Kiireellisyysluokka

Lukuaika: 2 minuuttia | Tulosta

Omaolon kiireellisyysluokat perustuvat kansalliseen lainsäädäntöön, Sosiaali- ja terveysministeriön päivystyshoidon kiireellisyysluokitukseen sekä Duodecimin toimintaohjeisiin ja suosituksiin. Kiireellisyysluokka yksilöi, missä ajassa asiakkaan tulee saada apua oireeseen tai terveysongelmaan. On tärkeää, että kaikki Omaoloa käyttävät ammattilaiset ymmärtävät kiireellisyysluokan merkityksen ja sitoutuvat niiden noudattamiseen. Kiireellisyysluokat ilmaistaan ammattilaisen käyttöliittymässä jokaisen oirearvion yhteydessä P0-P8 -koodein.

Ammattilainen näkee kiireellisyysluokan työjonolle tulevan oirearvion yhteydessä. Oirearvion kiireellisyysluokka kertoo, kuinka kiireelliseksi Omaolo on arvioinut asukkaan oireen tai terveysongelman. Kiireellisyysluokitukset ilmaistaan koodilla P0 – P8. Omaolo antaa automaattisesti kiireellisyysluokat P0—P5 ja P8, mutta organisaatiossa voivat olla käytössä myös kiireellisyysluokat P6—P7.

Ammattilainen voi tarkoin harkittuaan muuttaa tehtävän kiireellisyysluokkaa. Tämä edellyttää, että ammattilainen on yhteydessä asukkaaseen ja varmistaa potilastiedoista terveydentilaan vaikuttavat taustatiedot. Kiireellisyysluokan muutos voi tulla kyseeseen, jos oirearvio on jo ammattilaisen käsittelyssä. Uusien tehtävien kiireellisyysluokkaa ei tule muuttaa. Ammattilainen on vastuussa kiireellisyysluokan muutoksesta, toimiessaan vastoin lääketieteellisen tietämyskannan päättelyä. Tällöin on kyseessä normaali hoitotyöhön liittyvä hoitovastuu, jossa ammattilainen arvioi potilaan hoidon kiireellisyyden kokonaisvaltaisesti. Jos ammattilainen on muuttanut tehtävän kiireellisyyttä, työjonolla näkyvät sekä uusi että vanha kiireellisyysluokka.

Mitä pienempi kiireellisyysluokkaa ilmaiseva numero on, sitä kiireellisemmästä tehtävästä on kyse.

KiireellisyysluokkaSeliteAikaraja
P0Hoidetaan välittömästi, yhteys hätäkeskukseenAlle 0 h
P1Hoidetaan päivystyksenäAlle 2 h
P2Hoidetaan päivystyksenä, mutta ei yölläAlle 10 h
P3Voidaan siirtää virka-ajan lääkärille 1 vrkAlle 24 h
P4Voidaan siirtää virka-ajan lääkärille 2 – 3 vrk2 h – 72 h
P5Kiireetön, viikon kuluessa käsiteltävä48 h—96 h tai 4—7 vrk
P6Kiireetön, kuukaudessa käsiteltävä8—30 vrk
P7Kiireetön, voi odottaa yli kuukaudenYli 30 vrk
P8Kiireetön, ei aikarajaaEi aikarajaa

Kiireellisyysluokat näkyvät ammattilaisen käyttöliittymässä liikennevalomerkein omassa sarakkeessaan.


Lyhyesti:

  • Omaolon kiireellisyysluokat määrittelevät, missä ajassa asukkaan tulee saada kontakti Omaolon kautta.
  • Kiireellisyysluokitukset ilmaistaan kiireellisyysluokkina koodeilla P0 – P8.
  • Omaolo antaa automaattisesti vastausten perusteella kiireellisyysluokat P0 – P4 ja P8. Lisäksi organisaatio voi itse valita kiireellisyysluokat P5 – P7.
  • Mitä pienempi numero kiireellisyysluokassa, sitä kiireellisemmästä tehtävästä on kyse.

2.8 Kirjautuminen ulos

Tulosta

Kirjaudu ulos Omaolosta aina, kun lopetat työskentelyn tai poistut työpisteeltäsi. Uloskirjaus tehdään sivuston oikeasta yläreunasta, omaa nimeä painamalla ja valitsemalla avautuvasta valikosta Kirjaudu ulos:

Kirjaudu ulos

Omaolo varmistaa vielä uloskirjautumisesi. Varmista uloskirjautuminen painamalla ”Kyllä, kirjaudu ulos”.

Varmista uloskirjautuminen

Näet vielä ilmoituksen onnistuneesta uloskirjautumisesta.

Ilmoitus uloskirjautumisesta

Jos Omaolo-palvelu on käyttämättä 60 minuuttia, istunto vanhenee ja sinut kirjataan palvelusta ulos automaattisesti. Saat ilmoituksen automaattisesta uloskirjaamisesta 15 minuuttia ennen istunnon vanhentumista. Voit jatkaa istuntoa napsauttamalla Pysy sisäänkirjautuneena. Aktiivisessa istunnossa on lisäksi kahdeksan tunnin aikakatkaisu, jolloin istunnon jatkaminen vaatii sisäänkirjautumisen.

TÄRKEÄÄ! Muista sulkea selain, kun olet kirjautunut ulos Omaolosta. Sulkemalla selaimen ja kirjautumalla ulos tietokoneelta varmistat, ettei seuraava käyttäjä pääse tunnuksillasi palveluun.


Lyhyesti:

  • Kirjaudu aina ulos Omaolosta, kun lopetat työskentelyn tai poistut työpisteeltä.
  • Kirjaudu ulos -toiminto löytyy näkymän oikeasta yläkulmasta omaa nimeä painamalla.
  • Sulje lopuksi selain. Näin varmistat, ettei seuraava käyttäjä pääse tunnuksillasi palveluun.
    • Istunto vanhenee ja sinut kirjataan palvelusta automaattisesti ulos, jos Omaolo on käyttämättä 60 minuuttia. Saat tästä automaattisen ilmoituksen 15 minuuttia ennen istunnon vanhenemista.

    2.7 Asioinnin päättäminen

    Tulosta

    Asioinnin päättäminen on tärkeä osa asiointien käsittelyprosessia. Näin tehtävät eivät jää työjonoon roikkumaan ja avoimet, käsittelyä vaativat tehtävät löytyvät sieltä helposti. Voit päättää asioinnin, kun asiakkaan hoitoprosessi Omaolossa on kokonaisuudessaan valmis, eikä asioinnissa ole keskeneräisiä hyvinvointivalmennuksia sekä olet kirjannut tarvittavat tiedot organisaatiosi ohjeiden mukaisesti. 

    Muista aina lähettää viesti asiakkaalle Omaolon kautta, jotta hän tietää, miksi asiointi päätetään ja asiointi suljetaan. Huolehdi, että asiakkaalla on riittävät toimintaohjeet ja selkeä ymmärrys siitä, mitä hänen hoidossaan seuraavaksi tapahtuu. Voit lähettää asiakkaalle lyhyen tiivistelmän sovituista asioista Viestit-osion kautta.

    Asiakkaan hoito voi jatkua muualla, vaikka asiointi Omaolossa päätetään. Myös ajanvaraukset ja avoimet ajanvarausoikeudet pysyvät voimassa, vaikka asiointi päätetään. Asioinnin päättäminen sulkee kuitenkin asiointiin liittyvän keskeneräisen hyvinvointivalmennuksen, eikä asiakas voi tehdä valmennusta loppuun. Älä päätä asiointia ennen kuin valmennus on valmis tai asiakkaan kanssa on sovittu asiasta.

    Asioinnin voi päättää kolmella tavalla:

    1. Ammattilainen voi päättää asioinnin heti

    Ennen kuin päätät asioinnin, kirjoita asiakkaalle viesti, jossa kerrot asioinnin päättämisen syyn. Jos päätät asioinnin heti, asiakas ei voi hyväksyä asioinnin päättämistä eikä ottaa yhteyttä asiointiin liittyen.

    1. Valitse asioinnin Päätä asiointi-osio.

    • Osiossa näkyy huomautus, jos asioinnissa on voimassa oleva ajanvaraus, avoin ajanvarausoikeus tai keskeneräinen valmennus. Asioinnin päättäminen ei sulje ajanvarausta tai ajanvarausoikeutta, mutta valmennus päättyy.

    2. Paina Päätä asiointi -painiketta.

    3. Vahvista päättäminen painamalla Päätä asiointi-painiketta. Tehtävä suljetaan ja asiointi päättyy heti.

    4. Kun tehtävä on suljettu, asioinnin kaikissa osioissa näkyy infoteksti ”Asiointi päättynyt [pvm]”.

    2. Ammattilainen ehdottaa asiakkaalle asioinnin päättämistä ja asiakas hyväksyy ehdotuksen tai asiakas ei vastaa 72 tunnin kuluessa ehdotuksesta ja asiointi päätetään

    Ennen kuin ehdotat asioinnin päättämistä, kirjoita asiakkaalle viesti, jossa kerrot asioinnin päättämisen syyn. Jos ehdotat asioinnin päättämistä, tehtävä suljetaan ja asiointi päättyy, kun asiakas hyväksyy ehdotuksen tai ei vastaa siihen Omaolossa 72 tunnin kuluessa.

    1. Valitse asioinnin Päätä asiointi -osio.

    • Osiossa näkyy huomautus, jos asioinnissa on voimassa oleva ajanvaraus, avoin ajanvarausoikeus tai keskeneräinen valmennus. Asioinnin päättäminen ei sulje ajanvarausta tai ajanvarausoikeutta, mutta valmennus päättyy.

    2. Paina Ehdota päättämistä -painiketta (kuva yllä).

    3. Vahvista ehdotus painamalla Ehdota päättämistä -painiketta. Jos asiakas ei vastaa 72 tunnin kuluessa, tehtävä suljetaan ja asiointi päättyy.

    Kun asiakkaalle on ehdotettu asioinnin päättämistä, asioinnin kaikissa osioissa näkyy infoteksti ”Asiakkaalle ehdotettu asioinnin päättämistä [pvm]”. Ehdotuksen jälkeen asiointia ei voi päättää heti.

    Jos asiakas hylkää ehdotuksen lähettämällä viestin Omaolon kautta 72 tunnin kuluessa, saat siitä ilmoituksen ”Asiakas on lisännyt viestin asiointiin. Ehdotusta asioinnin päättämisestä ei ole hyväksytty.”. Tehtävää ei silloin suljeta.

    Voit suodattaa suljettavissa olevat tehtävät näkyviin omalle työjonolle. Tällöin valikosta valitaan tilaksi “Asiakas ehdottanut asioinnin päättämistä” tai “Ammattilainen ehdottanut asioinnin päättämistä”.

    Jos asiakas on täyttänyt määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeen ilman tunnistautumista, asiakkaalla ei ole pääsyä asiointiin eikä hän voi hyväksyä ehdotusta asioinnin päättämisestä. Päätä asiointi tällaiseen asiointiin ilman asiakkaan hyväksyntää.

    Huom.! Jos asiakas poistaa palvelun käytön kannalta tarpeelliset suostumukset, asioinnit päätetään automaattisesti asiakkaan asiointeihin ja tehtävät suljetaan. Ammattilainen saa ilmoituksen asiasta. Jos asiakas palauttaa suostumukset myöhemmin, suljettuja tehtäviä ei palauteta työjonolle käsiteltäviksi.

    3. Asiakas ehdottaa asioinnin päättämistä

    Myös asiakas voi ehdottaa asioinnin päättämistä ammattilaiselle, ja ammattilainen voi hyväksyä tai hylätä ehdotuksen. Ammattilainen saa ehdotuksesta ilmoituksen, ja asioinnin kaikissa osioissa näkyy infoteksti ”Asiakas on ehdottanut asioinnin päättämistä [pvm]”.

    Hyväksy tai hylkää hoidon päättäminen asioinnin Päätä asioinnin -osiossa.

    Jos hyväksyt asioinnin päättämisen, paina Hyväksy-painiketta. Vahvista asioinnin päättäminen painamalla Päätä asiointi -painiketta. Sen jälkeen tehtävä suljetaan ja asiointi päättyy.

    Jos hylkäät asioinnin päättämisen, paina Hylkää-painiketta. Vahvista hylkääminen painamalla OK-painiketta. Asiakas saa hylkäämisestä ilmoituksen.

    Lyhyesti:

    • Asioinnin päättäminen ovat tärkeä osa asiointien käsittelyä.
    • Kommentoi aina asukkaalle Viestit-osion kautta ennen kuin päätät asioinnin.
    • Tarkista ensin, ettei asiointiin ole keskeneräisiä valmennuksia ennen asioinnin päättämistä!
    • Voit ehdottaa asioinnin päättämistä asiakkaalle tai päättää asioinnin heti Päätä asiointi -osiosta.
    • Myös asukas voi ehdottaa asioinnin päättämistä. Saat tästä ilmoituksen Omaolossa.

    2.6 Kirjaaminen

    Tulosta

    Kun olet saanut asiakkaan asian hoidetuksi, kirjaa tekemäsi työ asiakas- tai potilastietojärjestelmään yksikkösi ohjeiden mukaisesti. Koska Omaolo on asiakas- tai potilastietojärjestelmästä erillinen alusta, joten tiedot eivät siirry automaattisesti.

    Asioinnin sivulla näet asiakkaan saamat tulokset sekä vastausten perusteella ammattilaiselle laaditun tiivistelmän. Voit katsoa asiakkaan antamat vastaukset painamalla Katso kaikki vastaukset -painiketta. Vastaukset avautuvat uuteen ikkunaan.

    Asioinnin sivulla voit kopioida asioinnin tekstiksi ja liittää tekstin organisaatiossasi käytössä olevaan asiakas- tai potilastietojärjestelmään.

    Voit hyödyntää tietojen siirrossa ammattilaisen tiivistelmää. Jos asiakas- tai potilastietojärjestelmässä on käytössä rajoitettu tekstin merkkimäärä, järjestelmä ei välttämättä hyväksy koko tekstin liittämistä kerralla. Tässä tapauksessa kopioi pidempi teksti useassa erässä. Voit esimerkiksi kopioida tekstin ensin tekstieditoriin, ja kopioida sen sieltä pienemmissä osissa asiakas- tai potilastietojärjestelmään.

    Huom.! Siirtäessäsi tietoja Omaolosta asiakas- tai potilastietojärjestelmään, ole erityisen tarkka ja huolellinen, että siirrät tiedot oikean potilaan tietoihin. Tämän varmistaminen on ammattilaisen vastuulla. Jos tietojen kopioimisessa asiakas- tai potilastietojärjestelmään tapahtuu virhe, ole yhteydessä organisaatiosi tietosuojavastaavaan ja Omaolo-pääkäyttäjään.

    Kirjaamisen ohjeet

    1. Paina Valikko-painiketta ja valitse pudotusvalikosta “Kopioi asiointi tekstiksi”.

    2. Valitse seuraavaksi, mitä haluat kopioida:

    • koko asioinnin
    • kyselyn kysymykset ja asiakkaan antamat vastaukset
    • kyselyn kysymykset, asiakkaan antamat vastaukset ja asiakkaan saamat välipalautteet
    • ammattilaisen tiivistelmän

    Huolehdi aina, että valitset tarkoituksenmukaisen tietokokonaisuuden kopioitavaksi! Noudata tässä organisaatiosi kirjaamiseen liittyviä ohjeita. Huom.! Jos jokin vaihtoehto ei ole valittavissa, se näkyy himmennettynä.

    3. Paina Kopioi-painiketta. Valitsemasi tekstit kopioidaan leikepöydälle, josta voit liittää ne asiakas- tai potilastietojärjestelmään. Ole tarkkana, että liität tiedot asiakas- tai potilasjärjestelmässä oikean potilaan tietoihin.

    3. Saat ilmoituksen, että teksti on kopioitu leikepöydälle.

    4. Liitä teksti tekstieditoriin tai suoraan asiakas- tai potilastietojärjestelmään. Ole erityisen huolellinen, että kirjaat oikeat tiedot oikealle potilaalle!

    5. Tarkista kirjaus ja lisää tarvittaessa vapaamuotoista tekstiä organisaatiosi kirjaamisohjeiden ja -suositusten mukaisesti.

    Tärkeää: Kun kopioit asioinnin tekstiksi, varmista, että se ei sisällä asiakkaan lisäämiä URL-linkkejä. Poista mahdolliset linkit ennen kuin tallennat tekstin asiakas- tai potilastietojärjestelmään. Linkkejä ei saa painaa. Ilmoita linkeistä välittömästi oman alueesi Omaolo-pääkäyttäjälle. Pääkäyttäjän on ilmoitettava niistä DigiFinlandille tukipalveluihin.


    Lyhyesti:

    • Omaolon tiedot eivät siirry automaattisesti asiakas- tai potilastietojärjestelmään, vaan ne tulee kirjata erikseen.
    • Käytä kirjaamisessa asioinnin Kopioi asiointi tekstiksi -painiketta, joka tiivistää asioinnin leikepöydälle.
    • Jos organisaation asiakas- tai potilastietojärjestelmän kirjausten merkkimäärä on rajoitettu, voit liittää tekstin ensin tekstieditoriin ja lyhentää sitä.

    2.2 Ilmoitukset

    Tulosta

    Omaolossa on käytössä useita ilmoituksia, jotka ohjaavat ammattilaisen ja asukkaan huomiota muuttuneisiin tietoihin. Ilmoituksia näytetään ilmoitusvalikossa, työjonossa ja asioinnissa sekä ns. kelluvina ilmoituksina, jotka näkyvät herätteinä tiettyjen toimintojen jälkeen ja poistuvat automaattisesti. Mikäli organisaatiossa on käytössä työjonointegraatio, voivat ammattilaiset saada herätteitä myös tämän järjestelmän välityksellä.

    1. Ilmoitukset työjonolla

    Ammattilaiselle näytetään työjononäkymässä ilmoituksia uusista tehtävistä ja asiointeihin tulleista muutoksista.

    Ilmoitukset työjonolla

    A. Näkymässä on vanhentunutta tietoa

    Korostettu ilmoitus ”näkymässä vanhentunutta tietoa” tulee näkyviin reaaliaikaisesti, kun ammattilainen on työjononäkymässä ja työjonolle on tullut uusi tehtävä, työjonolle on siirretty uusi tehtävä tai asiointiin on tullut uusi ilmoitus. Päivitä näkymä tällöin napsauttamalla Päivitä sivu tai lataamalla sivu uudelleen.

    B. Työjonolla on uusi tehtävä

    Työjonon nimen kohdalle ilmestyy kirjekuorikuvake, kun kyseiselle työjonolle on saapunut uusi tehtävä tai työjonolle on siirretty uusi tehtävä. Päivitä näkymä napsauttamalla Päivitä sivu tai lataamalla sivu uudelleen. Huom.! Kirjekuorikuvake päivittyy työjononäkymään vain silloin, kun istuntosi on auki ja ole työjononäkymässä. Jos olet esimerkiksi asioinnin sivulla ja palaat työjononäkymään, ei kirjekuorikuvaketta näytetä uuden tehtävän merkiksi. Tarkista siis aina työjonot, kun palaat näkymälle jostain muusta Omaolon näkymästä tai toiminnosta.

    Jos työjonoja on yli kuusi, työjonot näytetään pudotusvalikossa ja ilmoitus uudesta tehtävästä tulee näkyviin valikon alapuolelle. Kirjekuorikuvake näkyy avatussa valikossa sen työjonon kohdalla, jolle uusi tehtävä on saapunut.

    Ensimmäinen kuva: ilmoitus uudesta tehtävästä valikon alapuolella
Toinen kuva: Ilmoitus pudotsuvalikossa työjonon kohdalla.

    C. Muutos asioinnilla, joka on omalla työjonolla

    Omalla työjonolla ja varattujen tehtävien työjonolla näytetään sininen ilmoituskuvake, kun kirjautuneen ammattilaisen vastuulla olevaan asiointiin on tullut muutos. Ilmoituskuvake näytetään seuraavista tapahtumista:

    • Asiakas on lisännyt viestin
    • Asiakas on täyttänyt hyvinvointitarkastuksen kyselyn tai verenpaineen seurantalomakkeen
    • Asiakas on muokannut tavoitetta
    • Asiakas on ehdottanut asioinnin sulkemista
    • Ammattilainen on siirtänyt tehtävän sinulle

    Saat ilmoituksen sisällön näkyviin viemällä hiiren osoittimen ilmoituskuvakkeen päälle.

    Ilmoituskuvake työjonolla

    Ilmoituskuvake poistuu työjonolta, kun vastuuammattilainen käy asioinnin sivulla kaikissa niissä osioissa, joissa on ilmoituksiin liittyvää uutta sisältöä. Ilmoituskuvake tehtävän siirrosta poistuu, kun vastuuammattilainen käy asioinnin yhteenvedossa.

    2. Asiointiin liittyvät ilmoitukset

    Omaolo-palvelu välittää ammattilaiselle ilmoituksia seuraavista tapahtumista:

    • Asiakas täytti asiointiin lisätyn kyselyn
    • Asiakas on muokannut tavoitetta asioinnissa
    • Asiakas on lisännyt viestin asiointiin
    • Asiakas on lisännyt viestin asiointiin. Ehdotusta asioinnin päättämisestä ei ole hyväksytty.
    • Asiakas on ehdottanut asioinnin päättämistä
    • Asiakas on päättänyt asioinnin
    • Asiakas on lopettanut palvelun käytön ja päättänyt asioinnin
    • Asiakas on perunut ajanvarauksen asioinnissa
    • Asiakas on siirtänyt ajanvarauksen asioinnissa
    • Asiakkaan asiointi on siirretty sinulle
    • Ammattilainen on kuitannut asioinnin siirron.

    Ammattilaiselle näytetään vain ne ilmoitukset, jotka koskevat sitä yksikköä, jossa ammattilainen on sillä hetkellä kirjautuneena. Uusista tapahtumista tulee näkyviin keltainen ilmoituskuvake sivun oikeaan yläkulmaan. Kuvakkeessa oleva numero kertoo uusien ilmoitusten määrän.

    Uudet ilmoitukset

    Ilmoituskuvakkeesta pääset ilmoitukset-sivulle, jossa uudet lukemattomat ilmoitukset ovat Uudet-osiossa ja jo lukemasi ilmoitukset Vanhat osiossa. Ilmoitukset ovat linkkejä kyseiseen asiointiin.

    Jos asiointi on sellaisella työjonolla, johon sinulla ei ole käyttöoikeutta, et pääse asioinnin sivulle kuittaamaan uusia ilmoituksia luetuiksi. Voit kuitata asioinnin ilmoitukset luetuiksi painamalla Kuittaa asioinnin uudet ilmoitukset -painiketta.

    Ei oikeuksia katsoa asiointia.

    Asiakkaan asioinnin sivulla ilmoitukset ja asioinnin tapahtumat näytetään asioinnin yhteenvedossa. Uusissa tapahtumissa on sininen ilmoituskuvake, ja ilmoituskuvake näytetään kaikissa osioissa, joissa on uutta sisältöä, lukuun ottamatta Päätä asiointi -osiota. Ilmoituskuvakkeessa oleva numero kertoo uusien tapahtumien määrän.

    3. Kelluvat ilmoitukset

    Ammattilainen saa lisäksi kelluvia ilmoituksia, jotka käsittelevät toimintojen tilaa, esim. kun uusi asiointi on luotu, tehtävän siirto toiselle ammattilaiselle on onnistunut tai tehtävän kiireellisyyden muutos on onnistunut.

    Kelluva ilmoitus

    4. Herätteet Omaolon ulkopuolisiin järjestelmiin

    Mikäli organisaatiollasi on käytössä TeleQ– tai Telia ACE-järjestelmä tai vastaava takaisinsoittopalvelu, voidaan Omaolosta lähettää työjonolle saapuneesta asioinnista tai asioinnissa tapahtuneista muutoksista heräte järjestelmään. Tämä toiminnallisuus vaatii erillisen käyttöönoton ja integraation toimiakseen. Omaolosta tulee seuraavia herätteitä:

    • työjonolle on tullut uusia tehtäviä
    • asiakas on lähettänyt viestin
      • heräte tulee sekä asukkaan normaaleista viesteistä että viesteistä, joilla asiakas hylkää ammattilaisen ehdotuksen asioinnin päättämisestä
    • ammattilainen on siirtänyt tehtävän työjonolle

    Herätteessä näkyy asioinnin nimi, tehtävän kiireellisyysluokka (prioriteettikoodi) ja tapahtuman aika.

    On tärkeää tarkistaa tehtävän kiireellisyysluokka Omaolosta. Tehtävän kiireellisyyden muutos ei välity kaikkiin järjestelmiin. Kiireellisyyden muutos päivittyy Telia ACEn herätteisiin, mutta vain, jos tehtävästä lähtee uusi heräte.

    On myös tärkeää, että ammattilainen ei luota pelkästään herätteisiin, vaan käy säännöllisesti Omaolossa seuraamassa työjonoja ja varmistamassa, että tehtäviä ei jää käsittelemättä.

    Omaolon työjonoherätteitä tukevista järjestelmistä on erilliset käyttöohjeet. Kysy lisätietoja organisaatiosi Omaolo-pääkäyttäjältä.


    Lyhyesti:

    • Ammattilaiselle näytetään työjononäkymässä ilmoituksia uusista tehtävistä ja asiointeihin tulleista muutoksista.
    • Lisäksi ammattilainen saa kelluvia ilmoituksia.

    Asiakkaan tiedot

    Tulosta

    Kun asukas on täyttänyt Omaolossa kyselyn, josta muodostuu asiointi, häntä voidaan kutsua asiakkaaksi. Tässä vaiheessa muodostuu hoitosuhde ammattilaiseen, joka tarkastelee asiakkaan tietoja ja ohjaa hänet tarkoituksenmukaisen avun piiriin.

    Pääset katsomaan asiakkaan asiointi sivulta hänen yhteystietojaan: nimen, sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron. Yhteystietojen lisäksi voit tarkistaa, onko asiakas ottanut sähköposti- ja tekstiviesti-ilmoitukset käyttöön palvelussa ja antanut luvan puhelinnumeron käyttöön Omaolon asioinnissa. Tämä lupa tarvitaan, jotta voit olla puhelimitse tai tekstiviestitse yhteydessä asiakkaaseen.

    Paina Valikko-painiketta ja valitse ”Asiakkaan tiedot”:

    Asiakkaan antamat suostumukset

    Sähköposti- ja tekstiviesti-ilmoitusten vastaanottaminen näytetään punainen/vihreä-värikoodilla ja tekstillä Ei käytössä vs. Käytössä. Omaolosta voidaan lähettää asiakkaalle ilmoitus seuraavista toiminnoista:

    • ammattilainen on lisännyt viestin
    • ammattilainen on lisännyt toimintaohjeen
    • ammattilainen on lisännyt tehtävän
    • ammattilainen on lisännyt valmennuksen
    • ammattilainen on ehdottanut hoidon päättämistä. Jos asiakas ei halua päättää hoitoa, hänen tulee lähettää viesti ammattilaiselle 72 tunnin kuluessa Omaolossa
    • ammattilainen on hylännyt ehdotuksen hoidon päättämisestä.

    Tunnistautuneen asiakkaan täytyy lisätä puhelinnumeronsa Omaoloon, kun hän lähettää oirearvion, palveluarvion tai omatoimisen terveystarkastuksen tulokset ammattilaiselle. Asiakas voi kuitenkin kieltää yhteydenoton puhelimitse. Asiakkaan puhelinnumeron käyttölupa soittoon ja tekstiviestiyhteydenottoon näytetään punainen/vihreä-värikoodilla seuraavasti:

    Numeron käyttölupaSelite
    Vihreä: KäytössäTunnistautunut käyttäjä: Käyttölupa annettu.
    Punainen: Ei käytössäTunnistautunut käyttäjä: Ei käyttölupaa.
    Anonyymi käyttäjä: Puhelinnumeroa ei ole annettu.

    Jos asiakas poistaa Omaolon käytön vaatimat suostumukset ja päättää Omaolon käytön, samalla päättyy puhelinnumeron käyttölupa. Ammattilainen ei saa tämän jälkeen soittaa asiakkaalle, jos ainoa lupa soittoon on ollut Omaolossa.

    Huom.! Versiosta 3.2.6 lähtien asiakas voi lähettää ainoastaan tiettyjä määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeita ilman vahvaa tunnistautumista. Jos työjonolla on aikaisemmin anonyymisti lähetettyjä oire- ja palveluarvioita, huomioi, että asiakkaalla ei ole pääsyä asioinnin sivulle esim. lukemaan viestejä tai hyväksymään ehdottamaasi asioinnin sulkemista. Tarkista asiakkaan tiedot ja ole asiakkaaseen yhteydessä tämän ilmoittamalla yhteydenottotavalla.


    Lyhyesti:

    • Pääset katsomaan asiakkaan asiointi sivulta hänen yhteystietojaan: nimen, sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron.
    • Yhteystietojen lisäksi voit tarkistaa, onko asiakas ottanut sähköposti- ja tekstiviesti-ilmoitukset käyttöön palvelussa ja antanut luvan puhelinnumeron käyttöön Omaolon asioinnissa. Tämä lupa tarvitaan, jotta voit olla puhelimitse tai tekstiviestitse yhteydessä asiakkaaseen.
    • Jos asiakas poistaa Omaolon käytön vaatimat suostumukset ja päättää Omaolon käytön, samalla päättyy puhelinnumeron käyttölupa. Ammattilainen ei saa tämän jälkeen soittaa asiakkaalle, jos ainoa lupa soittoon on ollut Omaolossa.

    Viestintä asiakkaan kanssa

    Tulosta

    Viestiminen asiakkaan kanssa on keskeinen osa Omaolon toimintaa ja helpottaa asiakkaan ohjaamista palvelun eri vaiheissa. Jokaisesta asukkaan täyttämästä ja ammattilaiselle lähettämästä lomakkeesta syntyy asiointi, jossa on aina mukana myös Viestit-osio. Erityisen tärkeää asiakkaan kanssa viestiminen on silloin, kun asiakkaan asioinnissa tapahtuu muutoksia. Muista siis aina laittaa asiakkaalle viestiä, jos siirrät hänen asioinnin toiselle ammattilaiselle tai jos päätät asioinnin. Näissä tilanteissa on tärkeää viestiä asiakkaalle selkeästi, miten hänen tulee tilanteessa toimia ja varmistaa siten, että asiakas ei jää tilanteessa ilman selkeitä jatko-ohjeita.

    Useampi ammattilainen voi lähettää asiakkaalle viestin asioinnin kautta, ja ammattilaiset näkevät toistensa viestit asioinnissa.

    Asiakas voi lisätä viestin ammattilaiselle lähettämäänsä oirearvioon, palveluarvioon tai terveystarkastukseen, vaikka se ei vielä olisi ammattilaisen käsiteltävänä. Tarkista mahdolliset asiakkaan lähettämät viestit asioinnin Viestit-osiosta. Jos otat tehtävän itsellesi, saat jatkossa ilmoituksen asiakkaan lähettämistä viesteistä.

    Sekä ammattilainen että asiakas voivat lisätä viestin liitteeksi kuvia ja pdf-tiedostoja. Huomioitavaa liitteissä

    • voi lisätä viestiin enintään viisi liitettä
    • yhden liitetiedoston enimmäiskoko on 20 megatavua. Pdf-liitteessä saa olla enintään 500 sivua.
    • sallittuja tiedostomuotoja ovat jpeg, png ja pdf.

    Voit viestiä asiakkaan kanssa helposti:

    1. Valitse asioinnin Viestit-osio.
    2. Kirjoita viesti tekstikenttään.
      • Jos haluat lisätä liitteen, napsauta plusmerkkiä. Jos liitteen lisäys ei onnistu, näet virheilmoituksen.
        • Tarkista, että lisäsit oikeat liitteet. Voit poistaa väärän liitteen rastista ennen viestin lähetystä.
    3. Paina Lähetä-painiketta. Viestin alla näkyy lähettäjän nimi, lähetysajankohta ja viestin tila (Lähetetty tai Nähty). Liitteet ovat viestin mukana.
    Liitetiedoston lisääminen viestiin.

    Asiakkaan ja ammattilaisen lähettämät viestit näkyvät allekkain samassa viestiketjussa, uusin viesti alimpana. Omat viestisi ovat sinisiä ja muiden viestit harmaita. Viestin alle tulee kuittaus, kun asiakas on nähnyt sen. Myös asiakas saa viestiinsä kuittauksen, kun ammattilainen on nähnyt sen. Jos useampi ammattilainen on lähettänyt viestin asioinnin kautta, näet myös niiden tilan.

    • Kun viesti on lähetetty, mutta asiakas ei ole vielä nähnyt sitä, viestin alla näkyy harmaa merkki ja teksti Lähetetty.
    • Kun asiakas on nähnyt viestin, viestin alla näkyy sininen kaksoismerkki ja teksti Nähty.

    Jos asiakas on lähettänyt liitteitä, ne ovat viestin mukana. Huom.! Kun kirjaat asioinnin ja kopioit asioinnin tekstiksi (valinta: koko asioin), asiointitekstin mukana kopioidaan liitetiedostojen nimet. Tallenna liitteet asiakas- tai potilastietojärjestelmään yksikkösi ohjeiden mukaisesti.

    • Kuvan tallentaminen: Avaa kuva napsauttamalla. Sen jälkeen napsauta kuvaa hiiren kaksoispainikkeella ja valitse Tallenna kuva nimellä.
    • Pdf-tiedoston tallentaminen tai tulostaminen: Napsauta liitettä ja valitse toiminnoista tiedoston tallennus tai tulostus.

    Kun kirjoitat uutta viestiä, viestin luonnos säilyy, vaikka kävisit asioinnin muissa osioissa ennen viestin lähettämistä. Viestin luonnos kuitenkin häviää, jos poistut asioinnin sivulta.

    Ennen poistumista asioinnin sivulta, Omaolo kysyy sinulta varmistuksen, haluatko poistua lähettämättä viestiä, tai huomauttaa tallentamattomasta viestistä. Viestin luonnos häviää ilman varmistusta, jos lataat sivun uudelleen tai poistut Omaolosta ilman uloskirjautumista. Jos olet päättämässä asiointia, jossa on lähettämätön viesti, näet varoituksen lähettämättömästä viestistä. Viestin luonnos häviää, jos päätät asioinnin ennen kuin lähetät viestin.

    Jos asiakas on lisännyt viestiin URL-linkkejä, niitä ei saa missään tilanteessa painaa. Ilmoita linkeistä välittömästi oman alueesi Omaolo-pääkäyttäjälle. Pääkäyttäjän on ilmoitettava niistä DigiFinlandille tukipalveluihin.

    Kun kirjoitat asiakkaalle viestiä sellaisen asioinnin sivulla, johon liittyy asiakkaan täyttämä lomake, voit avata näytölle samanaikaisesti asiakkaan lomakevastaukset tai Muun yhteydenoton. Napsauta Näytä lomakevastaukset tai Näytä Muu yhteydenotto tekstikentän alapuolella. Vastaukset tai Muu yhteydenotto näytetään selainikkunan oikeassa reunassa.

    Jos asiointiin liittyy useampi vastattu lomake, paina Näytä lomakevastaukset -painiketta ja valitse haluamasi lomake avautuvasta valikosta.

    Kun asiakas vastaa viestiisi Omaolossa, saat tästä ilmoituksen ja lisäksi työjonolle ilmestyy sininen kuvake sen asioinnin riville, jossa on uutta sisältöä. Sininen kuvake näkyy myös asioinnin välilehtivalikossa Viestit-välilehden kohdalla, kun asiakas on lähettänyt sinulle viestin Omaolossa.

    Asiakkaan täytyy sallia Omaolon sähköposti- ja tekstiviesti-ilmoitukset saadakseen herätteen Omaoloon saapuneesta viestistä sähköpostitse tai tekstiviestillä.

    Huom.! Versiosta 3.2.1 lähtien asiakas voi lähettää ainoastaan tiettyjä määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeita ilman vahvaa tunnistautumista. Jos työjonolla on aikaisemmin anonyymisti lähetettyjä oire- ja palveluarvioita, huomioi, että asiakkaalla ei ole pääsyä asioinnin sivulle esim. lukemaan viestejä tai hyväksymään ehdottamaasi asioinnin päättämistä. Tarkista asiakkaan tiedot ja ole asiakkaaseen yhteydessä tämän ilmoittamalla yhteydenottotavalla.

    Viestin poistaminen

    Voit poistaa lähettämäsi viestin niin kauan kuin asiakas ei ole nähnyt sitä. Voit tehdä tämän napsauttamalla viestin alla olevaa Poista viesti -tekstiä. Poistetusta viestistä jää merkintä viestiketjuun. Myös asiakas voi poistaa itse lähettämänsä viestin, jota ei ole vielä nähty.


    Lyhyesti:

    • Voit viestiä asiakkaan kanssa asioinnin Viestit-osiossa.
    • Muista aina lähettää asiakkaalle selkeät ohjeet, jos asiointiin tulee muutoksia tai olet päättämässä asiointia.
    • Viestin luonnos säilyy, vaikka kävisit asioinnin muissa osioissa ennen viestin lähettämistä.
    • Voit avata asiakkaan lomakevastaukset tai Muun yhteydenoton napsauttamalla Näytä lomakevastaukset tai Näytä Muu yhteydenotto
    • Voit poistaa lähettämäsi viestin niin kauan kuin asiakas ei ole nähnyt sitä. Myös asiakas voi poistaa itse lähettämänsä viestin, jota ei ole vielä nähty.

    Asioinnin muokkaaminen

    Tulosta

    Pääset muokkaamaan asiointia painamalla haluamaasi tehtäväriviä työjonossa, jolloin avautuu Asiointi -näkymä. Asiointi-näkymän vasemmassa reunassa näet valikon, jossa ovat asioinnin eri osiot. Voit muokata seuraavia osioita:

    1. Tavoite

    Tavoite on vapaata tekstiä. Usein tavoite on pitkän aikavälin tavoite. Asioinneissa määritellään tavoite sanallisessa muodossa, asukkaan kanssa yhdessä, asukkaan omin sanoin.

    Pääset lisäämään tavoitteen painamalla Lisää tavoite -painiketta. Laadittua tavoitetta pääset muokkaamaan Muokkaa tavoitetta-painikkeen kautta. Kirjoita tavoite tekstikenttään. Tekstikenttään et voi lisätä HTML-koodia. Huomioi, että merkkirajoitus on 1 000 merkkiä. Tallenna tavoite painamalla Tallenna-painiketta. Takaisin asioinnille tallentamatta pääset painamalla Peruuta-painiketta.

    Määriteltyjä tavoitteita ei voi poistaa. Asukas saa ilmoitukset määritellyistä tavoitteista Omaolo-palveluunsa, ja ne näkyvät hänelle asioinnilla, jolle ammattilainen on ne määritellyt.

    2. Tehtävät

    Tehtävät-osioon voit lisätä asiakkaalle tehtäviä. Tehtävä voi olla esim. vapaamuotoinen toimintaohje asiakkaalle tai pyyntö täyttää oirearviokysely. Voit lisätä tehtävän sillä kielellä, jolla asiointi on luotu.

    Avautuvan näkymän kautta voit valita pudotusvalikosta tehtävän Lisää tehtävä–kohdasta. Valitse aikaväli, jolloin asiakas voi aloittaa tehtävän. Huom.! Kuluva päivä on esitäytetty Aikaisin aloituspäivä -kenttään; muuta se tarvittaessa. Lisää halutessasi viimeisin aloituspäivä. Jos et lisää viimeisintä aloituspäivää, tehtävään tulee merkintä ”Tee [aloitusaika] jälkeen”. Jos lisäät viimeisimmän aloituspäivän, tehtävään tulee merkintä ”Tee [aloitusaika]-[lopetusaika]”. Paina lopuksi Tallenna-painiketta.

    Voit lisätä vapaamuotoisen toimintaohjeen tekstiin linkin. Linkin on alettava joko sanalla http tai https, eikä linkin perässä saa olla välimerkkejä kuten pistettä, pilkkua, huutomerkkiä tai kysymysmerkkiä. Linkki voi olla muun tekstin seassa välilyönneillä eroteltuna. Jos linkki on viestin lopussa, heti linkin perään ei saa kirjoittaa pistettä. Tekstikenttään ei voi lisätä HTML-koodia.

    Määriteltyjä tehtäviä ei voi poistaa. Asukas saa ilmoitukset määritellyistä tehtävistä Omaolo-palveluunsa, ja ne näkyvät hänelle asioinnilla, jolle ammattilainen on ne määritellyt.

    3. Valmennukset

    Voit lisätä asukkaalle Valmennukset-osiossa valmennuksen ja seurata valmennuksen edistymistä. Asukkaan oma-aloitteisesti aloittamat valmennukset eivät näy ammattilaiselle. Paina Valmennukset-osion ”Lisää valmennus” -painiketta:

    Valitse avautuvasta ikkunasta haluamasi valmennus sekä anna valmennukselle aikaisin ja viimeisin aloituspäivä. Paina lopuksi ”Tallenna”.

    4. Viestit

    Voit kommunikoida asiakkaan kanssa turvallisesti asioinnin välityksellä. Viesti lähetetään kirjoittamalla tekstikenttään ja painamalla Lähetä-painiketta:

    5. Päätä asiointi

    Sekä ammattilainen että asiakas voivat ehdottaa asioinnin päättämistä. Ammattilaisena voit päättää asioinnin heti tai ehdottaa asioinnin päättämistä asiakkaalle painamalla Päätä asiointi -painiketta. Jos haluat päättää asioinnin heti, valitse Päätä asiointi. Mikäli haluat ehdottaa asiakkaalle hoidon päättämistä, valitse Ehdota päättämistä.

    Ehdotus asioinnin päättämisestä välittyy asiakkaalle. Asiakas voi hyväksyä asioinnin päättämisen tai olla hyväksymättä. Jos asiakas hyväksyy asioinnin päättämisen, asiointi suljetaan ja siirretään menneisiin, tehtävä poistuu myös työjonosta. Jos asiakas ei hyväksy asioinnin päättämistä, hän voi kirjata oman vastauksensa, jonka ammattilainen näkee. Saat ilmoituksen myös siinä tapauksessa, että asiakas ei hyväksy asioinnin päättämistä. Jos asiakas ei vastaa mitään asioinnin päättämiseen 72 tunnin kuluessa, asiointi päättyy automaattisesti ja asiointi sulkeutuu.

    Varmista aina ennen asioinnin päättämistä, ettei asioinnilla ole voimassaolevia ajanvarauksia. Muista myös kommentoida asioinnin päättämisestä asiakkaalle! Ethän lopettaisi puheluakaan sanaakaan sanomatta?

    Asiakas voi ehdottaa ammattilaiselle asioinnin päättämistä. Päättämisen yhteydessä annetaan päättämisen syy. Ammattilainen saa ilmoituksen aiheesta. Ammattilainen voi hyväksyä asioinnin päättämisen tai olla hyväksymättä. Jos ammattilainen hyväksyy asioinnin päättämisen, asiointi suljetaan ja siirretään menneisiin, tehtävä poistuu myös työjonosta. Asukas saa myös ilmoituksen, mikäli ammattilainen ei hyväksy asioinnin päättämistä.


    Lyhyesti:

    • Asiointia pääsee muokkaamaan painamalla sitä työjonossa.
    • Voit muokata tavoitetta tai tehtävää, kommentoida asiointia tai sulkea asioinnin.
    • Asioinnin päättämistä voi ehdottaa ammattilainen tai asukas.
    • Ehdotus asioinnin päättämisestä tulee omiin ilmoituksiin ja sen voi joko hyväksyä tai olla hyväksymättä.
    • Ammattilainen voi päättää asioinnin myös heti ilman asukkaan hyväksyntää.

    Asioinnin luominen

    Tulosta

    Kun vastaanotolle tulee asukas, jolla ei ole Omaoloa käytössä, voi ammattilainen luoda hänelle uuden asioinnin. Näin Omaolosta löytyy jo asiointi, kun asukas kirjautuu Omaoloon ja ottaa sen käyttöönsä. Ammattilainen voi käyttää asioinnin luomisessa valmiita suunnitelmapohjia. Asioinnin luova ammattilainen on oletuksena sen vastuuhenkilö. 

    Huom.! Asioinnin voi luoda ainoastaan yli 15-vuotiaalle henkilölle.

    Aloita asioinnin laatiminen asukkaalle painamalla Työjono-näkymässä Valikko-painiketta ja valitsemalla Luo asiointi.

    Luo asiointi

    Asukasta voi etsiä vain henkilötunnuksella potilasturvallisuus- ja tietosuojasyistä. Syötä asukkaan henkilötunnus ja paina Hae-painiketta:

    Syötä asiakkaan henkilötunnus ja hae

    Jos asukasta ei löydy Omaolosta, pyytää palvelu ammattilaista lisäämään uuden asukkaan. Täydennä asukkaan tiedot, valitse halutessasi työjono ja asioinnin tyyppi sekä vahvista, että asukkaalta on kysytty suostumus palvelun käyttöön. Tämän jälkeen paina Tallenna-painiketta. Palvelu pyytää ammattilaista vielä tarkistamaan yhteenvedon ja hyväksymään sen Hyväksy-painikkeella.

    Henkilöhaun jälkeen Omaolo näyttää henkilötunnuksella haetun asukkaan tiedot, kuten nimen ja aiemmin saapuneet asioinnit:

    Henkilöhaun jälkeen Omaolo näyttää henkilötunnuksella haetun asukkaan tiedot, kuten nimen ja aiemmin saapuneet asioinnit

    Näytä asioinnit -linkkiä painamalla näet listauksen asiakkaan kaikista asioinneista niillä työjonoilla, joille sinulla on käyttöoikeus. Listaukselta ei pääse siirtymään suoraan aktiiviselle asioinnille. Pääset palaamaan takaisin asioinnin luontiin painamalla Sulje-painiketta.

    Luo uusi asiointi täydentämällä asioinnin tiedot:

    Täydennä asioinnin tiedot

    A) Valitse asioinnin tyyppi -kentässä määritellään pudotusvalikosta asioinnin tyyppi. Asioinnin tyyppi päivittyy yhteenvetoon ja työjonolle asioinnin nimeksi.

    B) Valitse asioinnin kieli -kenttään määritellään pudotusvalikosta asioinnin kieli. Asioinnin nimi päivittyy automaattisesti kielivalinnan mukaiseksi

    C) Nimeä asiointi -kenttään kirjataan asioinnin nimi jos haluat muuttaa asioinnin nimeä. Kirjainten ja numeroiden lisäksi sallittuja merkkejä ovat välilyönti, piste ja miinusmerkki. Huomioi kielivalinta asioinnin nimeämisessä.

    D) Valitse työjono -kenttään määritetään pudotusvalikosta työjono, jolle uusi asiointi ohjataan.

    E) Valitse asioinnin kiireellisyys pudotusvalikosta. Jos et määrittele kiireellisyyttä, tulee asioinnin oletuskiireellisyydeksi P2 (määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeissa P7). Huomaa, että tehtävät näkyvät työjonolla niin, että kiireellisimmät tehtävät näkyvät työjonolla ensimmäisinä.

    Saman kiireellisyysluokan sisällä olevista tehtävistä esitetään ensimmäisenä vanhin tehtävä (aikaleima). Jos kiireellisyys ja aikaleima ovat samat, käytetään aakkosjärjestystä.

    Ammattilaisen luomassa asioinnissa kiireellisyys muuttuu automaattisesti, jos asiakkaan lomakevastaukset antavat kiireellisemmän koodin kuin mikä asioinnissa on ollut.

    Jos kiireellisyyksien latauksessa tapahtuu virhe, sinulle näytetään virheilmoitus. Virhetilanteessa lataa sivu uudelleen

    Kun olet täyttänyt asioinnin tiedot ja merkinnyt asiakaskäyttäjän suostumuksen, paina Tallenna-painiketta. Seuraavaksi näet yhteenvedon luomastasi asioinnista. Yhteenvetonäkymässä valitse, haluatko seuraavaksi siirtyä työjonolle (Luo ja palaa työjonolle) vai luomallesi asioinnin sivulle (Luo ja jatka asiointiin). Jos jatkat asiointiin, voit lisätä asiointiin seuraavaksi esim. viestin tai tehtävän.

    Luo asiointi yhteenveto

    Lyhyesti:

    • Ammattilainen voi luoda asioinnin Valikko-painikkeen Luo asiointi -toiminnolla.
    • Asiakasta voi etsiä ainoastaan henkilötunnuksella tietoturvasyistä.
    • Uusi asiointi luodaan täyttämällä asioinnin tiedot.
    • Valitse työjono, asioinnin tyyppi, kieli ja kiireellisyysluokka. Jos kiireellisyyttä ei valita, asioinnin kiireellisyysluokaksi tulee P2, paitsi määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeissa P7.
    • Kysy käyttäjältä suostumus palvelun käyttöön ja paina valintaruutua.
    • Hyväksy asiointi tai peruuta painamalla Peruuta -painiketta.

    2.4 Asiointi

    Tulosta

    Asioinnin lähteenä voi toimia asiakkaan lähettämä oirearvio, palveluarvio tai terveystarkastus, tai ammattilaisen luoma asiointi, kuten hyvinvointitarkastus tai määräaikaistarkastuksen esitietolomake. Ammattilainen näkee työjonolla tehtävinä asioinnit, jotka asiakas on lähettänyt ammattilaiselle tai jotka ammattilainen on luonut asiakkaalle. Työjonolle ei tule asiointeja, jotka asiakas on tallentanut ainoastaan itselleen Omaoloon.

    Asiakkaan täyttämä lomake lähetetään ammattilaiselle sillä kielellä, millä asiakas on täyttänyt lomakkeen. Jos asiakas vaihtaa käyttöliittymän kieltä tai asiointikieltä (ilmoitusten kieli), vaihto ei vaikuta asiakkaan aiempien asiointien tai ilmoitusten kieleen. Esimerkiksi suomeksi täytetty oirearvio näkyy Omaolossa suomenkielisenä, vaikka asiakas vaihtaisi kielen myöhemmin ruotsiksi.

    Asioinnin osat:

    1. Yhteenveto: Yhteenvedossa näet kootusti asioinnin viimeaikaiset tapahtumat (kolme viimeisintä), asiakkaan saamat tulokset sekä ammattilaisen tiivistelmän.
    2. Tavoite: Tavoite -kohdassa näet määrittelemäsi, asiakkaan itse määrittelemän tai yhdessä määritellyn tavoitteen hoidon etenemiseksi. Tavoitteeksi voidaan määritellä esimerkiksi riittävästä nesteytyksestä huolehtiminen tai päivittäisen särkylääkkeiden annosteluohjeen.
    3. Ajanvaraukset: Jos organisaatiolla on käytössään Omaolon ajanvarausintegraatio, tähän osioon tulevat näkyviin asiakkaan ajanvaraukset.
    4. Tehtävät: Tehtävät kohdassa voit lisätä vapaamuotoisen toimintaohjeen asiakkaan asioinnille ja asettaa sille aloitus- ja lopetusajan, jonka puitteissa asiakkaan tulisi tehtävä suorittaa.
    5. Valmennukset: Valmennuksissa näkyvät asiakkaan asiointiin liittyvät terveysvalmennukset. Huom.! tässä ei näy asiakkaan itsenäisesti aloittamia terveysvalmennuksia.
    6. Viestit: Viestit-välilehdellä voitte keskustella asiakkaan kanssa hoidon etenemisestä tai kysyä toisiltanne tarkentavia kysymyksiä tarpeen mukaan.
    7. Päätä asiointi: Sinä tai asiakas voitte ehdottaa asioinnin päättämistä. Asiakas voi myös päättää asioinnin, ennen kuin ammattilainen on ottanut tehtävän itselleen. Tällöin, tehtävä poistuu työjonolta ja sitä ei saa näkyviin; asiakas on päättänyt asioinnin ennen sen alkamista. Ammattilainen voi päättää asioinnin ilman asukkaan suostumusta, mutta aina ennen asioinnin päättämistä tulee asiakkaalle viestiä, miksi ehdotat asioinnin päättämistä ja varmistaa, että asiakkaalla on tarvittavat toimintaohjeet.

    Voit siirtyä asioinnin eri osiin vasemmalla näkyvän sisällysluettelon kautta painamalla haluamaasi otsikkoa:

    Voit siirtyä asioinnin eri osiin vasemmalla näkyvän sisällysluettelon kautta painamalla haluamaasi otsikkoa

    Asioinnin otsikkokentän alla (metatiedot) on merkintä ”Toisen puolesta asiointi”, jos huoltaja on lähettänyt asioinnin alle 15-vuotiaan lapsensa puolesta.

    Asukas voi asioida Omaolossa alle 15-vuotiaan lapsen puolesta, jos hänet on merkitty väestötietojärjestelmään lapsen huoltajaksi. Huoltaja voi tehdä lapsen puolesta Muun yhteydenoton. Aikuisen puolesta asiointi ei ole käytössä Omaolossa.

    Asiakkaan asioinnin valikon kautta näet asukkaan yhteystiedot ja pääset tarkastelemaan asiakkaan antamia suostumuksia.

    Lyhyesti:

    • Omaolossa täytetyistä, ammattilaiselle lähetetyistä tai itselle tallennetuista arvioista ja kyselyistä syntyy asiointi. Itselle tallennetut asioinnit eivät näy ammattilaiselle.
    • Asioinnin luominen edellyttää aina asiakkaalta tunnistautumista palveluun.
    • Ammattilainen voi myös luoda asiakkaalle asioinnin yhdessä, esim. vastaanottokäynnin yhteydessä. Tällöin asiointi voi toimia ammattilaisen ja asiakkaan välisenä viestinnän ja yhteistyön välineenä.
    • Voit siirtyä asioinnin eri osiin valitsemalla haluamasi osion asiointinäkymän vasemmasta reunasta.
    • Asioinnin valikosta löydät asiakkaan yhteystiedot ja pääset tarkastelemaan hänen antamiaan suostumuksia.

    Merkitse keskeneräiseksi

    Tulosta

    Ammattilainen voi merkitä tehtävän keskeneräiseksi, kun on käsitellyt tehtävän omalta osaltaan ja odottaa seuraavaksi reagointia asiakkaalta, esimerkiksi vastausta viestiin. Toiminnon avulla voit seurata oman työjonon ja tehtävien edistymistä. Tämä toiminto on suunniteltu ammattilaisten arjen hallintaa helpottavaksi työkaluksi, jos omassa työjonossa on paljon tehtäviä.

    Tehtävän voi merkitä keskeneräiseksi, jos joku ammattilainen on ottanut tehtävän hoidettavakseen ja asiakas ei ole ehdottanut asioinnin päättämistä eikä tehtävää ole kokonaan suljettu. Voit merkitä tehtävän keskeneräiseksi sekä työjonolla että asioinnin sivulla.

    1. Työjonolla avaa tehtävän toimintovalikko ja valitse ”Merkitse keskeneräiseksi”:

    2. Asioinnin sivulla paina Valikko-painiketta ja valitse ”Merkitse keskeneräiseksi”. Tehtävä siirtyy Merkitty keskeneräiseksi -tilaan:

    Merkitty keskeneräiseksi -tila poistuu:

    • Asiakas lähettää viestin
    • Asiakas ehdottaa asioinnin päättämistä
    • Asiakas peruu varatun ajan
    • Asiakas muokkaa tavoitetta
    • Asiakas täyttää asiointiin liitetyn kyselyn
    • Ammattilainen siirtää tehtävän toiselle ammattilaiselle tai toiseen työjonoon.


    Voit hakea keskeneräiseksi merkityt tehtävät näkyviin omalle työjonollesi hakemalla tehtäviä tilan
    mukaan. Valitse tilaksi ”Keskeneräiseksi merkityt”:

    Huom.! Kun asiakkaan hoitoprosessi on kokonaisuudessaan valmis, asiakkaan asiointi päätetään, jotta se ei jää työjonolle roikkumaan!


    Lyhyesti:

    • Voit merkitä tehtävän keskeneräiseksi Oman työjonon työkaluvalikosta tai asiakkaan asiointinäkymän valikosta.
    • Keskeneräiseksi merkityt tehtävät poistuvat työjonon oletusnäkymästä.
    • Tehtävät tulevat uudestaan näkyville työjononäkymään, jos asiakas lähettää viestin, ehdottaa asioinnin päättämistä, peruu varatun ajan, muokkaa tavoitetta, täyttää asiointiin liitetyn kyselyn tai jos ammattilainen siirtää tehtävän toiselle ammattilaiselle tai toiseen työjonoon.
    • Voit hakea keskeneräiseksi merkityt tehtävät näkyville hakemalla tehtäviä tilan mukaan.
    • Kun asiakkaan hoitoprosessi on kokonaisuudessaan valmis, asiakkaan asiointi päätetään, jotta se ei jää työjonolle roikkumaan!

    Muuta kiireellisyysluokkaa

    Tulosta

    Ammattilainen voi arvionsa perusteella halutessaan muuttaa tehtävän kiireellisyysluokkaa. Muutos vaatii, että ammattilainen on yhteydessä asiakkaaseen ja varmistaa potilastiedoista terveydentilaan vaikuttavat taustatiedot. Omaolon antama tehtävän kiireellisyysluokka perustuu Duodecimin lääkinnällisen tietämyskannan antamaan arvioon. Arvio tehdään asukkaan antamien vastausten, kansallisten hoitosuositusten ja tieteellisen tiedon perusteella. Kiireellisyysluokkaa muuttaessa tulee huomioida, että ammattilainen on vastuussa kiireellisyyden muutoksesta, toimiessaan vastoin lääketieteellisen tietämyskannan päättelyä. Tällöin kyseessä on normaali hoitotyöhön liittyvä hoitovastuu, jossa ammattilainen arvioi potilaan hoidon kiireellisyyden kokonaisvaltaisesti. Uusien tehtävien kiireellisyysluokkaa ei tule muuttaa.

    Kiireellisyysluokat ovat seuraavat (suluissa tuntimäärä, jonka puitteissa ammattilaisen on arvioitava asiakkaan tilanne ja aloitettava hoito):

    KiireellisyysluokkaSelite Omaolon käyttöliittymässäAikaraja
    P0Käsittele hetiAlle 0 h
    P1Kiireellinen, alle 2 tunnissa käsiteltäväAlle 2 h
    P2Päivystyksellisesti käsiteltävä, ei yöllä (10 t)Alle 10 h
    P31 päivässä käsiteltävä (24 t)Alle 24 h
    P42—3 päivässä käsiteltävä (72 t)2 h – 72 h
    P5Kiireetön, viikon kuluessa käsiteltävä48 h—96 h tai 4—7 vrk
    P6Kiireetön, kuukaudessa käsiteltävä8—30 vrk
    P7Kiireetön, voi odottaa yli kuukaudenYli 30 vrk
    P8 Kiireetön, ei aikarajaaEi aikarajaa

    Ammattilainen voi arvionsa perusteella halutessaan nostaa tai laskea tehtävän kiireellisyyttä.

    Omaolo antaa automaattisesti prioriteettikoodit P0—P5 ja P8, mutta organisaatiossa voi olla käytössä myös prioriteetit P6—P7. Lue lisää kiireellisyysluokista: Kiireellisyysluokka

    1. Kiireellisyysluokan muutos tehdään työjonossa olevan tehtävän oikeassa reunassa olevasta valikosta valitsemalla Muuta kiireellisyyttä:
    Muuta kiireellisyyttä

    Valitse pudotusvalikosta haluamasi kiireellisyys ja paina Tallenna:

    Kiireellisyyden muuttaminen

    Muutoksen jälkeen sekä alkuperäinen että uusi muutettu kiireellisyys näkyvät työjonolla. Jos kiireellisyyttä muutetaan moneen kertaan, työjonolla näytetään alkuperäinen ja viimeisin prioriteettikoodi. Huom.! Tehtävissä, jotka on suljettu ennen versiota 4.0.1, näytetään viimeisin ja sitä edeltänyt prioriteettikoodi, jos kiireellisyyttä on muutettu moneen kertaan.

    Alkuperäinen ja viimeisin prioriteettikoodi

    Jos kiireellisyyksien latauksessa tapahtuu virhe, sinulle näytetään virheilmoitus. Virhetilanteessa yritä hakea kiireellisyyttä uudelleen.

    Virhetilanne kiireellisyyden muuttamisessa

    Lyhyesti:

    • Ammattilainen voi muuttaa tehtävän kiireellisyysluokkaa. Tällöin ammattilaisen on oltava yhteydessä asiakkaaseen ja varmistettava potilastiedoista terveydentilaan vaikuttavat taustatiedot.
    • Omaolo antaa tehtävälle oirearvion pohjalta automaattisesti kiireellisyysluokan P0 – P5 tai P8. Organisaatiossa voi lisäksi olla käytössä kiireellisyysluokat P6 – P7.
    • Paina muokkaa ja valitse valikosta haluamasi kiireellisyys. Tallenna.
    • Kiireellisyysluokka perustuu Duodecimin lääketieteellisen tietämyskannan päättelyyn. Ammattilainen on vastuussa kiireellisyyden muutoksesta, toimiessaan vastoin lääketieteellisen tietämyskannan päättelyä. Tällöin kyseessä on normaali hoitotyöhön liittyvä hoitovastuu, jossa ammattilainen arvioi potilaan hoidon kiireellisyyden kokonaisvaltaisesti.

    Liity uutiskirjeen tilaajaksi

    Uutiskirjeen tilaajana saat kerran kuukaudessa ajankohtaista tietoa yhtiössämme käynnissä olevista projekteista sekä muista ajankohtaisista asioista.