Terveydenhuollossa
1. Paremmat esitiedot potilaasta
Asukas vastaa oirearviokyselyyn, joka pohjautuu tutkimustietoon ja virallisiin hoitosuosituksiin. Kyselyitä ovat palvelumuotoilleet sadat ammattilaiset ja ne ovat nopeita täyttää, mutta sisältävät kunkin oireen osalta olennaiset tiedot. Ammattilainen näkee asukkaan lähettämän oirearvion ja vastaukset kokonaisuudessaan sekä Omaolon antaman toimintasuosituksen. Lisäksi ammattilaisella on käytössään ammattilaisen tiivistelmä, josta olennainen tieto on helposti poimittavissa.
2. Tukee päätöksentekoa
Omaolo antaa jokaiselle oirearviolle kiireellisyysluokituksen, joka ohjaa ammattilaista päätöksenteossa. Omaolon toimintasuositusten taustalla on sähköinen EBMEDS® -ohjelmisto, joka toimii näyttöön perustuvan lääketieteellisen tiedon perusteella. Moottorin hyödyntämä tieto on tietovarannossa, joka on virallinen lääkinnällinen laite. Käytännössä moottori yhdistelee asukkaan raportoimia oireita, mittaustuloksia ja terveystietoja tutkimustietoon sekä virallisiin hoitosuosituksiin. Ammattilainen näkee asukkaan vastaukset, toimintasuosituksen, saadut ohjeet ja prioriteetin. Palvelu auttaa tekemään kansallisiin suosituksiin ja tieteelliseen tietoon pohjautuvia päätöksiä. Myös hoitosuositukset ja ohjeet ovat nopeasti ammattilaisen saatavilla.
3. Säästää aikaa
Omaolo ohjaa asukkaita ottamaan vastuuta omasta hyvinvoinnistaan. Oirearvion pohjalta asukas saa ajantasaiset ja suositusten mukaiset itsehoito-ohjeet. Jos tilanne vaatii ammattilaisen apua, voi asukas lähettää oirearvion ammattilaiselle tai varata itse ajan vastaanottokäynnille (jos alueella on käytössä Omaolon ajanvaraus). Omaolon toimintasuositukset vähentävät myös turhia vastaanottokäyntejä. Vastaanotolle päädyttäessä ammattilaisella on selkeät tiedot potilaan oireista, jolloin vastaanotolla voidaan keskittyä terveysongelman hoitoon ja ohjaukseen.
4. Edistää moniammatillista yhteistyötä
Ammattilaiselle lähetetyt oirearviot tulevat näkyviin ammattilaisen työjonoon, jossa niistä puhutaan tehtävinä. Ammattilainen voi ottaa tehtävän itselleen ja tehdä siihen kuuluvat toimenpiteet, kirjata tehdyn työn ja siirtää tehtävän toiselle ammattilaiselle, jos asukkaan oire tai terveysongelma sitä edellyttää. Tehtävää siirtäessä on tärkeää kirjoittaa viestikenttään siirron syy, jotta toinen ammattilainen tietää, mitä tehtävälle on tarkoitus tehdä. Esimerkiksi sairaanhoitaja voi vastata asukkaalle Omaolon kommenttikentässä ja siirtää tehtävän lääkärille reseptin kirjoittamista varten. Jokaisella alueella on omat käytäntönsä tehtävien käsittelyyn ja siirtämiseen alueen palvelurakenteen mukaisesti. Tästä syystä Omaolon käyttö on hieman erilaista eri yksiköissä ja alueilla.
5. Sujuvoittaa kommunikointia
Ammattilainen voi viestiä asukkaan kanssa Omaolon välityksellä. Omaolo edellyttää asukkaalta vahvaa tunnistautumista, joten Omaolo takaa myös turvallisen tavan viestiä asukkaan kanssa. Suunnitelman Viestit -osion kautta ammattilainen ja asukas voivat viestiä oirearvioon liittyen. Viestit säilyvät Omaolossa ja oirearvion yhteydessä, joten niihin palaaminen on helppoa.
6. Helpottaa kirjaamista
Kopioi asiointi tekstiksi -painikkeen avulla ammattilaisen on helppoa kirjata asukkaan oirearvio ja siihen liittyvä viestintä potilaskertomukseen. Asukkaan suunnitelman avattuaan ammattilainen voi valita suunnitelman oikeasta yläreunasta Kopioi asiointi tekstiksi -painikkeen, joka kopioi suunnitelman tiedot leikepöydälle. Ne voi liittää potilastietojärjestelmään suoraan liitä -toiminnolla (ctrl+v) tai muokata tietoja ensin tekstieditorissa (esim. Word tai Muistio).