Siirry sisältöön

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Takaisin DigiFinland.fi
  • sv
  • en
Etusivu  /  2. Oirearviot  /  2.3. Asiointi  /  Asiakkaan tiedot
Ohita sivuvalikko ja siirry sisältöön
  • Tervetuloa ammattilaisten Omaolo-verkkokoulutukseen!
  • Verkkokoulutus
    • 1. Yleistä Omaolosta
      • 1.1. Mikä Omaolo on
        • Omaolon käyttötarkoitus
        • Omaolon käyttäjäryhmät
        • Omaoloon liittyvät varoitukset
        • Tuetut käyttöympäristöt
      • 1.2. Sanasto
      • 1.3 Kiireellisyysluokka
      • 1.4. Omaolon hyödyt
      • 1.5. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
        • Terveydenhuollossa
        • Sosiaalihuollossa
      • 1.6. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
      • 1.7. Ohjeita digivuorovaikutukseen
    • 2. Omaolon käyttö
      • 2.1 Kirjautuminen
      • 2.2 Ilmoitukset
      • 2.3 Työjono
        • Ryhmän työjono
        • Käytöstä poistuva työjono
        • Tehtävän käsittely työjonossa
          • Valikko
          • Ota tehtävä
          • Avaa tehtävä
          • Tehtävän siirto
          • Muuta kiireellisyysluokkaa
          • Merkitse keskeneräiseksi
        • Tehtävän suodattaminen työjonosta
        • Työpöytäintegraatio
      • 2.4 Asiointi
        • Asioinnin luominen
        • Asioinnin muokkaaminen
        • Viestintä asiakkaan kanssa
        • Asiakkaan tiedot
        • Muut avoimet asioinnit
        • Ammattilaisen tiivistelmä
      • 2.5 Ajanvaraus
      • 2.6 Kirjaaminen
      • 2.7 Asioinnin päättäminen
      • 2.8. Kirjaudu ulos
    • 3. Oirearviot
      • 3.1. Oirearvio
        • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
        • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena
    • 4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet
      • 4.1 Hyvinvoinnin palvelut
        • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
      • 4.2 Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
        • Kutsun luominen
        • Kutsuun tulleet vastaukset
        • Lähetetyt kutsut
        • Kutsun poistaminen
      • 4.3 Terveystarkastus
      • 4.4 Hyvinvointitarkastus
        • Lisää hyvinvointitarkastus
        • Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen
      • 4.5 Terveysvalmennukset
        • Lisää valmennus
      • 4.6 Pitkäaikaissairauksien seuranta
        • Lisää verenpaineen seuranta
        • Seurantatietojen tarkistaminen
    • 5. Muu yhteydenotto
      • 5.1. Muu yhteydenotto
    • 6. Palveluarviot
      • 6.1 Palveluarvio
    • 7. Tietoturva ja tietosuoja
      • 7.1 Tietojen tallentaminen Omaolossa
      • 7.2 Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
      • 7.3 Tietoturva
      • 7.4 Rekisteröidyn oikeudet
      • 7.5 Omaolon rekisterit ja rekisterinpitäjät
      • 7.6 Ammattilaisen käyttöoikeudet
      • 7.7 Valvonta
    • 8. Testaa ja harjoittele
      • 8.1 Testaamisen ohjeet
      • 8.2 Kirjautuminen testiympäristöön
      • 8.3 Harjoitustehtävät
      • Tehtävä 1: Oirearviot
      • Tehtävä 2: Palveluarviot
      • Tehtävä 3: Hyvinvointitarkastus
      • Tehtävä 4: Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
      • Tehtävä 5: Terveystarkastus
      • Tehtävä 6: Muu yhteydenotto
    • 9. Videot
  • UKK
  • Sivuston ohje
  • Ota yhteyttä

Asiakkaan tiedot

Tulosta

Kun asukas on täyttänyt Omaolossa kyselyn, josta muodostuu asiointi, häntä voidaan kutsua asiakkaaksi. Tässä vaiheessa muodostuu hoitosuhde ammattilaiseen, joka tarkastelee asiakkaan tietoja ja ohjaa hänet tarkoituksenmukaisen avun piiriin.

Pääset katsomaan asiakkaan asiointi sivulta hänen yhteystietojaan: nimen, sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron. Yhteystietojen lisäksi voit tarkistaa, onko asiakas ottanut sähköposti- ja tekstiviesti-ilmoitukset käyttöön palvelussa ja antanut luvan puhelinnumeron käyttöön Omaolon asioinnissa. Tämä lupa tarvitaan, jotta voit olla puhelimitse tai tekstiviestitse yhteydessä asiakkaaseen.

Paina Valikko-painiketta ja valitse ”Asiakkaan tiedot”:

Asiakkaan antamat suostumukset

Sähköposti- ja tekstiviesti-ilmoitusten vastaanottaminen näytetään punainen/vihreä-värikoodilla ja tekstillä Ei käytössä vs. Käytössä. Omaolosta voidaan lähettää asiakkaalle ilmoitus seuraavista toiminnoista:

  • ammattilainen on lisännyt viestin
  • ammattilainen on lisännyt toimintaohjeen
  • ammattilainen on lisännyt tehtävän
  • ammattilainen on lisännyt valmennuksen
  • ammattilainen on ehdottanut hoidon päättämistä. Jos asiakas ei halua päättää hoitoa, hänen tulee lähettää viesti ammattilaiselle 72 tunnin kuluessa Omaolossa
  • ammattilainen on hylännyt ehdotuksen hoidon päättämisestä.

Tunnistautuneen asiakkaan täytyy lisätä puhelinnumeronsa Omaoloon, kun hän lähettää oirearvion, palveluarvion tai omatoimisen terveystarkastuksen tulokset ammattilaiselle. Asiakas voi kuitenkin kieltää yhteydenoton puhelimitse. Asiakkaan puhelinnumeron käyttölupa soittoon ja tekstiviestiyhteydenottoon näytetään punainen/vihreä-värikoodilla seuraavasti:

Numeron käyttölupaSelite
Vihreä: KäytössäTunnistautunut käyttäjä: Käyttölupa annettu.
Punainen: Ei käytössäTunnistautunut käyttäjä: Ei käyttölupaa.
Anonyymi käyttäjä: Puhelinnumeroa ei ole annettu.

Jos asiakas poistaa Omaolon käytön vaatimat suostumukset ja päättää Omaolon käytön, samalla päättyy puhelinnumeron käyttölupa. Ammattilainen ei saa tämän jälkeen soittaa asiakkaalle, jos ainoa lupa soittoon on ollut Omaolossa.

Huom.! Versiosta 3.2.6 lähtien asiakas voi lähettää ainoastaan tiettyjä määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeita ilman vahvaa tunnistautumista. Jos työjonolla on aikaisemmin anonyymisti lähetettyjä oire- ja palveluarvioita, huomioi, että asiakkaalla ei ole pääsyä asioinnin sivulle esim. lukemaan viestejä tai hyväksymään ehdottamaasi asioinnin sulkemista. Tarkista asiakkaan tiedot ja ole asiakkaaseen yhteydessä tämän ilmoittamalla yhteydenottotavalla.


Lyhyesti:

  • Pääset katsomaan asiakkaan asiointi sivulta hänen yhteystietojaan: nimen, sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron.
  • Yhteystietojen lisäksi voit tarkistaa, onko asiakas ottanut sähköposti- ja tekstiviesti-ilmoitukset käyttöön palvelussa ja antanut luvan puhelinnumeron käyttöön Omaolon asioinnissa. Tämä lupa tarvitaan, jotta voit olla puhelimitse tai tekstiviestitse yhteydessä asiakkaaseen.
  • Jos asiakas poistaa Omaolon käytön vaatimat suostumukset ja päättää Omaolon käytön, samalla päättyy puhelinnumeron käyttölupa. Ammattilainen ei saa tämän jälkeen soittaa asiakkaalle, jos ainoa lupa soittoon on ollut Omaolossa.
‹ Viestintä asiakkaan kanssa
Muut avoimet asioinnit ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Tietosuoja
Siirry takaisin päävalikkoon