Siirry sisältöön

DigiFinland

Omaolo.help
  • sv
  • en
‹ Takaisin DigiFinland.fi
Etusivu  /  1. Yleistä Omaolosta  /  1.1. Mikä Omaolo on  /  Omaoloon liittyvät varoitukset
Ohita sivuvalikko ja siirry sisältöön
  • Etusivu
  • Verkkokoulutus
    • 1. Yleistä Omaolosta
      • 1.1. Mikä Omaolo on
        • Omaolon käyttötarkoitus
        • Omaolon käyttäjäryhmät
        • Omaoloon liittyvät varoitukset
        • Tuetut käyttöympäristöt
      • 1.2. Sanasto
      • 1.3. Omaolon hyödyt
      • 1.4. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
        • Terveydenhuollossa
        • Sosiaalihuollossa
      • 1.5. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
      • 1.6. Ohjeita digivuorovaikutukseen
      • 1.7. Kirjautuminen
    • 2. Oirearviot
      • 2.1. Oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
        • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena
      • 2.2. Työjono
        • Ryhmän työjono
        • Käytöstä poistuva työjono
        • Tehtävän käsittely työjonossa
          • Valikko
          • Ota tehtävä
          • Avaa tehtävä
          • Tehtävän siirto
          • Muuta kiireellisyysluokkaa
          • Merkitse keskeneräiseksi
        • Tehtävän suodattaminen työjonosta
        • Työpöytäintegraatio
      • 2.3. Asiointi
        • Asioinnin luominen
        • Asioinnin muokkaaminen
        • Viestintä asiakkaan kanssa
        • Asiakkaan tiedot
        • Muut avoimet asioinnit
        • Ammattilaisen tiivistelmä
      • 2.4. Ajanvaraus
      • 2.5. Ilmoitukset
      • 2.6. Kirjaaminen
      • 2.7. Hoidon päättäminen
      • 2.8. Kirjaudu ulos
    • 3. Koronavirustaudin oirearvio
      • 3.1. Koronavirustaudin (COVID-19) oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • COVID-19 -oirearvio asukkaan näkökulmasta
      • 3.2. Vaikutukset terveydenhuollon ammattilaisten työhön
      • 3.3. Koronavirustaudin oirearvion erityispiirteet
      • 3.4. Pikaohje
      • 3.5. Puolesta asiointi Omaolossa
    • 4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet
      • 4.1. Hyvinvoinnin palvelut
        • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
      • 4.2. Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
        • Kutsun luominen
        • Kutsuun tulleet vastaukset
        • Lähetetyt kutsut
        • Kutsun poistaminen
      • 4.3. Terveystarkastus
      • 4.4. Hyvinvointitarkastus
        • Lisää hyvinvointitarkastus
        • Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen
      • 4.5. Hyvinvointivalmennukset
        • Lisää valmennus
      • 4.6. Pitkäaikaissairauksien seuranta
        • Lisää verenpaineen seuranta
        • Seurantatietojen tarkistaminen
    • 5. Palveluarviot
      • 5.1. Palveluarvio
    • 6. Tietoturva ja tietosuoja
      • 6.1. Tietojen tallentaminen Omaolossa
      • 6.2. Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
      • 6.3. Rekisterit ja vastuut Omaolossa
      • 6.4. Ammattilaisen käyttöoikeudet
      • 6.5. Valvonta
      • 6.6. Tietoturva
    • 7. Testaa ja harjoittele
      • 7.1 Testaamisen ohjeet
      • 7.2 Kirjautuminen testiympäristöön
      • 7.3 Harjoitustehtävät
        • Tehtävä 1: Oirearviot
        • Tehtävä 2: Palveluarviot
        • Tehtävä 3: Hyvinvointitarkastus
        • Tehtävä 4: Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
    • 8. Dreambroker -kanava
  • UKK
  • Sivuston ohje
  • Ota yhteyttä

Omaoloon liittyvät varoitukset

Lukuaika: 3 minuuttia | Tulosta

  • Omaolon käyttötarkoitus
  • Omaolon käyttäjäryhmät
  • Omaoloon liittyvät varoitukset
  • Tuetut käyttöympäristöt

Omaoloa ei ole tarkoitettu hätätilanteisiin, kuten äkillinen ja kova rintakipu tai hengitysvaikeus, tajuttomuus, kouristelu, suuri verenvuoto ja vakavat vammat. Hätätilanteessa asukkaan tulee soittaa 112.


Lue käyttöohjeet ennen Omaolo-palvelun käytön aloitusta.

Käytä Omaoloa vain yhdessä selaimessa ja yhdellä välilehdellä kerrallaan.

Omaolossa saatetaan näyttää erilaisia varoituksia ja virheilmoituksia. Seuraa Omaolon antamia varoituksia ja virheilmoituksia ja toimi niissä olevien ohjeiden mukaan.

Omaolo-palvelussa saatetaan näyttää erilaisia häiriöilmoituksia, joissa kerrotaan esimerkiksi tulevasta käyttökatkoksesta tai tunnistautumiseen liittyvästä häiriöstä.

Kaikista vaaratilanne-epäilyistä tulee laittaa DigiFinlandille sähköpostia osoitteeseen: vaaratilanteet.omaolo@digifinland.fi

Jos asiakkaan lomakevastauksissa tai asioinnin vapaissa tekstikentissä (esim. viesteissä) on asiakkaan lisäämiä URL-linkkejä, niitä ei saa missään tilanteessa painaa. Ilmoita niistä välittömästi oman alueesi Omaolo-pääkäyttäjälle. Pääkäyttäjän on ilmoitettava linkeistä DigiFinlandille käytön tukeen.

Omaolo-palvelua ei saa kääntää itsenäisesti muille kielille.

Mahdollisia ongelmatilanteita

Mahdollisia ongelmia Omaolon käytössä voi olla:

Yhteysongelma: Sivun sisältöä ei voida päivittää

Jos Omaolossa on yhteysongelma, sivun sisältöä ei voida päivittää. Yhteysongelman syynä voi olla esimerkiksi katkennut internetyhteys. Tarkista koneesi internetyhteys ja lataa sivu uudelleen.

Yhteysongelmasta varoitetaan punaisilla virhekuvakkeilla päävalikossa ja työjonoilla sekä virheilmoituksella.

Yhteysongelmasta varoittava virhekuvake päävalikossa
Yhteysongelmasta varoittavat virhekuvakkeet työjonoilla.

Suomi.fi-tunnistautuminen ei toimi

Jos Suomi.fi-tunnistautuminen ei toimi, tunnistaudu varmennekortilla. Varmennekortilla tunnistautumiseen pääset siirtymään painamalla Valitse -painiketta.

Varmennekortilla tunnistautuminen

Suora varmennekorttikirjautuminen edellyttää, että ammattilaisoikeuslistaukseen on merkitty henkilökohtainen Terhikki- tai Suosikkinumerosi käyttäjätietojen yhteyteen.

Käyttökatkot ja tilapäiset häiriötilanteet

Tulevista käyttökatkoista ja mahdollisista häiriötilanteista tiedotetaan korostetuilla ilmoituksilla etusivun ja muiden sivujen alussa. Seuraa Omaolon tiedotteita ja häiriöilmoituksia. Voit saada tiedon tulevasta käyttökatkosta ja sen kestosta myös alueen Omaolo-pääkäyttäjältä.

Korostettu ilmoitus häiriötilanteesta
Jos Omaolo on kokonaan pois käytöstä tilapäisen häiriön tai käyttökatkon vuoksi, Omaolossa näytetään koko sivun häiriöilmoitus. Yritä tällöin hetken kuluttua uudelleen.
Tilapäinen häiriö


Odottamaton virhe

Jos Omaoloa käyttäessäsi tapahtuu odottamaton virhe, sinulle näytetään virheilmoitus ”Pahoittelut, jokin meni vikaan”. Palaa silloin työjonolle ja yritä uudelleen.



Istunnon aikakatkaisu

Jos Omaolo-palvelu on käyttämättä 30 minuuttia, istunto vanhenee ja sinut kirjataan palvelusta ulos automaattisesti. Jos istunto on vanhentunut, Omaolossa näytetään virheilmoitus.

Jos haluat jatkaa Omaolon käyttöä, kirjaudu uudelleen sisään. Jos lopetat Omaolon käytön, sulje selainikkuna.

‹ Omaolon käyttötarkoitus
Omaolon käyttäjäryhmät ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Tietosuoja
Siirry takaisin päävalikkoon