1.4. Omaolon hyödyt

Omaolo.fi tuo sähköiset sosiaali- ja terveyspalvelut kaikkien Suomessa asuvien ulottuville. Palvelu parantaa sosiaali- ja terveydenhuollon laatua; se helpottaa asukkaiden tiedonsaantia sekä hoitopolkua ja sujuvoittaa ammattilaisten työtä. Omaolo auttaa asiakkaan tilanteen arvioinnissa , hoidon ja palvelun suunnittelussa sekä niiden toteutuksessa.
Toteutettavat palvelut on valittu sillä perusteella, että ne ratkaisevat perustason palvelujen keskeisiä ongelmia. Toisena kriteerinä on ollut se, että niitä ei kansallisesti toteuteta muissa kehitysprojekteissa tai hankkeissa:
1 Asiakkaan tilanteen arviointi
(oire- ja palveluarviot, hyvinvointitarkastus, määräaikaistarkastukset, havainnot terveydestä)
Hoidon- ja palvelutarpeen arvioinnissa suurta variaatiota, yhdenvertaisuus ei toteudu, asiakkaat eivät ohjaudu oikein.
2 Hoidon ja palvelun suunnittelu
(oma suunnitelma)
Hoidon ja palvelun prosessit eivät tällä hetkellä ole useinkaan suunnitelmallisia. Erityisesti 10 % asiakkaista, jotka tuottavat 80 % kustannuksista ja käyttävät paljon ja useita palveluja, ajelehtivat useissa päällekkäisissä ja toisistaan irrallisissa prosesseissa, joissa samoja asioita kysytään ja tehdään moneen kertaan. Kokonaisuus ei ole kenenkään hallussa.
3 Hoidon ja palvelun toteutus
(hyvinvointivalmennukset)
Sekä ennaltaehkäisevässä toiminnassa että pitkäaikaissairaan prosesseissa tarvitaan kustannustehokkaita tapoja tukea elämäntapamuutoksia.
Lyhyesti:
- Omaolo helpottaa asukkaiden tiedonsaantia sekä hoitopolkua ja sujuvoittaa ammattilaisten työtä
- Asiakas saa suuremman roolin oman hyvinvointinsa arvioinnissa ja seurannassa.
- Omaolo on saatavilla 24/7
- Ammattilaisen käytössä ovat paremmat esitiedot asiakkaista ja ajantasaiset hoito- ja palvelusuositukset päätöksenteon tukena.
Lähteet ja lisätietoa:
DigiFinland Oy. N.d. Omaolo -palvelun levittämisen käsikirja. https://digifinland.fi/omaolokasikirja/