Siirry sisältöön

DigiFinland

Omaolo.help
  • sv
  • en
‹ Takaisin DigiFinland.fi
Etusivu  /  2. Oirearviot  /  2.1. Oirearvio  /  Kiireellisyysluokka
Ohita sivuvalikko ja siirry sisältöön
  • Etusivu
  • Verkkokoulutus
    • 1. Yleistä Omaolosta
      • 1.1. Mikä Omaolo on
        • Omaolon käyttötarkoitus
        • Omaolon käyttäjäryhmät
        • Omaoloon liittyvät varoitukset
        • Tuetut käyttöympäristöt
      • 1.2. Sanasto
      • 1.3. Omaolon hyödyt
      • 1.4. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
        • Terveydenhuollossa
        • Sosiaalihuollossa
      • 1.5. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
      • 1.6. Ohjeita digivuorovaikutukseen
      • 1.7. Kirjautuminen
    • 2. Oirearviot
      • 2.1. Oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
        • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena
      • 2.2. Työjono
        • Ryhmän työjono
        • Käytöstä poistuva työjono
        • Tehtävän käsittely työjonossa
          • Valikko
          • Ota tehtävä
          • Avaa tehtävä
          • Tehtävän siirto
          • Muuta kiireellisyysluokkaa
          • Merkitse keskeneräiseksi
        • Tehtävän suodattaminen työjonosta
        • Työpöytäintegraatio
      • 2.3. Asiointi
        • Asioinnin luominen
        • Asioinnin muokkaaminen
        • Viestintä asiakkaan kanssa
        • Asiakkaan tiedot
        • Muut avoimet asioinnit
        • Ammattilaisen tiivistelmä
      • 2.4. Ajanvaraus
      • 2.5. Ilmoitukset
      • 2.6. Kirjaaminen
      • 2.7. Hoidon päättäminen
      • 2.8. Kirjaudu ulos
    • 3. Koronavirustaudin oirearvio
      • 3.1. Koronavirustaudin (COVID-19) oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • COVID-19 -oirearvio asukkaan näkökulmasta
      • 3.2. Vaikutukset terveydenhuollon ammattilaisten työhön
      • 3.3. Koronavirustaudin oirearvion erityispiirteet
      • 3.4. Pikaohje
      • 3.5. Puolesta asiointi Omaolossa
    • 4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet
      • 4.1. Hyvinvoinnin palvelut
        • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
      • 4.2. Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
        • Kutsun luominen
        • Kutsuun tulleet vastaukset
        • Lähetetyt kutsut
        • Kutsun poistaminen
      • 4.3. Terveystarkastus
      • 4.4. Hyvinvointitarkastus
        • Lisää hyvinvointitarkastus
        • Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen
      • 4.5. Hyvinvointivalmennukset
        • Lisää valmennus
      • 4.6. Pitkäaikaissairauksien seuranta
        • Lisää verenpaineen seuranta
        • Seurantatietojen tarkistaminen
    • 5. Palveluarviot
      • 5.1. Palveluarvio
    • 6. Tietoturva ja tietosuoja
      • 6.1. Tietojen tallentaminen Omaolossa
      • 6.2. Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
      • 6.3. Rekisterit ja vastuut Omaolossa
      • 6.4. Ammattilaisen käyttöoikeudet
      • 6.5. Valvonta
      • 6.6. Tietoturva
    • 7. Testaa ja harjoittele
      • 7.1 Testaamisen ohjeet
      • 7.2 Kirjautuminen testiympäristöön
      • 7.3 Harjoitustehtävät
        • Tehtävä 1: Oirearviot
        • Tehtävä 2: Palveluarviot
        • Tehtävä 3: Hyvinvointitarkastus
        • Tehtävä 4: Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
    • 8. Dreambroker -kanava
  • UKK
  • Sivuston ohje
  • Ota yhteyttä

Kiireellisyysluokka

Lukuaika: 3 minuuttia | Tulosta

  • Kiireellisyysluokka
  • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
  • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena

Omaolon kiireellisyysluokat perustuvat kansalliseen lainsäädäntöön, Sosiaali- ja terveysministeriön päivystyshoidon kiireellisyysluokitukseen sekä Duodecimin toimintaohjeisiin ja suosituksiin. Tehtävän kiireellisyysluokka kertoo, kuinka kiireelliseksi Omaolo on arvioinut asiakkaan oireen tai terveysongelman ja missä ajassa ammattilaisen on arvioitava asiakkaan tilanne ja aloitettava hoito. On tärkeää, että kaikki Omaoloa käyttävät ammattilaiset ymmärtävät kiireellisyysluokan merkityksen ja sitoutuvat niiden noudattamiseen. Kiireellisyysluokat ilmaistaan ammattilaisen käyttöliittymässä jokaisen oirearvion yhteydessä P0-P8 -koodein.

Ammattilainen näkee kiireellisyysluokan työjonolle tulevan oirearvion yhteydessä. Oirearvion kiireellisyysluokka kertoo, kuinka kiireelliseksi Omaolo on arvioinut asukkaan oireen tai terveysongelman. Kiireellisyysluokitukset ilmaistaan koodilla P0 – P8. Omaolo antaa automaattisesti kiireellisyysluokat P0—P5 ja P8, mutta organisaatiossa voivat olla käytössä myös kiireellisyysluokat P6—P7.

Ammattilainen voi tarkoin harkittuaan muuttaa tehtävän kiireellisyysluokkaa. Tämä edellyttää, että ammattilainen on yhteydessä asukkaaseen ja varmistaa potilastiedoista terveydentilaan vaikuttavat taustatiedot. Kiireellisyysluokan muutos voi tulla kyseeseen, jos oirearvio on jo ammattilaisen käsittelyssä. Uusien tehtävien kiireellisyysluokkaa ei tule muuttaa. Ammattilainen on vastuussa kiireellisyysluokan muutoksesta, toimiessaan vastoin lääketieteellisen tietämyskannan päättelyä. Tällöin on kyseessä normaali hoitotyöhön liittyvä hoitovastuu, jossa ammattilainen arvioi potilaan hoidon kiireellisyyden kokonaisvaltaisesti. Jos ammattilainen on muuttanut tehtävän kiireellisyyttä, työjonolla näkyvät sekä uusi että vanha kiireellisyysluokka.

Kiireellisyysluokan muutos

Mitä pienempi kiireellisyysluokkaa ilmaiseva numero on, sitä kiireellisemmästä tehtävästä on kyse.

KiireellisyysluokkaSeliteAikaraja
P0Hoidetaan välittömästi, yhteys hätäkeskukseenAlle 0 h
P1Hoidetaan päivystyksenäAlle 2 h
P2Hoidetaan päivystyksenä, mutta ei yölläAlle 10 h
P3Voidaan siirtää virka-ajan lääkärille 1 vrkAlle 24 h
P4Voidaan siirtää virka-ajan lääkärille 2 – 3 vrk2 h – 72 h
P5Kiireetön, viikon kuluessa käsiteltävä48 h—96 h tai 4—7 vrk
P6Kiireetön, kuukaudessa käsiteltävä8—30 vrk
P7Kiireetön, voi odottaa yli kuukaudenYli 30 vrk
P8Kiireetön, ei aikarajaaEi aikarajaa

Kiireellisyysluokat näkyvät ammattilaisen käyttöliittymässä liikennevalomerkein omassa sarakkeessaan.

Palveluarvioiden kiireellisyysluokka on P4 ja määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeiden kiireellisyysluokka on P7.

Huom.! Ammattilaisen luomassa asioinnissa kiireellisyys muuttuu automaattisesti, jos asukkaan lomakevastaukset antavat kiireellisemmän kiireellisyysluokan (prioriteettikoodin) kuin mikä asioinnissa on ollut. Tämä koskee kaikkia ammattilaisen luomia asiointeja (hyvinvointitarkastus, verenpaineen seuranta). Kiireellisyysluokan muutos näkyy työjonolla, mutta siitä ei lähde ammattilaiselle ilmoitusta.

Esimerkki: Ammattilainen luo asiakkaalle hyvinvointitarkastuksen ja määrittelee sen kiireellisyydeksi P5. Jos asiakkaan lomakevastaukset antavat kiireellisyyden P3, asioinnin kiireellisyydeksi päivittyy P3.

Tehtävän kiireellisyys ei muutu, jos asiakkaan lomakevastaukset antavat vähemmän kiireellisen kiireellisyysluokan (prioriteettikoodin) kuin mikä asioinnissa on ollut.

Esimerkki: Ammattilainen luo asiakkaalle hyvinvointitarkastuksen ja määrittelee sen kiireellisyydeksi P4. Jos asiakkaan lomakevastaukset antavat kiireellisyyden P5, asioinnin kiireellisyys ei muutu, vaan se on edelleen P4.


Lyhyesti:

  • Omaolon kiireellisyysluokat määrittelevät, missä ajassa asukkaan tulee saada kontakti Omaolon kautta.
  • Kiireellisyysluokitukset ilmaistaan kiireellisyysluokkina koodeilla P0 – P8.
  • Omaolo antaa automaattisesti vastausten perusteella kiireellisyysluokat P0 – P5 ja P8. Lisäksi organisaatio voi itse valita kiireellisyysluokat P6 – P7.
  • Mitä pienempi numero kiireellisyysluokassa, sitä kiireellisemmästä tehtävästä on kyse.
‹ 2.1. Oirearvio
Oirearvio asukkaan näkökulmasta ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Tietosuoja
Siirry takaisin päävalikkoon