Siirry sisältöön

DigiFinland

Omaolo.help
  • sv
  • en
‹ Takaisin DigiFinland.fi
Etusivu  /  4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet  /  4.1. Hyvinvoinnin palvelut  /  Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
Ohita sivuvalikko ja siirry sisältöön
  • Etusivu
  • Verkkokoulutus
    • 1. Yleistä Omaolosta
      • 1.1. Mikä Omaolo on
        • Omaolon käyttötarkoitus
        • Omaolon käyttäjäryhmät
        • Omaoloon liittyvät varoitukset
        • Tuetut käyttöympäristöt
      • 1.2. Sanasto
      • 1.3. Omaolon hyödyt
      • 1.4. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
        • Terveydenhuollossa
        • Sosiaalihuollossa
      • 1.5. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
      • 1.6. Ohjeita digivuorovaikutukseen
      • 1.7. Kirjautuminen
    • 2. Oirearviot
      • 2.1. Oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
        • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena
      • 2.2. Työjono
        • Ryhmän työjono
        • Käytöstä poistuva työjono
        • Tehtävän käsittely työjonossa
          • Valikko
          • Ota tehtävä
          • Avaa tehtävä
          • Tehtävän siirto
          • Muuta kiireellisyysluokkaa
          • Merkitse keskeneräiseksi
        • Tehtävän suodattaminen työjonosta
        • Työpöytäintegraatio
      • 2.3. Asiointi
        • Asioinnin luominen
        • Asioinnin muokkaaminen
        • Viestintä asiakkaan kanssa
        • Asiakkaan tiedot
        • Muut avoimet asioinnit
        • Ammattilaisen tiivistelmä
      • 2.4. Ajanvaraus
      • 2.5. Ilmoitukset
      • 2.6. Kirjaaminen
      • 2.7. Hoidon päättäminen
      • 2.8. Kirjaudu ulos
    • 3. Koronavirustaudin oirearvio
      • 3.1. Koronavirustaudin (COVID-19) oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • COVID-19 -oirearvio asukkaan näkökulmasta
      • 3.2. Vaikutukset terveydenhuollon ammattilaisten työhön
      • 3.3. Koronavirustaudin oirearvion erityispiirteet
      • 3.4. Pikaohje
      • 3.5. Puolesta asiointi Omaolossa
    • 4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet
      • 4.1. Hyvinvoinnin palvelut
        • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
      • 4.2. Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
        • Kutsun luominen
        • Kutsuun tulleet vastaukset
        • Lähetetyt kutsut
        • Kutsun poistaminen
      • 4.3. Terveystarkastus
      • 4.4. Hyvinvointitarkastus
        • Lisää hyvinvointitarkastus
        • Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen
      • 4.5. Hyvinvointivalmennukset
        • Lisää valmennus
      • 4.6. Pitkäaikaissairauksien seuranta
        • Lisää verenpaineen seuranta
        • Seurantatietojen tarkistaminen
    • 5. Palveluarviot
      • 5.1. Palveluarvio
    • 6. Tietoturva ja tietosuoja
      • 6.1. Tietojen tallentaminen Omaolossa
      • 6.2. Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
      • 6.3. Rekisterit ja vastuut Omaolossa
      • 6.4. Ammattilaisen käyttöoikeudet
      • 6.5. Valvonta
      • 6.6. Tietoturva
    • 7. Testaa ja harjoittele
      • 7.1 Testaamisen ohjeet
      • 7.2 Kirjautuminen testiympäristöön
      • 7.3 Harjoitustehtävät
        • Tehtävä 1: Oirearviot
        • Tehtävä 2: Palveluarviot
        • Tehtävä 3: Hyvinvointitarkastus
        • Tehtävä 4: Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
    • 8. Dreambroker -kanava
  • UKK
  • Sivuston ohje
  • Ota yhteyttä

Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?

Lukuaika: 3 minuuttia | Tulosta

  • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?

Omaolon hyvinvoinnin kokonaisuuksien kehitystyön taustalla on ollut tarve parantaa hoito- ja palveluprosessien koordinointia, erityisesti paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden ja pitkäaikaissairaiden hoidossa. Omaolo tuo asukkaiden ulottuville digitaalisen työkalun, jonka avulla hän voi itse seurata terveyttään ja työskennellä yhdessä ammattilaisten kanssa oman terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Ammattilaisille Omaolo tarjoaa joustavan ja monipuolisen menetelmän ohjata asukkaan itsehoitoa ja kannustaa terveyttä parantavien ja ylläpitävien tapojen kehittämiseen.

  1. Määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeet tuovat useita vastaanotolla käytettäviä lomakkeita Omaoloon, jolloin ne ovat käytössä ammattilaisella jo vastaanottokäyntiä suunnitellessa. Tällöin ammattilainen voi poimia esitiedoista ne osa-alueet, joihin hän keskittyy vastaanotolla. Tämä säästää aikaa ja auttaa tarjoamaan yksilöllisiä palveluita ja räätälöityjä terveydenhuollon toimenpiteitä. Myös asukas ehtii vastata kyselyyn rauhassa ja omalla ajallaan, jolloin vastaukset voivat antaa luotettavamman tiedon asukkaan tilanteesta.
  2. Terveystarkastus tulee ensimmäisessä vaiheessa käyttöön vain asukaslähtöisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että asukas voi täyttää terveystarkastuskyselyn itse ja tallentaa sen itselleen tai lähettää ammattilaiselle. Jos asukas ei lähetä kyselyä ammattilaiselle, mutta aloittaa hyvinvointivalmennuksen itse, ammattilainen ei pääse näkemään valmennuksen edistymistä. Ammattilaiselle lähetettyihin terveystarkastuksiin liittyviä valmennuksia ammattilainen pääsee sen sijaan tarkastelemaan.
  3. Kunnat ja alueet voivat tehdä paikallisia palveluohjauksia terveystarkastuksille. Tällöin he voivat ohjata tietyn toimintasuosituksen saaneita asukkaita liikennevalojen mukaisesti; punaisen tai keltaisen toimintasuosituksen saaneet asukkaat ohjataan usein ammattilaisen työjonolle tilanteen tarkempaa selvittelyä varten. Vihreän toimintasuosituksen saaneille asukkaille voidaan tarjota linkkejä hyödyllisen tiedon pariin. Jos alueella on käytössä ajanvarausintegraatio, voidaan asukkaalle tarjota myös ajanvarausmahdollisuus, esim. terveydenhoitajan tai fysioterapeutin vastaanotolle.
  4. Hyvinvointitarkastus toimii ammattilaislähtöisesti eli ammattilainen luo asukkaalle hyvinvointitarkastuksen. Asukas täyttää tarkastukseen kuuluvat kolme kyselyä ja ammattilainen pääsee tarkastelemaan asukkaan vastauksia. Ammattilainen voi lisätä hyvinvointitarkastuksesta syntyvälle suunnitelmalle valmennuksia. Hyvinvointitarkastusta voidaan käyttää asukkaan kokonaisvaltaisen tilanteen arvioimisessa sekä asiakassegmentoinnin ja ohjauksen välineenä​. Hyvinvointitarkastuksen avulla elintapamuutoksista sekä ammattilaisen tuesta hyötyvät tunnistetaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Myös hyvinvointitarkastukseen voidaan liittää ajanvaraus, mikäli alueella on käytössä erillinen ajanvarausintegraatio.
  5. Omaolon hyvinvointivalmennukset puolestaan tarjoavat ammattilaisen käyttöön tieteelliseen tutkimustietoon ja Käypä hoito -suosituksiin perustuvan menetelmän ohjata asukasta kohti hyvinvointia.
  6. Konkreettiset valmennustehtävät ja niiden reaaliaikainen seuranta tukevat asukasta muutoksissa. Valmennustehtävien avulla ohjaus muuttuu konkreettisiksi toimenpiteiksi ja terveyshyödyiksi. Ammattilainen voi seurata asukkaan suunnitelmalle lisäämänsä valmennuksen edistymistä ja tukea asukasta muutosprosessissa.

Lyhyesti:

  • Omaolon hyvinvoinnin kokonaisuuksien tavoitteena on parantaa hoito- ja palveluprosessien koordinointia, erityisesti paljon palvelua tarvitsevien asiakkaiden ja pitkäaikaissairaiden hoidossa.
  • Määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeet auttavat suunnittelemaan vastaanottokäynnit etukäteen ja säästää aikaa vastaanotolla.
  • Terveystarkastusten avulla Omaoloa käyttävät alueet voivat ohjata asukkaita heidän tarvettaan vastaaviin palveluihin. Terveystarkastuksen paikallisessa palveluohjauksessa voidaan tarjota mahdollisuus lähettää tulokset ammattilaiselle tai varata aika ammattilaiselle.
  • Hyvinvointivalmennukset tarjoavat konkreettisen työkalun asukkaan elin- ja elämäntapamuutoksien tukemiseen.
‹ 4.1. Hyvinvoinnin palvelut
4.2. Määräaikaistarkastuksen esitietolomake ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Tietosuoja
Siirry takaisin päävalikkoon