Siirry sisältöön

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Takaisin DigiFinland.fi
  • sv
  • en
Etusivu  /  Verkkokoulutus  /  5. Tietoturva ja tietosuoja  /  5.2. Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
Ohita sivuvalikko ja siirry sisältöön
  • Tervetuloa ammattilaisten Omaolo-verkkokoulutukseen!
  • Verkkokoulutus
    • 1. Yleistä Omaolosta
      • 1.1. Mikä Omaolo on
        • Omaolon käyttötarkoitus
        • Omaolon käyttäjäryhmät
        • Omaoloon liittyvät varoitukset
        • Tuetut käyttöympäristöt
      • 1.2. Sanasto
      • 1.3 Kiireellisyysluokka
      • 1.4. Omaolon hyödyt
      • 1.5. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
        • Terveydenhuollossa
        • Sosiaalihuollossa
      • 1.6. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
      • 1.7. Ohjeita digivuorovaikutukseen
    • 2. Omaolon käyttö
      • 2.1 Kirjautuminen
      • 2.2 Ilmoitukset
      • 2.3 Työjono
        • Ryhmän työjono
        • Käytöstä poistuva työjono
        • Tehtävän käsittely työjonossa
          • Valikko
          • Ota tehtävä
          • Avaa tehtävä
          • Tehtävän siirto
          • Muuta kiireellisyysluokkaa
          • Merkitse keskeneräiseksi
        • Tehtävän suodattaminen työjonosta
        • Työpöytäintegraatio
      • 2.4 Asiointi
        • Asioinnin luominen
        • Asioinnin muokkaaminen
        • Viestintä asiakkaan kanssa
        • Asiakkaan tiedot
        • Muut avoimet asioinnit
        • Ammattilaisen tiivistelmä
      • 2.5 Ajanvaraus
      • 2.6 Kirjaaminen
      • 2.7 Asioinnin päättäminen
      • 2.8. Kirjaudu ulos
    • 3. Oirearviot
      • 3.1. Oirearvio
        • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
        • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena
    • 4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet
      • 4.1 Hyvinvoinnin palvelut
        • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
      • 4.2 Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
        • Kutsun luominen
        • Kutsuun tulleet vastaukset
        • Lähetetyt kutsut
        • Kutsun poistaminen
      • 4.3 Terveystarkastus
      • 4.4 Hyvinvointitarkastus
        • Lisää hyvinvointitarkastus
        • Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen
      • 4.5 Terveysvalmennukset
        • Lisää valmennus
      • 4.6 Pitkäaikaissairauksien seuranta
        • Lisää verenpaineen seuranta
        • Seurantatietojen tarkistaminen
    • 5. Muu yhteydenotto
      • 5.1. Muu yhteydenotto
    • 6. Palveluarviot
      • 6.1 Palveluarvio
    • 7. Tietoturva ja tietosuoja
      • 7.1 Tietojen tallentaminen Omaolossa
      • 7.2 Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
      • 7.3 Tietoturva
      • 7.4 Rekisteröidyn oikeudet
      • 7.5 Omaolon rekisterit ja rekisterinpitäjät
      • 7.6 Ammattilaisen käyttöoikeudet
      • 7.7 Valvonta
    • 8. Testaa ja harjoittele
      • 8.1 Testaamisen ohjeet
      • 8.2 Kirjautuminen testiympäristöön
      • 8.3 Harjoitustehtävät
      • Tehtävä 1: Oirearviot
      • Tehtävä 2: Palveluarviot
      • Tehtävä 3: Hyvinvointitarkastus
      • Tehtävä 4: Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
      • Tehtävä 5: Terveystarkastus
      • Tehtävä 6: Muu yhteydenotto
    • 9. Videot
  • UKK
  • Sivuston ohje
  • Ota yhteyttä

7.2 Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet

Tulosta

Henkilötietojen käytön laillinen peruste pohjautuu tietosuoja-asetuksen mukaiseen suostumukseen, henkilön oikeudelliseen etuun sekä sosiaali- ja terveydenhuollon potilas- ja asiakassuhteeseen, jota ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö:

  • Terveydenhuoltolaki (1326/2010)
  • Kansanterveyslaki 3 luku, kunnan kansanterveystyö (66/1972)
  • Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992)
  • Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000)
  • Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (159/2007)
  • Asetus viranomaisten toiminnan julkisuudesta ja hyvästä tiedonhallintatavasta 2 luku (1030/1999)
  • Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta (338/2011).

Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena ja perusteena on antaa palvelun käyttäjälle hänen terveyteensä ja hyvinvointiinsa liittyvää tietoa ja henkilökohtaista hoidon- ja palvelunohjausta. Palvelun avulla käyttäjä voi arvioida terveytensä ja hyvinvointinsa tilaa, osallistua tai aktiivisesti itse suunnitella ja hoitaa terveyttään ja hyvinvointiaan sekä saada ohjauksen tarkoituksenmukaisen hoidon tai palvelun piiriin. Tunnistauduttuaan käyttäjä voi tallentaa omia tietojaan, viestiä ammattilaisen kanssa sekä vastaanottaa ilmoituksia palveluun liittyen.

Palvelun käyttäjä voi myös erillisellä suostumuksella luovuttaa hoito- palvelu- ja taustatietojaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiselle. Tiedon luovutus perustuu sosiaali- ja terveydenhuollon potilas- ja asiakassuhteeseen. Tiedon vastaanottajat ovat palvelua käyttävä hyvinvointialue, HUS tai Helsingin kaupunki ja niiden rekistereissä toimivat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. Vastaanottava alue, jolle erillisellä suostumuksella on luovutettu käyttäjän henkilötietoja, toimii näiden luovutettujen henkilötietojen osalta rekisterinpitäjänä ja vastaa omalta osaltaan siitä, että käyttäjän henkilötietoja käsitellään voimassa olevan tietosuojalainsäädännön määräysten mukaisesti.

Omaolon rekisteriin tallennettujen henkilötietojen säilytysajat on kuvattu Omaolon tietosuojaselosteessa.


‹ 7.1 Tietojen tallentaminen Omaolossa
7.3 Tietoturva ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Tietosuoja
Siirry takaisin päävalikkoon