Muuta kiireellisyysluokkaa
Ammattilainen voi arvionsa perusteella halutessaan muuttaa tehtävän kiireellisyysluokkaa. Muutos vaatii, että ammattilainen on yhteydessä asiakkaaseen ja varmistaa potilastiedoista terveydentilaan vaikuttavat taustatiedot. Omaolon antama tehtävän kiireellisyysluokka perustuu Duodecimin lääkinnällisen tietämyskannan antamaan arvioon. Arvio tehdään asukkaan antamien vastausten, kansallisten hoitosuositusten ja tieteellisen tiedon perusteella. Kiireellisyysluokkaa muuttaessa tulee huomioida, että ammattilainen on vastuussa kiireellisyyden muutoksesta, toimiessaan vastoin lääketieteellisen tietämyskannan päättelyä. Tällöin kyseessä on normaali hoitotyöhön liittyvä hoitovastuu, jossa ammattilainen arvioi potilaan hoidon kiireellisyyden kokonaisvaltaisesti. Uusien tehtävien kiireellisyysluokkaa ei tule muuttaa.
Kiireellisyysluokat ovat seuraavat (suluissa tuntimäärä, jonka puitteissa ammattilaisen on arvioitava asiakkaan tilanne ja aloitettava hoito):
Kiireellisyysluokka | Selite Omaolon käyttöliittymässä | Aikaraja |
P0 | Käsittele heti | Alle 0 h |
P1 | Kiireellinen, alle 2 tunnissa käsiteltävä | Alle 2 h |
P2 | Päivystyksellisesti käsiteltävä, ei yöllä (10 t) | Alle 10 h |
P3 | 1 päivässä käsiteltävä (24 t) | Alle 24 h |
P4 | 2—3 päivässä käsiteltävä (72 t) | 2 h – 72 h |
P5 | Kiireetön, viikon kuluessa käsiteltävä | 48 h—96 h tai 4—7 vrk |
P6 | Kiireetön, kuukaudessa käsiteltävä | 8—30 vrk |
P7 | Kiireetön, voi odottaa yli kuukauden | Yli 30 vrk |
P8 | Kiireetön, ei aikarajaa | Ei aikarajaa |
Ammattilainen voi arvionsa perusteella halutessaan nostaa tai laskea tehtävän kiireellisyyttä.
Omaolo antaa automaattisesti prioriteettikoodit P0—P5 ja P8, mutta organisaatiossa voi olla käytössä myös prioriteetit P6—P7. Lue lisää kiireellisyysluokista: Kiireellisyysluokka
- Kiireellisyysluokan muutos tehdään työjonossa olevan tehtävän oikeassa reunassa olevasta valikosta valitsemalla Muuta kiireellisyyttä:
Valitse pudotusvalikosta haluamasi kiireellisyys ja paina Tallenna:
Muutoksen jälkeen sekä alkuperäinen että uusi muutettu kiireellisyys näkyvät työjonolla. Jos kiireellisyyttä muutetaan moneen kertaan, työjonolla näytetään alkuperäinen ja viimeisin prioriteettikoodi. Huom.! Tehtävissä, jotka on suljettu ennen versiota 4.0.1, näytetään viimeisin ja sitä edeltänyt prioriteettikoodi, jos kiireellisyyttä on muutettu moneen kertaan.
Jos kiireellisyyksien latauksessa tapahtuu virhe, sinulle näytetään virheilmoitus. Virhetilanteessa yritä hakea kiireellisyyttä uudelleen.
Lyhyesti:
- Ammattilainen voi muuttaa tehtävän kiireellisyysluokkaa. Tällöin ammattilaisen on oltava yhteydessä asiakkaaseen ja varmistettava potilastiedoista terveydentilaan vaikuttavat taustatiedot.
- Omaolo antaa tehtävälle oirearvion pohjalta automaattisesti kiireellisyysluokan P0 – P5 tai P8. Organisaatiossa voi lisäksi olla käytössä kiireellisyysluokat P6 – P7.
- Paina muokkaa ja valitse valikosta haluamasi kiireellisyys. Tallenna.
- Kiireellisyysluokka perustuu Duodecimin lääketieteellisen tietämyskannan päättelyyn. Ammattilainen on vastuussa kiireellisyyden muutoksesta, toimiessaan vastoin lääketieteellisen tietämyskannan päättelyä. Tällöin kyseessä on normaali hoitotyöhön liittyvä hoitovastuu, jossa ammattilainen arvioi potilaan hoidon kiireellisyyden kokonaisvaltaisesti.