1. Pikaohje Omasuuntima-palvelun käyttöön
• Omasuuntima-palvelu toimii osoitteessa www.omasuuntima.fi
• Omasuuntima-palvelua saa käyttää vain valmistajan määrittelemän käyttötarkoituksen mukaisesti. Käyttöehdoissa on kuvattu tarkemmin palvelun käyttötarkoitus ja sen käyttöehdot.
• Omasuuntima-palvelun käyttö tapahtuu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilön aloitteesta.
• Omasuuntimaan tunnistautumista varten tarvitset Digi- ja väestötietoviraston sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortin.
• Varaa aikaa ensimmäiseen käyttökertaan asiakkaan kanssa noin 20 minuuttia.
• Voit vaihtaa Omasuuntiman kielen (suomi, ruotsi, englanti) evästeikkunasta tai yläkulman valikosta:

2. Palvelun esittely
Omasuuntima on kysymyksiin perustuva digitaalinen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu, jolla saadaan tieto asiakkaan tilanteesta ja hänen tarpeistaan. Asiakkaalle ja ammattilaiselle on omat kysymykset. Kysymyksiin vastaaminen auttaa asiakasta ymmärtämään omaa tilannettaan – ammattilaiselle vastaukset tuovat apua yksilölliseen kohtaamiseen ja palvelujen ohjaamiseen asiakasta voimaannuttavalla tavalla.
Omasuuntiman avulla kartoitetaan asiakkaan elämäntilannetta ja hyvinvointia sekä sitä, millaiseksi asiakas kokee omat voimavaransa ja pärjäämisensä arjessa. Lisäksi se huomioi ammattilaisen arvion asiakkaan tilanteen haasteellisuudesta. Omasuuntima ohjaa asiakasta ja ammattilaista valitsemaan yhdessä asiakkaalle sopivimman palvelupolun, joka sisältää mm. yhteydenpitokeinot ja tyypilliset palvelut asiakkaan tarpeisiin. Palvelu mahdollistaa laadukkaan, kansallisesti yhdenvertaisen keinon ohjata asiakas oikealle palvelupolulle.
Asiakas arvioi omaa elämäntilannettaan vastaamalla Omasuuntiman asiakkaan kysymyksiin etukäteen tai vastaanottokäynnillä. Omasuuntima tehdään aina loppuun yhdessä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.
Palvelun kehittämisestä vastaa DigiFinland Oy. Palvelu on aina käytettävissä, pois lukien ennalta määrätyt huoltokatkot, joista tulee ilmoitus palvelun sivuille etukäteen, tai ennalta arvaamattomat tekniset häiriöt, joihin palveluntarjoaja ei ole voinut vaikuttaa. Omasuuntima-palvelun tukemat käyttöjärjestelmät ja selaimet löytyvät alempaa.
Palveluntuottajan tiedot:
DigiFinland Oy
Kuntatalo, Toinen linja 14
00530 Helsinki
Lue käyttöohjeet ennen Omasuuntima-palvelun käytön aloitusta.
Kaikista virhetilanteista tai -sisällöistä tulee lähettää DigiFinland Oy:lle palautetta tai sähköpostia osoitteeseen omasuuntima@digifinland.fi.
3. Palvelun käyttötarkoitus
Palvelun käyttötarkoitus on kuvattuna palvelun käyttötarkoituksessa.
4. Omasuuntima-palvelun käytön aloitus
Omasuuntima-palvelu toimii osoitteessa www.omasuuntima.fi.
Ennen palvelun käyttöä varmistathan, että Omasuuntima-palvelu on organisaatiossasi käytössä.
Käyttääksesi palvelua sinun tulee antaa evästesuostumus. Voit lukea lisää evästeistä kohdasta Lue lisää evästeistä käyttöehdoista.

Etusivulla on yleiskuvaus Omasuuntima-palvelusta.

Etusivulla on myös kuvaukset palvelusta asiakkaalle ja ammattilaiselle. Saat lisätietoa kuvauksista valitsemalla Katso lisää.

Sivun alatunnisteessa ovat valmistajan yhteystiedot, versiotieto ja julkaisuajankohta. Alatunnisteessa ovat myös linkit käyttöohjeisiin, tietosuojaselosteeseen, käyttöehtoihin, saavutettavuusselosteeseen ja tarkempiin yhteystietoihin.

4.1 Kirjautuminen Omasuuntima-palveluun
Kirjautumista varten tarvitset Digi- ja väestötietoviraston sosiaali- tai terveydenhuollon ammattikortin.
Palveluun kirjautumien aloitetaan valitsemalla sivun yläreunasta Kirjaudu palveluun.

Kirjautuessasi palveluun valitse Kirjaudu ammattilaisena.

Muut kirjautumisvaihtoehdot on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaille sekä pääkäyttäjille.
Kirjauduttuasi palveluun, valitse organisaatioyksikkö, jossa haluat Omasuuntiman tehdä. Valinta tehdään aina, ja se auttaa erityisesti niissä tilanteissa, kun työskentelet useammassa yksikössä, niin Omasuuntiman tiedot raportoituvat oikean organisaatioyksikön tietoihin.

Valittuasi organisaatioyksikkösi pääset ammattilaisen etusivulle, jossa ovat näkyvillä omat tietosi sekä mahdollisuus joko hakea asiakkaan etukäteen täyttämä Omasuuntima tai aloittaa uusi:

4.2 Etsi asiakkaan tiedot
Etsi asiakkaan tiedot kirjaamalla hänen henkilötunnuksensa ja valitsemalla Etsi.

Mikäli asiakkaan tiedot ovat väärät, valitse Takaisin ja toista haku. Mikäli asiakkaan tiedot ovat oikeat, valitse Seuraava.

Mikäli haluat siirtyä suoraan asiakkaan Omasuuntiman vastauksiin, valitse Seuraava.

4.3 Asiakasta ei löytynyt
Mikäli asiakkaan tietoja ei löydy haulla, valitse oikeasta yläkulmasta rasti ja toista asiakkaan tietojen haku (ks. kohta 4.2). Tarkista, että henkilötunnus on kirjoitettu oikein. Huomioi, että asiakasta ei välttämättä löydy, mikäli hän ei ole käyttänyt Omasuuntimaa (tällöin Lisää uusi asiakas, ks. kohta 4.4) tai asiakas on toisen rekisterinpitäjän alueella.

4.4 Lisää uusi asiakas
Mikäli asiakas ei ole käyttänyt aikaisemmin Omasuuntimaa, luo hänelle asiakasprofiili valitsemalla Luo asiakasprofiili.

Kirjaa asiakkaan nimi ja henkilötunnus ja valitse Seuraava.

Vahvista, että vakuutat olevasi ammattilaisena asiakas-/ hoitosuhteessa henkilöön, jonka tietoja tarkastelet.

Vahvistamisen jälkeen valitse Aloita Omasuuntima.

Mikäli annetulla henkilötunnuksella löytyy jo asiakkaan tiedot järjestelmästä, valitse Takaisin ja Etsi asiakkaan tiedot (ks. kohta. 4.2).

4.5 Omasuuntiman tekeminen ilman asiakkaan tunnistautumista
Omasuuntiman voi tehdä myös ilman asiakkaan tunnistautumista. Valitse Katso lisää.

Huomaathan ja informoithan asiakasta, että ilman asiakkaan tunnistautumista tehdyn Omasuuntiman vastaukset eivät tallennu. Valitse Aloita ilman tunnistautumista.

4.6 Lähetä ennakkokysely asiakkaalle
Mikäli haluat lähettää asiakkaalle pyynnön täyttää Omasuuntima ennakkoon ennen tapaamista, voit tehdä sen etusivulta kohdasta Lähetä ennakkokysely asiakkaalle:

Tästä avautuu pienempi ikkuna:

Ikkunan kenttään syötetään asiakkaan matkapuhelinnumero ilman maatunnusta. Tarkistathan huolellisesti, että syötät numeron oikein.
Ikkunassa voit valita millä kielellä viesti lähetetään.
Lopuksi paina Lähetä, jolloin asiakas saa tekstiviestitse pyynnön täyttää Omasuuntima etukäteen.
Viestin sisältö on seuraava:
”Hei! Käythän ystävällisesti täyttämässä Omasuuntiman: https://www.omasuuntima.fi. Kiitos vaivannäöstäsi. Terveisin sosiaali- ja terveydenhuollon yksikkösi”
”Hej! Vänligen gå och fyll i Omasuuntima: https://www.omasuuntima.fi. Tack för ditt besvär. Hälsningar, din social- och hälsovårdsenheten”
“Hello! Please fill in Omasuuntima: https://www.omasuuntima.fi. Thank you for your effort. Best regards, your healthcare and social welfare service unit”
4.7 Asiakkaan ja ammattilaisen kysymysten valinta
Valitse asiakkaan ja ammattilaisen kysymykset.

Valitse alasvetovalikosta asiakkaan kysymykset. Valittavana on kaksi eri vaihtoehtoa: Yksilöasiakkaan kysymykset kartoittavat asiakkaan voimavaroja ja Perheasiakkaan (lapsiperheet) kysymykset on tarkoitettu lapsiperheiden voimavarojen kartoittamiseen. Valitse ne kysymykset, jotka sopivat asiakkaan tilanteeseen parhaiten.

Valitse ammattilaisen kysymykset alasvetovalikosta. Valittavana on neljä eri vaihtoehtoa: Kuntoutumisen/ toimintakyvyn kysymykset, Sairaudenhoidon kysymykset, Sosiaalinen hyvinvointi ja arki -kysymykset ja Terveys- ja hyvinvointiriskin kysymykset. Valitse kysymykset sen mukaan, missä roolissa asiakasta tapaat. Kysymykset on tarkoitettu asiakkaan tilanteen haasteellisuuden/ monimutkaisuuden kartoittamiseen.

Kun olet valinnut sopivat asiakkaan ja ammattilaisen kysymykset, valitse Seuraava.

4.8 Asiakkaan kysymyksiin vastaaminen
Asiakas vastaa Asiakkaan kysymyksiin liukukytkintä (sininen pallo) siirtämällä ja keskustellen samalla kanssasi vastauksistaan. Kun asiakas on vastannut kuhunkin kysymykseen, ohjeista häntä valitsemaan tai valitkaa Seuraava.

Asiakkaan apukysymykset tulevat kysymysten oikealle puolelle näkyville. Asiakkaan apukysymykset auttavat asiakasta vastaamaan asiakkaan kysymyksiin.

Edellistä kysymystä voi tarkastella ja/ tai vastausta muokata valitsemalla Takaisin tai Seuraava niin monesti, kunnes on haluamansa kysymyksen kohdalla.

4.9 Ammattilaisen kysymyksiin vastaaminen
Vastaa Ammattilaisen kysymyksiin liukukytkintä (sininen pallo) siirtämällä ja samalla sanoittaen asiakkaalle vastauksiasi. Kun olet vastannut kuhunkin kysymykseen, valitse Seuraava.

Ammattilaisen apukysymykset tulevat kysymysten oikealle puolelle näkyville. Ammattilaisen apukysymykset auttavat ammattilaisia kohdentamaan asiakkaan tilanteen haasteellisuuden arvioinnin samoihin asioihin perustuen.

Edellistä kysymystä voi tarkastella ja/ tai vastausta muokata valitsemalla Takaisin tai Seuraava niin monesti, kunnes on haluamansa kysymyksen kohdalla.

4.10 Kyselyn keskeyttäminen
Kysymyksiin vastaamisen voi lopettaa missä vaiheessa tahansa, valitsemalla Keskeytä.

4.11 Asiakasryhmän valinta
Valitse alasvetovalikosta asiakkaan kokonaistilannetta parhaiten kuvaava asiakasryhmä. Asiakasryhmää voi tarvittaessa vaihtaa toiseen asiakasryhmään vielä seuraavassa näkymässä.

Kun olet valinnut asiakkaan tilannetta kuvaavan asiakasryhmän, valitse Tallenna.

Omasuuntiman tulos tulee näkyville. Mikäli haluat vaihtaa Asiakasryhmää, valitse Muokkaa.

Muuta asiakkaan tilannetta kuvaava asiakasryhmä valitsemalla alasvetovalikosta asiakkaan kokonaistilannetta parhaiten kuvaava asiakasryhmä. Sen jälkeen valitse Tallenna.

4.12 Omasuuntiman tulos
Tulos-sivulla on Omasuuntiman tulos (=asiakkuus) ja valitun asiakasryhmän mukainen asiakkuuspolku. Ammattilainen käy asiakkuuspolun tiedot asiakkaan kanssa läpi.

Asiakkuuspolulle voi kirjata lisätietoja Hoidon ja palvelun koordinaattori -lisätietokenttään ja Lisätietoja-kenttään.


Lopuksi valitse Tallenna, jotta asiakkuuspolun tiedot ja mahdolliset kirjatut lisätiedot tallentuvat.

Tallennuksen jälkeen voit halutessasi tulostaa asiakkaalle Omasuuntiman tuloksen pdf:nä sekä
kopioida tuloksen leikepöydälle ja viedä sen asiakas- tai potilastietojärjestelmään.
Asiakkaan ja ammattilaisen kysymyksiä voi tarkastella valitsemalla joko Asiakas tai Ammattilainen.

Lopuksi valitse Sulje asiakkaan Omasuuntima.
