2.1. Kirjautuminen

Tulosta

Omaolo-palvelu toimii osoitteessa www.omaolo.fi. Ammattilainen kirjautuu palveluun osoitteessa https://omaolo.fi/tunnistaudu-ammattilainen. Ammattilaisen käyttöliittymä on suomeksi.

Palvelun tietosuojaselosteen, käyttöehdot, käyttöohjeet ja saavutettavuusselosteen löydät sivun alatunnisteesta, missä ovat myös valmistajan yhteystiedot, versiotieto (Version), julkaisuajankohta (Rel date), laitteen yksilöivä GTIN-koodi, linkki toisen puolesta asioinnista kertovalle sivulle, usein kysyttyihin kysymyksiin ja Palautelomakkeeseen. Palautelomakkeen kautta voit antaa palautetta Omaolo-palveluun liittyen.

Ohjeet kirjautumiseen:

1. Mene osoitteeseen: omaolo.fi/tunnistaudu-ammattilainenTallenna osoite selaimesi kirjanmerkkeihin.

2. Omaoloon tunnistaudutaan ensisijaisesti Suomi.fi -palvelun kautta. Jos Suomi.fi-tunnistautuminen ei toimi, voit tunnistautua varmennekortilla. Jos käyttöoikeutesi on päättymässä kahden viikon sisällä, saat siitä ilmoituksen selainistunnon alkaessa valittuasi yksikön. Jos sinulla on käyttöoikeuksiin liittyviä kysymyksiä, ota yhteys alueesi Omaolo-pääkäyttäjään.

Kirjautuminen Omaolo-palveluun


4. Valitse organisaatiosi käyttämä tunnistautumistapa ja seuraa palvelun tunnistautumisohjeita.

5. Tunnistautumisen jälkeen, valitse oikea yksikkö pudotusvalikosta ja paina Valitse -painiketta:

Valitse yksikkö

6. Kun olet sisään kirjautunut palveluun, näet valitsemasi yksikön sivun oikeassa ylälaidassa nimesi alla. Huomaa, että käyttämästäsi näytön koosta riippuen nimesi saatetaan näyttää ainoastaan avatussa käyttäjän valikossa. Sivun ylälaidassa on myös linkki ilmoituksiin.

7. Käytä Omaolo vain yhdessä selaimessa ja yhdellä välilehdellä kerrallaan. Jos työskentelet useassa yksikössä, voit vaihtaa yksikköä kirjautumatta ulos ja uudestaan sisään.

8. Jos Omaolo-palvelu on käyttämättä 60 minuuttia, istunto vanhenee, ja sinut kirjataan palvelusta ulos automaattisesti. Saat ilmoituksen automaattisesta uloskirjaamisesta 15 minuuttia ennen istunnon vanhentumista. Voit jatkaa istuntoa napsauttamalla Pysy sisäänkirjautuneena.

Jos organisaatiolla on käytössään Omaolon työpöytäintegraatio, asiakas- tai potilastietojärjestelmään kirjautunut ammattilainen voi siirtyä Omaoloon ilman kirjautumista erillisen siirtymälinkin tai -kuvakkeen kautta. Ammattilaisella on oltava käyttöoikeusrooli Omaoloon.


Kirjautumiseen liittyviä tärkeitä huomioita:

  • Jos käyttöoikeutesi on päättymässä kahden viikon sisällä, saat siitä ilmoituksen yksikkövalinnan jälkeen. Jos sinulla on käyttöoikeuksiin liittyviä kysymyksiä, ota yhteys organisaatiosi Omaolo-pääkäyttäjään.
  • Omaolon toissijaisena tunnistautumismenetelmänä käytetään suoraa varmennekorttikirjautumista. Tätä tunnistautumismenetelmää käytetään silloin, kun Suomi.fi -kirjautuminen ei syystä tai toisesta ole käytössä. Suora varmennekorttikirjautuminen edellyttää, että organisaation pääkäyttäjä on ilmoittanut ammattilaiskäyttäjän Terhikki- tai Suosikkinumeron ammattilaiskäyttöoikeuslistauksessa. Voit tiedustella asiaa alueesi pääkäyttäjältä.
  • Muilla kuin Firefox-selaimella suoraa varmennekorttikirjautumista käytettäessä tulee uloskirjautuessa kirjautua ulos myös työasemalta ja varmistua siitä, että seuraava käyttäjä onnistuu kirjautumaan omalla varmennekortillaan omine tunnistetietoineen.
  • Omaoloa käytetään aina omilla käyttöoikeuksilla. Yhteiskäyttötunnukset eivät ole sallittuja Omaolossa! Käyttäjän tulee säilyttää omia tunnuksiaan huolellisesti ja huolehtia ulos kirjautuessaan siitä, ettei kukaan toinen pääse kirjautumaan hänen tunnuksillaan Omaoloon.

Yksikön vaihtaminen

Jos sinulla on käyttöoikeudet useaan yksikköön, voit vaihtaa yksikköä kirjautumatta ulos ja uudestaan sisään. Voit tehdä sen seuraavasti:

  • Paina Vaihda-painiketta sivun oikeasta yläkulmasta yksikön kohdalta.
  • Vahvista vaihto painamalla Kyllä-painiketta.
  • Valitse uusi yksikkö hakukentästä. Voit rajata hakutuloksia hakusanalla.
  • Paina Valitse-painikeet. Valitsemasi yksikkö näkyy työjononäkymässä sivun oikeassa yläkulmassa.
Yksikön vaihtaminen

Huom.! Jos sinulla on käyttöoikeudet vain yhteen yksikköön, yksikön vaihto ei ole käytössä eikä Vaihda-painike ole silloin näkyvissä. Yksikön vaihto ei ole käytössä myöskään siinä tapauksessa, että olet siirtynyt Omaoloon suoraan potilastietojärjestelmästä ilman erillistä sisäänkirjautumista (työpöytäintegraatio).


Lyhyesti:

  1. www.omaolo.fi/tunnistaudu-ammattilainen
  2. Käytä Suomi.fi -tunnistautumista.
  3. Valitse yksikkö.

1.7. Ohjeita digivuorovaikutukseen

Tulosta

Suuri osa päivittäisestä viestinnästämme tapahtuu teknologian avulla. Digitaalisesta viestinnästä on tullut tapa puhua, kuunnella ja olla vuorovaikutuksessa. Virtuaalisessa ympäristössä tapahtuva viestintä on oma taitolajinsa omine erityispiirteineen. Viestintä monimutkaistuu, kun se siirtyy luonnollisesta ympäristöstä virtuaaliseen maailmaan.

Digitaalisesta vuorovaikutuksesta puuttuvat ihmiselle luontaiset non-verbaaliset viestintäkeinot: eleet, äänensävyt, ilmeet ja muu ei-sanallinen viestintä. Tällöin meiltä puuttuvat kasvokkaisen vuorovaikutustilanteen kontekstuaaliset tekijät, joiden avulla voimme valita mitä ja miten sanomme. Emme enää näe suoraan, miten kommunikaatiomme vaikuttaa muihin. Digitaalinen ja sähköinen viestintä ovat alttiita väärinymmärryksille, eikä yhteistyö ole yhtä tehokasta kuin kasvotusten. Erityisen huonosti verkkovälitteiseen viestintään sopivat ironia, sarkasmi ja piilomerkitykset.

On syytä muistaa, että netin yli tapahtuvassa vuorovaikutuksessa tunnetieto välittyy paljon heikommin kuin kasvokkain. Verkkovälitteinen viestintä jättää ulkopuolelle paljon sellaista tietoa, jota tarvitsemme toisten ymmärtämiseen syvällisesti.

1. Yleiset ohjeet

  • Ymmärrä työvälineitäsi. On tärkeää tuntea käyttämiensä työkalujen mahdollisuudet ja rajoitteet viestinnässä. Käyttöohjeiden lukeminen ja käytön opettelu ovat aivan ensimmäisiä askelia, jotta osaat käyttää viestintävälineitä tehokkaalla ja sujuvalla tavalla.
  • Säilytä kaikissa viesteissä ammatillinen sävy.
  • Pidä viestisi tiiviinä ja lyhyenä. Ole kuitenkin lämmin ja kohtelias viestinnässäsi.
  • Valitse sanasi huolellisesti. Kirjoitettuun viestiin sisältyy aina väärinymmärryksen mahdollisuus. Erityisesti tunneviestit välittyvät huonosti.
  • Vastaa viesteihin rauhassa. Tarkista oikeinkirjoitus ja lue viesti ajatuksella läpi. Näin vältät virhelyönnit ja minimoit väärintulkintojen mahdollisuuden. Tarkista myös vastaanottajat huolellisesti ja varmista, että viestisi lähtee juuri oikealle henkilölle tai kohderyhmälle.
  • Pyri muotoilemaan viestisi yhdenmukaisesti ja huolellisesti. Säilytä viestissä koko ajan sama sävy ja puhuttelumuoto.
  • Käsittele kaikki keskeiset asiat samassa viestissä. Näin vältät viestien pallottelua edes-takaisin. Pyri vastaamaan kaikkiin kysymyksiin yhdessä ja samassa viestissä.
  • Vältä huonojen uutisten kertomista viestissä. Huonot uutiset kannattaa kertoa kasvotusten tai puhelimitse. Jos asia edellyttää keskustelua, on myös helpompaa käydä se kasvotusten tai puhelimessa. Viestit soveltuvat neutraalin tiedon välittämiseen, mutta eivät keskusteluun.

2. Viestin kirjoittaminen

  • ÄLÄ KÄYTÄ ISOJA KIRJAIMIA, sillä ne tulkitaan huutamiseksi. Ole varovainen myös huutomerkkien kanssa.
  • Älä käytä useampaa kuin yhtä kysymysmerkkiä, sillä niiden sävy tulkitaan usein vaativaksi.
  • Älä käytä hymiöitä, slangisanoja tai lyhenteitä. Kirjoita sanat kokonaisina, äläkä oleta, että vastaanottaja tietää ja ymmärtää samat lyhenteet. Erityisesti ammattisanaston, termien ja lyhenteiden kanssa tulee olla tarkkana ja käyttää hyvää yleiskieltä.
  • Viestintävälineestä huolimatta ole aina kohtelias ja päätä viestisi lyhyeen loppulausahdukseen, jotta vastaanottaja osaa tulkita viestin tai viestinnän päättyneeksi.

3. Viestin vastaanottaminen

  • Lukiessasi viestiä, älä tulkitse rivien välejä. Usein kylmiltä, vältteleviltä ja negatiivisilta vaikuttavia viestejä ei ole tarkoitettu sellaisiksi. Jos viesti jätti sinut epävarmaksi, voit yrittää tavoittaa lähettäjän ja selvittää asian keskustelemalla puhelimitse tai kasvokkain.
  • Kuuntele ja opi. Kuunteleminen on enemmän kuin puolet tehokkaasta ja onnistuneesta viestinnästä. Kun ole digitaalisessa vuorovaikutuksessa, keskity kuuntelemaan.
  • Anna toisille tilaa ja aikaa ilmaista itseään häiriöttömästi ja salli tämä myös itsellesi. Älä siis yritä tehdä samaan aikaan montaa asiaa. Tehokas viestintä edellyttää keskittymistä ja huomion suuntaamista.

Muista aina huolehtia, että asiakas saa riittävät toimintaohjeet Omaolo-asioinnissaan. Erityisesti asioinnin sulkemisen ja siirtojen yhteydessä on tärkeää, että asiakkaalla on yksiselitteiset toimintaohjeet. Lue lisää: Viestintä asiakkaan kanssa


Lyhyesti:

  • Ole ammatillinen, kohtelias ja lämmin.
  • Pidä viestit lyhyinä, mutta käsittele kaikki asiat samassa viestissä.
  • Viestit sopivat neutraalin informaation siirtämiseen. Vältä huonojen uutisten tai tunneviestien välittämistä viesteissä.
  • Ole varovainen huutomerkkien kanssa. Älä kirjoita isoilla kirjaimilla. Yksi kysymysmerkki riittää.
  • Älä käytä slangisanoja, lyhenteitä tai hymiöitä. Varmista, että vastaanottaja tuntee käyttämäsi termit.
  • Anna toisille ja itsellesi tilaa häiriöttömään viestintään. Keskity ja suuntaa huomio yhteen asiaan kerrallaan.

Lähteet ja lisätietoa:

Kotimaisten kielten keskus. N.d. Kirjoittajan huoneentaulu virkakielen parantamiseksi. https://www.kotus.fi/files/6922/Kirjoittajan_huoneentaulu_virkakielen_parantamiseksi.pdf

OAMK. 2017. Verkko-ohjaaja. Opas ohjaukseen sekä tieto- ja neuvontatyöhön verkossa. ePooki 38/2017. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/135733/ePooki%2038_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Poutanen, P. 2013. Ymmärretäänkö sanomasi? Vinkkejä siihen, kuinka voi välttää väärinkäsitykset verkossa. Blogikirjoitus. Julkaistu 13.5.2013. https://organisaatioviestinta.com/2013/05/13/ymmarretaanko-sanomasi-vinkkeja-siihen-kuinka-voi-valttaa-vaarinkasitykset-verkossa/

Puirava-Hanhela, M., Virta, S., Eerola, T. & Pesola, H. 2008. Sinulle on viesti. Helsinki: Kirjapaja.

Sokra koordinaatio. 2021. Digivuorovaikutus osallisuuden tukena asiakastyössä. Toimintamalli. https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/digivuorovaikutus-osallisuuden-tukena-asiakastyossa

Sovelto. N.d. Tunnetieto välittyy huonosti verkossa. Katri Saarikiven haastattelu. http://www.digitaidot.fi/tunnetieto-valittyy-huonosti-verkossa/

Valentini, C. 2018. Digitaalinen viestintä: uhka vai itsestäänselvyys? Jyväskylän yliopisto. JYUnity. https://jyunity.fi/ajattelijat/digitaalinen-viestinta-uhka-vai-itsestaanselvyys/

Valtioneuvoston kanslia. 2016. Valtion viestintäsuositus. https://vnk.fi/viestintasuositus

WPS. 2017. A Guide to Effective Communication in Today’s Digital World. https://blog.wps.com/a-guide-to-effective-communication-in-todays-digital-world/

1.6. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?

Tulosta

Ohjaa ja perehdytä

Digitaalisten terveyspalveluiden käyttöönotto edellyttää kansalaisten ohjaamista ja perehdyttämistä uudistuneisiin palveluihin.

Motivoi ja tue

Terveydenhuollon ammattilaisen motivointi ja tuki vaikuttavat merkittävästi potilaiden halukkuuteen ja kyvykkyyteen käyttää terveydenhuollon digitaalisia palveluita.

Opasta ja neuvo

Ammattilaisilta toivotaan tietoa palveluiden tarjonnasta ja saatavuudesta sekä opastusta, neuvontaa ja ohjeita palveluiden käyttöön.

Ammattilaisten viestintä vastaanotto- ja palvelutilanteissa on tärkeä osa Omaolon käyttöönottoa. Ammattilaiset kohtaavat asukkaita päivittäin erilaisissa tilanteissa ja usein heillä on parhaat mahdollisuudet neuvoa ja opastaa digitaalisten terveyspalveluiden pariin. Käyttäjät myös luottavat terveydenhuollon ammattilaisten mielipiteeseen. On tärkeää, että terveydenhuollon ammattilaiset tiedostavat oman roolinsa digitaalisten terveyspalveluiden edistäjinä.

Voit kertoa asukkaalle Omaolosta asukasesitteen avulla, josta löytyvät olennaiset tiedot palvelusta. Löydät Omaolo esitteen pdf -tiedostona tämän artikkelin lopusta ja voit tallentaa sen koneellesi. Lisäksi voit ohjata asukkaan tutustumaan palveluun itsenäisesti Omaolo.fi -verkkosivuilla.

Keskeiset asiat asukkaan näkökulmasta:

  1. Omaolo.fi ottaa sinut mukaan edistämään hyvinvointiasi julkisen terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa.  Sen käyttö on helppoa ja se säästää sinut jonottamiselta sekä turhilta hoitokäynneiltä.
  2. Omaolon oirearvio kertoo luotettavasti, vaativatko oireesi ammattilaisen hoitoa vai riittääkö itsehoito. Suositukset perustuvat ajantasaisimpaan tieteelliseen näyttöön ja Käypä hoito -suosituksiin.
  3. Jos käynti esimerkiksi terveysasemalla on tarpeen ja oma alueesi on mukana Omaolossa, saat varattua palvelussa ajan ammattilaiselle tai tiedon siitä, minne ottaa yhteyttä.
  4. Vaikka et kirjautuisi Omaoloon tai se ei olisi käytössä alueellasi, saat perustiedot suositelluista jatkotoimenpiteistä tilanteessasi.
  5. Palveluarvioissa voit arvioida oikeutesi omaishoidon tukeen ja joihinkin sosiaalipalveluihin.
  6. Hyvinvointitarkastus sekä terveysvalmennukset ovat asiantuntijoiden avulla tehty tiekartta kohti terveempää elämää.
  7. Palvelun kautta ammattilaiset saavat paremmat ennakkotiedot sinusta eikä asioita tarvitse selittää moneen kertaan.

Lyhyesti:

  • Ammattilaisilla on tärkeä rooli asukkaiden motivoinnissa.
  • Omaolon käyttö on helppoa, se säästää jonottamiselta ja turhilta käynneiltä.
  • Oirearvio kertoo luotettavasti asukkaalle, riittääkö itsehoito vai vaatiiko oire ammattilaisen hoitoa.
  • Palvelusta saa hoito-ohjeen myös ilman tunnistautumista.
  • Omaolon kautta ammattilaisilla on käytössään paremmat ennakkotiedot, eikä asioita tarvitse selittää moneen kertaan.
  • Omaolo on Omakannan kumppani ja palvelut voivat jakaa tietoja asukkaan suostumuksella.

Lähteet ja lisätietoa:

Blazun, H., Vosner, J., Kokol, P., Saranto, K & Rissanen, S. 2014. Elderly People’s Interation with Advanced Te-chnology. Studies in Health Technology and Informatics, Volume 201: Nursing Informatics 2014, 1–10.

Jauhiainen, A. & Sihvo, P. (toim.). 2014. Sähköiset terveyspalvelut asiakkaiden käyttöön terveydenhuollossa – Teoriasta käytäntöön. https://core.ac.uk/download/pdf/38116332.pdf

Karisalmi, N., Kaipio, J., & Kujala, S. 2018. Hoitohenkilökunnan rooli potilaiden motivoinnissa ja ohjaamisessa terveydenhuollon sähköisten palveluiden käyttöön. Finnish Journal of eHealth and eWelfare, 10 (2-3).

Sosiaalihuollossa

Tulosta

Omaolon palveluarviot auttavat asukasta arvioimaan tarvettaan sosiaalihuollon palveluille. Omaolossa ovat käytössä arviot henkilökohtaisen avun tarpeestaliikkumisesta kodin ulkopuolella ja omaishoitotilanteesta.

Palveluarviot ovat tarkoitettu ensisijaisesti ohjaamaan asukkaita. Mikäli organisaatiossasi on käytössä palveluarvioiden työjono, asukas voi lähettää täyttämänsä arvion työjonolle. Tällöin asukkaan antamat tiedot ovat myös ammattilaisen käytössä avun tarvetta selvitellessä.

Palveluarvioiden yhteydessä organisaatio on voinut määritellä asukkaalle näytettävät linkit, jotka ohjaavat vastausten perusteella kolmansien osapuolten tarjoamiin palveluihin. Lisäksi palveluarvioiden paikallisissa ohjauksissa voi olla tarkempia tietoja siitä, miten ja missä asukas voi hakea etuisuuksia.

1. Säästää aikaa

Palveluarviot vähentävät puheluiden määrää ja kestoa sosiaalihuollossa, sillä niiden avulla asukkaalle voidaan antaa kattavat tiedot ennen yhteydenottoa ja ohjata lisäkysymykset oikealle ammattilaiselle.

Lisäksi palveluarviot ohjaavat asukasta oikea-aikaisiin palveluihin ja vähentävät turhien hakemusten lähettämistä. Arvio on suuntaa antava, mutta sen pohjalta voidaan arvioida täyttyvätkö avun myöntämisen minimiedellytykset.

2. Parempaa palveluohjausta

Omaolon palveluarvioiden avulla voidaan ohjata asukkaan odotuksia; asukas saa palveluarvion tuloksena alustavan arvion siitä, onko hän oikeutettu etuisuuksiin.

Palveluarvioiden ohjauksissa asukkaat voidaan ohjata kolmannen sektorin palveluihin. Paikallisissa ohjauksissa asukkaille voidaan näyttää linkkejä luotettaviin, ulkopuolisiin palveluihin. Lisäksi palveluarviot antavat tietoa myös muille ammattilaisille, mitä palveluita alueella on käytössä. Näin palveluverkosto tulee tutuksi eri toimijoille ja muut ammattilaiset löytävät nopeasti tietoa, mihin ja miten ohjata asukkaita.

3. Paremmat esitiedot asukkaasta (työjonot käytössä)

Jos organisaatiossasi on käytössä sosiaalihuollon työjono, voivat asukkaat lähettää palveluarvion työjonolle. Tällöin asiaa käsittelevällä ammattilaisella on käytössään asukkaan antamat tiedot asian selvittelyssä ja päätöksenteon tukena. Palveluarviosta syntyvä toimintasuositus ja paikallinen palveluohjaus ovat vain suuntaa antavia ohjeita. Jokaisen asukkaan yksilöllinen avuntarve tulee lisäksi arvioida erikseen.

4. Sujuvoittaa kommunikointia (työjonot ja tunnistautuminen käytössä)

Mikäli organisaatio on mahdollistanut palveluarvioiden lähettämisen työjonolle, ammattilainen voi viestiä asukkaan kanssa Omaolon välityksellä. Omaolo edellyttää asukkaalta vahvaa tunnistautumista, joten Omaolo takaa myös turvallisen tavan viestiä asukkaan kanssa.

Asioinnin Viestit -osion kautta ammattilainen ja asukas voivat viestiä palveluarvioon liittyen ja ammattilainen voi antaa lisäohjeita. Viestit säilyvät Omaolossa ja palveluarvion yhteydessä, joten niihin palaaminen on helppoa.


Lyhyesti:

  • Omaolon palveluarvioita ovat arvio henkilökohtaisesta avusta, liikkumisesta kodin ulkopuolella ja omaishoitotilanteesta.
  • Omaoloa käyttävä organisaatio voi itse päättää, onko palveluarvioilla käytössä työjono.
  • Palveluarviot säästävät aikaa ja parantavat palveluohjausta. Niiden avulla asukas voidaan ohjata myös tarkoituksenmukaisiin ja luotettaviin, Omaolon ulkopuolisiin palveluihin.
  • Palveluarviosta syntyvä toimintasuositus ja paikallinen palveluohjaus ovat vain suuntaa antavia ohjeita. Jokaisen asukkaan yksilöllinen avuntarve tulee lisäksi arvioida erikseen.

Terveydenhuollossa

Tulosta

1. Paremmat esitiedot potilaasta

Asukas vastaa oirearviokyselyyn, joka pohjautuu tutkimustietoon ja virallisiin hoitosuosituksiin. Kyselyitä ovat palvelumuotoilleet sadat ammattilaiset ja ne ovat nopeita täyttää, mutta sisältävät kunkin oireen osalta olennaiset tiedot. Ammattilainen näkee asukkaan lähettämän oirearvion ja vastaukset kokonaisuudessaan sekä Omaolon antaman toimintasuosituksen. Lisäksi ammattilaisella on käytössään ammattilaisen tiivistelmä, josta olennainen tieto on helposti poimittavissa.

2. Tukee päätöksentekoa

Omaolo antaa jokaiselle oirearviolle kiireellisyysluokituksen, joka ohjaa ammattilaista päätöksenteossa. Omaolon toimintasuositusten taustalla on sähköinen EBMEDS® -ohjelmisto, joka toimii näyttöön perustuvan lääketieteellisen tiedon perusteella. Moottorin hyödyntämä tieto on tietovarannossa, joka on virallinen lääkinnällinen laite. Käytännössä moottori yhdistelee asukkaan raportoimia oireita, mittaustuloksia ja terveystietoja tutkimustietoon sekä virallisiin hoitosuosituksiin. Ammattilainen näkee asukkaan vastaukset, toimintasuosituksen, saadut ohjeet ja prioriteetin. Palvelu auttaa tekemään kansallisiin suosituksiin ja tieteelliseen tietoon pohjautuvia päätöksiä. Myös hoitosuositukset ja ohjeet ovat nopeasti ammattilaisen saatavilla.

3. Säästää aikaa

Omaolo ohjaa asukkaita ottamaan vastuuta omasta hyvinvoinnistaan. Oirearvion pohjalta asukas saa ajantasaiset ja suositusten mukaiset itsehoito-ohjeet. Jos tilanne vaatii ammattilaisen apua, voi asukas lähettää oirearvion ammattilaiselle tai varata itse ajan vastaanottokäynnille (jos alueella on käytössä Omaolon ajanvaraus). Omaolon toimintasuositukset vähentävät myös turhia vastaanottokäyntejä. Vastaanotolle päädyttäessä ammattilaisella on selkeät tiedot potilaan oireista, jolloin vastaanotolla voidaan keskittyä terveysongelman hoitoon ja ohjaukseen.

4. Edistää moniammatillista yhteistyötä

Ammattilaiselle lähetetyt oirearviot tulevat näkyviin ammattilaisen työjonoon, jossa niistä puhutaan tehtävinä. Ammattilainen voi ottaa tehtävän itselleen ja tehdä siihen kuuluvat toimenpiteet, kirjata tehdyn työn ja siirtää tehtävän toiselle ammattilaiselle, jos asukkaan oire tai terveysongelma sitä edellyttää. Tehtävää siirtäessä on tärkeää kirjoittaa viestikenttään siirron syy, jotta toinen ammattilainen tietää, mitä tehtävälle on tarkoitus tehdä. Esimerkiksi sairaanhoitaja voi vastata asukkaalle Omaolon kommenttikentässä ja siirtää tehtävän lääkärille reseptin kirjoittamista varten. Jokaisella alueella on omat käytäntönsä tehtävien käsittelyyn ja siirtämiseen alueen palvelurakenteen mukaisesti. Tästä syystä Omaolon käyttö on hieman erilaista eri yksiköissä ja alueilla.

5. Sujuvoittaa kommunikointia

Ammattilainen voi viestiä asukkaan kanssa Omaolon välityksellä. Omaolo edellyttää asukkaalta vahvaa tunnistautumista, joten Omaolo takaa myös turvallisen tavan viestiä asukkaan kanssa. Suunnitelman Viestit -osion kautta ammattilainen ja asukas voivat viestiä oirearvioon liittyen. Viestit säilyvät Omaolossa ja oirearvion yhteydessä, joten niihin palaaminen on helppoa.

6. Helpottaa kirjaamista

Kopioi asiointi tekstiksi -painikkeen avulla ammattilaisen on helppoa kirjata asukkaan oirearvio ja siihen liittyvä viestintä potilaskertomukseen. Asukkaan suunnitelman avattuaan ammattilainen voi valita suunnitelman oikeasta yläreunasta Kopioi asiointi tekstiksi -painikkeen, joka kopioi suunnitelman tiedot leikepöydälle. Ne voi liittää potilastietojärjestelmään suoraan liitä -toiminnolla (ctrl+v) tai muokata tietoja ensin tekstieditorissa (esim. Word tai Muistio).

1.5. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?

Tulosta

Omaolossa on kyse toiminnallisesta muutoksesta, jossa digitaalinen palvelu on ainoastaan väline. Tästä syystä on tärkeää, että ammattilaiset ymmärtävät muutoksen merkityksen omassa työssään. Omaolon hyödyt konkretisoituvat vain toiminnallisen muutoksen avulla, jossa sitoutuneet ammattilaiset käyttävät sujuvasti digitaalisia työvälineitä hyvin toimivien käyttöönottoprosessien tukemina.

Omaolo mahdollistaa uusia työ- ja toimintatapoja, jotka helpottavat ja nopeuttavat ammattilaisten työtä:

  1. Asiakkaan asia voidaan hoitaa digitaalisesti, eikä käyntiä sosiaali- tai terveydenhuollon yksikössä välttämättä tarvita. Jokaisen asiakkaan tilanne tulee kuitenkin arvioida yksilöllisesti.
  2. Asiakas voidaan ohjata sujuvasti oikeisiin palveluihin, jolloin vältytään turhilta puhelinsoitoilta ja vastaanottokäynneiltä.
  3. Omaolon avulla ammattilaisella on paremmat ennakkotiedot käytössään, jolloin asiointi helpottuu ja varsinainen vastaanottoaika lyhenee.
  4. Asioinnin tiedot ja ammattilaisen ohjeet tallentuvat Omaoloon, jossa ne ovat asiakkaan ja ammattilaisen saatavilla.
  5. Omaolo sujuvoittaa asiakkaan ja ammattilaisen välistä kommunikointia. Se on turvallinen tapa viestiä asukkaan kanssa joustavasti, ajasta ja paikasta riippumatta.
  6. Omaolo tukee tehokasta moniammatillista yhteistyötä ja viestintää.
  7. Oirearvion toimintasuosituksen pohjalta asukas voi tehdä suoraan ajanvarauksen ammattilaiselle alueilla, joilla ajanvaraus on otettu käyttöön. Tämä säästää sekä asukkaan että ammattilaisen arvokasta työaikaa.

On tärkeää, että ammattilaiset huolehtivat sujuvan hoitoprosessin ylläpidosta ja vastaavat annettuun palvelulupaukseen sitoutuneesti. Tämä tarkoittaa, että asukkaiden oirearviot käsitellään prioriteetin eli kiireellisyyden ja organisaation oman palvelulupauksen mukaisesti. Asukkaiden näkökulmasta on erityisen tärkeää, että oirearvioihin ja Omaolon kautta tuleviin yhteydenottoihin vastataan luvatussa ajassa. Näin asukkaat oppivat hyödyntämään Omaoloa tehokkaasti ja aktiivisesti. Hyödyt näkyvät konkreettisesti ammattilaisten työssä esimerkiksi puhelumäärien ja turhien vastaanottokäyntien vähentymisenä. Käyttövolyymin lisääntyessä muutoksen hyödyt konkretisoituvat kaikkialla sosiaali- ja terveydenhuollossa.


Lyhyesti:
  • Omaolossa on kyse toiminnallisesta muutoksesta, jossa digitaalinen palvelu on työväline muutoksen toteuttamisessa.
  • Muutoksen toteutuminen edellyttää sitoutumista ja pitkäjänteistä työtä niin yksilötasolla kuin koko organisaatiossa.
  • Omaolo helpottaa ammattilaisten työtä.
  • Hyödyt konkretisoituvat, kun ammattilaiset toteuttavat Omaolon palvelulupausta sitoutuneesti ja Omaolon oirearvioihin vastataan luvatussa ajassa.
  • Omaolon käyttövolyymien lisääntyessä hyödyt heijastuvat kaikkialle sosiaali- ja terveydenhuoltoon.

Tuetut käyttöympäristöt

Tulosta

Ammattilainen käyttää Omaoloa pöytätietokoneella tai kannettavalla tietokoneella, sillä Omaolon ammattilaiskäyttöliittymä vaatii tuekseen riittävän suuren resoluution, jotta sisältö näkyy ammattilaiselle oikein. Asukas voi käyttää Omaoloa tietokoneella, tabletilla tai kännykällä. Tuettuina ovat yleisimmät selainohjelmat. Selainlaajennuksia ei tarvita.

Tuetuista selaimista ja käyttöjärjestelmistä ilmoitetaan alhaisin tuettu versio. Selaimelta edellytetään JavaScriptin sallimista.

Selaimet:

  • Safari 17
  • Chrome 120
  • Firefox 120
  • Edge 120
  • Mobiilikäyttöjärjestelmät: (Huom! Ei tueta ammattilaisen käyttöliittymässä!)
  • iOS 17
  • Android 11
  • Mobiiliselaimet: (Huom! Ei tueta ammattilaisen käyttöliittymässä!)
  • Safari 17
  • Chrome 120

Omaolon tukemat käyttöjärjestelmät ja selaimet löytyvät Omaolon käyttöehdoista täältä.

Ota yhteyttä

Voit jättää palautetta ja kehitysehdotuksia tämän lomakkeen kautta.
Lisääthän viestiin yhteystietosi, jos toivot meidän olevan sinuun yhteydessä.

Sivuston ohje

Mistä aloitan?

Pääset verkkokoulutukseen suoraan etusivulta. Jokaisen osion etusivulla on arvio siitä, kuinka kauan osion opiskelemiseen kuluu aikaa. Lisäksi jokaisen artikkelin alussa on arvioitu lukuaika.

Yleistä Omaolosta -osiosta löydät tietoa Omaolo-palvelusta, sanaston ja ohjeet palveluun tunnistautumiseen. Oirearviot -osio käsittelee Omaolo-palvelun oirearvioita ja kertoo sinulle, miten oirearvioiden kanssa tulee toimia. Osion lopusta löydät ohjeet testiympäristöön tunnistautumiseen, jossa voit harjoitella Omaolon käyttöä turvallisesti.

Hyvinvoinnin kokonaisuudet -osiossa kerrotaan Omaolon määräaikaistarkastusten esitietolomakkeista, terveys- ja hyvinvointitarkastuksesta sekä hyvinvointivalmennuksista.  Jokaisen artikkelin lopussa ovat linkit edelliseen ja seuraavaan sisältöön, joista pääset siirtymään koulutuksessa eteenpäin. Voit navigoida myös  vasemmalla olevan valikon avulla.

Muu yhteydenotto -osiossa kerrotaan Omaolon muu yhteydenottolomakkeesta.

Palveluarviot -osiossa voit tutustua Omaolon palveluarvioihin.

Omaolo.help-sivusto ei tallenna tietojasi, eikä verkkokoulutukseen tarvitse kirjautua sisään. Tästä syystä sivusto ei myöskään automaattisesti muista, mihin jäit edellisellä kerralla. Jos et opiskele osiota yhdellä kerralla kokonaan läpi, merkitse itsellesi muistiin, mihin jäit.

Sivustolla navigointi

Sivun vasemmassa reunassa on navigaatiovalikko, josta voit etsiä haluamasi sisällön.

Verkkokoulutuksessa pääset etenemään painamalla artikkelin alla olevista painikkeista edelliseen (vasen) tai seuraavaan (oikea) sisältöön johtavaa linkkiä. Lisäksi pääartikkeleiden otsikon alla näet kaikki sen otsikon alle kuuluvat artikkelit, joihin pääset siirtymään painamalla haluamaasi otsikkoa.

Alareunan valikosta löydät tietosuojaselosteen, hyödyllisiä linkkejä muille sivustoille ja pikalinkin yhteydenottolomakkeelle.

Tulostaminen

Jokaisen verkkokoulutuksen artikkelin otsikon alla on Tulosta-painike. Painamalla tästä saat tulostettua artikkelin.

Sisältö avautuu uuteen esikatselu-ikkunaan. Näkymässä voit valita tulostimesi tai tallentaa tekstin koneellesi pdf-muodossa.

Kopioi-liitä

Valitse hiirellä haluamasi teksti ja paina sen jälkeen ctrl+c. Tämän jälkeen mene haluamaasi tekstinkäsittelyohjelmaan ja paina ctrl+v.

Palaute ja kehitysideat

Voit lähettää vapaamuotoista palautetta, kommentteja tai kehitysehdotuksia yhteydenottolomakkeen kautta.

UKK

Jos et löydä sopivaa vastausta, voit lähettää palautetta tai kysymyksesi yhteydenottolomakkeen kautta. Jos haluat, että vastaamme sinulle suoraan, liitä mukaan sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi. Omaolo.help -sivustoon liittyvissä kysymyksissä ja pulmatilanteissa löydät ohjeet täältä.

Miten Omakanta ja Omaolo liittyvät toisiinsa?

Omakanta on Kansaneläkelaitoksen Kanta -palveluihin kuuluva kansalaisten verkkopalvelu, joka näyttää terveydenhuollon kirjaamia tietoja potilaasta ja hänen lääkityksestään. Omaolo on puolestaan DigiFinland Oy:n kehittämä digitaalinen sote-palvelu, joka auttaa arvioimaan hoidon tai palvelun tarvetta ja ohjaa suoraan oikean avun tai tuen piiriin.

 

 

Millä perusteella oirearvioiden kysymykset on valittu?

Oirearvioita ovat olleet kehittämässä ja palvelumuotoilemassa sadat ammattilaiset ympäri Suomea. Ne perustuvat Duodecimin lääketieteelliseen tietämyskantaan, Käypä hoito -suosituksiin ja ajantasaiseen, vertaisarvioituun tutkimustietoon. Oirearviot on pyritty laatimaan siten, että ne vastaavat oireen kannalta olennaisiin kysymyksiin ja tuottavat riittävästi taustatietoa Omaolon yksilöllistä toimintasuositusta ja ammattilaisen arviota varten. Lue lisää oirearvioista: 2.1 Oirearviot

Miten voin antaa palautetta Omaolosta?

Voit antaa palautetta Omaolosta palautelomakkeella. Löydät palautelomakkeen käyttöliittymän alapalkista (Palaute). Täytä tiedot huolellisesti tai kuvaa ongelma mahdollisimman tarkasti. Kerro lisäksi organisaatiosi sekä käyttämäsi selain.

Kaikista vaaratilanne-epäilyistä tulee lähettää DigiFinlandille erikseen sähköpostia osoitteeseen: vaaratilanteet.omaolo(at)digifinland.fi.

Asukas haluaa poistaa tietonsa Omaolosta. Miten toimin?

EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR eli General Data Protection Regulation) mukaan asukkaalla on oikeus:

  • tietää mitä henkilötietoja organisaatiolla on hänestä
  • tietää miten ja mihin tarkoitukseen henkilötietoja käsitellään
  • pyytää virheellisten, epätarkkojen ja puutteellisten henkilötieton korjaamista
  • pyytää henkilötietojen poistamista
  • vastustaa henkilötietojen käsittelyä
  • pyytää henkilötietojen käsittelyn rajoittamista
  • siirtää tiedot toiselle organisaatiolle
  • olla joutumatta perusteetta automaattisen päätöksenteon kohteeksi

Mikäli asukas haluaa poistaa tietonsa Omaolosta, ohjaa hänet ottamaan ensin yhteyttä omaan terveydenhuollon yksikköön, jossa hänen henkilöllisyytensä ja perusteet pyynnön esittämiselle voidaan varmistaa. Asukkaalle on hyvä kertoa, että näin toimitaan hänen oman tietosuojansa vuoksi. Ole yhteydessä alueesi Omaolo-pääkäyttäjään ja kerro hänelle asiasta. Omaolo-pääkäyttäjä tekee pyynnön tietojen poistamisesta ja toimittaa tarvittavat tiedot eteenpäin.

Omaolon käyttäminen

Missä ja miten kirjaudun Omaoloon?

Ammattilaiset kirjautuvat Omaoloon osoitteessa: www.omaolo.fi/tunnistaudu-ammattilainen. Tunnistautumisessa käytetään Suomi-fi -tunnistautumista. Palvelu ohjaa tunnistautumisen vaihe vaiheelta. Löydät tarkemmat ohjeet kirjautumiseen verkkokoulutuksesta: 1.7 Kirjautuminen.

Miksi Omaolo ohjaa asukkaan päivystykseen vaikka asia ei ole kiireellinen?

Omaolon oirearvioiden yksilöllisten ohjausten taustalla on Kustannus Oy Duodecimin valmistama EBMEDS® -ohjelmisto.  Omaolo antaa automaattisesti oirearviolle kiireellisyysluokan eli missä ajassa asukkaan tulee saada kontakti Omaolon kautta. Omaolo voi ohjata asukkaan päivystykseen, jos vastauksissa tulee esille kriittinen oire. Yleisessä oirekyselyssä kiireellisyys määräytyy asukkaan oman ilmoituksen pohjalta.

Ammattilainen näkee asiakkaan vastaukset ja voi arvioida yksilöllisesti asukkaan tilannetta. Mikäli asiakkaan oire tai terveysongelma ei ole kiireellinen, voi ammattilainen sopia asiakkaan kanssa tarkoituksenmukaisista toimenpiteistä ja ohjata asiakkaan oikean hoidon piiriin. Omaolon oirearvion kiireellisyyttä muuttaessa vastuu päätöksestä siirtyy ammattilaiselle/organisaatiolle. Lue lisää oirearvioiden kiireellisyysluokista ja tehtävän kiireellisyyden muokkaamisesta:

Kiireellisyysluokka

Muuta kiireellisyysluokkaa

Miten asiakkaaseen otetaan yhteyttä?

Asiakkaan asioinnilta löytyy Viestit -osio, jossa olevan viestikentän välityksellä voit lähettää viestin asiakkaalle. Asiakas näkee viestit kirjautumalla Omaoloon.

Mistä tiedän, onko asiakas nähnyt viestini?

Viestiin tulee kuittaus, kun asiakas on nähnyt sen.

Miten toimin äkillisen poissaolon sattuessa, jos omalla työjonollani on keskenräisiä tehtäviä?

Omalle työjonolle siirtyneet tehtävät näkyvät ryhmän työjono näkymässä Varatut-välilehdellä. Äkillisen poissaolon sattuessa toinen ryhmän työjonon ammattilainen voi siirtää työjonollasi olevat tehtävät toiselle ammattilaiselle tehtävärivin työkalut-painikkeen (kolme pistettä) Siirrä-toiminnon avulla. Tehtävät voi suodattaa varatuista tehtävistä ammattilaisen nimellä, jolloin näkyviin tulevat kaikki tietyn ammattilaisen omalla työjonolla olevat tehtävät. Lue lisää: Tehtävän siirto ja Tehtävän hakeminen työjonosta

Kirjaaminen ja asioinnin päättäminen

Siirtyvätkö tiedot suoraan potilastietojärjestelmään?

Omaolon tiedot eivät siirry potilas- tai asiakastietojärjestelmään automaattisesti, vaan ne tulee kirjata sinne erikseen oman yksikkösi kirjaamiskäytänteiden mukaisesti. Voit tutustua yleisiin kirjaamisohjeisiin 2.6 Kirjaaminen.

Mitä tehdä, jos asiakkaan tietoja ei löydy potilastietojärjestelmästä?

Jos asiakkaan tietoja ei löydy asiakas- tai potilastietojärjestelmästä, noudata oman organisaatiosi ja tietojärjestelmäsi ohjeita uuden asiakkuuden luomiseksi

Milloin ja miten kirjataan Omaolosta?

Omaolon välityksellä tehty potilas- ja asiakastyö kirjataan aina oman organisaation ohjeiden mukaisesti käytössä olevaan potilas- tai asiakastietojärjestelmään. Kirjaaminen on jokaisen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen velvollisuus ja siitä säädetään laissa. Tiedot eivät siirry organisaation tietojärjestelmään automaattisesti!

Jokaisessa suunnitelmassa on Kopioi asiointi tekstiksi -painike, joka tiivistää suunnitelman ja kommentit leikepöydälle. Voit liittää tekstin suoraan Liitä -toiminnon (hiiren oikea painike) avulla asiakas- tai potilastietojärjestelmään tai muokata sitä ensin tekstieditorilla (esim. Word, Notepad). Katso tarkemmat ohjeet kirjaamisesta: Kirjaaminen

Milloin ja miten päätän asioinnin?

Kun olet käsitellyt oirearvion ja tehnyt siihen liittyvät toimet, voit ehdottaa asioinnin päättämistä. Asukkaan asiointinäkymän vasemmassa reunassa on valikko, jossa on Päätä asiointi -osio. Osiosta löytyy Ehdota päättämistä -painike. Myös asukas voi ehdottaa asioinnin päättämistä, jolloin saat siitä ilmoituksen Omaoloon. Lue tarkemmat ohjeet asioinnin päättämisestä: Asioinnin päättäminen

1.4. Omaolon hyödyt

Tulosta

Omaolon hyödyt eri kohderyhmille

Omaolon hyötyjä asukkaalle

  • Asukas on oman hoitonsa asiantuntija.
  • Omaolo on asiointikanava kaikille, joilla on halua ja kykyä käyttää digitaalisia palveluita. 
  • Suositukset perustuvat ajantasaisimpaan tieteelliseen tutkimusnäyttöön ja kansallisesti yhteisesti sovittuihin kriteereihin.
  • Omaolo on saatavilla 24/7, siellä voi arvioida luotettavasti omaa hoidon tarvettaan ajasta ja paikasta riippumatta. 

Omaolon hyötyjä ammattilaiselle 

  • Asukas saa Omaolon kautta yhteyden oman alueensa sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaiseen.
  • Asukas voi viestiä ammattilaisen kanssa turvallisesti.
  • Omaolo toimii ammattilaisen päätöksenteon tukena.
  • Ammattilaisella on vakioidut esitiedot käytössä.

Omaolo.fi tuo digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut kaikkien Suomessa asuvien ulottuville. Palvelu parantaa sosiaali- ja terveydenhuollon laatua; se helpottaa asukkaiden tiedonsaantia sekä hoitopolkua ja sujuvoittaa ammattilaisten työtä. Omaolo auttaa asiakkaan tilanteen arvioinnissa , hoidon ja palvelun suunnittelussa sekä niiden toteutuksessa.

Toteutettavat palvelut on valittu sillä perusteella, että ne ratkaisevat perustason palvelujen keskeisiä ongelmia. Toisena kriteerinä on ollut se, että niitä ei kansallisesti toteuteta muissa kehitysprojekteissa tai hankkeissa:

1 Asiakkaan tilanteen arviointi 

(oire- ja palveluarviot, hyvinvointitarkastus, määräaikaistarkastukset, havainnot terveydestä)

Hoidon- ja palvelutarpeen arvioinnissa suurta variaatiota, yhdenvertaisuus ei toteudu, asiakkaat eivät ohjaudu oikein.

2 Hoidon ja palvelun suunnittelu 

(oma suunnitelma)

Hoidon ja palvelun prosessit eivät tällä hetkellä ole useinkaan suunnitelmallisia. Erityisesti 10 % asiakkaista, jotka tuottavat 80 % kustannuksista ja käyttävät paljon ja useita palveluja, ajelehtivat useissa päällekkäisissä ja toisistaan irrallisissa prosesseissa, joissa samoja asioita kysytään ja tehdään moneen kertaan. Kokonaisuus ei ole kenenkään hallussa.

3 Hoidon ja palvelun toteutus 

(hyvinvointivalmennukset)

Sekä ennaltaehkäisevässä toiminnassa että pitkäaikaissairaan prosesseissa tarvitaan kustannustehokkaita tapoja tukea elämäntapamuutoksia.


Lyhyesti:

  • Omaolo helpottaa asukkaiden tiedonsaantia sekä hoitopolkua ja sujuvoittaa ammattilaisten työtä
  • Asiakas saa suuremman roolin oman hyvinvointinsa arvioinnissa ja seurannassa.
  • Omaolo on saatavilla 24/7
  • Ammattilaisen käytössä ovat paremmat esitiedot asiakkaista ja ajantasaiset hoito- ja palvelusuositukset päätöksenteon tukena.

Lähteet ja lisätietoa:
DigiFinland Oy. N.d. Omaolo -palvelun levittämisen käsikirja. https://digifinland.fi/omaolokasikirja/

Liity uutiskirjeen tilaajaksi

Uutiskirjeen tilaajana saat kerran kuukaudessa ajankohtaista tietoa yhtiössämme käynnissä olevista projekteista sekä muista ajankohtaisista asioista.