Asioinnin luominen
Lukuaika: 3 minuuttia | Tulosta
Kun vastaanotolle tulee asukas, jolla ei ole Omaoloa käytössä, voi ammattilainen luoda hänelle uuden asioinnin. Näin Omaolosta löytyy jo asiointi, kun asukas kirjautuu Omaoloon ja ottaa sen käyttöönsä. Ammattilainen voi käyttää asioinnin luomisessa valmiita suunnitelmapohjia. Asioinnin luova ammattilainen on oletuksena sen vastuuhenkilö.
Huom.! Asioinnin voi luoda ainoastaan yli 15-vuotiaalle henkilölle.
Aloita asioinnin laatiminen asukkaalle painamalla Työjono-näkymässä Valikko-painiketta ja valitsemalla Luo asiointi.

Asukasta voi etsiä vain henkilötunnuksella potilasturvallisuus- ja tietosuojasyistä. Syötä asukkaan henkilötunnus ja paina Hae-painiketta:

Jos asukasta ei löydy Omaolosta, pyytää palvelu ammattilaista lisäämään uuden asukkaan. Täydennä asukkaan tiedot, valitse halutessasi työjono ja asioinnin tyyppi sekä vahvista, että asukkaalta on kysytty suostumus palvelun käyttöön. Tämän jälkeen paina Tallenna-painiketta. Palvelu pyytää ammattilaista vielä tarkistamaan yhteenvedon ja hyväksymään sen Hyväksy-painikkeella.
Henkilöhaun jälkeen Omaolo näyttää henkilötunnuksella haetun asukkaan tiedot, kuten nimen ja aiemmin saapuneet asioinnit:

Näytä asioinnit -linkkiä painamalla näet listauksen asiakkaan kaikista asioinneista niillä työjonoilla, joille sinulla on käyttöoikeus. Listaukselta ei pääse siirtymään suoraan aktiiviselle asioinnille. Pääset palaamaan takaisin asioinnin luontiin painamalla Sulje-painiketta.
Luo uusi asiointi täydentämällä asioinnin tiedot:

- Nimeä asiointi -kenttään kirjataan asioinnin nimi. Jos et nimeä asiointia, asioinnin nimi kopioidaan Valitse asioinnin tyyppi -kentän valinnasta. Kirjainten ja numeroiden lisäksi sallittuja merkkejä ovat välilyönti, piste ja miinusmerkki. Huomioi kielivalinta asioinnin nimeämisessä. Nimikenttää ei voi jättää tyhjäksi. Et voi lisätä kenttään HTML-koodia.
- Valitse työjono -kenttään määritetään pudotusvalikosta työjono, jolle uusi asiointi ohjataan.
- Valitse asioinnin tyyppi -kentässä määritellään pudotusvalikosta asioinnin tyyppi. Asioinnin tyyppi päivittyy yhteenvetoon ja työjonolle asioinnin nimeksi.
- Valitse asioinnin kieli -kenttään määritellään pudotusvalikosta asioinnin kieli. Huomioi kieli myös asioinnin nimeämisessä.
- Valitse asioinnin kiireellisyys -kenttään määritellään pudotusvalikosta asioinnin kiireellisyys. Jos kiireellisyyttä ei määritellä, tulee suunnitelmaan oletuskiireellisyydeksi P2. Huomaa, että tehtävät näkyvät työjonolla niin, että kiireellisimmät tehtävät näkyvät työjonolla ensimmäisinä. Saman kiireellisyysluokan sisällä olevista tehtävistä esitetään ensimmäisenä vanhin tehtävä (aikaleima). Jos kiireellisyys ja aikaleima ovat samat, käytetään aakkosjärjestystä. Kun olet määritellyt luomallesi asioinnille kiireellisyyden, se ei muutu automaattisesti, vaikka asiakkaan täyttämä lomake antaisi kiireellisemmän tai vähemmän kiireellisen koodin annettujen vastausten perusteella. Tämä koskee kaikkia ammattilaisen luomia asiointeja. Voit harkintasi mukaan muuttaa kiireellisyyttä.
Kun olet täyttänyt asioinnin tiedot ja merkinnyt asiakaskäyttäjän suostumuksen, paina Tallenna-painiketta. Seuraavaksi näet yhteenvedon luomastasi asioinnista. Yhteevetonäkymässä valitse, haluatko seuraavaksi siirtyä työjonolle (Luo ja palaa työjonolle) vai luomallesi asioinnin sivulle (Luo ja jatka asiointiin). Jos jatkat asiointiin, voit lisätä asiointiin seuraavaksi esim. viestin tai tehtävän.

Lyhyesti:
- Ammattilainen voi luoda asioinnin Valikko-painikkeen Luo asiointi -toiminnolla.
- Asiakasta voi etsiä ainoastaan henkilötunnuksella tietoturvasyistä.
- Uusi asiointi luodaan täyttämällä asioinnin tiedot.
- Valitse työjono, asioinnin tyyppi, kieli ja kiireellisyysluokka. Jos kiireellisyyttä ei valita, asioinnin kiireellisyysluokaksi tulee P2.
- Kysy käyttäjältä suostumus palvelun käyttöön ja paina valintaruutua.
- Hyväksy asiointi tai peruuta painamalla Peruuta -painiketta.