Siirry sisältöön

DigiFinland

Omaolo.help
  • sv
  • en
‹ Takaisin DigiFinland.fi
Etusivu  /  2. Oirearviot  /  2.3. Asiointi  /  Asioinnin luominen
Ohita sivuvalikko ja siirry sisältöön
  • Etusivu
  • Verkkokoulutus
    • 1. Yleistä Omaolosta
      • 1.1. Mikä Omaolo on
        • Omaolon käyttötarkoitus
        • Omaolon käyttäjäryhmät
        • Omaoloon liittyvät varoitukset
        • Tuetut käyttöympäristöt
      • 1.2. Sanasto
      • 1.3. Omaolon hyödyt
      • 1.4. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
        • Terveydenhuollossa
        • Sosiaalihuollossa
      • 1.5. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
      • 1.6. Ohjeita digivuorovaikutukseen
      • 1.7. Kirjautuminen
    • 2. Oirearviot
      • 2.1. Oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
        • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena
      • 2.2. Työjono
        • Ryhmän työjono
        • Käytöstä poistuva työjono
        • Tehtävän käsittely työjonossa
          • Valikko
          • Ota tehtävä
          • Avaa tehtävä
          • Tehtävän siirto
          • Muuta kiireellisyysluokkaa
          • Merkitse keskeneräiseksi
        • Tehtävän suodattaminen työjonosta
        • Työpöytäintegraatio
      • 2.3. Asiointi
        • Asioinnin luominen
        • Asioinnin muokkaaminen
        • Viestintä asiakkaan kanssa
        • Asiakkaan tiedot
        • Muut avoimet asioinnit
        • Ammattilaisen tiivistelmä
      • 2.4. Ajanvaraus
      • 2.5. Ilmoitukset
      • 2.6. Kirjaaminen
      • 2.7. Hoidon päättäminen
      • 2.8. Kirjaudu ulos
    • 3. Koronavirustaudin oirearvio
      • 3.1. Koronavirustaudin (COVID-19) oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • COVID-19 -oirearvio asukkaan näkökulmasta
      • 3.2. Vaikutukset terveydenhuollon ammattilaisten työhön
      • 3.3. Koronavirustaudin oirearvion erityispiirteet
      • 3.4. Pikaohje
      • 3.5. Puolesta asiointi Omaolossa
    • 4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet
      • 4.1. Hyvinvoinnin palvelut
        • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
      • 4.2. Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
        • Kutsun luominen
        • Kutsuun tulleet vastaukset
        • Lähetetyt kutsut
        • Kutsun poistaminen
      • 4.3. Terveystarkastus
      • 4.4. Hyvinvointitarkastus
        • Lisää hyvinvointitarkastus
        • Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen
      • 4.5. Hyvinvointivalmennukset
        • Lisää valmennus
      • 4.6. Pitkäaikaissairauksien seuranta
        • Lisää verenpaineen seuranta
        • Seurantatietojen tarkistaminen
    • 5. Palveluarviot
      • 5.1. Palveluarvio
    • 6. Tietoturva ja tietosuoja
      • 6.1. Tietojen tallentaminen Omaolossa
      • 6.2. Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
      • 6.3. Rekisterit ja vastuut Omaolossa
      • 6.4. Ammattilaisen käyttöoikeudet
      • 6.5. Valvonta
      • 6.6. Tietoturva
    • 7. Testaa ja harjoittele
      • 7.1 Testaamisen ohjeet
      • 7.2 Kirjautuminen testiympäristöön
      • 7.3 Harjoitustehtävät
        • Tehtävä 1: Oirearviot
        • Tehtävä 2: Palveluarviot
        • Tehtävä 3: Hyvinvointitarkastus
        • Tehtävä 4: Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
    • 8. Dreambroker -kanava
  • UKK
  • Sivuston ohje
  • Ota yhteyttä

Asioinnin luominen

Lukuaika: 3 minuuttia | Tulosta

  • Asioinnin luominen
  • Asioinnin muokkaaminen
  • Viestintä asiakkaan kanssa
  • Asiakkaan tiedot
  • Muut avoimet asioinnit
  • Ammattilaisen tiivistelmä

Kun vastaanotolle tulee asukas, jolla ei ole Omaoloa käytössä, voi ammattilainen luoda hänelle uuden asioinnin. Näin Omaolosta löytyy jo asiointi, kun asukas kirjautuu Omaoloon ja ottaa sen käyttöönsä. Ammattilainen voi käyttää asioinnin luomisessa valmiita suunnitelmapohjia. Asioinnin luova ammattilainen on oletuksena sen vastuuhenkilö. 

Huom.! Asioinnin voi luoda ainoastaan yli 15-vuotiaalle henkilölle.

Aloita asioinnin laatiminen asukkaalle painamalla Työjono-näkymässä Valikko-painiketta ja valitsemalla Luo asiointi.

Luo asiointi

Asukasta voi etsiä vain henkilötunnuksella potilasturvallisuus- ja tietosuojasyistä. Syötä asukkaan henkilötunnus ja paina Hae-painiketta:

Syötä asiakkaan henkilötunnus ja hae

Jos asukasta ei löydy Omaolosta, pyytää palvelu ammattilaista lisäämään uuden asukkaan. Täydennä asukkaan tiedot, valitse halutessasi työjono ja asioinnin tyyppi sekä vahvista, että asukkaalta on kysytty suostumus palvelun käyttöön. Tämän jälkeen paina Tallenna-painiketta. Palvelu pyytää ammattilaista vielä tarkistamaan yhteenvedon ja hyväksymään sen Hyväksy-painikkeella.

Henkilöhaun jälkeen Omaolo näyttää henkilötunnuksella haetun asukkaan tiedot, kuten nimen ja aiemmin saapuneet asioinnit:

Henkilöhaun jälkeen Omaolo näyttää henkilötunnuksella haetun asukkaan tiedot, kuten nimen ja aiemmin saapuneet asioinnit

Näytä asioinnit -linkkiä painamalla näet listauksen asiakkaan kaikista asioinneista niillä työjonoilla, joille sinulla on käyttöoikeus. Listaukselta ei pääse siirtymään suoraan aktiiviselle asioinnille. Pääset palaamaan takaisin asioinnin luontiin painamalla Sulje-painiketta.

Luo uusi asiointi täydentämällä asioinnin tiedot:

Täydennä asioinnin tiedot

A) Valitse asioinnin tyyppi -kentässä määritellään pudotusvalikosta asioinnin tyyppi. Asioinnin tyyppi päivittyy yhteenvetoon ja työjonolle asioinnin nimeksi.

B) Valitse asioinnin kieli -kenttään määritellään pudotusvalikosta asioinnin kieli. Asioinnin nimi päivittyy automaattisesti kielivalinnan mukaiseksi

C) Nimeä asiointi -kenttään kirjataan asioinnin nimi jos haluat muuttaa asioinnin nimeä. Kirjainten ja numeroiden lisäksi sallittuja merkkejä ovat välilyönti, piste ja miinusmerkki. Huomioi kielivalinta asioinnin nimeämisessä.

D) Valitse työjono -kenttään määritetään pudotusvalikosta työjono, jolle uusi asiointi ohjataan.

E) Valitse asioinnin kiireellisyys pudotusvalikosta. Jos et määrittele kiireellisyyttä, tulee asioinnin oletuskiireellisyydeksi P2 (määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeissa P7). Huomaa, että tehtävät näkyvät työjonolla niin, että kiireellisimmät tehtävät näkyvät työjonolla ensimmäisinä.

Saman kiireellisyysluokan sisällä olevista tehtävistä esitetään ensimmäisenä vanhin tehtävä (aikaleima). Jos kiireellisyys ja aikaleima ovat samat, käytetään aakkosjärjestystä.

Ammattilaisen luomassa asioinnissa kiireellisyys muuttuu automaattisesti, jos asiakkaan lomakevastaukset antavat kiireellisemmän koodin kuin mikä asioinnissa on ollut.

Jos kiireellisyyksien latauksessa tapahtuu virhe, sinulle näytetään virheilmoitus. Virhetilanteessa lataa sivu uudelleen

Kun olet täyttänyt asioinnin tiedot ja merkinnyt asiakaskäyttäjän suostumuksen, paina Tallenna-painiketta. Seuraavaksi näet yhteenvedon luomastasi asioinnista. Yhteevetonäkymässä valitse, haluatko seuraavaksi siirtyä työjonolle (Luo ja palaa työjonolle) vai luomallesi asioinnin sivulle (Luo ja jatka asiointiin). Jos jatkat asiointiin, voit lisätä asiointiin seuraavaksi esim. viestin tai tehtävän.

Luo asiointi yhteenveto

Lyhyesti:

  • Ammattilainen voi luoda asioinnin Valikko-painikkeen Luo asiointi -toiminnolla.
  • Asiakasta voi etsiä ainoastaan henkilötunnuksella tietoturvasyistä.
  • Uusi asiointi luodaan täyttämällä asioinnin tiedot.
  • Valitse työjono, asioinnin tyyppi, kieli ja kiireellisyysluokka. Jos kiireellisyyttä ei valita, asioinnin kiireellisyysluokaksi tulee P2, paitsi määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeissa P7.
  • Kysy käyttäjältä suostumus palvelun käyttöön ja paina valintaruutua.
  • Hyväksy asiointi tai peruuta painamalla Peruuta -painiketta.
‹ 2.3. Asiointi
Asioinnin muokkaaminen ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Tietosuoja
Siirry takaisin päävalikkoon