2.4 Asiointi
Asioinnin lähteenä voi toimia asiakkaan lähettämä oirearvio, palveluarvio tai terveystarkastus, tai ammattilaisen luoma asiointi, kuten hyvinvointitarkastus tai määräaikaistarkastuksen esitietolomake. Ammattilainen näkee työjonolla tehtävinä asioinnit, jotka asiakas on lähettänyt ammattilaiselle tai jotka ammattilainen on luonut asiakkaalle. Työjonolle ei tule asiointeja, jotka asiakas on tallentanut ainoastaan itselleen Omaoloon.
Asiakkaan täyttämä lomake lähetetään ammattilaiselle sillä kielellä, millä asiakas on täyttänyt lomakkeen. Jos asiakas vaihtaa käyttöliittymän kieltä tai asiointikieltä (ilmoitusten kieli), vaihto ei vaikuta asiakkaan aiempien asiointien tai ilmoitusten kieleen. Esimerkiksi suomeksi täytetty oirearvio näkyy Omaolossa suomenkielisenä, vaikka asiakas vaihtaisi kielen myöhemmin ruotsiksi.
Asioinnin osat:
- Yhteenveto: Yhteenvedossa näet kootusti asioinnin viimeaikaiset tapahtumat (kolme viimeisintä), asiakkaan saamat tulokset sekä ammattilaisen tiivistelmän.
- Tavoite: Tavoite -kohdassa näet määrittelemäsi, asiakkaan itse määrittelemän tai yhdessä määritellyn tavoitteen hoidon etenemiseksi. Tavoitteeksi voidaan määritellä esimerkiksi riittävästä nesteytyksestä huolehtiminen tai päivittäisen särkylääkkeiden annosteluohjeen.
- Ajanvaraukset: Jos organisaatiolla on käytössään Omaolon ajanvarausintegraatio, tähän osioon tulevat näkyviin asiakkaan ajanvaraukset.
- Tehtävät: Tehtävät kohdassa voit lisätä vapaamuotoisen toimintaohjeen asiakkaan asioinnille ja asettaa sille aloitus- ja lopetusajan, jonka puitteissa asiakkaan tulisi tehtävä suorittaa.
- Valmennukset: Valmennuksissa näkyvät asiakkaan asiointiin liittyvät terveysvalmennukset. Huom.! tässä ei näy asiakkaan itsenäisesti aloittamia terveysvalmennuksia.
- Viestit: Viestit-välilehdellä voitte keskustella asiakkaan kanssa hoidon etenemisestä tai kysyä toisiltanne tarkentavia kysymyksiä tarpeen mukaan.
- Päätä asiointi: Sinä tai asiakas voitte ehdottaa asioinnin päättämistä. Asiakas voi myös päättää asioinnin, ennen kuin ammattilainen on ottanut tehtävän itselleen. Tällöin, tehtävä poistuu työjonolta ja sitä ei saa näkyviin; asiakas on päättänyt asioinnin ennen sen alkamista. Ammattilainen voi päättää asioinnin ilman asukkaan suostumusta, mutta aina ennen asioinnin päättämistä tulee asiakkaalle viestiä, miksi ehdotat asioinnin päättämistä ja varmistaa, että asiakkaalla on tarvittavat toimintaohjeet.
Voit siirtyä asioinnin eri osiin vasemmalla näkyvän sisällysluettelon kautta painamalla haluamaasi otsikkoa:
Asioinnin otsikkokentän alla (metatiedot) on merkintä ”Toisen puolesta asiointi”, jos huoltaja on lähettänyt asioinnin alle 15-vuotiaan lapsensa puolesta.
Asukas voi asioida Omaolossa alle 15-vuotiaan lapsen puolesta, jos hänet on merkitty väestötietojärjestelmään lapsen huoltajaksi. Huoltaja voi tehdä lapsen puolesta Muun yhteydenoton. Aikuisen puolesta asiointi ei ole käytössä Omaolossa.
Asiakkaan asioinnin valikon kautta näet asukkaan yhteystiedot ja pääset tarkastelemaan asiakkaan antamia suostumuksia.
Lyhyesti:
- Omaolossa täytetyistä, ammattilaiselle lähetetyistä tai itselle tallennetuista arvioista ja kyselyistä syntyy asiointi. Itselle tallennetut asioinnit eivät näy ammattilaiselle.
- Asioinnin luominen edellyttää aina asiakkaalta tunnistautumista palveluun.
- Ammattilainen voi myös luoda asiakkaalle asioinnin yhdessä, esim. vastaanottokäynnin yhteydessä. Tällöin asiointi voi toimia ammattilaisen ja asiakkaan välisenä viestinnän ja yhteistyön välineenä.
- Voit siirtyä asioinnin eri osiin valitsemalla haluamasi osion asiointinäkymän vasemmasta reunasta.
- Asioinnin valikosta löydät asiakkaan yhteystiedot ja pääset tarkastelemaan hänen antamiaan suostumuksia.