2.5. Ilmoitukset
Lukuaika: 5 minuuttia | Tulosta
Omaolossa on käytössä useita ilmoituksia, jotka ohjaavat ammattilaisen ja asukkaan huomiota muuttuneisiin tietoihin. Ilmoituksia näytetään ilmoitusvalikossa, työjonossa ja asioinnissa sekä ns. kelluvina ilmoituksina, jotka näkyvät herätteinä tiettyjen toimintojen jälkeen ja poistuvat automaattisesti. Mikäli organisaatiossa on käytössä TeleQ-integraatio, voivat ammattilaiset saada herätteitä myös tämän järjestelmän välityksellä.
1. Ilmoitukset-valikko (keltainen kuvake)
Omaolo-palvelu välittää ammattilaiselle ilmoituksen yläpalkin Ilmoitukset-valikkoon seuraavissa tilanteissa:
- Asiointia on päivitetty
- Asiakas on täyttänyt hyvinvointitarkastuksen kyselyn
- Asiakas on täyttänyt verenpaineen seurantalomakkeen
- Asiakas on muokannut tavoitetta
- [Asiakkaan_nimi] on lisännyt viestin [asioinnin_nimi] -asiointiin
- Asiakas on lisännyt viestin
- [Asiakkaan_nimi] on lisännyt viestin [asioinnin_nimi] -asiointiin
- Asiakas on hylännyt ehdotuksen hoidon päättämisestä
- [Asiakkaan_nimi] haluaa jatkaa asioinnin [asioinnin_nimi] käsittelyä. Ehdotusta hoidon päättämisestä ei ole hyväksytty
- Asiakas on ehdottanut hoidon päättämistä
- [Asiakkaan_nimi] on ehdottanut asioinnin [asioinnin_nimi] hoidon päättämistä.
- Asiakas on hyväksynyt ehdotuksen hoidon päättämisestä
- [Asiakkaan_nimi] on päättänyt hoidon [asioinnin_nimi] -asioinnin
- Asiakas on lopettanut palvelun käytön ja päättänyt hoidon asiointiin
- Asiakas [asiakkaan_nimi] on lopettanut palvelun käytön ja päättänyt hoidon [asioinnin_nimi] -asiointiin
- Asiakas on perunut ajanvarauksen
- [Asiakkaan_nimi] on perunut ajanvarauksen [asioinnin_nimi] -asioinnissa
- Ammattilainen on siirtänyt sinulle tehtävän
- Asiakkaan [Asiakkaan_nimi] asiointi [asioinnin_nimi] on siirretty sinulle
- Ammattilainen on kuitannut tehtävän siirron
- [Ammattilainen] on kuitannut asioinnin [asioinnin_nimi] siirron
Ammattilaiselle näytetään vain ne ilmoitukset, jotka koskevat sitä yksikköä, jossa ammattilainen on sillä hetkellä kirjautuneena.
Uusista tapahtumista tulee näkyviin keltainen ilmoituskuvake sivun oikeaan yläkulmaan. Kuvakkeessa oleva numero kertoo uusien ilmoitusten määrän.

Klikkaamalla ilmoituskuvaketta pääset Ilmoitukset -sivulle, jossa uudet, lukemattomat ilmoitukset ovat Uudet -osiossa ja jo lukemasi ilmoitukset Vanhat -osiossa. Ilmoitukset ovat linkkejä kyseiseen asiointiin:

Jos asiointi on sellaisella työjonolla, johon sinulla ei ole käyttöoikeutta, et pääse asioinnin sivulle kuittaamaan uusia ilmoituksia luetuiksi. Voit kuitata asioinnin ilmoitukset luetuiksi painamalla Kuittaa asioinnin uudet ilmoitukset -painiketta.

Jos ilmoitusten haku epäonnistuu yhteysongelman vuoksi, sinulle näytetään siitä varoitus ja kehotetaan päivittämään selaimen sivu.

Yhteysongelmasta ilmoitetaan myös punaisella virhekuvakkeella sivun yläreunassa.

2. Työjonon ja asioinnin ilmoitukset (sininen kuvake)
Omalla työjonolla ja varattujen tehtävien työjonolla näytetään sininen ilmoituskuvake, kun kirjautuneen ammattilaisen vastuulla olevaan asiointiin on tullut muutos. Ilmoituskuvake näytetään seuraavista tapahtumista:
- Asiakas on lisännyt viestin
- Asiakas on täyttänyt asioinnille lisätyn kyselyn tai lomakkeen:
- hyvinvointitarkastuksen kysely
- verenpaineen seurantalomake
- Asiakas on muokannut tavoitetta
- Asiakas on ehdottanut asioinnin sulkemista
- Ammattilainen on siirtänyt sinulle tehtävän
Saat ilmoituksen sisällön näkyviin viemällä hiiren osoittimen ilmoituskuvakkeen päälle.

Ilmoituskuvake poistuu työjonolta, kun ammattilainen käy asioinnin sivulla kaikissa niissä osioissa, joissa on ilmoituksiin liittyvää uutta sisältöä. Ilmoituskuvake tehtävän siirrosta poistuu, kun vastuuammattilainen käy asioinnin yhteenvedossa.
Sininen ilmoituskuvake näytetään myös asiakkaan asioinnin yhteenvedossa ja asioinnin kaikissa niissä osioissa, joissa on uutta sisältöä, lukuun ottamatta Päätä hoito -osiota. Ilmoituskuvakkeessa oleva numero kertoo uusien tapahtumien määrän.

3. Kelluvat ilmoitukset
Ammattilainen saa lisäksi kelluvia ilmoituksia, jotka käsittelevät toimintojen tilaa, esim. kun uusi asiointi on luotu, tehtävän siirto toiselle ammattilaiselle on onnistunut tai tehtävän kiireellisyyden muutos on onnistunut.

4. TeleQ ja Telia ACE
Mikäli organisaatiollasi on käytössä TeleQ– tai Telia ACE-järjestelmä, voidaan Omaolosta lähettää työjonolle saapuneesta asioinnista tai asioinnissa tapahtuneista muutoksista heräte järjestelmään. Tämä toiminnallisuus vaatii erillisen käyttöönoton ja integraation toimiakseen. Omaolosta tulee seuraavia herätteitä:
- työjonolle on tullut uusia tehtäviä
- asiakas on lähettänyt viestin
- heräte tulee sekä asukkaan normaaleista viesteistä että viesteistä, joilla asiakas hylkää ammattilaisen ehdotuksen hoidon päättämisestä
- ammattilainen on siirtänyt tehtävän työjonolle
Herätteessä näkyy asioinnin nimi, tehtävän kiireellisyysluokka (prioriteettikoodi) ja tapahtuman aika. On tärkeää tarkistaa tehtävän kiireellisyysluokka Omaolosta. Tehtävän kiireellisyyden muutos ei välity TeleQ:hun. Kiireellisyyden muutos päivittyy Telia ACEn herätteisiin, mutta vain, jos tehtävästä lähtee uusi heräte.
On myös tärkeää, että ammattilainen ei luota pelkästään herätteisiin, vaan käy säännöllisesti Omaolossa seuraamassa työjonoja ja varmistamassa, että tehtäviä ei jää käsittelemättä. TeleQ:sta ja Telia ACEsta on erilliset käyttöohjeet. Kysy lisätietoja organisaatiosi Omaolo-pääkäyttäjältä.
Lyhyesti:
- Omaolo lähettää ammattilaiselle ilmoituksen uusista tehtävistä, kommenteista, asioinnin muutoksista tai sulkemisesta.
- Keltainen ilmoituskuvake kertoo Ilmoitus-sivulle saapuneiden uusien ilmoitusten lukumäärän.
- Sininen ilmoituskuvake kertoo asioinnissa tapahtuneista muutoksista.
- Lisäksi ammattilainen saa kelluvia ilmoituksia.