Hoidon päättäminen

Lukuaika: 4 minuuttia | Tulosta

Hoidon päättäminen on tärkeä osa asiointien käsittelyprosessia. Näin tehtävät eivät jää työjonoon roikkumaan ja avoimet, käsittelyä vaativat tehtävät löytyvät sieltä helposti. Voit päättää hoidon, kun asiakkaan hoitoprosessi Omaolossa on kokonaisuudessaan valmis, eikä asioinnissa ole keskeneräisiä hyvinvointivalmennuksia sekä olet kirjannut tarvittavat tiedot organisaatiosi ohjeiden mukaisesti. 

Muista aina lähettää viesti asiakkaalle Omaolon kautta, jotta hän tietää, miksi hoito päätetään ja asiointi suljetaan. Huolehdi, että asiakkaalla on riittävät toimintaohjeet ja selkeä ymmärrys siitä, mitä hänen hoidossaan seuraavaksi tapahtuu. Voit lähettää asiakkaalle lyhyen tiivistelmän sovituista asioista Viestit-osion kautta.

Asiakkaan hoito voi jatkua muualla, vaikka hoito Omaolossa päätetään. Myös ajanvaraukset ja avoimet ajanvarausoikeudet pysyvät voimassa, vaikka hoito asiointiin päätetään. Hoidon päättäminen sulkee kuitenkin asiointiin liittyvän keskeneräisen hyvinvointivalmennuksen, eikä asiakas voi tehdä valmennusta loppuun. Älä päätä hoitoa ennen kuin valmennus on valmis tai asiakkaan kanssa on sovittu asiasta.

Hoidon voi päättää kolmella tavalla:

1. Ammattilainen voi päättää hoidon heti

Ennen kuin päätät hoidon, kirjoita asiakkaalle viesti, jossa kerrot hoidon päättämisen syyn. Jos päätät hoidon heti, asiakas ei voi hyväksyä hoidon päättämistä eikä ottaa yhteyttä asiointiin liittyen.

1. Valitse asioinnin Päätä hoito-osio.

  • Osiossa näkyy huomautus, jos asioinnissa on voimassa oleva ajanvaraus, avoin ajanvarausoikeus tai keskeneräinen valmennus. Hoidon päättäminen ei sulje ajanvarausta tai ajanvarausoikeutta, mutta valmennus päättyy.

2. Paina Päätä hoito -painiketta.

3. Vahvista päättäminen painamalla Päätä hoito -painiketta. Tehtävä suljetaan ja hoito päättyy heti.

Päätä hoito heti tai ehdota päättämistä

4. Kun tehtävä on suljettu, asioinnin kaikissa osioissa näkyy infoteksti ”Hoito päättynyt [pvm]”.

2. Ammattilainen ehdottaa asiakkaalle hoidon päättämistä ja asiakas hyväksyy ehdotuksen tai asiakas ei vastaa 72 tunnin kuluessa ehdotuksesta ja hoito päätetään

Ennen kuin ehdotat hoidon päättämistä, kirjoita asiakkaalle viesti, jossa kerrot hoidon päättämisen syyn. Jos ehdotat hoidon päättämistä, tehtävä suljetaan ja hoito päättyy, kun asiakas hyväksyy ehdotuksen tai ei vastaa siihen Omaolossa 72 tunnin kuluessa.

1. Valitse asioinnin Päätä hoito -osio.

  • Osiossa näkyy huomautus, jos asioinnissa on voimassa oleva ajanvaraus, avoin ajanvarausoikeus tai keskeneräinen valmennus. Hoidon päättäminen ei sulje ajanvarausta tai ajanvarausoikeutta, mutta valmennus päättyy.

2. Paina Ehdota päättämistä -painiketta (kuva yllä).

3. Vahvista ehdotus painamalla Ehdota päättämistä -painiketta. Jos asiakas ei vastaa 72 tunnin kuluessa, tehtävä suljetaan ja hoito päättyy.

Kun asiakkaalle on ehdotettu hoidon päättämistä, asioinnin kaikissa osioissa näkyy infoteksti ”Asiakkaalle ehdotettu hoidon päättämistä [pvm]”. Ehdotuksen jälkeen hoitoa asiointiin ei voi päättää heti.

Jos asiakas hylkää ehdotuksen lähettämällä viestin Omaolon kautta 72 tunnin kuluessa, saat siitä ilmoituksen ”Asiakas on lisännyt viestin asiointiin. Ehdotusta hoidon päättämisestä ei ole hyväksytty.”. Tehtävää ei silloin suljeta.

Voit suodattaa suljettavissa olevat tehtävät näkyviin omalle työjonolle. Tällöin valikosta valitaan tilaksi “Asiakas ehdottanut hoidon päättämistä” tai “Ammattilainen ehdottanut hoidon päättämistä”.

Jos asiakas on täyttänyt määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeen ilman tunnistautumista, asiakkaalla ei ole pääsyä asiointiin eikä hän voi hyväksyä ehdotusta hoidon päättämisestä. Päätä hoito tällaiseen asiointiin ilman asiakkaan hyväksyntää.

Huom.! Jos asiakas poistaa palvelun käytön kannalta tarpeelliset suostumukset, hoidot päätetään automaattisesti asiakkaan asiointeihin ja tehtävät suljetaan. Ammattilainen saa ilmoituksen asiasta. Jos asiakas palauttaa suostumukset myöhemmin, suljettuja tehtäviä ei palauteta työjonolle käsiteltäviksi.

3. Asiakas ehdottaa hoidon päättämistä

Myös asiakas voi ehdottaa hoidon päättämistä ammattilaiselle, ja ammattilainen voi hyväksyä tai hylätä ehdotuksen. Ammattilainen saa ehdotuksesta ilmoituksen, ja asioinnin kaikissa osioissa näkyy infoteksti ”Asiakas on ehdottanut hoidon päättämistä [pvm]”.

Hyväksy tai hylkää hoidon päättäminen asioinnin Päätä hoito -osiossa.

Hyväksy tai hylkää hoidon päättäminen

Jos hyväksyt hoidon päättämisen, paina Hyväksy-painiketta. Vahvista hoidon päättäminen painamalla Päätä hoito -painiketta. Sen jälkeen tehtävä suljetaan ja hoito päättyy.

Jos hylkäät hoidon päättämisen, paina Hylkää-painiketta. Vahvista hylkääminen painamalla OK-painiketta. Asiakas saa hylkäämisestä ilmoituksen.

Lyhyesti:

  • Hoidon päättäminen ovat tärkeä osa asiointien käsittelyä.
  • Kommentoi aina asukkaalle Viestit-osion kautta ennen kuin päätät hoidon.
  • Tarkista ensin, ettei asiointiin ole keskeneräisiä valmennuksia ennen hoidon päättämistä!
  • Voit ehdottaa hoidon päättämistä asiakkaalle tai päättää hoidon heti Päätä hoito -osiosta.
  • Myös asukas voi ehdottaa hoidon päättämistä. Saat tästä ilmoituksen Omaolossa.
‹ 2.6. Kirjaaminen
2.8. Kirjaudu ulos ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Tietosuoja
Siirry takaisin päävalikkoon