Mistä on kyse?
Päivystysapu 116117 on ympärivuorokautinen kiireellisiin terveysongelmiin kohdennettu palvelu. Se palvelee äkillisissä terveysongelmissa, jotka eivät ole hätätilanteita, erityisesti päivystysaikana. Asukkaita ohjeistetaan soittamaan numeroon 116117 ennen päivystyspoliklinikalle hakeutumista. Lisäksi palvelusta voi kysyä hoito-ohjeita ja neuvontaa äkillisiin terveysongelmiin. Terveydenhuollon ammattilainen tekee asukkaalle hoidon tarpeen arvioinnin ja ohjaa asukkaan oikealla kiireellisyydellä oikeaan hoitopaikkaan tai antaa itsehoito-ohjeet. Puhelu numeroon 116117 on soittajalle maksuton. Hätätilanteessa tulee aina soittaa hätänumeroon, 112.

Päivystysapu on toistaiseksi puhelinpalvelu. Tulevaisuudessa hyvinvointialueille mahdollistuu chat- ja etävastaanottopalvelun tuominen puhelinpalvelun rinnalle. Päivystysapu-palvelun järjestävät hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki. Sen kansallista kehittämisestä koordinoi DigiFinland Oy.
Päivystysapu 116117 -palvelu on käytössä kaikkialla Suomessa, lukuun ottamatta Lappia ja Ahvenanmaata. Palvelun piirissä on 97 % suomalaisista.
Ketkä ovat mukana yhteistyössä?
Päivystysapu 116117 -palvelulla on kansallisia yhteistyöverkostoja, jotka mahdollistavat kansallisten käytäntöjen kehittämisen, tiedonkulun sekä hyvien käytäntöjen jakamisen alueiden välillä. Kansallisiin yhteistyöverkostoihimme on kutsuttu hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin, palveluntuottajien sekä sidosryhmien edustajia.
Mitä teemme?
DigiFinland tarjoaa Päivystysapu 116117 -palvelua tuottavien alueiden tueksi asiantuntijaosaamista palvelun käyttöönottoon, ylläpitoon, kehittämiseen ja viestintään. Lisäksi DigiFinland kehittää Päivystysavun digipalvelua vastaamaan paremmin asukkaiden ja hyvinvointialueiden tarpeisiin.
DigiFinland omistaa puhelinnumeron 116117 ja hallinnoi Päivystysavun puhelinyhdysliikenteen puitesopimuskokonaisuutta.
Missä mennään?
Päivystysavun verkkopalvelu, 116117.fi, on uudistunut joulukuussa 2022. Uudistuneen verkkopalvelun kautta mahdollistui tarkempi viestiminen asukkaille alueellisen palvelun toiminnasta. DigiFinland jatkaa 116117.fin kehittämistä vuonna 2023. Verkkopalveluun mahdollistuu vuoden 2023 aikana chat- tai etävastaanottopalvelun tuominen osaksi hyvinvointialueiden tuottamaa palvelua.
Syksyn 2022 aikana DigiFinland järjesti Päivystysavussa työskenteleville terveydenhuollon ammattilaisille kaksi koulutuspäivää. Osaamista täydentäviä koulutuksia järjestetään myös jatkossa.
Vuoden 2023 aikana numeron 116117 yhdysliikenne kilpailutetaan uudestaan ja uusi sopimus astuu voimaan vuoden 2024 alussa. Hankintaa varten perustetaan uusi hankintarengas.
Haluatko kuulla lisää?
https://116117.fi/
Leena Koivumäki
kehityspäällikkö, Päivystysapu 116117 -palvelu
050 365 5499