1. Pikaohje Omasuuntima-palvelun käyttöön
• Omasuuntima-palvelua saa käyttää vain valmistajan määrittelemän käyttötarkoituksen mukaisesti. Lue lisää käyttöehdoista.
• Omasuuntima-palvelun käyttö tapahtuu sosiaali- tai terveydenhuollon ammattihenkilön aloitteesta.
• Varaa aikaa ensimmäiseen käyttökertaan noin 5–10 minuuttia. Suomi.fi-tunnistautumista varten tarvitset esim. verkkopankkitunnukset.
• Omasuuntima-palvelu toimii osoitteessa www.omasuuntima.fi
• Huoltajana voit asioida alle 15-vuotiaan lapsen puolesta. Suomi.fi-valtuutuksella voit asioida toisen aikuisen henkilön puolesta.
• Voit vaihtaa Omasuuntiman kielen (suomi, ruotsi, englanti) evästeikkunasta tai yläkulman valikosta.
2. Palvelun esittely
Omasuuntima on kysymyksiin perustuva digitaalinen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu, jolla saadaan tieto asiakkaan tilanteesta ja hänen tarpeistaan. Asiakkaalle ja ammattilaiselle on omat kysymykset. Kysymyksiin vastaaminen auttaa asiakasta ymmärtämään omaa tilannettaan – ammattilaiselle vastaukset tuovat apua yksilölliseen kohtaamiseen ja palvelujen ohjaamiseen asiakasta voimaannuttavalla tavalla.
Omasuuntiman avulla kartoitetaan asiakkaan elämäntilannetta ja hyvinvointia sekä sitä, millaiseksi asiakas kokee omat voimavaransa ja pärjäämisensä arjessa. Lisäksi se huomioi ammattilaisen arvion asiakkaan tilanteesta. Omasuuntima ohjaa asiakasta ja ammattilaista valitsemaan yhdessä asiakkaalle sopivimman polun, joka sisältää mm. yhteydenpitokeinot ja palvelut asiakkaan tarpeisiin. Palvelu mahdollistaa laadukkaan, kansallisesti yhdenvertaisen keinon ohjata asiakas oikealle palvelupolulle.
Asiakas arvioi omaa elämäntilannettaan vastaamalla kysymyksiin etukäteen tai vastaanottokäynnillä. Omasuuntima tehdään aina loppuun yhdessä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.
Palvelun kehittämisestä vastaa DigiFinland. Palvelu on aina käytettävissä, pois lukien ennalta määrätyt huoltokatkot, joista tulee ilmoitus palvelun sivuille etukäteen, tai ennalta arvaamattomat tekniset häiriöt, joihin palveluntarjoaja ei ole voinut vaikuttaa. Omasuuntima-palvelun tukemat käyttöjärjestelmät ja selaimet löytyvät alempaa.
Palveluntuottajan tiedot:
DigiFinland Oy
Kuntatalo, Toinen linja 14
00530 Helsinki
Lue käyttöohjeet ennen Omasuuntima-palvelun käytön aloitusta.
Kaikista virhetilanteista tai -sisällöistä tulee lähettää DigiFinlandille palautetta tai sähköpostia osoitteeseen omasuuntima@digifinland.fi.
3. Omasuuntima-palvelun käyttötarkoitus
Palvelun käyttötarkoitus on kuvattuna palvelun käyttöehdoissa.
4. Omasuuntima-palvelun käytön aloitus
Omasuuntima-palvelu toimii osoitteessa www.omasuuntima.fi.
Ennen palvelun käyttöä sinulla tulee olla käyttöä varten toimitettu aloite sosiaali- tai terveydenhuollon ammattihenkilöltä.
Käyttääksesi palvelua sinun tulee antaa evästesuostumus. Voit lukea lisää evästeistä kohdasta Lue lisää evästeistä käyttöehdoista.
Etusivulla on yleiskuvaus Omasuuntima-palvelusta.
Etusivulla on myös kuvaukset palvelusta asiakkaalle ja ammattilaiselle. Saat lisätietoa kuvauksista valitsemalla Katso lisää.
Sivun alatunnisteessa ovat valmistajan yhteystiedot. Alatunnisteessa ovat myös linkit käyttöehtoihin, käyttöohjeisiin, tekijänoikeuksiin, tietosuoja- ja saavutettavuusselosteeseen ja tarkempiin yhteystietoihin.
4.1 Kirjautuminen Omasuuntima-palveluun
Kirjautumista varten tarvitset sosiaali- tai terveydenhuollon organisaation toimittaman aloitteen. Omasuuntimaan tunnistaudutaan Suomi.fi-tunnistautumisen kautta. Tarvitset tunnistautumista varten tunnistautumisvälineenä verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai henkilökortin.
Palveluun kirjautuminen aloitetaan valitsemalla sivun yläreunasta Kirjaudu palveluun.
Voit asioida palvelussa itse asiakkaana tai toisen henkilön puolesta.
Voit asioida Omasuuntimassa huoltajana alle 15-vuotiaan puolesta tai jos sinut on valtuutettu toimimaan toisen henkilön puolesta-asioijana sekä sosiaali- että terveydenhuollon asioiden hoidossa. Asioimiseen toisen henkilön puolesta kirjaudut omalla tunnistautumisvälineelläsi.
Kirjautuminen ammattilaisena ja kirjautuminen hallintapaneeliin -vaihtoehdot ovat tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöille.
Kirjautuminen ammattilaisena ja kirjautuminen hallintapaneeliin -vaihtoehdot ovat tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöille.
4.1.1 Oma asiointi: kirjautuminen
Kirjautuessasi palveluun valitse Kirjaudu asiakkaana.
Kirjautumiseen edetäksesi sinulta pyydetään suostumus palveluun tallennettavista tiedoista.
Sinun ei ole pakko hyväksyä tietojen tallentamista. Jos et hyväksy tietojen tallentamista, ei palveluun ole mahdollista kirjautua eikä käyttöä voi jatkaa. Tässä tapauksessa Omasuuntima on mahdollista täyttää sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen tapaamisen yhteydessä.
Hyväksyessäsi tietojen tallentamisen lisää ruutuun valinta. Palveluun pääset valitsemalla Jatka tunnistautumiseen.
Seuraa tunnistautumisessa palveluntarjoajan omia ohjeita. Jos Suomi.fi-tunnistautuminen ei toimi, yritä hetken kuluttua uudelleen.
4.1.2 Toisen henkilön puolesta asiointi: kirjautuminen
Kirjautuessasi palveluun merkitse valinta Asioin toisen henkilön puolesta -ruutuun. Saat tarvittaessa lisätietoa kysymysmerkistä puolesta-asiointiin.
Valitse tämän jälkeen Kirjaudu asiakkaana.
Kirjautuessasi palveluun merkitse valinta Asioin toisen henkilön puolesta -ruutuun. Saat tarvittaessa lisätietoa kysymysmerkistä puolesta-asiointiin.
Valitse tämän jälkeen Kirjaudu asiakkaana.
Seuraavaksi sinua tiedotetaan tunnistautumisen yhteydessä sinusta tallennettavista lokitiedoista. Hyväksyt tietojen tallentamisen valitsemalla Siirry valtuutuspalveluun. Halutessasi voit valita Keskeytä ja lopettaa puolesta-asioimiseen etenemisen.
Seuraa tunnistautumisessa ja puolesta-asioinnissa palveluntarjoajan omia ohjeita.
Jos Suomi.fi-tunnistautuminen tai Suomi.fi-valtuudet eivät toimi, yritä hetken kuluttua uudelleen. Varmista myös, että sinulla on tarvittava valtuus puolesta-asiointiin. Puolesta-asioinnin keskeytymisestä saat myös ilmoituksen.
5. Omasuuntima-palvelun käyttäminen
5.1.1 Oma asiointi: aloita kysely
Kirjauduttuasi palveluun sinulle avautuu ohjeistus ennakkokyselyyn vastaamiseksi. Pääset vastaamaan ennakkokyselyyn valitsemalla Aloita kysely.
Aloita kysely -painikkeesta pääset vastaamaan ennakkokyselyyn. Ennakkokysely sisältää 10 vastattavaa kysymystä. Ennakkokysymykset ovat ennalta määritetty tilanteesi mukaan. Yksilöasiakkaan kysymykset kartoittavat sinun tilannettasi. Perheasiakkaan kysymykset kartoittavat perheesi tilannetta.
Valitse aluksi pudotusvalikosta kumman kysymyspatteriston kysymyksiin olet vastaamassa:
Itse kyselyyn pääset etenemään painamalla Seuraava.
Valitsemalla Keskeytä saat vahvistuksen keskeytyksestä. Valitsemalla Keskeytä palaat etusivulle. Takaisin-painikkeella palaat asiakkaan kysymysten valintaan.
5.1.2 Toisen henkilön puolesta asiointi: aloita kysely
Kirjauduttuasi palveluun sinulle avautuu ohjeistus ennakkokyselyyn vastaamiseksi toisen henkilön puolesta. Pääset vastaamaan ennakkokyselyyn valitsemalla Aloita kysely.
Puolesta-asioinnin merkiksi sivuston yläreunassa on huomioteksti puolesta-asioinnista.
5.2 Kyselyyn vastaaminen
Kyselyn aikana pääset navigoimaan kysymyksien välillä seuraavasti:
• Valitsemalla Takaisin pääset edelliseen kysymykseen
• Valitsemalla Seuraava siirryt seuraavaan kysymykseen
• Valitsemalla Keskeytä palaat etusivulle. Huomioithan, että Keskeytä-vaihtoehto ei tallenna merkitsemiäsi tietoja.
Saat kysymykseen vastaamiseen lisätietoja Avustavia kysymyksiä -kentässä.
Vastausvaihtoehtojen ääripäät ovat esitettynä sanallisessa muodossa. Vastaus asetetaan liukukytkimellä siirtämällä liukukytkintä haluamaasi suuntaan kuvaamaan tilannetta.
Lukitset vastauksen siirtämällä pallonmuotoista säädintä toivottuun kohtaan janalla. Lukitun vastauksen merkiksi pallonmuotoisen säätimen ympäriltä poistuvat nuolet. Täysin oikean kohdan valitseminen ei ole tärkeintä. Sinun on tärkeämpää sijoittaa vastaus mahdollisimman hyvin tilannetta kuvaavaksi. Esimerkkikuvassa vastaaja tuntee olonsa jokseenkin turvalliseksi mutta ei täysin turvalliseksi tai turvattomaksi.
Seuraavaan kysymykseen pääset valitsemalla Seuraava. Näet kysymyksen yläpuolen palkista vastaamasi kysymykset. Vastatun kysymyksen merkiksi valkoinen pallo muuttuu vihreäksi ja pallon sisällä näkyy merkintä.
Kyselyn kaikki muut kysymykset ovat liukukytkin-tyyppisiä, paitsi kysymys numero kahdeksan. Tässä kysymyksessä sinun tulee valita vähintään yksi vastausvaihtoehdoista.
Huomioithan, että kaikkiin kymmeneen kysymykseen vastaaminen on pakollista, jotta kyselyn voi lopuksi tallentaa. Liukukytkintä tulee siis siirtää jompaankumpaan suuntaan sen alkuperäisestä sijainnista, jotta vastaus rekisteröityy. Pääset vastaamattomiin kysymyksiin valitsemalla Takaisin tai Seuraava.
Voit vielä lopuksi katsoa vastauksesi Näytä vastauksesi -painikkeella. Voit myös halutessasi poistaa vastaukset tai kirjautua ulos.
Esimerkkikuva vastausnäkymästä. Huomioithan, että et voi enää muuttaa annettuja vastauksia. Vastauksia voi muuttaa tarvittaessa ammattilaisen kanssa tapaamisessa.
Valitsemalla Poista vastaukset poistat ennakkokyselyn vastaukset. Sinua pyydetään vielä varmistamaan poisto.
5.3 Aiemmat Omasuuntima-tulokset
Aiempia Omasuuntima-tuloksia pääsee tarkastelemaan ainoastaan henkilö, jonka tuloksista on kyse. Pääset palvelun etusivulta aikaisempiin Omasuuntima-tuloksiisi.
Voit valita haluamasi Omasuuntiman tuloksen Näytä-painikkeesta. Pääset halutessasi takaisin Etusivulle.
Halutessasi saat tuloksen pdf-muotoon valitsemalla Tulosta pdf. Voit myös tarkastella omia ja ammattilaisen vastauksia. Pääset tuloksesta Takaisin listaukseen tai Etusivulle.
5.4 Palvelun käytön lopettaminen
Lopuksi kirjaudu ulos Omasuuntimasta Kirjaudu ulos -painikkeen kautta.
Saat lopuksi vahvistuksen uloskirjautumisesta.
6. Tietojen poistaminen Omasuuntima-palvelusta
6.1 Oma asiointi: tietojen poistaminen
Pääset palvelun etusivulta poistamaan omat tietosi Omasuuntimasta Poista tietoni -valinnalla.
Tämän jälkeen avautuu Poista tietoni -ikkuna. Voit valita Keskeytä tai Jatka tietojen poistoon ja uloskirjautumiseen.
Uloskirjautumisen jälkeen saat vielä vahvistuksen tietojen poistoon liittyen.
6.2 Toisen henkilön puolesta asiointi: tietojen poistaminen
Pääset palvelun etusivulta poistamaan puolesta-asioitavan tiedot Omasuuntimasta Poista puolesta-asiointikyselyiden tiedot -valinnalla.
Tietojen poistamisesta saat ilmoituksen. Voit edetä tietojen poistamisessa valitsemalla Poista puolesta-asiointikyselyiden tiedot. Halutessasi voit vielä keskeyttää tietojen poistamisessa etenemisen valitsemalla Peruuta.
Saat vielä toisen ilmoituksen tietojen poistopyynnön vahvistamiseksi. Halutessasi voit vielä keskeyttää tietojen poistamisessa etenemisen valitsemalla Peruuta.
Uloskirjautumisen jälkeen saat vielä vahvistuksen tietojen poistoon liittyen.