Siirry sisältöön

DigiFinland

Omaolo.help

  • fi
  • sv
  • en
‹ Takaisin DigiFinland.fi
Etusivu  /  Verkkokoulutus  /  2. Oirearviot  /  2.5. Ilmoitukset
  • Etusivu
  • Verkkokoulutus
    • 1. Yleistä Omaolosta
      • 1.1. Mikä Omaolo on
        • Omaolon käyttötarkoitus
        • Omaoloon liittyvät varoitukset
        • Tuetut käyttöympäristöt
      • 1.2. Sanasto
      • 1.3. Omaolon hyödyt
      • 1.4. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
        • Terveydenhuollossa
        • Sosiaalihuollossa
      • 1.5. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
      • 1.6. Ohjeita digivuorovaikutukseen
      • 1.7. Kirjautuminen
    • 2. Oirearviot
      • 2.1. Oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
        • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena
      • 2.2. Työjono
        • Ryhmän työjono
        • Tehtävän käsittely työjonossa
          • Valikko
          • Ota tehtävä
          • Avaa tehtävä
          • Tehtävän siirto
          • Muuta kiireellisyysluokkaa
          • Merkitse keskeneräiseksi
        • Tehtävän hakeminen työjonosta
        • Työpöytäintegraatio
      • 2.3. Asiointi
        • Asioinnin luominen
        • Asioinnin muokkaaminen
        • Viestintä asiakkaan kanssa
        • Asiakkaan tiedot
        • Muut avoimet asioinnit
        • Ammattilaisen tiivistelmä
      • 2.4. Ajanvaraus
      • 2.5. Ilmoitukset
      • 2.6. Kirjaaminen
      • 2.7. Hoidon päättäminen
      • 2.8. Kirjaudu ulos
      • 2.9. Testaa ja harjoittele
    • 3. Koronavirustaudin oirearvio
      • 3.1. Koronavirustaudin (COVID-19) oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • COVID-19 -oirearvio asukkaan näkökulmasta
      • 3.2. Vaikutukset terveydenhuollon ammattilaisten työhön
      • 3.3. Koronavirustaudin oirearvion erityispiirteet
      • 3.4. Pikaohje
      • 3.5. Puolesta asiointi Omaolossa
    • 4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet
      • 4.1. Hyvinvoinnin palvelut
        • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
      • 4.2. Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
        • Kutsun luominen
        • Kyselyn tulokset
        • Lähetetyt kutsut
      • 4.3. Terveystarkastus
      • 4.4. Hyvinvointitarkastus
        • Lisää hyvinvointitarkastus
        • Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen
      • 4.5. Hyvinvointivalmennukset
        • Lisää valmennus
      • 4.6. Pitkäaikaissairauksien seuranta
        • Lisää verenpaineen seuranta
        • Seurantatietojen tarkistaminen
    • 5. Koronavilkku
      • 5.1. Mikä Koronavilkku on?
        • Koronavilkku asukkaan näkökulmasta
      • 5.2. Altistumisilmoituksen saaneiden ohjaus ja neuvonta
        • Altistumisilmoituksen saaneiden testaaminen
      • 5.3. Tunnistautuminen Omaoloon
      • 5.4. Avauskoodi
        • Avauskoodin luominen ja lähettäminen tekstiviestillä
        • Avauskoodin luominen ja ilmoittaminen muulla tavalla
        • Avauskoodin antamisen kirjaaminen potilastietojärjestelmään
      • 5.5. Ongelmatilanteet ja käytön tuki
    • 6. Tietoturva ja tietosuoja
      • 6.1. Tietojen tallentaminen Omaolossa
      • 6.2. Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
      • 6.3. Rekisterit ja vastuut Omaolossa
      • 6.4. Ammattilaisen käyttöoikeudet
      • 6.5. Valvonta
      • 6.6. Tietoturva
  • UKK
  • Sivuston ohje
  • Ota yhteyttä

2.5. Ilmoitukset

Lukuaika: 4 minuuttia | Tulosta

Omaolossa on käytössä useita ilmoituksia, jotka ohjaavat ammattilaisen ja asukkaan huomiota muuttuneisiin tietoihin. Ilmoituksia näytetään ilmoitusvalikossa, työjonossa ja asioinnissa sekä ns. kelluvina ilmoituksina, jotka näkyvät herätteinä tiettyjen toimintojen jälkeen ja poistuvat automaattisesti. Mikäli organisaatiossa on käytössä TeleQ-integraatio, voivat ammattilaiset saada herätteitä myös tämän järjestelmän välityksellä.

1. Ilmoitukset-valikko (keltainen kuvake)

Omaolo-palvelu välittää ammattilaiselle ilmoituksen yläpalkin Ilmoitukset-valikkoon seuraavissa tilanteissa:

  • Asiointia on päivitetty
    • Asiakas on täyttänyt hyvinvointitarkastuksen kyselyn
    • Asiakas on täyttänyt verenpaineen seurantalomakkeen
    • Asiakas on täyttänyt määräaikaistarkastuksen lomakkeen. (Ilmoitus tulee vain silloin, kun ammattilainen on ottanut tehtävän itselleen ennen kuin asiakas on lähettänyt lomakkeen.)
  • Asiakas on muokannut tavoitetta
    • [Asiakkaan_nimi] on lisännyt viestin [asioinnin_nimi] -asiointiin
  • Asiakas on lisännyt viestin
    • [Asiakkaan_nimi] on lisännyt viestin [asioinnin_nimi] -asiointiin
  • Asiakas on hylännyt ehdotuksen hoidon päättämisestä
    • [Asiakkaan_nimi] haluaa jatkaa asioinnin [asioinnin_nimi] käsittelyä. Ehdotusta hoidon päättämisestä ei ole hyväksytty
  • Asiakas on ehdottanut hoidon päättämistä
    • [Asiakkaan_nimi] on ehdottanut asioinnin [asioinnin_nimi] hoidon päättämistä.
  • Asiakas on hyväksynyt ehdotuksen hoidon päättämisestä
    • [Asiakkaan_nimi] on päättänyt hoidon [asioinnin_nimi] -asioinnin
  • Asiakas on lopettanut palvelun käytön ja päättänyt hoidon asiointiin
    • Asiakas [asiakkaan_nimi] on lopettanut palvelun käytön ja päättänyt hoidon [asioinnin_nimi] -asiointiin
  • Ammattilainen on siirtänyt sinulle tehtävän
    • Asiakkaan [Asiakkaan_nimi] asiointi [asioinnin_nimi] on siirretty sinulle
  • Ammattilainen on hyväksynyt tehtävän siirron
    • [Ammattilainen] on hyväksynyt asioinnin [asioinnin_nimi] siirron

Ammattilaiselle näytetään vain ne ilmoitukset, jotka koskevat sitä organisaatiota, jossa ammattilainen on sillä hetkellä kirjautuneena.

Nämä ilmoitukset tulevat näkyviin palvelun oikeaan yläreunaan, Ilmoitukset­-otsikon vieressä olevaan keltaiseen ilmoituskuvakkeeseen. Lukemattomien ilmoitusten määrä näytetään numerona kuvakkeen päällä:

Klikkaamalla Ilmoitukset -painiketta näet uudet ja vanhat ilmoitukset omilla välilehdillään ja pääset tarkastelemaan niitä. Ilmoitukset ovat linkkejä kyseiseen asiointiin:

Jos ilmoitusten haku epäonnistuu yhteysongelman vuoksi, sinulle näytetään siitä varoitus ja kehotetaan päivittämään selaimen sivu.

Yhteysongelmasta ilmoitetaan myös punaisella virhekuvakkeella sivun yläreunassa Ilmoitukset -kohdassa.

2. Työjonon ja asioinnin ilmoitukset (sininen kuvake)

Omalla työjonolla ja varattujen tehtävien työjonolla näytetään sininen ilmoituskuvake, kun kirjautuneen ammattilaisen vastuulla olevaan asiointiin on tullut muutos. Ilmoituskuvake näytetään seuraavista tapahtumista:

  • Asiakas on lisännyt viestin
  • Asiakas on täyttänyt asioinnille lisätyn kyselyn tai lomakkeen:
    • hyvinvointitarkastuksen kysely
    • verenpaineen seurantalomake
    • määräaikaistarkastuksen lomake (Kuvake näytetään vain silloin, kun ammattilainen on ottanut tehtävän itselleen ennen kuin asiakas on lähettänyt lomakkeen.)
  • Asiakas on muokannut tavoitetta
  • Asiakas on ehdottanut asioinnin sulkemista
  • Asiakas on hylännyt ammattilaisen ehdotuksen asioinnin sulkemisesta
  • Ammattilainen on siirtänyt sinulle tehtävän

Saat ilmoituksen sisällön näkyviin viemällä hiiren osoittimen ilmoituskuvakkeen päälle.

Ilmoituskuvake poistuu työjonolta, kun ammattilainen käy asioinnin sivulla kaikissa niissä osioissa, joissa on ilmoituksiin liittyvää uutta sisältöä. Ilmoituskuvake tehtävän siirrosta poistuu, kun vastuuammattilainen käy asioinnin yhteenvedossa.

Sininen ilmoituskuvake näytetään myös asiakkaan asioinnin yhteenvedossa ja asioinnin kaikissa niissä osioissa, joissa on uutta sisältöä, lukuun ottamatta Sulje asiointi ja päätä hoito -osiota. Ilmoituskuvakkeessa oleva numero kertoo uusien tapahtumien määrän.

3. Kelluvat ilmoitukset

Ammattilainen saa lisäksi ns. kelluvia ilmoituksia, jotka käsittelevät toimintojen tilaa ja tulevat näkyviin, kun ammattilainen on suorittanut käyttöliittymässä jonkin toiminnon. Näiden ilmoitusten avulla tiedät, että haluamasi toiminto on suoritettu tai se on epäonnistunut:

Tehtävän siirrossa työjonolla:

  • Tehtävän siirto onnistui.
  • Tehtävän siirto epäonnistui. Muutosta ei tallennettu.

Tehtävän merkitseminen valmiiksi työjonolla:

  • Merkitseminen tehdyksi onnistui.
  • Merkitseminen tehdyksi epäonnistui. Muutosta ei tallennettu.

Tehtävän kiireellisyysluokan muutos työjonolla:

  • Kiireellisyysluokan muutos onnistui.
  • Kiireellisyysluokan muutos epäonnistui. Muutosta ei tallennettu.

4. TeleQ

Mikäli organisaatiollasi on käytössä takaisinsoittojärjestelmä TeleQ, voidaan Omaolosta lähettää saapuneesta asioinnista tai asioinnissa tapahtuneista muutoksista heräte TeleQ:hun. Tämä toiminnallisuus vaatii erillisen käyttöönoton ja integraation toimiakseen.


Lyhyesti:

  • Omaolo lähettää ammattilaiselle ilmoituksen uusista tehtävistä, kommenteista, asioinnin muutoksista tai sulkemisesta.
  • Keltainen ilmoituskuvake kertoo Ilmoitus-valikkoon saapuneiden uusien ilmoitusten lukumäärän.
  • Sininen ilmoituskuvake kertoo asioinnissa tapahtuneista muutoksista.
  • Lisäksi ammattilainen saa kelluvia ilmoituksia tehtävää siirrettäessä, merkitessä tai kiireellisyysluokkaa muutettaessa.
‹ 2.4. Ajanvaraus
2.6. Kirjaaminen ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Tietosuoja