Sähköinen arkistointi -palvelun tarkoituksena on tarjota asiakaslähtöinen ja laadukas palvelu vanhojen sote-tietojen asianmukaisen sekä tietoturvallisen arkistoinnin toteuttamiseksi.
Sähköinen arkistointi -palvelun osa-alueet ovat:
- Arkistointitarpeen arviointi: SoteArkki mahdollistaa vertailukelpoisen vanhojen tietojen nykytilan arvioinnin.
- Sähköinen arkistointi: Modulaarinen arkistointipalvelu poiminnasta arkistoon lataamiseen.
- Hankinnan tuki: DigiFinland yhteishankintayksikkönä suorittaa hankintoja hyvinvointialueiden puolesta mahdollistaen kustannustehokkaan ja modulaarisen hankintakokonaisuuden
- DigiFinlandin oma Jemma-arkisto ei-Kantaan meneville tiedoille.

Arkistointiprosessi
Arkistointiprosessi suunnitellaan asiakasorganisaation edustajien kanssa yhteistyössä. Arkistointiprojektin eri vaiheissa tarvitaan asiakkaan asiantuntijaresurssia vaihtelevasti. Esimerkiksi määrittelyvaiheessa asiantuntijaresurssia tarvitaan robotiikkaa varten kerättävän tiedon määrittelyssä. Tämän vuoksi projektin aikataulutus tehdään suunnittelun alkuvaiheessa ja sitä muokataan tarpeen mukaan.
DigiFinlandin Sähköinen arkistointi -palvelu tarjoaa palvelua koko arkistointiprojektiin, suunnittelusta varsinaiseen arkistointiin asti. Tämän lisäksi palvelua voi hankkia myös yksittäisiin arkistointiprosessin vaiheisiin.

DigiFinlandin tehtävät
• Tarjoaa alueille sähköisen arkistoinnin modulaarista ja alueellisesti räätälöityä palvelukokonaisuutta.
• Arvioi vanhojen sote-tietojen nykytilaa dialogissa alueiden kanssa ja priorisoi arkistoitavat tiedot järjestelmittäin.
• Vastaa arkistointiprosessin ja toteutusmallin kehityksestä sekä kustannustehokkuuden hallinnasta.
• Osallistuu kansalliseen sidosryhmäyhteistyöhön.
• Tarjoaa asiantuntijapalveluja, koulutuspalveluja sekä arkistointiprojektien suunnittelun ja läpiviennin tukea.
• Tekee laadunvarmistusta yhteistyössä toimittajien kanssa.
• On vastuussa yhteishankinnoista sekä toimii hankintojen teknisenä toteuttajana.
• Vastaa toimittajapoolin hallinnasta ja koordinoinnista, esimerkiksi kilpailuttamalla toimittajat dynaamiseen puitejärjestelmään.
Alueen tehtävät
• Vastaa hyvinvointialueen omien resurssien riittävyydestä sekä sitoutumisesta.
• Vastaa sähköisen arkistoinnin hankkeeseen liittyvien toimintatarpeiden ja niiden laajuuksien määrittelystä.
• Vastaa arkistointiprojektin läpiviennistä (aikataulu, rahoitus ja muut osa-alueet) yhteistyössä DigiFinlandin sekä muiden toimittajien ja sidosryhmien kanssa.
Lisätietoja Sähköinen arkistointi -palvelusta saat Sähköisen arkistoinnin asiantuntijoilta Mira Vidéniltä ja Joosua Honkasalolta sähköpostitse sahkoinenarkistointi@digifinland.fi.