Voit harjoitella Omaolo -palvelun käyttöä tekemillämme harjoituksilla tai vapaasti itse haluamallasi tavalla. Organisaatiot suunnittelevat ja tekevät paikalliset palveluohjaukset itse, joten eri organisaatioilla voi olla erilaisia ohjauksia, jollain vain esimerkiksi tekstiohjauksia ja toisilla työjonolle lähetys -tai ajanvaraus -ohjauksia. Riippuu siis organisaatiosta, jolla harjoittelet, mitä kaikkea voit testata ja harjoitella.
Voit täyttää oirearvioita, palveluarvioita tai terveystarkastuksen ilman kirjautumista. Tulosten tallentaminen, työjonolle lähetys tai ajanvaraus vaativat tunnistautumisen.
Valitse joko Tunnistaudu ja jatka täytettyäsi jonkin lomakkeen tai jos kirjaudut testiasukkaana sisään ennen minkään lomakkeen käyttöä, valitse oikeasta yläkulmasta Kirjaudu.
Valitse alimmalta riviltä ”Testitunnistaja”.
Syötä testiasukkaan hetu ja paina Tunnistaudu. Mikäli sinulla ei ole tiedossa testiasukkaan hetua, voit käyttää myös oletushetua (210281-9988). Jos Tunnistaudu -painike ei muutu hetun syöttämisen jälkeen aktiiviseksi, klikkaa hiiren vasemmalla hetu -kentän ulkopuolella ”tyhjää”.
Paina Jatka palveluun.
Valitse joko Jatka omaan asiointiin tai Aloita puolesta asiointi.
Syötä testiammattilaisen hetu ja jatka valitsemalla Tunnistaudu. Jos Tunnistaudu -painike ei muutu hetun syöttämisen jälkeen aktiiviseksi, klikkaa hiiren vasemmalla hetu -kentän ulkopuolella ”tyhjää”.
Paina Jatka palveluun.
Valitse Yksikkö -valikosta sama yksikkö, minne testiasukkaana esim. lähetit arvion työjonolle tai teit ajanvarauksen.
Omaolo -palvelun käyttöä voit harjoitella ja testata testiympäristössä. Tarvitset harjoittelua varten päätelaitteen, jossa on kaksi internetselainta (esim. googlen Chrome ja Microsoft Edge). Kirjautumalla testiammattilaisena yhdelle selaimelle ja testiasukkaan toiselle, voit harjoitella Omaolon käyttöä sekä asiakkaana että ammattilaisena. Jos käytössäsi on vain yksi selain, voit hyödyntää incognito -välilehteä.
Harjoittelun lopuksi päätä testiasukkaan hoito ja sulje asiointi. Näin testiympäristö pysyy siistinä. Voit tiedustella oman alueesi koordinoivalta pääkäyttäjältä tai pääkäyttäjältä testiammattilaisen ja testiasukkaan tunnuksia sekä mitä Omaolon palveluja alueella on käytössä eli mitä voit testata testiympäristössä.
Testaamalla ja harjoittelemalla opit käytännössä, miten asukas toimii palvelussa sekä miten asukkaan lähettämä lomake näkyy ammattilaisen käyttöliittymässä työjonolla. Testiympäristössä voi vapaasti testata eri toimintoja ja miten en vaikuttavat asiakkaan asiointiin. Älä koskaan laita testiasukkaan tai -ammattilaisen tietoihin omia tai jonkun muun oikeita henkilö- tai terveystietoja. Testiympäristössä näkyvät tiedot näkyvät myös muille testiympäristöä käyttäville henkilöille.
Pikaohjeet
Kysy oman organisaatiosi pääkäyttäjältä tai koordinoivalta pääkäyttäjältä testiammattilaisen ja testiasukkaan tunnukset, joita voit käyttää testaamiseen sekä mitä Omaolo palveluja organisaatiollasi on käytössä.
Testaamiseen tarvitset kaksi eri selainta tai yhden selaimen ja lisäksi selaimen incognito -välilehden. Toiseen kirjaudut testiasukkaana ja toiseen testiammattilaisena.
Muista valita testiasukkaana ja testiammattilaisena sama kunta ja toimipiste.
Kun lopetat testaamisen, muista päättää testiasukkaan hoito.
Älä koskaan täytä testiympäristöön omiasi tai kenenkään muun oikeita henkilö- tai terveystietoja.
Testiympäristössä voi huoletta testailla ja kokeilla, mitä mistäkin painikkeesta löytyy tai tapahtuu.
Omaolo on Suomessa vakituisesti asuville ja julkisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin oikeutetuille henkilöille suunnattu digitaalinen palvelu. Omaolon asiakaskäyttäjistä käytetään termiä ”asukas”, jolla viitataan siihen, että Suomessa julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut ovat sidoksissa henkilön asuinpaikkaan. Omaoloon tunnistautuneesta asukkaasta käytetään termiä asiakas.
Omaolo -palvelu käyttäjäryhmät ovat:
tunnistautumattomat yli 15-vuotiaat asukkaat
tunnistautuneet yli 15-vuotiaat asukkaat
sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt
tunnistautumattomana voi täyttää oirearvion ja saada toimintasuosituksen myös toisen henkilön puolesta
osa ei-lääkinnällisistä sisällöistä on tarkoitettu alle 15-vuotiaille asukkaille
Suunnitellut potilasryhmät ovat tunnistautuneet ja tunnistautumattomat yli 15-vuotta täyttäneet asukkaat, joilla on terveysasemien ja yhteispäivystysten yleisimpiin käyntisyihin liittyviä oireita. Virtsatietulehduksen oirearvio on tarkoitettu 18—75-vuotiaille naisille.
Omaolon asiakaskäyttäjistä käytetään termiä ”asukas”, jolla viitataan siihen, että Suomessa julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut ovat sidoksissa henkilön asuinpaikkaan. Omaoloon tunnistautuneesta asukkaasta käytetään termiä ”asiakas”.
Tehdyn määräaikaistarkastuskutsun voi poistaa, mikäli se ei ole vanhentunut. Kutsun voi poistaa, vaikka siihen olisi tullut vastauksia. Koska kutsun poistoa ei voi perua, ole tarkkana, että poistat oikea kutsun.
Jos työjono aiotaan poistaa käytöstä, työjono toimii sitä ennen rajoitetusti. Työjonolle ei tule enää uusia tehtäviä, mutta ammattilaisten on hoidettava aiemmin tulleet tehtävät valmiiksi.
Käytöstä poistuvalla työjonolla on seuraavat rajoitukset:
ammattilainen ei voi luoda uusia asiointeja kyseiselle työjonolle
ammattilainen ei voi luoda uusia määräaikaistarkastuskutsuja kyseiselle työjonolle
ammattilainen ei voi lisätä uutta asiakasta kyseiselle työjonolle
ammattilainen ei voi siirtää asiointia kyseiselle työjonolle
asiakas ei voi lähettää asiointia kyseiselle työjonolle.
Käytöstä poistuva työjono on merkitty oranssilla lukkokuvakkeella. Ammattilainen pääsee kirjautumaan käytöstä poistuvalle työjonolle käyttöoikeuksien mukaisesti:
Jos tehtävä on työjonolla, joka on poistumassa käytöstä, tehtävän lisätietokentässä on työjononäkymässä tieto rajoitetuista toiminnoista:Jos ammattilaisella on käyttöoikeus vain käytöstä poistuvalle työjonolle, ammattilainen ei voi luoda uutta asiointia tai määräaikaistarkastuskutsua eikä siirtää tehtävää toiseen työjonoon. Näissä tilanteissa Omaolo ilmoittaa, että kyseistä toimintoa ei voida tehdä:
Lyhyesti:
Jos työjono aiotaan poistaa käytöstä, työjono toimii sitä ennen rajoitetusti.
Työjonolle ei tule enää uusia tehtäviä, mutta ammattilaisten on hoidettava aiemmin tulleet tehtävät valmiiksi.
Käytöstä poistuva työjono on merkitty oranssilla lukkokuvakkeella.
Jos tehtävä on työjonolla, joka on poistumassa käytöstä, tehtävän lisätietokentässä on työjononäkymässä tieto rajoitetuista toiminnoista.
Kun asiakas on täyttänyt seurantalomakkeen, saat siitä ilmoituksen Omaoloon. Siirry asiointiin ilmoituksesta tai hae asiointi työjonolta.
Näet asioinnin yhteenvetonäkymässä Yhteenveto-otsikon alla seurantalomakkeen nimen ja sen alla tiedon, milloin asiakas on täyttänyt lomakkeen.
Avaa asiakkaan antamat vastaukset painamalla Katso kaikki vastaukset -painiketta. Vastauksista näet myös, onko asiakkaalle varattu aika vastausten läpikäymiseen ja pyytääkö hän siihen liittyen yhteydenottoa.
Lyhyesti:
Kun asiakas täyttää verenpaineen hoitosuunnitelman tiedot, saat siitä ilmoituksen Omaoloon. Voit siirtyä asiointiin suoraan ilmoitusta painamalla tai hakea asioinnin työjonolta.
Asioinnin yhteenvedosta näet, milloin asiakas on täyttänyt tiedot.
Voit siirtyä tarkastelemaan asiakkaan vastauksia painamalla ”Katso kaikki vastauksesi”.
Vastauksista näet myös, onko asiakkaalle varattu aika vastausten läpikäymistä varten tai pyytääkö hän siihen liittyen yhteydenottoa.
Nimeä asiointi. Jos et nimeä asiointia, asioinnin nimi kopioidaan Valitse asioinnin tyyppi -kentän valinnasta. Asioinnin nimessä sallittuja merkkejä ovat kirjainten ja numeroiden lisäksi välilyönti, piste ja miinusmerkki. Huomioi myös kieli asioinnin nimeämisessä. Nimikenttää ei voi jättää tyhjäksi. Et voi lisätä kenttään HTML-koodia.
Täytä asioinnin muut tiedot ja merkitse asukaskäyttäjän suostumus palvelun käyttöön.
Paina Tallenna-painiketta. Seuraavaksi näet yhteenvedon luomastasi asioinnista.
Yhteenvetonäkymässä valitse, haluatko siirtyä työjonolle vai jatkaa luomasi asioinnin sivulle.
Huom.! On tärkeää ohjeistaa asiakasta, kuinka esitietolomakkeen kysymyksiin vastataan ja milloin tarvittavat kotimittaukset on tehtävä. Asiakasta on myös hyvä muistuttaa, että esitietolomakkeen voi täyttää vain kerran, joten mittaustulokset on kirjattava ensin ylös paperille ja lisättävä Omaoloon vasta sitten, kun kaikki mittaukset on tehty.
Asioinnin yhteenvetonäkymässä näet täytettävän lomakkeen. Vastaamattoman lomakkeen edessä on valkoinen pallokuvake:
Voit lähettää asioinnin kautta viestin asiakkaalle ja sopia hoidon jatkosta. Voit lisätä asiointiin myös tavoitteita, tehtäviä ja valmennuksia. Tavoite-osioon voit lisätä verenpaineen tavoitearvon. Linkit Omaolon ulkopuolisiin Omahoito-verkkokursseihin ovat asioinnin Tutustu myös näihin -osiossa.
Lyhyesti:
Pitkäaikaissairauksien seurantaa varten luodaan uusi asiointi työjonon Valikko-painikkeen Luo asiointi -toiminnolla.
Voit lisätä asiointiin tehtäviä, tavoitteita tai valmennuksia. Tavoite voi olla esimerkiksi verenpaineen tavoitearvo.
Ohjeista asiakasta, kuinka esitietolomakkeen kysymyksiin vastataan ja milloin tarvittavat kotimittaukset on tehtävä.
Esitietolomakkeen voi täyttää vain kerran, joten mittaustulokset on kirjattava ensin ylös paperille ja lisättävä Omaoloon vasta sitten, kun kaikki mittaukset on tehty.
Jos Omaoloa käyttävä organisaatio on ottanut käyttöön Omaolon ajanvarauksen, voidaan asiakkaalle tarjota mahdollisuutta varata aika tulossivulla esim. oirearviokyselyyn vastaamisen jälkeen. Asiakkaan Omaolossa tekemä ajanvaraus siirtyy automaattisesti organisaation käyttämään potilastietojärjestelmään.
Ajanvarauksen käyttöönotossa organisaatio voi määritellä, missä palveluissa ja tilanteissa ajanvarausmahdollisuutta tarjotaan, mistä ajanvarauskirjalta tai ammattilaiselta asiakas voi varata ajan ja milloin ajanvaraus on näkyvillä asiakkaalle. Omaolon ajanvaraus edellyttää erillistä käyttöönottoa. Voit kysyä lisätietoja oman alueesi Omaolo-pääkäyttäjältä.
Ammattilainen ei voi avata asiakkaalle ajanvarausoikeutta.
Miten ajanvaraus toimii Omaolossa?
Ajanvaraus voidaan luoda sellaisiin Omaolon palveluihin, joille on määritelty kiireellisyysluokka. Lue lisää kiireellisyyksistä: Kiireellisyysluokka.
Omaolon kiireellisyysluokka määrittelee sen, miltä aikaväliltä asiakkaalle tarjotaan aikaa. Aikoja tarjotaan asiakkaalle kiireellisyysluokan mukaisesti:
Kiireellisyysluokka
Aikaväli
P1
0 h – 2 h
P2
0 h – 10 h
P3
0 h – 24 h
P4
2 h – 72 h
P5 (L2)
4 pv – 7 pv
P6 (L3)
8 pv – 30 pv
P7 (L4)
30 pv – 365 pv
Ajanvaraus edellyttää asukkaalta tunnistautumista Omaoloon. Aikaa ei siis voi varata anonyymisti tunnistautumattomana. Asiointi tallentuu asiakkaan omiin asiointeihin ja siitä muodostuu tehtävä ammattilaisen työjonolle. Ammattilaisen tulee avata ja käsitellä nämä tehtävät, kuten muutkin työjonolle tulleet tehtävät.Pelkästään potilastietojärjestelmän ajanvarauskirjan seuraaminen ei siis riitä, vaan työjonoja tulee seurata Omaolossa.
Ajanvaraus työjonolla
Jos asiakkaan asiointiin liittyy ajanvaraus (tuleva tai mennyt), se näkyy työjonolla sinisenä kuvakkeena. Saat ajanvarauksen ajankohdan ja vastaanottopisteen näkyviin painamalla kuvaketta.
Perutut ajanvaraukset näkyvät työjonolla harmaana kalenterikuvakkeena, jossa on rasti. Saat perutun ajan tiedot näkyviin painamalla kuvaketta.
Jos asioinnissa, esimerkiksi hyvinvointitarkastuksessa, on sekä tuleva (tai mennyt) ajanvaraus että peruttu ajanvaraus, työjonolla näkyy sininen kalenterikuvake, jossa on huutomerkki. Saat ajanvarausten tiedot näkyville painamalla kuvaketta.
Ajanvaraus asiakkaan asioinnissa
Asiakkaan asioinnin sivulla tuleva ajanvaraus näkyy sekä yhteenvetonäkymässä että Ajanvaraukset-osiossa. Tuleva ajanvaraus näkyy asioinnin viimeaikaisissa tapahtumissa ylimpänä siihen asti, kun ajanvarauksen ajankohta on mennyt. Perutun ajanvarauksen syy näkyy asioinnin Ajanvaraukset-osiossa.
Ajanvarausoikeus asiakkaan asioinnissa
Jos asiakkaalle on tarjottu mahdollisuutta varata aika esim. hyvinvointitarkastuksen tulosten läpikäyntiä varten, avoimesta ajanvarausoikeudesta ilmoitetaan asioinnin yhteenvetonäkymässä ja asioinnin Ajanvaraukset-osiossa. Asiakas voi varata ajan asioinnin sivulta niin kauan kuin ajanvarausoikeus on voimassa. Kun asiakas varaa ajan, se näkyy asioinnin yhteenvetonäkymässä ja Ajanvaraukset-osiossa.
Huom.! Jos siirrät tehtävän toiseen työjonoon, kun tehtävässä on avoin ajanvarausoikeus, ajanvarausoikeus sulkeutuu. Tarkista ennen tehtävän siirtämistä, onko tehtävässä avoin ajanvarausoikeus, ja kommentoi tässä tapauksessa ennen siirtoa asiakkaalle, kuinka hänen on toimittava siirron jälkeen.
Peruttu ajanvaraus
Asiakas voi perua varaamansa ajan Omaolon kautta, jos yksikkö sallii ajan perumisen, asiointi ei ole kiireellinen ja varattuun aikaan on yli 24 tuntia.
Asiakas ei voi perua Omaolon kautta aikaa, jos asioinnin kiireellisyyskoodi on P0, P1 tai P2. Asiakas voi perua vastaanottoajan, vaikka asiointi olisi päätetty. Ammattilainen ei voi perua asiakkaan varamaa aikaa Omaolon kautta.
Kun asiakas peruu ajan, häneltä kysytään perumisen syy. Valittavat vaihtoehdot ovat:
Oireeni ovat parantuneet
Siirsin ajan muuta kautta
Jokin muu: Asiakas voi halutessaan kirjoittaa syyn tekstikenttään
Ajanvarauksen peruminen näkyy asioinnin yhteenvedon tapahtumissa. Perumisen syy näkyy asioinnin Ajanvaraukset-osiossa otsikon Aikaisemmat ajanvaraukset alla.
Siirretty ajanvaraus
Asiakas voi siirtää varaamansa ajan Omaolon kautta, jos yksikkö sallii ajan siirtämisen, asiointi ei ole kiireellinen ja varattuun aikaan on vähintään 12 tuntia. Asiakas ei voi siirtää vastaanottoaikaa Omaolon kautta, jos asioinnin kiireellisyyskoodi on P0, P1 tai P2. Asiakas voi siirtää vastaanottoajan, vaikka asiointi olisi päättynyt. Asiakas voi siirtää ajan saman yksikön toiseen vastaanottopisteeseen, jos vapaita aikoja on saatavilla.
Ajanvarauksen siirtäminen näkyy asioinnin yhteenvedon tapahtumissa: ”Asiakas [Asiakkaan_nimi] on muuttanut ajanvarausta: [Asioinnin_nimi], uusi aika on [pvm], [vastaanottopiste]”. Uusi vastaanottoaika näytetään työjonolla sekä asioinnin yhteenvedossa ja Ajanvaraukset-osiossa.
Lyhyesti:
Omaoloa käyttävä organisaatio voi ottaa käyttöön Omaolon ajanvarausintegraation, jonka avulla asiakkaalle voidaan tarjota mahdollisuus ajanvaraukseen Omaolossa.
Omaolon kiireellisyysluokat määrittelevät sen, miltä aikaväliltä asiakkaalle tarjotaan aikoja.
Ajanvaraus tallentuu suoraan organisaation käyttämään potilastietojärjestelmään.
Ajanvarauksesta muodostuu tehtävä ammattilaisen työjonolle. Myös nämä tehtävät tulee avata ja käsitellä.
Ammattilainen ei voi avata asiakkaalle ajanvarausta, vaan asiakas varaa ajan itse täytettyään lomakkeen, johon ajanvarausmahdollisuus on liitetty.
Asukas voi siirtää tai perua varaamansa ajan Omaolon kautta, jos yksikkö sallii ajan perumisen, asiointi ei ole kiireellinen ja varattuun aikaan on yli 24 tuntia.
Asiakas ei voi siirtää tai perua Omaolon kautta aikaa, jos asioinnin kiireellisyyskoodi on P0, P1 tai P2. Ammattilainen ei voi perua asiakkaan varamaa aikaa Omaolon kautta.
Ammattilaisen tiivistelmä auttaa olennaisen tiedon hahmottamista asiakkaan asioinnissa. Tiivistelmä on myös helppo kopioida organisaation potilastietojärjestelmään.
Löydät ammattilaisen tiivistelmän asiakkaan asioinnin yhteenvetonäkymästä. Yhteenvetonäkymässä voit tarkastella asiakkaan saamia tuloksia tai katsoa kaikki asiakkaan vastaukset painamalla Katso kaikki vastaukset -painiketta. Vastaukset avautuvat uuteen ikkunaan.
Voit hyödyntää ammattilaisen tiivistelmää kirjatessasi potilaan hoidon organisaatiosi potilastietojärjestelmään. Lue lisää kirjaamisesta: 2.6 Kirjaaminen
Saat asiakkaan antamat vastaukset näkyville myös silloin, kun kirjoitat asiakkaalle viestiä; kun kirjoitat asiakkaalle viestiä sellaisen asioinnin sivulla, johon liittyy asiakkaan täyttämä lomake, voit avata näytölle samanaikaisesti asiakkaan antamat vastaukset painamalla ”Näytä lomakevastaukset”.
Asiakkaan antamat vastaukset avautuvat selainikkunan oikeaan reunaan. Jos asiointiin liittyy useampi vastattu lomake, paina Näytä lomakevastaukset -painiketta ja valitse haluamasi lomake avautuvasta valikosta.
Lyhyesti:
Ammattilaisen tiivistelmä auttaa olennaisen tiedon hahmottamista asiakkaan asioinnissa.
Jos asiakkaalla on useita avoimia asiointeja Omaolossa, voit avata näytölle listauksen asiakkaan muista avoimista asioinneista. Voit nähdä vain niillä työjonoilla olevat asioinnit, joihin sinulla on käyttöoikeus. Listauksessa näytetään 50 vanhinta avointa asiointia. Listauksessa näytetään avointenasiointien lukumäärä sekä asioinnin saapumisaika, aihe, vastuuhenkilö ja tehtävän tila. Listanäkymästä ei pääse siirtymään suoraan asioinnille. Asiakkaan muista avoimista asioinneista tulee näkyviin työjonolle infokuvake ja linkki, ja asioinnin sivulla asiointeihin on linkki otsikkokentän metatiedoissa.
Myös uuden asioinnin luontinäkymässä on linkki asiointeihin, jos asiakkaalla on ennestään avoimia asiointeja sinulle näkyvillä työjonoilla.
Näin katsot asiakkaan muut avoimet asioinnit
Työjonolla asioinnin lisätietokentässä on sininen numerokuvake, jos asiakkaalla on useita avoimia asiointeja. Numero ilmaisee avointen asiointien lukumäärän sinulle näkyvillä työjonoilla. Jos asiakkaalla on vain yksi avoin asiointi, asioinnin lisätietokentässä ei ole numeroa.
Paina Katso muut avoimet asioinnit -linkkiä. Asioinnit listataan näytölle.
Asioinnin sivulla otsikkokentässä on linkki asiakkaan avoimiin asiointeihin, jos niitä on sinulle näkyvillä työjonoilla enemmän kuin yksi. Katso avoimet asioinnit -linkin perässä on suluissa avointen asiointien lukumäärä.
Avaa avointen asiointien lista painamalla Katso avoimet asioinnit -linkkiä otsikkokentässä
Jos avointen asiointien haussa tapahtuu virhe, asioinnin sivulla näytetään Katso muut avoimet asioinnit -linkin tilalla virheilmoitus ”Virhe muiden asiointien haussa”. Voit yrittää hakea asioinnit uudelleen päivittämällä selaimen sivun tai hakemalla työjonolta asiakkaan asioinnit asiakkaan henkilötunnuksella.
Asiointien listauksen voi sulkea painamalla Sulje-painiketta tai näppäimistön Esc-painiketta.
Jos haluat nähdä myös menneet asioinnit (suljetut tehtävät), suodata tehtäviä työjonolla henkilötunnuksen ja tilan mukaan.
Lyhyesti:
Jos asiakkaalla on useita avoimia asiointeja Omaolossa, voit avata näytölle listauksen asiakkaan muista avoimista asioinneista.
Voit nähdä vain niillä työjonoilla olevat asioinnit, joihin sinulla on käyttöoikeus.