Siirry sisältöön

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Takaisin DigiFinland.fi
  • sv
  • en
Etusivu  /  Verkkokoulutus  /  2. Oirearviot  /  2.5. Ilmoitukset
Ohita sivuvalikko ja siirry sisältöön
  • Tervetuloa ammattilaisten Omaolo-verkkokoulutukseen!
  • Verkkokoulutus
    • 1. Yleistä Omaolosta
      • 1.1. Mikä Omaolo on
        • Omaolon käyttötarkoitus
        • Omaolon käyttäjäryhmät
        • Omaoloon liittyvät varoitukset
        • Tuetut käyttöympäristöt
      • 1.2. Sanasto
      • 1.3 Kiireellisyysluokka
      • 1.4. Omaolon hyödyt
      • 1.5. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
        • Terveydenhuollossa
        • Sosiaalihuollossa
      • 1.6. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
      • 1.7. Ohjeita digivuorovaikutukseen
    • 2. Omaolon käyttö
      • 2.1 Kirjautuminen
      • 2.2 Ilmoitukset
      • 2.3 Työjono
        • Ryhmän työjono
        • Käytöstä poistuva työjono
        • Tehtävän käsittely työjonossa
          • Valikko
          • Ota tehtävä
          • Avaa tehtävä
          • Tehtävän siirto
          • Muuta kiireellisyysluokkaa
          • Merkitse keskeneräiseksi
        • Tehtävän suodattaminen työjonosta
        • Työpöytäintegraatio
      • 2.4 Asiointi
        • Asioinnin luominen
        • Asioinnin muokkaaminen
        • Viestintä asiakkaan kanssa
        • Asiakkaan tiedot
        • Muut avoimet asioinnit
        • Ammattilaisen tiivistelmä
      • 2.5 Ajanvaraus
      • 2.6 Kirjaaminen
      • 2.7 Asioinnin päättäminen
      • 2.8. Kirjaudu ulos
    • 3. Oirearviot
      • 3.1. Oirearvio
        • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
        • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena
    • 4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet
      • 4.1 Hyvinvoinnin palvelut
        • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
      • 4.2 Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
        • Kutsun luominen
        • Kutsuun tulleet vastaukset
        • Lähetetyt kutsut
        • Kutsun poistaminen
      • 4.3 Terveystarkastus
      • 4.4 Hyvinvointitarkastus
        • Lisää hyvinvointitarkastus
        • Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen
      • 4.5 Terveysvalmennukset
        • Lisää valmennus
      • 4.6 Pitkäaikaissairauksien seuranta
        • Lisää verenpaineen seuranta
        • Seurantatietojen tarkistaminen
    • 5. Muu yhteydenotto
      • 5.1. Muu yhteydenotto
    • 6. Palveluarviot
      • 6.1 Palveluarvio
    • 7. Tietoturva ja tietosuoja
      • 7.1 Tietojen tallentaminen Omaolossa
      • 7.2 Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
      • 7.3 Tietoturva
      • 7.4 Rekisteröidyn oikeudet
      • 7.5 Omaolon rekisterit ja rekisterinpitäjät
      • 7.6 Ammattilaisen käyttöoikeudet
      • 7.7 Valvonta
    • 8. Testaa ja harjoittele
      • 8.1 Testaamisen ohjeet
      • 8.2 Kirjautuminen testiympäristöön
      • 8.3 Harjoitustehtävät
      • Tehtävä 1: Oirearviot
      • Tehtävä 2: Palveluarviot
      • Tehtävä 3: Hyvinvointitarkastus
      • Tehtävä 4: Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
      • Tehtävä 5: Terveystarkastus
      • Tehtävä 6: Muu yhteydenotto
    • 9. Videot
  • UKK
  • Sivuston ohje
  • Ota yhteyttä

2.2 Ilmoitukset

Tulosta

Omaolossa on käytössä useita ilmoituksia, jotka ohjaavat ammattilaisen ja asukkaan huomiota muuttuneisiin tietoihin. Ilmoituksia näytetään ilmoitusvalikossa, työjonossa ja asioinnissa sekä ns. kelluvina ilmoituksina, jotka näkyvät herätteinä tiettyjen toimintojen jälkeen ja poistuvat automaattisesti. Mikäli organisaatiossa on käytössä työjonointegraatio, voivat ammattilaiset saada herätteitä myös tämän järjestelmän välityksellä.

1. Ilmoitukset työjonolla

Ammattilaiselle näytetään työjononäkymässä ilmoituksia uusista tehtävistä ja asiointeihin tulleista muutoksista.

Ilmoitukset työjonolla

A. Näkymässä on vanhentunutta tietoa

Korostettu ilmoitus ”näkymässä vanhentunutta tietoa” tulee näkyviin reaaliaikaisesti, kun ammattilainen on työjononäkymässä ja työjonolle on tullut uusi tehtävä, työjonolle on siirretty uusi tehtävä tai asiointiin on tullut uusi ilmoitus. Päivitä näkymä tällöin napsauttamalla Päivitä sivu tai lataamalla sivu uudelleen.

B. Työjonolla on uusi tehtävä

Työjonon nimen kohdalle ilmestyy kirjekuorikuvake, kun kyseiselle työjonolle on saapunut uusi tehtävä tai työjonolle on siirretty uusi tehtävä. Päivitä näkymä napsauttamalla Päivitä sivu tai lataamalla sivu uudelleen. Huom.! Kirjekuorikuvake päivittyy työjononäkymään vain silloin, kun istuntosi on auki ja ole työjononäkymässä. Jos olet esimerkiksi asioinnin sivulla ja palaat työjononäkymään, ei kirjekuorikuvaketta näytetä uuden tehtävän merkiksi. Tarkista siis aina työjonot, kun palaat näkymälle jostain muusta Omaolon näkymästä tai toiminnosta.

Jos työjonoja on yli kuusi, työjonot näytetään pudotusvalikossa ja ilmoitus uudesta tehtävästä tulee näkyviin valikon alapuolelle. Kirjekuorikuvake näkyy avatussa valikossa sen työjonon kohdalla, jolle uusi tehtävä on saapunut.

Ensimmäinen kuva: ilmoitus uudesta tehtävästä valikon alapuolella
Toinen kuva: Ilmoitus pudotsuvalikossa työjonon kohdalla.

C. Muutos asioinnilla, joka on omalla työjonolla

Omalla työjonolla ja varattujen tehtävien työjonolla näytetään sininen ilmoituskuvake, kun kirjautuneen ammattilaisen vastuulla olevaan asiointiin on tullut muutos. Ilmoituskuvake näytetään seuraavista tapahtumista:

  • Asiakas on lisännyt viestin
  • Asiakas on täyttänyt hyvinvointitarkastuksen kyselyn tai verenpaineen seurantalomakkeen
  • Asiakas on muokannut tavoitetta
  • Asiakas on ehdottanut asioinnin sulkemista
  • Ammattilainen on siirtänyt tehtävän sinulle

Saat ilmoituksen sisällön näkyviin viemällä hiiren osoittimen ilmoituskuvakkeen päälle.

Ilmoituskuvake työjonolla

Ilmoituskuvake poistuu työjonolta, kun vastuuammattilainen käy asioinnin sivulla kaikissa niissä osioissa, joissa on ilmoituksiin liittyvää uutta sisältöä. Ilmoituskuvake tehtävän siirrosta poistuu, kun vastuuammattilainen käy asioinnin yhteenvedossa.

2. Asiointiin liittyvät ilmoitukset

Omaolo-palvelu välittää ammattilaiselle ilmoituksia seuraavista tapahtumista:

  • Asiakas täytti asiointiin lisätyn kyselyn
  • Asiakas on muokannut tavoitetta asioinnissa
  • Asiakas on lisännyt viestin asiointiin
  • Asiakas on lisännyt viestin asiointiin. Ehdotusta asioinnin päättämisestä ei ole hyväksytty.
  • Asiakas on ehdottanut asioinnin päättämistä
  • Asiakas on päättänyt asioinnin
  • Asiakas on lopettanut palvelun käytön ja päättänyt asioinnin
  • Asiakas on perunut ajanvarauksen asioinnissa
  • Asiakas on siirtänyt ajanvarauksen asioinnissa
  • Asiakkaan asiointi on siirretty sinulle
  • Ammattilainen on kuitannut asioinnin siirron.

Ammattilaiselle näytetään vain ne ilmoitukset, jotka koskevat sitä yksikköä, jossa ammattilainen on sillä hetkellä kirjautuneena. Uusista tapahtumista tulee näkyviin keltainen ilmoituskuvake sivun oikeaan yläkulmaan. Kuvakkeessa oleva numero kertoo uusien ilmoitusten määrän.

Uudet ilmoitukset

Ilmoituskuvakkeesta pääset ilmoitukset-sivulle, jossa uudet lukemattomat ilmoitukset ovat Uudet-osiossa ja jo lukemasi ilmoitukset Vanhat osiossa. Ilmoitukset ovat linkkejä kyseiseen asiointiin.

Jos asiointi on sellaisella työjonolla, johon sinulla ei ole käyttöoikeutta, et pääse asioinnin sivulle kuittaamaan uusia ilmoituksia luetuiksi. Voit kuitata asioinnin ilmoitukset luetuiksi painamalla Kuittaa asioinnin uudet ilmoitukset -painiketta.

Ei oikeuksia katsoa asiointia.

Asiakkaan asioinnin sivulla ilmoitukset ja asioinnin tapahtumat näytetään asioinnin yhteenvedossa. Uusissa tapahtumissa on sininen ilmoituskuvake, ja ilmoituskuvake näytetään kaikissa osioissa, joissa on uutta sisältöä, lukuun ottamatta Päätä asiointi -osiota. Ilmoituskuvakkeessa oleva numero kertoo uusien tapahtumien määrän.

3. Kelluvat ilmoitukset

Ammattilainen saa lisäksi kelluvia ilmoituksia, jotka käsittelevät toimintojen tilaa, esim. kun uusi asiointi on luotu, tehtävän siirto toiselle ammattilaiselle on onnistunut tai tehtävän kiireellisyyden muutos on onnistunut.

Kelluva ilmoitus

4. Herätteet Omaolon ulkopuolisiin järjestelmiin

Mikäli organisaatiollasi on käytössä TeleQ– tai Telia ACE-järjestelmä tai vastaava takaisinsoittopalvelu, voidaan Omaolosta lähettää työjonolle saapuneesta asioinnista tai asioinnissa tapahtuneista muutoksista heräte järjestelmään. Tämä toiminnallisuus vaatii erillisen käyttöönoton ja integraation toimiakseen. Omaolosta tulee seuraavia herätteitä:

  • työjonolle on tullut uusia tehtäviä
  • asiakas on lähettänyt viestin
    • heräte tulee sekä asukkaan normaaleista viesteistä että viesteistä, joilla asiakas hylkää ammattilaisen ehdotuksen asioinnin päättämisestä
  • ammattilainen on siirtänyt tehtävän työjonolle

Herätteessä näkyy asioinnin nimi, tehtävän kiireellisyysluokka (prioriteettikoodi) ja tapahtuman aika.

On tärkeää tarkistaa tehtävän kiireellisyysluokka Omaolosta. Tehtävän kiireellisyyden muutos ei välity kaikkiin järjestelmiin. Kiireellisyyden muutos päivittyy Telia ACEn herätteisiin, mutta vain, jos tehtävästä lähtee uusi heräte.

On myös tärkeää, että ammattilainen ei luota pelkästään herätteisiin, vaan käy säännöllisesti Omaolossa seuraamassa työjonoja ja varmistamassa, että tehtäviä ei jää käsittelemättä.

Omaolon työjonoherätteitä tukevista järjestelmistä on erilliset käyttöohjeet. Kysy lisätietoja organisaatiosi Omaolo-pääkäyttäjältä.


Lyhyesti:

  • Ammattilaiselle näytetään työjononäkymässä ilmoituksia uusista tehtävistä ja asiointeihin tulleista muutoksista.
  • Lisäksi ammattilainen saa kelluvia ilmoituksia.
‹ 2.1 Kirjautuminen
2.3 Työjono ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Tietosuoja
Siirry takaisin päävalikkoon