Sosiaalihuollossa
Omaolon palveluarviot auttavat asukasta arvioimaan tarvettaan sosiaalihuollon palveluille. Omaolossa ovat käytössä arviot henkilökohtaisen avun tarpeesta, liikkumisesta kodin ulkopuolella ja omaishoitotilanteesta.
Palveluarviot ovat tarkoitettu ensisijaisesti ohjaamaan asukkaita. Mikäli organisaatiossasi on käytössä palveluarvioiden työjono, asukas voi lähettää täyttämänsä arvion työjonolle. Tällöin asukkaan antamat tiedot ovat myös ammattilaisen käytössä avun tarvetta selvitellessä.
Palveluarvioiden yhteydessä organisaatio on voinut määritellä asukkaalle näytettävät linkit, jotka ohjaavat vastausten perusteella kolmansien osapuolten tarjoamiin palveluihin. Lisäksi palveluarvioiden paikallisissa ohjauksissa voi olla tarkempia tietoja siitä, miten ja missä asukas voi hakea etuisuuksia.
1. Säästää aikaa
Palveluarviot vähentävät puheluiden määrää ja kestoa sosiaalihuollossa, sillä niiden avulla asukkaalle voidaan antaa kattavat tiedot ennen yhteydenottoa ja ohjata lisäkysymykset oikealle ammattilaiselle.
Lisäksi palveluarviot ohjaavat asukasta oikea-aikaisiin palveluihin ja vähentävät turhien hakemusten lähettämistä. Arvio on suuntaa antava, mutta sen pohjalta voidaan arvioida täyttyvätkö avun myöntämisen minimiedellytykset.
2. Parempaa palveluohjausta
Omaolon palveluarvioiden avulla voidaan ohjata asukkaan odotuksia; asukas saa palveluarvion tuloksena alustavan arvion siitä, onko hän oikeutettu etuisuuksiin.
Palveluarvioiden ohjauksissa asukkaat voidaan ohjata kolmannen sektorin palveluihin. Paikallisissa ohjauksissa asukkaille voidaan näyttää linkkejä luotettaviin, ulkopuolisiin palveluihin. Lisäksi palveluarviot antavat tietoa myös muille ammattilaisille, mitä palveluita alueella on käytössä. Näin palveluverkosto tulee tutuksi eri toimijoille ja muut ammattilaiset löytävät nopeasti tietoa, mihin ja miten ohjata asukkaita.
3. Paremmat esitiedot asukkaasta (työjonot käytössä)
Jos organisaatiossasi on käytössä sosiaalihuollon työjono, voivat asukkaat lähettää palveluarvion työjonolle. Tällöin asiaa käsittelevällä ammattilaisella on käytössään asukkaan antamat tiedot asian selvittelyssä ja päätöksenteon tukena. Palveluarviosta syntyvä toimintasuositus ja paikallinen palveluohjaus ovat vain suuntaa antavia ohjeita. Jokaisen asukkaan yksilöllinen avuntarve tulee lisäksi arvioida erikseen.
4. Sujuvoittaa kommunikointia (työjonot ja tunnistautuminen käytössä)
Mikäli organisaatio on mahdollistanut palveluarvioiden lähettämisen työjonolle, ammattilainen voi viestiä asukkaan kanssa Omaolon välityksellä. Omaolo edellyttää asukkaalta vahvaa tunnistautumista, joten Omaolo takaa myös turvallisen tavan viestiä asukkaan kanssa.
Asioinnin Viestit -osion kautta ammattilainen ja asukas voivat viestiä palveluarvioon liittyen ja ammattilainen voi antaa lisäohjeita. Viestit säilyvät Omaolossa ja palveluarvion yhteydessä, joten niihin palaaminen on helppoa.
Lyhyesti:
- Omaolon palveluarvioita ovat arvio henkilökohtaisesta avusta, liikkumisesta kodin ulkopuolella ja omaishoitotilanteesta.
- Omaoloa käyttävä organisaatio voi itse päättää, onko palveluarvioilla käytössä työjono.
- Palveluarviot säästävät aikaa ja parantavat palveluohjausta. Niiden avulla asukas voidaan ohjata myös tarkoituksenmukaisiin ja luotettaviin, Omaolon ulkopuolisiin palveluihin.
- Palveluarviosta syntyvä toimintasuositus ja paikallinen palveluohjaus ovat vain suuntaa antavia ohjeita. Jokaisen asukkaan yksilöllinen avuntarve tulee lisäksi arvioida erikseen.