Mistä on kyse?
Omasuuntima on sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelu asiakkuuksien segmentointiin. Omasuuntima-palvelun käyttöönotto on mahdollista hyvinvointialueilla, Helsingin kaupungilla ja HUS:ssa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas ja ammattilainen käyttävät Omasuuntimaa yhdessä. Omasuuntima toimii kysymyksiin vastaten – asiakkaalle ja ammattilaiselle on omat kysymyksensä. Asiakas arvioi omia voimavarojaan sekä arjessa pärjäämistään. Ammattilainen puolestaan arvioi asiakkaan tilanteen haasteellisuutta.
Vastaukset läpikäydään yhdessä asiakkaan ja ammattilaisen kanssa tapaamisessa. Omasuuntimaan vastaaminen auttaa asiakasta ymmärtämään omaa tilannettaan. Ammattilaiselle vastaukset tuovat apua asiakkaan yksilölliseen kohtaamiseen voimaannuttavalla tavalla.
Vastausten pohjalta täsmentyy Omasuuntiman tulos, asiakkuus. Omasuuntiman asiakkuuksia ovat omatoimi-, yhteisö-, yhteistyö- ja verkostoasiakkuus. Asiakkuuteen perustuen Omasuuntima ohjaa asiakasta ja ammattilaista valitsemaan asiakkaalle sopivimman polun palveluineen.
Mitä teemme?
Vastaamme Omasuuntiman tuotannosta ja ylläpidosta. Tuemme hyvinvointialueita ja organisaatioita Omasuuntiman käyttöönotoissa. Omasuuntiman käyttöönotolle on vakioitu käyttöönottokonsepti, joka räätälöidään alueen tarpeisiin sopivaksi.
Omasuuntima-palvelua kehitetään yhteistyössä DigiFinlandin ja palvelua käyttävien alueiden kanssa. Koordinoimme Omasuuntima-palvelun yhteistyöverkostoa.
Katso Omasuuntima-palvelun esittelyvideo
Haluatko kuulla lisää?
Omasuuntima-asiantuntijat:
omasuuntima@digifinland.fi