Siirry sisältöön

DigiFinland

Omaolo.help
  • sv
  • en
‹ Takaisin DigiFinland.fi
Etusivu  /  Verkkokoulutus  /  1. Yleistä Omaolosta  /  1.5. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
Ohita sivuvalikko ja siirry sisältöön
  • Etusivu
  • Verkkokoulutus
    • 1. Yleistä Omaolosta
      • 1.1. Mikä Omaolo on
        • Omaolon käyttötarkoitus
        • Omaolon käyttäjäryhmät
        • Omaoloon liittyvät varoitukset
        • Tuetut käyttöympäristöt
      • 1.2. Sanasto
      • 1.3. Omaolon hyödyt
      • 1.4. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
        • Terveydenhuollossa
        • Sosiaalihuollossa
      • 1.5. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
      • 1.6. Ohjeita digivuorovaikutukseen
      • 1.7. Kirjautuminen
    • 2. Oirearviot
      • 2.1. Oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
        • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena
      • 2.2. Työjono
        • Ryhmän työjono
        • Käytöstä poistuva työjono
        • Tehtävän käsittely työjonossa
          • Valikko
          • Ota tehtävä
          • Avaa tehtävä
          • Tehtävän siirto
          • Muuta kiireellisyysluokkaa
          • Merkitse keskeneräiseksi
        • Tehtävän suodattaminen työjonosta
        • Työpöytäintegraatio
      • 2.3. Asiointi
        • Asioinnin luominen
        • Asioinnin muokkaaminen
        • Viestintä asiakkaan kanssa
        • Asiakkaan tiedot
        • Muut avoimet asioinnit
        • Ammattilaisen tiivistelmä
      • 2.4. Ajanvaraus
      • 2.5. Ilmoitukset
      • 2.6. Kirjaaminen
      • 2.7. Hoidon päättäminen
      • 2.8. Kirjaudu ulos
    • 3. Koronavirustaudin oirearvio
      • 3.1. Koronavirustaudin (COVID-19) oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • COVID-19 -oirearvio asukkaan näkökulmasta
      • 3.2. Vaikutukset terveydenhuollon ammattilaisten työhön
      • 3.3. Koronavirustaudin oirearvion erityispiirteet
      • 3.4. Pikaohje
      • 3.5. Puolesta asiointi Omaolossa
    • 4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet
      • 4.1. Hyvinvoinnin palvelut
        • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
      • 4.2. Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
        • Kutsun luominen
        • Kutsuun tulleet vastaukset
        • Lähetetyt kutsut
        • Kutsun poistaminen
      • 4.3. Terveystarkastus
      • 4.4. Hyvinvointitarkastus
        • Lisää hyvinvointitarkastus
        • Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen
      • 4.5. Hyvinvointivalmennukset
        • Lisää valmennus
      • 4.6. Pitkäaikaissairauksien seuranta
        • Lisää verenpaineen seuranta
        • Seurantatietojen tarkistaminen
    • 5. Palveluarviot
      • 5.1. Palveluarvio
    • 6. Tietoturva ja tietosuoja
      • 6.1. Tietojen tallentaminen Omaolossa
      • 6.2. Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
      • 6.3. Rekisterit ja vastuut Omaolossa
      • 6.4. Ammattilaisen käyttöoikeudet
      • 6.5. Valvonta
      • 6.6. Tietoturva
    • 7. Testaa ja harjoittele
      • 7.1 Testaamisen ohjeet
      • 7.2 Kirjautuminen testiympäristöön
      • 7.3 Harjoitustehtävät
        • Tehtävä 1: Oirearviot
        • Tehtävä 2: Palveluarviot
        • Tehtävä 3: Hyvinvointitarkastus
        • Tehtävä 4: Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
    • 8. Dreambroker -kanava
  • UKK
  • Sivuston ohje
  • Ota yhteyttä

1.5. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?

Lukuaika: 3 minuuttia | Tulosta

Miten kertoa asukkaalle Omaolosta

Ammattilaisten viestintä vastaanotto- ja palvelutilanteissa on tärkeä osa Omaolon käyttöönottoa. Ammattilaiset kohtaavat asukkaita päivittäin erilaisissa tilanteissa ja usein heillä on parhaat mahdollisuudet neuvoa ja opastaa sähköisten terveyspalveluiden pariin. Käyttäjät myös luottavat terveydenhuollon ammattilaisten mielipiteeseen. On tärkeää, että terveydenhuollon ammattilaiset tiedostavat oman roolinsa sähköisten terveyspalveluiden edistäjinä.

Voit kertoa asukkaalle Omaolosta asukasesitteen avulla, josta löytyvät olennaiset tiedot palvelusta. Löydät asukasesitteen pdf -tiedostona tämän artikkelin lopusta ja voit tallentaa sen koneellesi. Lisäksi voit ohjata asukkaan tutustumaan palveluun itsenäisesti Omaolo.fi -verkkosivuilla.

Keskeiset asiat asukkaan näkökulmasta:

  1. Omaolo.fi ottaa sinut mukaan edistämään hyvinvointiasi julkisen terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa.  Sen käyttö on helppoa ja se säästää sinut jonottamiselta sekä turhilta hoitokäynneiltä.
  2. Omaolon oirearvio kertoo luotettavasti, vaativatko oireesi ammattilaisen hoitoa vai riittääkö itsehoito. Suositukset perustuvat ajantasaisimpaan tieteelliseen näyttöön ja Käypä hoito -suosituksiin.
  3. Jos käynti esimerkiksi terveysasemalla on tarpeen ja oma alueesi on mukana Omaolossa, saat varattua palvelussa ajan ammattilaiselle tai tiedon siitä, minne ottaa yhteyttä.
  4. Vaikka et kirjautuisi Omaoloon tai se ei olisi käytössä alueellasi, saat perustiedot suositelluista jatkotoimenpiteistä tilanteessasi.
  5. Palveluarvioissa voit arvioida oikeutesi omaishoidon tukeen ja joihinkin sosiaalipalveluihin.
  6. Hyvinvointitarkastus sekä hyvinvointi-valmennukset ovat asiantuntijoiden avulla tehty tiekartta kohti terveempää elämää.
  7. Palvelun kautta ammattilaiset saavat paremmat ennakkotiedot sinusta eikä asioita tarvitse selittää moneen kertaan.
  8. Omaolo on Omakannan kumppani ja palvelut voivat jakaa tietoja sinun suostumuksellasi.

Ammattilaisilla on merkittävä rooli potilaiden motivoinnissa terveydenhuollon sähköisten palveluiden käyttöön. Karisalmen, Kaipion ja Kujalan (2018) tutkimuksen perusteella hoitohenkilökunta voisi aktiivisemmin kertoa potilaille palveluista ja rohkaista heitä käyttämään niitä. Tämä edellyttää kuitenkin henkilökunnalta aktiivisempaa asennetta ja ymmärrystä terveydenhuollon sähköisten palveluiden hyödyistä potilaan näkökulmasta.


Lyhyesti:

  • Ammattilaisilla on tärkeä rooli asukkaiden motivoinnissa.
  • Omaolon käyttö on helppoa, se säästää jonottamiselta ja turhilta käynneiltä.
  • Oirearvio kertoo luotettavasti asukkaalle, riittääkö itsehoito vai vaatiiko oire ammattilaisen hoitoa.
  • Palvelusta saa hoito-ohjeen myös ilman tunnistautumista.
  • Omaolon kautta ammattilaisilla on käytössään paremmat ennakkotiedot, eikä asioita tarvitse selittää moneen kertaan.
  • Omaolo on Omakannan kumppani ja palvelut voivat jakaa tietoja asukkaan suostumuksella.

Omaolo-AsukasesiteLataa esite

Lähteet ja lisätietoa:

Blazun, H., Vosner, J., Kokol, P., Saranto, K & Rissanen, S. 2014. Elderly People’s Interation with Advanced Te-chnology. Studies in Health Technology and Informatics, Volume 201: Nursing Informatics 2014, 1–10.

Jauhiainen, A. & Sihvo, P. (toim.). 2014. Sähköiset terveyspalvelut asiakkaiden käyttöön terveydenhuollossa – Teoriasta käytäntöön. https://core.ac.uk/download/pdf/38116332.pdf

Karisalmi, N., Kaipio, J., & Kujala, S. 2018. Hoitohenkilökunnan rooli potilaiden motivoinnissa ja ohjaamisessa terveydenhuollon sähköisten palveluiden käyttöön. Finnish Journal of eHealth and eWelfare, 10 (2-3).

‹ Sosiaalihuollossa
1.6. Ohjeita digivuorovaikutukseen ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Tietosuoja
Siirry takaisin päävalikkoon