Siirry sisältöön

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Takaisin DigiFinland.fi
  • sv
  • en
Etusivu  /  Verkkokoulutus  /  1. Yleistä Omaolosta  /  1.5. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
Ohita sivuvalikko ja siirry sisältöön
  • Tervetuloa ammattilaisten Omaolo-verkkokoulutukseen!
  • Verkkokoulutus
    • 1. Yleistä Omaolosta
      • 1.1. Mikä Omaolo on
        • Omaolon käyttötarkoitus
        • Omaolon käyttäjäryhmät
        • Omaoloon liittyvät varoitukset
        • Tuetut käyttöympäristöt
      • 1.2. Sanasto
      • 1.3 Kiireellisyysluokka
      • 1.4. Omaolon hyödyt
      • 1.5. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
        • Terveydenhuollossa
        • Sosiaalihuollossa
      • 1.6. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
      • 1.7. Ohjeita digivuorovaikutukseen
    • 2. Omaolon käyttö
      • 2.1 Kirjautuminen
      • 2.2 Ilmoitukset
      • 2.3 Työjono
        • Ryhmän työjono
        • Käytöstä poistuva työjono
        • Tehtävän käsittely työjonossa
          • Valikko
          • Ota tehtävä
          • Avaa tehtävä
          • Tehtävän siirto
          • Muuta kiireellisyysluokkaa
          • Merkitse keskeneräiseksi
        • Tehtävän suodattaminen työjonosta
        • Työpöytäintegraatio
      • 2.4 Asiointi
        • Asioinnin luominen
        • Asioinnin muokkaaminen
        • Viestintä asiakkaan kanssa
        • Asiakkaan tiedot
        • Muut avoimet asioinnit
        • Ammattilaisen tiivistelmä
      • 2.5 Ajanvaraus
      • 2.6 Kirjaaminen
      • 2.7 Asioinnin päättäminen
      • 2.8. Kirjaudu ulos
    • 3. Oirearviot
      • 3.1. Oirearvio
        • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
        • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena
    • 4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet
      • 4.1 Hyvinvoinnin palvelut
        • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
      • 4.2 Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
        • Kutsun luominen
        • Kutsuun tulleet vastaukset
        • Lähetetyt kutsut
        • Kutsun poistaminen
      • 4.3 Terveystarkastus
      • 4.4 Hyvinvointitarkastus
        • Lisää hyvinvointitarkastus
        • Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen
      • 4.5 Terveysvalmennukset
        • Lisää valmennus
      • 4.6 Pitkäaikaissairauksien seuranta
        • Lisää verenpaineen seuranta
        • Seurantatietojen tarkistaminen
    • 5. Muu yhteydenotto
      • 5.1. Muu yhteydenotto
    • 6. Palveluarviot
      • 6.1 Palveluarvio
    • 7. Tietoturva ja tietosuoja
      • 7.1 Tietojen tallentaminen Omaolossa
      • 7.2 Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
      • 7.3 Tietoturva
      • 7.4 Rekisteröidyn oikeudet
      • 7.5 Omaolon rekisterit ja rekisterinpitäjät
      • 7.6 Ammattilaisen käyttöoikeudet
      • 7.7 Valvonta
    • 8. Testaa ja harjoittele
      • 8.1 Testaamisen ohjeet
      • 8.2 Kirjautuminen testiympäristöön
      • 8.3 Harjoitustehtävät
      • Tehtävä 1: Oirearviot
      • Tehtävä 2: Palveluarviot
      • Tehtävä 3: Hyvinvointitarkastus
      • Tehtävä 4: Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
      • Tehtävä 5: Terveystarkastus
      • Tehtävä 6: Muu yhteydenotto
    • 9. Videot
  • UKK
  • Sivuston ohje
  • Ota yhteyttä

1.6. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?

Tulosta

Ohjaa ja perehdytä

Digitaalisten terveyspalveluiden käyttöönotto edellyttää kansalaisten ohjaamista ja perehdyttämistä uudistuneisiin palveluihin.

Motivoi ja tue

Terveydenhuollon ammattilaisen motivointi ja tuki vaikuttavat merkittävästi potilaiden halukkuuteen ja kyvykkyyteen käyttää terveydenhuollon digitaalisia palveluita.

Opasta ja neuvo

Ammattilaisilta toivotaan tietoa palveluiden tarjonnasta ja saatavuudesta sekä opastusta, neuvontaa ja ohjeita palveluiden käyttöön.

Ammattilaisten viestintä vastaanotto- ja palvelutilanteissa on tärkeä osa Omaolon käyttöönottoa. Ammattilaiset kohtaavat asukkaita päivittäin erilaisissa tilanteissa ja usein heillä on parhaat mahdollisuudet neuvoa ja opastaa digitaalisten terveyspalveluiden pariin. Käyttäjät myös luottavat terveydenhuollon ammattilaisten mielipiteeseen. On tärkeää, että terveydenhuollon ammattilaiset tiedostavat oman roolinsa digitaalisten terveyspalveluiden edistäjinä.

Voit kertoa asukkaalle Omaolosta asukasesitteen avulla, josta löytyvät olennaiset tiedot palvelusta. Löydät Omaolo esitteen pdf -tiedostona tämän artikkelin lopusta ja voit tallentaa sen koneellesi. Lisäksi voit ohjata asukkaan tutustumaan palveluun itsenäisesti Omaolo.fi -verkkosivuilla.

Keskeiset asiat asukkaan näkökulmasta:

  1. Omaolo.fi ottaa sinut mukaan edistämään hyvinvointiasi julkisen terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa.  Sen käyttö on helppoa ja se säästää sinut jonottamiselta sekä turhilta hoitokäynneiltä.
  2. Omaolon oirearvio kertoo luotettavasti, vaativatko oireesi ammattilaisen hoitoa vai riittääkö itsehoito. Suositukset perustuvat ajantasaisimpaan tieteelliseen näyttöön ja Käypä hoito -suosituksiin.
  3. Jos käynti esimerkiksi terveysasemalla on tarpeen ja oma alueesi on mukana Omaolossa, saat varattua palvelussa ajan ammattilaiselle tai tiedon siitä, minne ottaa yhteyttä.
  4. Vaikka et kirjautuisi Omaoloon tai se ei olisi käytössä alueellasi, saat perustiedot suositelluista jatkotoimenpiteistä tilanteessasi.
  5. Palveluarvioissa voit arvioida oikeutesi omaishoidon tukeen ja joihinkin sosiaalipalveluihin.
  6. Hyvinvointitarkastus sekä terveysvalmennukset ovat asiantuntijoiden avulla tehty tiekartta kohti terveempää elämää.
  7. Palvelun kautta ammattilaiset saavat paremmat ennakkotiedot sinusta eikä asioita tarvitse selittää moneen kertaan.

Lyhyesti:

  • Ammattilaisilla on tärkeä rooli asukkaiden motivoinnissa.
  • Omaolon käyttö on helppoa, se säästää jonottamiselta ja turhilta käynneiltä.
  • Oirearvio kertoo luotettavasti asukkaalle, riittääkö itsehoito vai vaatiiko oire ammattilaisen hoitoa.
  • Palvelusta saa hoito-ohjeen myös ilman tunnistautumista.
  • Omaolon kautta ammattilaisilla on käytössään paremmat ennakkotiedot, eikä asioita tarvitse selittää moneen kertaan.
  • Omaolo on Omakannan kumppani ja palvelut voivat jakaa tietoja asukkaan suostumuksella.

Lähteet ja lisätietoa:

Omaolo_esiteLataa

Blazun, H., Vosner, J., Kokol, P., Saranto, K & Rissanen, S. 2014. Elderly People’s Interation with Advanced Te-chnology. Studies in Health Technology and Informatics, Volume 201: Nursing Informatics 2014, 1–10.

Jauhiainen, A. & Sihvo, P. (toim.). 2014. Sähköiset terveyspalvelut asiakkaiden käyttöön terveydenhuollossa – Teoriasta käytäntöön. https://core.ac.uk/download/pdf/38116332.pdf

Karisalmi, N., Kaipio, J., & Kujala, S. 2018. Hoitohenkilökunnan rooli potilaiden motivoinnissa ja ohjaamisessa terveydenhuollon sähköisten palveluiden käyttöön. Finnish Journal of eHealth and eWelfare, 10 (2-3).

‹ Sosiaalihuollossa
1.7. Ohjeita digivuorovaikutukseen ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Tietosuoja
Siirry takaisin päävalikkoon