Siirry sisältöön

DigiFinland

Omaolo.help
  • sv
  • en
‹ Takaisin DigiFinland.fi
Etusivu  /  2. Oirearviot  /  2.2. Työjono  /  Ryhmän työjono
Ohita sivuvalikko ja siirry sisältöön
  • Etusivu
  • Verkkokoulutus
    • 1. Yleistä Omaolosta
      • 1.1. Mikä Omaolo on
        • Omaolon käyttötarkoitus
        • Omaolon käyttäjäryhmät
        • Omaoloon liittyvät varoitukset
        • Tuetut käyttöympäristöt
      • 1.2. Sanasto
      • 1.3. Omaolon hyödyt
      • 1.4. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
        • Terveydenhuollossa
        • Sosiaalihuollossa
      • 1.5. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
      • 1.6. Ohjeita digivuorovaikutukseen
      • 1.7. Kirjautuminen
    • 2. Oirearviot
      • 2.1. Oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
        • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena
      • 2.2. Työjono
        • Ryhmän työjono
        • Käytöstä poistuva työjono
        • Tehtävän käsittely työjonossa
          • Valikko
          • Ota tehtävä
          • Avaa tehtävä
          • Tehtävän siirto
          • Muuta kiireellisyysluokkaa
          • Merkitse keskeneräiseksi
        • Tehtävän suodattaminen työjonosta
        • Työpöytäintegraatio
      • 2.3. Asiointi
        • Asioinnin luominen
        • Asioinnin muokkaaminen
        • Viestintä asiakkaan kanssa
        • Asiakkaan tiedot
        • Muut avoimet asioinnit
        • Ammattilaisen tiivistelmä
      • 2.4. Ajanvaraus
      • 2.5. Ilmoitukset
      • 2.6. Kirjaaminen
      • 2.7. Hoidon päättäminen
      • 2.8. Kirjaudu ulos
    • 3. Koronavirustaudin oirearvio
      • 3.1. Koronavirustaudin (COVID-19) oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • COVID-19 -oirearvio asukkaan näkökulmasta
      • 3.2. Vaikutukset terveydenhuollon ammattilaisten työhön
      • 3.3. Koronavirustaudin oirearvion erityispiirteet
      • 3.4. Pikaohje
      • 3.5. Puolesta asiointi Omaolossa
    • 4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet
      • 4.1. Hyvinvoinnin palvelut
        • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
      • 4.2. Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
        • Kutsun luominen
        • Kutsuun tulleet vastaukset
        • Lähetetyt kutsut
        • Kutsun poistaminen
      • 4.3. Terveystarkastus
      • 4.4. Hyvinvointitarkastus
        • Lisää hyvinvointitarkastus
        • Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen
      • 4.5. Hyvinvointivalmennukset
        • Lisää valmennus
      • 4.6. Pitkäaikaissairauksien seuranta
        • Lisää verenpaineen seuranta
        • Seurantatietojen tarkistaminen
    • 5. Palveluarviot
      • 5.1. Palveluarvio
    • 6. Tietoturva ja tietosuoja
      • 6.1. Tietojen tallentaminen Omaolossa
      • 6.2. Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
      • 6.3. Rekisterit ja vastuut Omaolossa
      • 6.4. Ammattilaisen käyttöoikeudet
      • 6.5. Valvonta
      • 6.6. Tietoturva
    • 7. Testaa ja harjoittele
      • 7.1 Testaamisen ohjeet
      • 7.2 Kirjautuminen testiympäristöön
      • 7.3 Harjoitustehtävät
        • Tehtävä 1: Oirearviot
        • Tehtävä 2: Palveluarviot
        • Tehtävä 3: Hyvinvointitarkastus
        • Tehtävä 4: Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
    • 8. Dreambroker -kanava
  • UKK
  • Sivuston ohje
  • Ota yhteyttä

Ryhmän työjono

Lukuaika: 6 minuuttia | Tulosta

  • Ryhmän työjono
  • Käytöstä poistuva työjono
  • Tehtävän käsittely työjonossa
  • Tehtävän suodattaminen työjonosta
  • Työpöytäintegraatio

Kun käyttäjä on lähettänyt oirekyselyn tulokset ammattilaiselle, ne tulevat näkyviin ryhmän yhteiseen työjonoon. Työjonolla tarkoitetaan tehtävälistausta, jossa Omaolon kautta tulevat tehtävät näytetään ammattilaisille. Näkymässä on eri osioita (välilehtiä) eri työjonoille ja ammattilaiselle näkyvät ne työjonot, joille hänellä on käyttöoikeus. Eri työjonot avautuvat niiden otsikkoa painamalla.

Ryhmän työjono kokoaa kyseisen ryhmän ammattilaisten tehtävät kaikkien ryhmäläisten näkyville.  Ryhmä voi koostua yksikön työntekijöistä tai tietystä ammattiryhmästä, kuten fysioterapeuteista, lääkäreistä tai hoitajista. Organisaatiot voivat itse määritellä työjonojen nimet, lukumäärän ja ammattilaiset, jotka pääsevät näkemään nämä työjonot. Siten työjononäkymä on erilainen ammattiroolista ja organisaatiosta riippuen.

Jokainen välilehti sisältää kaksi alavälilehteä; vapaat ja varatut tehtävät. Vapaista tehtävistä näet tehtävät, joita kukaan työjonolla toimiva ammattilainen ei ole vielä ottanut työn alle. Varatuista tehtävistä näet ne tehtävät, jotka ovat jo jonkun työjonoa hoitavan ammattilaisen käsittelyssä. Varatuissa tehtävissä näytetään myös sinun vastuullasi olevat tehtävät.

Ryhmän työjonon vapaat tehtävät

Varattua tehtävää voivat, esimerkiksi poissaolotilanteissa, hoitaa muutkin kuin vastuuhenkilö. Tehtävän itselleen ottanut ammattilainen on kuitenkin vastuuhenkilö ja vastuussa siitä, että tehtävä tulee hoidettua.

Kun työjonolle saapuu uusi tehtävä, sille ei ole nimetty vastuuhenkilöä. On tärkeää, että jokaiselle tehtävälle nimetään vastuuhenkilö, joka huolehtii tehtävän hoitamisesta ja asiakkaalle vastaamisesta annetun palvelulupauksen ja tehtävän kiireellisyyden mukaisesti. Kaikki työjonolle tulleet tehtävät on käsiteltävä. Ammattilaisen on käsiteltävä myös sellaiset työjonolle saapuneet oirearviot, joissa asukas on vastannut vain kokeilevansa oirekyselyä.

Työjonon nimen kohdalle ilmestyy kirjekuorikuvake, kun työjonolle on saapunut uusi tehtävä. Päivitä silloin näkymä painamalla Päivitä sivu -tekstiä.

Työjonon nimen kohdalle ilmestynyt kirjekuorikuvake, kun työjonolle on saapunut uusi tehtävä. Päivitä silloin näkymä painamalla Päivitä sivu -tekstiä.

Kirjekuorikuvake päivittyy Työjono-näkymälle vain silloin, kun istuntosi on auki ja olet Työjono-näkymässä. Jos olet esimerkiksi asioinnin sivulla ja palaat Työjono-näkymään, ei kirjekuorikuvaketta näytetä uuden tehtävän merkiksi. Tarkista siis aina työjonot, kun palaat näkymälle jostain muusta Omaolon näkymästä tai toiminnosta. Jos sivun sisältöä ei voida päivittää yhteysongelman vuoksi, kirjekuorikuvakkeen sijaan näytetään punainen varoituskuvake. Yhteysongelmasta näytetään myös varoitus, jossa kehotetaan päivittämään selaimen sivu.

Työjononäkymässä ovat seuraavat osiot:

  • A Työjonot (Oma työjono, ryhmän työjono(t). Valittu työjono näkyy korostettuna.
  • B Ryhmän työjonolla osiot vapaille ja varatuille tehtäville
  • C Suodattimet
  • D Tehtävälistaus eli asioinnit
  • E Toimintovalikko
  • F Poista suodattimet

Työjononäkymässä jokaisen tehtävän rivillä näkyy seuraavat tiedot:

  • A Ilmoituskuvake, jos asioinnissa on uusi tapahtuma
  • B Kiireellisyysluokka (prioriteettikoodit P0-P8). Jos kiireellisyyttä on muutettu, näytetään alkuperäinen ja uusi prioriteettikoodi.
  • C Tehtävän saapumisaika
  • D Asioinnin aihe (lihavoituna) ja nimi. Aihe näkyy aina suomeksi. Nimi näytetään, jos aihe ja nimi eivät ole yhteneväiset. Määräaikaistarkastuskutsuun tulleissa vastauksissa nimenä näytetään kutsun tunniste.
  • E Asiakkaan nimi ja henkilötunnus. Jos asiointi on lähetetty ilman vahvaa tunnistautumista, näytetään asiakkaan ilmoittama nimi ja henkilötunnus.
  • F Vastuuhenkilö (varatuissa tehtävissä) tai Ota tehtävä -painike (vapaissa tehtävissä)
  • G Tehtävän tila (varatuissa tehtävissä)
  • H Lisätiedot:
    • Asiakkaalla useita avoimia asiointeja
    • Asiointiin liittyy ajanvaraus (tulevat, menneet ja perutut ajanvaraukset)
    • Rajoitetut toiminnot
  • I Toiminnot:
    • Merkitse keskeneräiseksi (varatuissa tehtävissä)
    • Siirrä toiselle ammattilaiselle
    • Siirrä toiseen työjonoon
    • Muuta kiireellisyyttä

Tehtävien näkymistä työjonoissa ohjaavat rooli- ja suorituspaikkamääritysten lisäksi vastuumäärittelyt ja asiakkaan tekemät palveluvalinnat. Tehtävät järjestyvät työjonoon seuraavalla logiikalla:

  • Kiireellisyys; kiireellisimmät tehtävät ovat työjonon kärjessä
  • Saman kiireellisyysluokan sisällä olevista tehtävistä esitetään ensimmäisenä vanhin tehtävä (aikaleima)
  • Jos kiireellisyys ja aikaleima ovat samat, käytetään aakkosjärjestystä

Määräaikaistarkastuksia käsittelevä ammattilainen voi laittaa päälle määräaikaistarkastusten työtilan, jolloin tehtävästä näytetään työjonolla myös kutsun tunniste sekä mahdollinen lomakkeelle täytetty lapsen nimi ja henkilötunnus.

Jos sarakkeessa näytettävä teksti tai muu tieto on liian pitkä näytettäväksi kokonaisuudessaan sille kuuluvassa sarakkeessa, saat koko tekstin näkyviin viemällä hiiren osoittimen tekstin päälle.

Työjononäkymässä yhdellä sivulla näytetään enintään 15 tehtävää. Voit vaihtaa näytettävää sivua nuolinäppäimillä tai painamalla sivunumeroa. Jos sivua on enemmän kuin 10, voit vaihtaa näytettävää sivuryhmää painamalla kolmea pistettä.

Asioinnin tiedot voi avata näytölle painamalla työjonolla valitsemasi tehtävän riviä. Asioinnin sivulta voit palata takaisin työjononäkymään painamalla Takaisin työjonolle -linkkiä.

Palaa asioinnista työjonolle

HUOM! Jos sinulla on käyttöoikeudet moniin eri työjonoihin, valitse työjono erittäin huolellisesti. Jos sinulla on käyttöoikeus useiden eri yksiköiden työjonoille, sinun tulee vaihtaa sen yksikön näkymään, jonka työjonoa aiot käsitellä. Tarkista myös osoiteriviltä, että olet kirjautunut tuotannon näkymään (www.omaolo.fi), etkä käytä palvelua vahingossa esim. testialustalla.


Lyhyesti:

  • Asukkaan oirearviot tulevat näkyviin ammattilaiselle työjonoon.
  • Työjonolla on erilaisia välilehtiä. Valitse oikea välilehti huolellisesti.
  • Uuden tehtävän saapuessa työjonon nimen kohdalle ilmestyy kirjekuorikuvake. Paina Päivitä sivu -painiketta päivittääksesi näkymän ja saadaksesi uuden tehtävän näkyviin työjonolle.
  • Jokaiselle tehtävälle tulee nimetä vastuuhenkilö, joka huolehtii tehtävän hoitamisesta ja asiakkaalle vastaamisesta annetun palvelulupauksen ja tehtävän kiireellisyyden mukaisesti.
  • Kaikki työjonolle tulleet tehtävät on käsiteltävä!
  • Tarkista työjonot aina saapuessasi työjonolle jostain muusta Omaolon näkymästä.
‹ 2.2. Työjono
Käytöstä poistuva työjono ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Tietosuoja
Siirry takaisin päävalikkoon