1. Pikaohje Omasuuntima-palvelun käyttöön
• Omasuuntima-palvelu toimii osoitteessa www.omasuuntima.fi
• Omasuuntima-palvelua saa käyttää vain valmistajan määrittelemän käyttötarkoituksen mukaisesti. Käyttöehdoissa on kuvattu tarkemmin palvelun käyttötarkoitus ja sen käyttöehdot.
• Omasuuntima-palvelun käyttö tapahtuu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilön aloitteesta.
• Omasuuntimaan tunnistautumista varten tarvitset Digi- ja väestötietoviraston sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortin.
• Varaa aikaa ensimmäiseen käyttökertaan asiakkaan kanssa noin 20 minuuttia.
• Voit vaihtaa Omasuuntiman kielen (suomi, ruotsi, englanti) evästeikkunasta tai yläkulman valikosta:
2. Palvelun esittely
Omasuuntima on kysymyksiin perustuva digitaalinen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu, jolla saadaan tieto asiakkaan tilanteesta ja hänen tarpeistaan. Asiakkaalle ja ammattilaiselle on omat kysymykset. Kysymyksiin vastaaminen auttaa asiakasta ymmärtämään omaa tilannettaan – ammattilaiselle vastaukset tuovat apua yksilölliseen kohtaamiseen ja palvelujen ohjaamiseen asiakasta voimaannuttavalla tavalla.
Omasuuntiman avulla kartoitetaan asiakkaan elämäntilannetta ja hyvinvointia sekä sitä, millaiseksi asiakas kokee omat voimavaransa ja pärjäämisensä arjessa. Lisäksi se huomioi ammattilaisen arvion asiakkaan tilanteen haasteellisuudesta. Omasuuntima ohjaa asiakasta ja ammattilaista valitsemaan yhdessä asiakkaalle sopivimman palvelupolun, joka sisältää mm. yhteydenpitokeinot ja tyypilliset palvelut asiakkaan tarpeisiin. Palvelu mahdollistaa laadukkaan, kansallisesti yhdenvertaisen keinon ohjata asiakas oikealle palvelupolulle.
Asiakas arvioi omaa elämäntilannettaan vastaamalla Omasuuntiman asiakkaan kysymyksiin etukäteen tai vastaanottokäynnillä. Omasuuntima tehdään aina loppuun yhdessä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.
Palvelun kehittämisestä vastaa DigiFinland Oy. Palvelu on aina käytettävissä, pois lukien ennalta määrätyt huoltokatkot, joista tulee ilmoitus palvelun sivuille etukäteen, tai ennalta arvaamattomat tekniset häiriöt, joihin palveluntarjoaja ei ole voinut vaikuttaa. Omasuuntima-palvelun tukemat käyttöjärjestelmät ja selaimet löytyvät alempaa.
Palveluntuottajan tiedot:
DigiFinland Oy
Kuntatalo, Toinen linja 14
00530 Helsinki
Lue käyttöohjeet ennen Omasuuntima-palvelun käytön aloitusta.
Kaikista virhetilanteista tai -sisällöistä tulee lähettää DigiFinland Oy:lle palautetta tai sähköpostia osoitteeseen omasuuntima@digifinland.fi.
3. Palvelun käyttötarkoitus
Palvelun käyttötarkoitus on kuvattuna palvelun käyttötarkoituksessa.
4. Omasuuntima-palvelun käytön aloitus
Omasuuntima-palvelu toimii osoitteessa www.omasuuntima.fi.
Ennen palvelun käyttöä varmistathan, että Omasuuntima-palvelu on organisaatiossasi käytössä.
Käyttääksesi palvelua sinun tulee antaa evästesuostumus. Voit lukea lisää evästeistä kohdasta Lue lisää evästeistä käyttöehdoista.
Etusivulla on yleiskuvaus Omasuuntima-palvelusta.
Etusivulla on myös kuvaukset palvelusta asiakkaalle ja ammattilaiselle. Saat lisätietoa kuvauksista valitsemalla Katso lisää.
Sivun alatunnisteessa ovat valmistajan yhteystiedot, versiotieto ja julkaisuajankohta. Alatunnisteessa ovat myös linkit käyttöohjeisiin, tietosuojaselosteeseen, käyttöehtoihin, saavutettavuusselosteeseen ja tarkempiin yhteystietoihin.
4.1 Kirjautuminen Omasuuntima-palveluun
Kirjautumista varten tarvitset Digi- ja väestötietoviraston sosiaali- tai terveydenhuollon ammattikortin.
Palveluun kirjautumien aloitetaan valitsemalla sivun yläreunasta Kirjaudu palveluun.
Kirjautuessasi palveluun valitse Kirjaudu ammattilaisena.
Muut kirjautumisvaihtoehdot on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaille sekä Omasuuntima-pääkäyttäjille.
Kirjauduttuasi palveluun, valitse organisaatioyksikkö, jossa haluat Omasuuntiman tehdä. Valinta tehdään aina, ja se auttaa erityisesti niissä tilanteissa, kun työskentelet useammassa yksikössä, niin Omasuuntiman tiedot raportoituvat oikean organisaatioyksikön tietoihin.
Valittuasi organisaatioyksikkösi pääset ammattilaisen etusivulle, jossa ovat näkyvillä omat tietosi sekä mahdollisuus joko hakea asiakkaan etukäteen täyttämä Omasuuntima tai aloittaa uusi:
4.2 Etsi asiakkaan tiedot
Etsi asiakkaan tiedot kirjaamalla hänen henkilötunnuksensa ja valitsemalla Etsi.
Mikäli asiakkaan tiedot ovat väärät, valitse Takaisin ja toista haku. Mikäli asiakkaan tiedot ovat oikeat, valitse Seuraava.
Mikäli haluat siirtyä suoraan asiakkaan Omasuuntiman vastauksiin, valitse Seuraava.
4.3 Asiakasta ei löytynyt
Mikäli asiakkaan tietoja ei löydy haulla, valitse oikeasta yläkulmasta rasti ja toista asiakkaan tietojen haku (ks. kohta 4.2). Tarkista, että henkilötunnus on kirjoitettu oikein. Huomioi, että asiakasta ei välttämättä löydy, mikäli hän ei ole käyttänyt Omasuuntimaa (tällöin Lisää uusi asiakas, ks. kohta 4.4) tai asiakas on toisen rekisterinpitäjän alueella.
4.4 Lisää uusi asiakas
Mikäli asiakas ei ole käyttänyt aikaisemmin Omasuuntimaa, lisää asiakkaan tiedot valitsemalla Lisää.
Kirjaa asiakkaan nimi ja henkilötunnus ja valitse Seuraava.
Vahvista, että vakuutat olevasi ammattilaisena asiakas-/ hoitosuhteessa henkilöön, jonka tietoja tarkastelet.
Vahvistamisen jälkeen valitse Aloita Omasuuntima.
Mikäli annetulla henkilötunnuksella löytyy jo asiakkaan tiedot järjestelmästä, valitse Takaisin ja Etsi asiakkaan tiedot (ks. kohta. 4.2).
4.5 Omasuuntiman tekeminen ilman asiakkaan tunnistautumista
Omasuuntiman voi tehdä myös ilman asiakkaan tunnistautumista. Valitse Katso lisää.
Huomaathan ja informoithan asiakasta, että ilman asiakkaan tunnistautumista tehdyn Omasuuntiman vastaukset eivät tallennu. Valitse Aloita ilman tunnistautumista.
4.6 Ennakkokyselyn lähetys asiakkaalle
Mikäli haluat lähettää asiakkaalle pyynnön täyttää Omasuuntima ennakkoon ennen tapaamista, voit tehdä sen etusivulta kohdasta Lähetä ennakkokysely asiakkaalle:
Tästä avautuu pienempi ikkuna, jossa valitset, haluatko lähettää ennakkokyselyn tekstiviestinä vai sähköpostina.
4.6.1 Ennakkokyselyn lähetys tekstiviestillä
Ikkunan kenttään syötetään asiakkaan matkapuhelinnumero ilman maatunnusta. Tarkistathan huolellisesti, että syötät numeron oikein. Ikkunassa voit valita millä kielellä viesti lähetetään.
Lopuksi valitse Lähetä, jolloin asiakas saa tekstiviestitse pyynnön täyttää Omasuuntima etukäteen.
Tekstiviestin sisältö on seuraava riippuen kielivalinnasta:
Suomi: ”Hei! Käythän ystävällisesti täyttämässä Omasuuntiman: https://www.omasuuntima.fi. Kiitos vaivannäöstäsi. Terveisin sosiaali- ja terveydenhuollon yksikkösi”
Ruotsi: ”Hej! Vänligen gå och fyll i Omasuuntima: https://www.omasuuntima.fi. Tack för ditt besvär. Hälsningar, din social- och hälsovårdsenheten”
Englanti: “Hello! Please fill in Omasuuntima: https://www.omasuuntima.fi. Thank you for your effort. Best regards, your healthcare and social welfare service unit”
4.6.2 Ennakkokyselyn lähetys sähköpostilla
Lopuksi paina Lähetä, jolloin asiakas saa sähköpostitse pyynnön täyttää Omasuuntima etukäteen.
Sähköpostin sisältö on seuraava riippuen kielivalinnasta:
Suomi: ”Hei! Omasuuntima on asiakkaan ja ammattilaisen yhteinen työkalu, jonka avulla asiakas ohjataan sosiaali- tai terveydenhuollossa hänelle sopivalle palvelupolulle. Saat tämän viestin, koska alueesi sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilainen toivoo sinun täyttävän oman osuutesi työkalun kyselystä ennen yhteistä tapaamista. Tämän vuoksi käythän ystävällisesti täyttämässä Omasuuntiman osoitteessa: https://www.omasuuntima.fi. Kiitos vaivannäöstäsi. Terveisin sosiaali- ja terveydenhuollon yksikkösi”
Ruotsi: ”Hej! Omasuuntima är ett gemensamt verktyg för kunden och proffsen, som används för att styra kunden till den serviceväg inom socialtjänsten eller hälso- och sjukvården som passar henom. Du får det här meddelandet eftersom en social- eller hälsovårdspersonal i ditt område önskar att du fyller i din del av enkäten före ert möte. Vänligen besök därför Omasuuntima på: https://www.omasuuntima.fi. Tack för dina ansträngningar. Hälsningar från din social- och hälsovårdstjänst”
Englanti: ”Hello! Omasuuntima is a tool shared by the client and the professional to guide the client to the appropriate service pathway in social services or health care. You are receiving this message because a social or health care professional in your area would like you to complete your part of the tool’s questionnaire before your appointment. Therefore, please kindly fill in the Omasuuntima at: https://www.omasuuntima.fi. Thank you for your effort. Best regards from your social and health care service”
4.7 Asiakkaan ja ammattilaisen kysymysten valinta
Valitse asiakkaan ja ammattilaisen kysymykset.
Valitse alasvetovalikosta asiakkaan kysymykset. Valittavana on kaksi eri vaihtoehtoa: Yksilöasiakkaan kysymykset kartoittavat asiakkaan voimavaroja ja Perheasiakkaan (lapsiperheet) kysymykset on tarkoitettu lapsiperheiden voimavarojen kartoittamiseen. Valitse ne kysymykset, jotka sopivat asiakkaan tilanteeseen parhaiten.
Valitse ammattilaisen kysymykset alasvetovalikosta. Valittavana on neljä eri vaihtoehtoa: Kuntoutumisen/ toimintakyvyn kysymykset, Sairaudenhoidon kysymykset, Sosiaalinen hyvinvointi ja arki -kysymykset ja Terveys- ja hyvinvointiriskin kysymykset. Valitse kysymykset sen mukaan, missä roolissa asiakasta tapaat. Kysymykset on tarkoitettu asiakkaan tilanteen haasteellisuuden/monimutkaisuuden kartoittamiseen.
Kun olet valinnut sopivat asiakkaan ja ammattilaisen kysymykset, valitse Seuraava.
4.8 Asiakkaan kysymyksiin vastaaminen
Asiakas vastaa Asiakkaan kysymyksiin liukukytkintä (sininen pallo) siirtämällä ja keskustellen samalla kanssasi vastauksistaan. Kun asiakas on vastannut kuhunkin kysymykseen, ohjeista häntä valitsemaan tai valitkaa Seuraava.
Asiakkaan avustavat kysymykset tulevat kysymysten oikealle puolelle näkyville. Avustavat kysymykset auttavat asiakasta vastaamaan asiakkaan kysymyksiin.
Edellistä kysymystä voi tarkastella ja/tai vastausta muokata valitsemalla Takaisin tai Seuraava niin monesti, kunnes on haluamansa kysymyksen kohdalla.
4.9 Ammattilaisen kysymyksiin vastaaminen
Vastaa Ammattilaisen kysymyksiin liukukytkintä (sininen pallo) siirtämällä ja samalla sanoittaen asiakkaalle vastauksiasi. Kun olet vastannut kuhunkin kysymykseen, valitse Seuraava.
Ammattilaisen avustavat kysymykset tulevat kysymysten oikealle puolelle näkyville. Avustavat kysymykset auttavat ammattilaisia kohdentamaan asiakkaan tilanteen haasteellisuuden arvioinnin samoihin asioihin perustuen.
Edellistä kysymystä voi tarkastella ja/ tai vastausta muokata valitsemalla Takaisin tai Seuraava niin monesti, kunnes on haluamansa kysymyksen kohdalla.
4.10 Kyselyn keskeyttäminen
Kysymyksiin vastaamisen voi lopettaa missä vaiheessa tahansa, valitsemalla Keskeytä.
4.11 Asiakasryhmän valinta
Valitse alasvetovalikosta asiakkaan kokonaistilannetta parhaiten kuvaava asiakasryhmä. Asiakasryhmää voi tarvittaessa vaihtaa toiseen asiakasryhmään vielä seuraavassa näkymässä.
Kun olet valinnut asiakkaan tilannetta kuvaavan asiakasryhmän, valitse Tallenna.
Omasuuntiman tulos tulee näkyville. Mikäli haluat vaihtaa Asiakasryhmää, valitse Muokkaa.
Muuta asiakkaan tilannetta kuvaava asiakasryhmä valitsemalla alasvetovalikosta asiakkaan kokonaistilannetta parhaiten kuvaava asiakasryhmä. Sen jälkeen valitse Tallenna.
4.12 Omasuuntiman tulos
Tulos-sivulla on Omasuuntiman tulos (=asiakkuus) ja valitun asiakasryhmän mukainen asiakkuuspolku. Ammattilainen käy asiakkuuspolun tiedot asiakkaan kanssa läpi.
Asiakkuuspolulle voi kirjata lisätietoja Hoidon ja palvelun koordinaattori -lisätietokenttään ja Lisätietoja-kenttään.
Lopuksi valitse Tallenna, jotta asiakkuuspolun tiedot ja mahdolliset kirjatut lisätiedot tallentuvat.
Tallennuksen jälkeen voit halutessasi tulostaa asiakkaalle Omasuuntiman tuloksen pdf-tiedostona valitsemalla Tulosta pdf.
Voit lähettää asiakkaalle tuloksen tarkasteluun tekstiviestin tai sähköpostin, jolloin asiakas saa tekstiviestin tai sähköpostin valitsemallasi kielellä (suomi/ ruotsi/ englanti): ”Sinulla on tulos Omasuuntimassa. Voit tarkastella sitä kirjautumalla www.omasuuntima.fi -palveluun. Terveisin sosiaali- ja terveydenhuollon yksikkösi”.
Tarkistathan huolellisesti, että syötät puhelinnumeron oikein ilman maatunnusta ja sähköpostin oikein. Ikkunassa voit valita millä kielellä tekstiviesti tai sähköposti lähetetään. Lopuksi valitse Lähetä.
Lisäksi voit kopioida tuloksen leikepöydälle valitsemalla Kopioi leikepöydälle. Näin tuloksen voi kopioida asiakas- tai potilastietojärjestelmään.
Asiakkaan ja ammattilaisen kysymyksiä voi tarkastella valitsemalla joko Asiakas tai Ammattilainen.
Lopuksi valitse Sulje asiakkaan Omasuuntima.