Siirry sisältöön

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Takaisin DigiFinland.fi
  • sv
  • en
Etusivu  /  UKK
Ohita sivuvalikko ja siirry sisältöön
  • Tervetuloa ammattilaisten Omaolo-verkkokoulutukseen!
  • Verkkokoulutus
    • 1. Yleistä Omaolosta
      • 1.1. Mikä Omaolo on
        • Omaolon käyttötarkoitus
        • Omaolon käyttäjäryhmät
        • Omaoloon liittyvät varoitukset
        • Tuetut käyttöympäristöt
      • 1.2. Sanasto
      • 1.3 Kiireellisyysluokka
      • 1.4. Omaolon hyödyt
      • 1.5. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
        • Terveydenhuollossa
        • Sosiaalihuollossa
      • 1.6. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
      • 1.7. Ohjeita digivuorovaikutukseen
    • 2. Omaolon käyttö
      • 2.1 Kirjautuminen
      • 2.2 Ilmoitukset
      • 2.3 Työjono
        • Ryhmän työjono
        • Käytöstä poistuva työjono
        • Tehtävän käsittely työjonossa
          • Valikko
          • Ota tehtävä
          • Avaa tehtävä
          • Tehtävän siirto
          • Muuta kiireellisyysluokkaa
          • Merkitse keskeneräiseksi
        • Tehtävän suodattaminen työjonosta
        • Työpöytäintegraatio
      • 2.4 Asiointi
        • Asioinnin luominen
        • Asioinnin muokkaaminen
        • Viestintä asiakkaan kanssa
        • Asiakkaan tiedot
        • Muut avoimet asioinnit
        • Ammattilaisen tiivistelmä
      • 2.5 Ajanvaraus
      • 2.6 Kirjaaminen
      • 2.7 Asioinnin päättäminen
      • 2.8. Kirjaudu ulos
    • 3. Oirearviot
      • 3.1. Oirearvio
        • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
        • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena
    • 4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet
      • 4.1 Hyvinvoinnin palvelut
        • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
      • 4.2 Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
        • Kutsun luominen
        • Kutsuun tulleet vastaukset
        • Lähetetyt kutsut
        • Kutsun poistaminen
      • 4.3 Terveystarkastus
      • 4.4 Hyvinvointitarkastus
        • Lisää hyvinvointitarkastus
        • Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen
      • 4.5 Terveysvalmennukset
        • Lisää valmennus
      • 4.6 Pitkäaikaissairauksien seuranta
        • Lisää verenpaineen seuranta
        • Seurantatietojen tarkistaminen
    • 5. Muu yhteydenotto
      • 5.1. Muu yhteydenotto
    • 6. Palveluarviot
      • 6.1 Palveluarvio
    • 7. Tietoturva ja tietosuoja
      • 7.1 Tietojen tallentaminen Omaolossa
      • 7.2 Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
      • 7.3 Tietoturva
      • 7.4 Rekisteröidyn oikeudet
      • 7.5 Omaolon rekisterit ja rekisterinpitäjät
      • 7.6 Ammattilaisen käyttöoikeudet
      • 7.7 Valvonta
    • 8. Testaa ja harjoittele
      • 8.1 Testaamisen ohjeet
      • 8.2 Kirjautuminen testiympäristöön
      • 8.3 Harjoitustehtävät
      • Tehtävä 1: Oirearviot
      • Tehtävä 2: Palveluarviot
      • Tehtävä 3: Hyvinvointitarkastus
      • Tehtävä 4: Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
      • Tehtävä 5: Terveystarkastus
      • Tehtävä 6: Muu yhteydenotto
    • 9. Videot
  • UKK
  • Sivuston ohje
  • Ota yhteyttä

UKK

Jos et löydä sopivaa vastausta, voit lähettää palautetta tai kysymyksesi yhteydenottolomakkeen kautta. Jos haluat, että vastaamme sinulle suoraan, liitä mukaan sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi. Omaolo.help -sivustoon liittyvissä kysymyksissä ja pulmatilanteissa löydät ohjeet täältä.

Miten Omakanta ja Omaolo liittyvät toisiinsa?

Omakanta on Kansaneläkelaitoksen Kanta -palveluihin kuuluva kansalaisten verkkopalvelu, joka näyttää terveydenhuollon kirjaamia tietoja potilaasta ja hänen lääkityksestään. Omaolo on puolestaan DigiFinland Oy:n kehittämä digitaalinen sote-palvelu, joka auttaa arvioimaan hoidon tai palvelun tarvetta ja ohjaa suoraan oikean avun tai tuen piiriin.

 

 

Millä perusteella oirearvioiden kysymykset on valittu?

Oirearvioita ovat olleet kehittämässä ja palvelumuotoilemassa sadat ammattilaiset ympäri Suomea. Ne perustuvat Duodecimin lääketieteelliseen tietämyskantaan, Käypä hoito -suosituksiin ja ajantasaiseen, vertaisarvioituun tutkimustietoon. Oirearviot on pyritty laatimaan siten, että ne vastaavat oireen kannalta olennaisiin kysymyksiin ja tuottavat riittävästi taustatietoa Omaolon yksilöllistä toimintasuositusta ja ammattilaisen arviota varten. Lue lisää oirearvioista: 2.1 Oirearviot

Miten voin antaa palautetta Omaolosta?

Voit antaa palautetta Omaolosta palautelomakkeella. Löydät palautelomakkeen käyttöliittymän alapalkista (Palaute). Täytä tiedot huolellisesti tai kuvaa ongelma mahdollisimman tarkasti. Kerro lisäksi organisaatiosi sekä käyttämäsi selain.

Kaikista vaaratilanne-epäilyistä tulee lähettää DigiFinlandille erikseen sähköpostia osoitteeseen: vaaratilanteet.omaolo(at)digifinland.fi.

Asukas haluaa poistaa tietonsa Omaolosta. Miten toimin?

EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR eli General Data Protection Regulation) mukaan asukkaalla on oikeus:

  • tietää mitä henkilötietoja organisaatiolla on hänestä
  • tietää miten ja mihin tarkoitukseen henkilötietoja käsitellään
  • pyytää virheellisten, epätarkkojen ja puutteellisten henkilötieton korjaamista
  • pyytää henkilötietojen poistamista
  • vastustaa henkilötietojen käsittelyä
  • pyytää henkilötietojen käsittelyn rajoittamista
  • siirtää tiedot toiselle organisaatiolle
  • olla joutumatta perusteetta automaattisen päätöksenteon kohteeksi

Mikäli asukas haluaa poistaa tietonsa Omaolosta, ohjaa hänet ottamaan ensin yhteyttä omaan terveydenhuollon yksikköön, jossa hänen henkilöllisyytensä ja perusteet pyynnön esittämiselle voidaan varmistaa. Asukkaalle on hyvä kertoa, että näin toimitaan hänen oman tietosuojansa vuoksi. Ole yhteydessä alueesi Omaolo-pääkäyttäjään ja kerro hänelle asiasta. Omaolo-pääkäyttäjä tekee pyynnön tietojen poistamisesta ja toimittaa tarvittavat tiedot eteenpäin.

Omaolon käyttäminen

Missä ja miten kirjaudun Omaoloon?

Ammattilaiset kirjautuvat Omaoloon osoitteessa: www.omaolo.fi/tunnistaudu-ammattilainen. Tunnistautumisessa käytetään Suomi-fi -tunnistautumista. Palvelu ohjaa tunnistautumisen vaihe vaiheelta. Löydät tarkemmat ohjeet kirjautumiseen verkkokoulutuksesta: 1.7 Kirjautuminen.

Miksi Omaolo ohjaa asukkaan päivystykseen vaikka asia ei ole kiireellinen?

Omaolon oirearvioiden yksilöllisten ohjausten taustalla on Kustannus Oy Duodecimin valmistama EBMEDS® -ohjelmisto.  Omaolo antaa automaattisesti oirearviolle kiireellisyysluokan eli missä ajassa asukkaan tulee saada kontakti Omaolon kautta. Omaolo voi ohjata asukkaan päivystykseen, jos vastauksissa tulee esille kriittinen oire. Yleisessä oirekyselyssä kiireellisyys määräytyy asukkaan oman ilmoituksen pohjalta.

Ammattilainen näkee asiakkaan vastaukset ja voi arvioida yksilöllisesti asukkaan tilannetta. Mikäli asiakkaan oire tai terveysongelma ei ole kiireellinen, voi ammattilainen sopia asiakkaan kanssa tarkoituksenmukaisista toimenpiteistä ja ohjata asiakkaan oikean hoidon piiriin. Omaolon oirearvion kiireellisyyttä muuttaessa vastuu päätöksestä siirtyy ammattilaiselle/organisaatiolle. Lue lisää oirearvioiden kiireellisyysluokista ja tehtävän kiireellisyyden muokkaamisesta:

Kiireellisyysluokka

Muuta kiireellisyysluokkaa

Miten asiakkaaseen otetaan yhteyttä?

Asiakkaan asioinnilta löytyy Viestit -osio, jossa olevan viestikentän välityksellä voit lähettää viestin asiakkaalle. Asiakas näkee viestit kirjautumalla Omaoloon.

Mistä tiedän, onko asiakas nähnyt viestini?

Viestiin tulee kuittaus, kun asiakas on nähnyt sen.

Miten toimin äkillisen poissaolon sattuessa, jos omalla työjonollani on keskenräisiä tehtäviä?

Omalle työjonolle siirtyneet tehtävät näkyvät ryhmän työjono näkymässä Varatut-välilehdellä. Äkillisen poissaolon sattuessa toinen ryhmän työjonon ammattilainen voi siirtää työjonollasi olevat tehtävät toiselle ammattilaiselle tehtävärivin työkalut-painikkeen (kolme pistettä) Siirrä-toiminnon avulla. Tehtävät voi suodattaa varatuista tehtävistä ammattilaisen nimellä, jolloin näkyviin tulevat kaikki tietyn ammattilaisen omalla työjonolla olevat tehtävät. Lue lisää: Tehtävän siirto ja Tehtävän hakeminen työjonosta

Kirjaaminen ja asioinnin päättäminen

Siirtyvätkö tiedot suoraan potilastietojärjestelmään?

Omaolon tiedot eivät siirry potilas- tai asiakastietojärjestelmään automaattisesti, vaan ne tulee kirjata sinne erikseen oman yksikkösi kirjaamiskäytänteiden mukaisesti. Voit tutustua yleisiin kirjaamisohjeisiin 2.6 Kirjaaminen.

Mitä tehdä, jos asiakkaan tietoja ei löydy potilastietojärjestelmästä?

Jos asiakkaan tietoja ei löydy asiakas- tai potilastietojärjestelmästä, noudata oman organisaatiosi ja tietojärjestelmäsi ohjeita uuden asiakkuuden luomiseksi

Milloin ja miten kirjataan Omaolosta?

Omaolon välityksellä tehty potilas- ja asiakastyö kirjataan aina oman organisaation ohjeiden mukaisesti käytössä olevaan potilas- tai asiakastietojärjestelmään. Kirjaaminen on jokaisen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen velvollisuus ja siitä säädetään laissa. Tiedot eivät siirry organisaation tietojärjestelmään automaattisesti!

Jokaisessa suunnitelmassa on Kopioi asiointi tekstiksi -painike, joka tiivistää suunnitelman ja kommentit leikepöydälle. Voit liittää tekstin suoraan Liitä -toiminnon (hiiren oikea painike) avulla asiakas- tai potilastietojärjestelmään tai muokata sitä ensin tekstieditorilla (esim. Word, Notepad). Katso tarkemmat ohjeet kirjaamisesta: Kirjaaminen

Milloin ja miten päätän asioinnin?

Kun olet käsitellyt oirearvion ja tehnyt siihen liittyvät toimet, voit ehdottaa asioinnin päättämistä. Asukkaan asiointinäkymän vasemmassa reunassa on valikko, jossa on Päätä asiointi -osio. Osiosta löytyy Ehdota päättämistä -painike. Myös asukas voi ehdottaa asioinnin päättämistä, jolloin saat siitä ilmoituksen Omaoloon. Lue tarkemmat ohjeet asioinnin päättämisestä: Asioinnin päättäminen

‹ 9. Videot
Sivuston ohje ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Tietosuoja
Siirry takaisin päävalikkoon