Siirry sisältöön

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Takaisin DigiFinland.fi
  • sv
  • en
Etusivu  /  Verkkokoulutus  /  2. Oirearviot  /  2.6. Kirjaaminen
Ohita sivuvalikko ja siirry sisältöön
  • Tervetuloa ammattilaisten Omaolo-verkkokoulutukseen!
  • Verkkokoulutus
    • 1. Yleistä Omaolosta
      • 1.1. Mikä Omaolo on
        • Omaolon käyttötarkoitus
        • Omaolon käyttäjäryhmät
        • Omaoloon liittyvät varoitukset
        • Tuetut käyttöympäristöt
      • 1.2. Sanasto
      • 1.3 Kiireellisyysluokka
      • 1.4. Omaolon hyödyt
      • 1.5. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
        • Terveydenhuollossa
        • Sosiaalihuollossa
      • 1.6. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
      • 1.7. Ohjeita digivuorovaikutukseen
    • 2. Omaolon käyttö
      • 2.1 Kirjautuminen
      • 2.2 Ilmoitukset
      • 2.3 Työjono
        • Ryhmän työjono
        • Käytöstä poistuva työjono
        • Tehtävän käsittely työjonossa
          • Valikko
          • Ota tehtävä
          • Avaa tehtävä
          • Tehtävän siirto
          • Muuta kiireellisyysluokkaa
          • Merkitse keskeneräiseksi
        • Tehtävän suodattaminen työjonosta
        • Työpöytäintegraatio
      • 2.4 Asiointi
        • Asioinnin luominen
        • Asioinnin muokkaaminen
        • Viestintä asiakkaan kanssa
        • Asiakkaan tiedot
        • Muut avoimet asioinnit
        • Ammattilaisen tiivistelmä
      • 2.5 Ajanvaraus
      • 2.6 Kirjaaminen
      • 2.7 Asioinnin päättäminen
      • 2.8. Kirjaudu ulos
    • 3. Oirearviot
      • 3.1. Oirearvio
        • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
        • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena
    • 4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet
      • 4.1 Hyvinvoinnin palvelut
        • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
      • 4.2 Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
        • Kutsun luominen
        • Kutsuun tulleet vastaukset
        • Lähetetyt kutsut
        • Kutsun poistaminen
      • 4.3 Terveystarkastus
      • 4.4 Hyvinvointitarkastus
        • Lisää hyvinvointitarkastus
        • Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen
      • 4.5 Terveysvalmennukset
        • Lisää valmennus
      • 4.6 Pitkäaikaissairauksien seuranta
        • Lisää verenpaineen seuranta
        • Seurantatietojen tarkistaminen
    • 5. Muu yhteydenotto
      • 5.1. Muu yhteydenotto
    • 6. Palveluarviot
      • 6.1 Palveluarvio
    • 7. Tietoturva ja tietosuoja
      • 7.1 Tietojen tallentaminen Omaolossa
      • 7.2 Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
      • 7.3 Tietoturva
      • 7.4 Rekisteröidyn oikeudet
      • 7.5 Omaolon rekisterit ja rekisterinpitäjät
      • 7.6 Ammattilaisen käyttöoikeudet
      • 7.7 Valvonta
    • 8. Testaa ja harjoittele
      • 8.1 Testaamisen ohjeet
      • 8.2 Kirjautuminen testiympäristöön
      • 8.3 Harjoitustehtävät
      • Tehtävä 1: Oirearviot
      • Tehtävä 2: Palveluarviot
      • Tehtävä 3: Hyvinvointitarkastus
      • Tehtävä 4: Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
      • Tehtävä 5: Terveystarkastus
      • Tehtävä 6: Muu yhteydenotto
    • 9. Videot
  • UKK
  • Sivuston ohje
  • Ota yhteyttä

2.6 Kirjaaminen

Tulosta

Kun olet saanut asiakkaan asian hoidetuksi, kirjaa tekemäsi työ asiakas- tai potilastietojärjestelmään yksikkösi ohjeiden mukaisesti. Koska Omaolo on asiakas- tai potilastietojärjestelmästä erillinen alusta, joten tiedot eivät siirry automaattisesti.

Asioinnin sivulla näet asiakkaan saamat tulokset sekä vastausten perusteella ammattilaiselle laaditun tiivistelmän. Voit katsoa asiakkaan antamat vastaukset painamalla Katso kaikki vastaukset -painiketta. Vastaukset avautuvat uuteen ikkunaan.

Asioinnin sivulla voit kopioida asioinnin tekstiksi ja liittää tekstin organisaatiossasi käytössä olevaan asiakas- tai potilastietojärjestelmään.

Voit hyödyntää tietojen siirrossa ammattilaisen tiivistelmää. Jos asiakas- tai potilastietojärjestelmässä on käytössä rajoitettu tekstin merkkimäärä, järjestelmä ei välttämättä hyväksy koko tekstin liittämistä kerralla. Tässä tapauksessa kopioi pidempi teksti useassa erässä. Voit esimerkiksi kopioida tekstin ensin tekstieditoriin, ja kopioida sen sieltä pienemmissä osissa asiakas- tai potilastietojärjestelmään.

Huom.! Siirtäessäsi tietoja Omaolosta asiakas- tai potilastietojärjestelmään, ole erityisen tarkka ja huolellinen, että siirrät tiedot oikean potilaan tietoihin. Tämän varmistaminen on ammattilaisen vastuulla. Jos tietojen kopioimisessa asiakas- tai potilastietojärjestelmään tapahtuu virhe, ole yhteydessä organisaatiosi tietosuojavastaavaan ja Omaolo-pääkäyttäjään.

Kirjaamisen ohjeet

1. Paina Valikko-painiketta ja valitse pudotusvalikosta “Kopioi asiointi tekstiksi”.

2. Valitse seuraavaksi, mitä haluat kopioida:

  • koko asioinnin
  • kyselyn kysymykset ja asiakkaan antamat vastaukset
  • kyselyn kysymykset, asiakkaan antamat vastaukset ja asiakkaan saamat välipalautteet
  • ammattilaisen tiivistelmän

Huolehdi aina, että valitset tarkoituksenmukaisen tietokokonaisuuden kopioitavaksi! Noudata tässä organisaatiosi kirjaamiseen liittyviä ohjeita. Huom.! Jos jokin vaihtoehto ei ole valittavissa, se näkyy himmennettynä.

3. Paina Kopioi-painiketta. Valitsemasi tekstit kopioidaan leikepöydälle, josta voit liittää ne asiakas- tai potilastietojärjestelmään. Ole tarkkana, että liität tiedot asiakas- tai potilasjärjestelmässä oikean potilaan tietoihin.

3. Saat ilmoituksen, että teksti on kopioitu leikepöydälle.

4. Liitä teksti tekstieditoriin tai suoraan asiakas- tai potilastietojärjestelmään. Ole erityisen huolellinen, että kirjaat oikeat tiedot oikealle potilaalle!

5. Tarkista kirjaus ja lisää tarvittaessa vapaamuotoista tekstiä organisaatiosi kirjaamisohjeiden ja -suositusten mukaisesti.

Tärkeää: Kun kopioit asioinnin tekstiksi, varmista, että se ei sisällä asiakkaan lisäämiä URL-linkkejä. Poista mahdolliset linkit ennen kuin tallennat tekstin asiakas- tai potilastietojärjestelmään. Linkkejä ei saa painaa. Ilmoita linkeistä välittömästi oman alueesi Omaolo-pääkäyttäjälle. Pääkäyttäjän on ilmoitettava niistä DigiFinlandille tukipalveluihin.


Lyhyesti:

  • Omaolon tiedot eivät siirry automaattisesti asiakas- tai potilastietojärjestelmään, vaan ne tulee kirjata erikseen.
  • Käytä kirjaamisessa asioinnin Kopioi asiointi tekstiksi -painiketta, joka tiivistää asioinnin leikepöydälle.
  • Jos organisaation asiakas- tai potilastietojärjestelmän kirjausten merkkimäärä on rajoitettu, voit liittää tekstin ensin tekstieditoriin ja lyhentää sitä.

‹ 2.5 Ajanvaraus
2.7 Asioinnin päättäminen ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Tietosuoja
Siirry takaisin päävalikkoon