
Mistä on kyse?
Päivystysapu 116117 on sosiaali- ja terveydenhuollon päivystystoimintojen neuvonta- ja ohjauspalvelu, jonka toiminta käynnistettiin syyskuussa 2017 STM:n kehityshankkeena.
Palvelu on tarkoitettu kiireellisiin, ei-hätätilanteisiin erityisesti päivystysaikana. Hätätapauksissa soitetaan aina 112.
Päivystysavusta voi kysyä neuvoja äkillisiin sosiaali- ja terveysongelmiin. Terveydenhuollon ammattilainen tekee arvion hoidontarpeesta ja ohjaa soittajan oikeaan, juuri hänen tilanteeseensa sopivan palvelun pariin tai antaa ohjeita itsehoitoon. Päivystysapu palvelee myös lasten asioissa. Puhelu Päivystysapu 116117-palveluun on soittajalle maksuton.
Ketkä ovat mukana yhteistyössä?
Päivystysapu 116117 toimii tällä hetkellä 15 alueella ja sen piirissä on 77,7 % Suomen asukkaista. Lähes kaikilla sairaanhoitopiireillä on aikomus ottaa palvelu käyttöön viimeistään 2021 aikana.
Päivystysapu 116117:n kehitys on tapahtunut alusta asti verkostomaisena yhteistyönä valtionhallinnon ja alueellisten toimijoiden kesken. DigiFinlandin tavoitteena on kehittää palvelua kansallisesti yhtenäiseen suuntaan – tiiviissä yhteistyössä kansallisten ja alueellisten toimijoiden kanssa.
Alueiden ja hätäkeskuksen edustajista on koottu kehitysryhmä, jonka tehtävänä on miettiä mm. palvelun vaikuttavuuden mittaamista, laatua, viestintää ja olla tukemassa alueiden yhteistyötä. Tiivistä yhteistyötä tehdään eri kansallisten toimijoiden kesken, kuten STM, THL, VRK ja Kela sekä myös hätäkeskuksen kanssa.
Mitä teemme?
Päivystysapu 116117 puheluiden yhdysliikenteen hankintarengas
Päivystysapu 116117 puheluiden alueellisesta ohjautumisesta soittajan sijainnin mukaisesti on tehty sopimukset neljän operaattorin kanssa. DigiFinlandin muodostamaan Päivystysapu 116117 puheluiden yhdysliikenteen hankintarenkaaseen on liittynyt 18 sairaanhoitopiiriä. Sairaanhoitopiirit tekevät puitesopimuksen mukaisen palvelusopimuksen valitun yhdysliikenneoperaattorin kanssa halutessaan ottaa kilpailutetun yhdysliikenteen käyttöön. Kilpailutuksen myötä sairaanhoitopiirien maksamiin puhelujen hintoihin saatiin huomattava alennus.
Päivystysapu 116117 ammattilaisen työkalu
DigiFinland kehittää Päivystysavun käyttöön ammattilaisen työkalua. Ammattilaisen työkalu kokoaa Päivystysavun ammattilaisen tarvitseman tiedon yhteen paikkaan. Puhelun käsittelyä tukevat kiireellisen hoidon perusteiden ohella kuntakohtaiset tiedot hoitopaikoista sekä oirekortteihin liitetyt alueelliset käytännöt potilaiden ohjaamiseen. Kansallisesti yhtenäisempään suuntaan palvelua on tarkoitus kehittää kansallisten ohjeistuksien sekä verkkokoulutuksien avulla. Palvelun suunnittelussa kiinnitetään huomiota käytettävyyteen, jotta palvelu toimii nopeatempoisessa puhelintyössä.
Päivystysapu 116117 digikanava
Päivystysavun asukkaan digikanavan tavoitteena on tarjota asukkaille vaihtoehtoinen kanava Päivystysavussa asiointiin. Organisaatiolle digikanava tarjoaa puhelinta tehokkaamman tavan hoitaa yhteydenottoja ja se ohjaa osan asukkaista suoraan itsehoito-ohjeiden pariin. Tavoitteena on lisätä asukkaiden tasa-arvoisuutta parantamalla palvelujen saatavuutta ja tasalaatuisuutta asuinpaikasta riippumatta.
Käyttöönottojen tuki
Tuemme sairaanhoitopiirejä ja sote-kuntayhtymiä Päivystysapu 116117 puhelin- ja digipalvelun käyttöönotossa, kehittämisessä, ylläpidossa ja toiminnan muutoksessa niin, että palveluilla voidaan saavuttaa sille asetetut hyötytavoitteet:
- käyttöönottoon ja toiminnalliseen prosessiin tuotetaan mallit, jotka suunnitellaan huomioiden alueiden rakenteelliset ja väestöpohjalliset erot
- laaditaan yhteiset ohjeet toimintaan huomioiden lainsäädännön vaatimukset ja rajoitteet.
- järjestetään säännöllisiä webinaareja, joissa opastetaan käyttöönottoon liittyvistä asioista ja keskustellaan mm. vaikuttavuuden ja laadun mittaamisesta sekä viestinnästä
Kiireellisen hoidon perusteiden asiantuntijapaneeli
Osana Päivystysapu 116117 -hanketta ylläpidetään ja kehitetään myös kansallisten kiireellisen hoidon perusteiden lääketieteellistä sisältöä. DigiFinland Oy toimii STM:n pyynnöstä jatkossa kiireellisen hoidon perusteiden jakelijana ja kehittäjänä. STM vastaa jatkossakin ohjeen strategisesta ohjauksesta ja DigiFinland raportoi ohjeen käytöstä ministeriötä.
Missä mennään?
Päivystysavun puhelinpalvelun käyttö laajenee alkuvuodesta 2021 kolmelle uudelle alueelle, kun Pirkanmaa, Keski-Pohjanmaa ja Pohjois-Pohjanmaa ottavat palvelun käyttöön. Asukkaan digikanavan ja ammattilaisen työkalun kehittäminen siirtyy suunnitelmasta toteutukseen vuoden 2021 aikana.
Haluatko kuulla lisää?
Käyttöönottojen tueksi Päivystysapu 116117 Käsikirja
https://116117.fi/
Leena Koivumäki
hankepäällikkö, Päivystysapu 116117 -palvelu
050 365 5499