Mistä on kyse?
Omasuuntima on sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelu asiakkuuksien segmentointiin. Omasuuntima-palvelun käyttöönotto on mahdollista hyvinvointialueilla, Helsingin kaupungilla ja HUS:ssa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas ja ammattilainen käyttävät Omasuuntimaa yhdessä. Asiakkaalle ja ammattilaiselle on omat kysymykset: asiakas arvioi omia voimavarojaan sekä arjessa pärjäämistään ja ammattilainen arvioi asiakkaan tilanteen haasteellisuutta.

Omasuuntiman asiakkuuksia ovat omatoimi-, yhteisö-, yhteistyö- ja verkostoasiakkuus. Asiakkuuteen perustuen Omasuuntima ohjaa asiakasta ja ammattilaista valitsemaan asiakkaalle sopivimman polun palveluineen. Omasuuntiman kysymykset auttavat asiakasta ymmärtämään omaa tilannettaan. Ammattilaiselle vastaukset tuovat apua asiakkaan yksilölliseen kohtaamiseen voimaannuttavalla tavalla.
Ketkä ovat mukana yhteistyössä?
Omasuuntima-palvelua kehitetään tiiviissä yhteistyössä DigiFinlandin ja palvelua käyttävien alueiden kanssa. Koordinoimme Omasuuntima-palvelun kansallisten yhteistyöryhmien (ohjausryhmä ja kehitysryhmä) toimintaa.
Mitä teemme?
Vastaamme Omasuuntiman tuotannosta ja ylläpidosta. Tuemme hyvinvointialueita ja organisaatioita Omasuuntiman käyttöönotoissa. Omasuuntiman käyttöönotolle on vakioitu käyttöönottokonsepti, joka räätälöidään alueen tarpeisiin sopivaksi. Vastaamme Omasuuntiman jatkokehittämisestä eli uusien sisältöjen ja toiminnallisuuksien toteutuksesta kehityssuunnitelman mukaisesti.
Missä mennään?
Omasuuntima-palvelu julkaistiin tuotantokäyttöön 8.11.2022. Keskeisenä uudistuksena uudessa versiossa on asiakkaan etäkäytön mahdollistaminen: asiakas voi vahvan tunnistautumisen avulla vastata asiakkaan kysymyksiin ennakkoon mobiililaitteella tai tietokoneella. Uutta Omasuuntimassa ovat myös ruotsinkielinen käyttömahdollisuus ja saavutettavuuden parannukset. Edistämme Omasuuntiman käyttöönottoja käyttöönottokonseptin mukaan.
Katso Omasuuntima-palvelun esittelyvideo
Haluatko kuulla lisää?