Työpöytäintegraatio

Tulosta

Jos organisaatiossasi on käytössä Omaolon työpöytäintegraatio, voit siirtyä asiakas- tai potilastietojärjestelmästä Omaoloon ilman erillistä sisäänkirjautumista. Pääset katsomaan Omaolossa yksikkösi työjonoja tai suoraan sen asiakkaan asiointeja, joka on valittuna asiakas- tai potilastietojärjestelmässä. Näin näet asiakas- tai potilastietojärjestelmässä valitun asiakkaan asioinnit Omaolossa.

Huom.! Muista aina tarkistaa, että olet oikean potilaan asioinnissa!

  1. Kun asiakas on valittuna potilastietojärjestelmässä, siirry Omaoloon erillisen linkin/kuvakkeen kautta.
  2. Valitse yksikkö.
    • Huom.! Yksikön vaihto kesken istunnon poistaa potilaskontekstin.
  3. Näet valitun asiakkaan asioinnit tehtävinä työjonolla.
    • Jos asiakkaalla on vain yksi aktiivinen asiointi, Omaolossa näytetään suoraan kyseinen asiointi.
    • Jos asiakkaalla ei ole asiointeja valitsemassasi yksikössä, Asiakas-sarakkeen hakukentässä näytetään virheilmoitus ”Virhe haussa”.

Kun olet siirtynyt työjonolle niin, että potilastietojärjestelmässä on valittuna asiakas, valinta ”Rajaa potilastietojärjestelmässä valittuun asiakkaaseen” on päällä, ja Asiakas-sarakkeen hakukentässä näytetään potilastietojärjestelmässä valitun asiakkaan henkilötunnus himmennettynä eikä sitä voi muuttaa tai poistaa.

Kun olet siirtynyt työjonolle niin, että potilastietojärjestelmässä on valittuna asiakas, valinta "Rajaa potilastietojärjestelmässä valittuun asiakkaaseen" on päällä, ja Asiakas-sarakkeen hakukentässä näytetään potilastietojärjestelmässä valitun asiakkaan henkilötunnus.

Voit suodattaa valitun asiakkaan asiointeja myös muilla suodattimilla. Huomaa, että kun poistat käytöstä itse lisäämäsi suodattimet Poista suodattimet -toiminnolla, kaikki muut suodattimet poistuvat käytöstä paitsi Asiakas-suodatin.

Voit poistaa käytöstä suodatuksen asiakkaalla laittamalla valinnan ”Rajaa potilastietojärjestelmässä valittuun asiakkaaseen” pois päältä, minkä jälkeen se näkyy harmaana. Kaikki suodattimet, myös mahdolliset itse lisäämäsi suodattimet, poistuvat käytöstä, ja työjonolla näytetään kaikkien asiakkaiden asioinnit. Voit jatkaa työjonolla normaalisti kaikkien tehtävien käsittelyä.

Voit poistaa käytöstä suodatuksen asiakkaalla laittamalla valinnan "Rajaa potilastietojärjestelmässä valittuun asiakkaaseen" pois päältä.

Jos haluat palauttaa suodatuksen ja nähdä uudelleen vain valitun asiakkaan asioinnit, laita valinta ”Rajaa potilastietojärjestelmässä valittuun asiakkaaseen” uudestaan päälle. Työjonolla näytetään potilastietojärjestelmässä valitun asiakkaan asioinnit.


Huom.! Rajaa potilastietojärjestelmässä valittuun asiakkaaseen -valinta on näkyvissä vain, jos olet siirtynyt Omaoloon niin, että potilastietojärjestelmässä on ollut valittuna asiakas. Toiminto poistuu käytöstä, jos vaihdat yksikköä istunnon aikana.

Kun olet ollut valitun asiakkaan asioinnin sivulla siirryt takaisin työjononäkymään Takaisin työjono -linkin kautta, valinta ”Rajaa potilastietojärjestelmässä valittuun asiakkaaseen” menee pois päältä, mutta suodatus asiakkaalla ja mahdolliset muut lisäämäsi suodattimet ovat edelleen käytössä. Suodatus asiakkaalla on nyt mahdollista poistaa hakukentän rastista. Jos haluat nähdä kaikkien asiakkaiden asioinnit, poista Asiakas-suodatin rastista hakukentässä tai valitse Poista suodattimet, joka poistaa käytöstä kaikki suodattimet.

Jos Rajaa potilastietojärjestelmässä valittuun asiakkaaseen -valinta on päällä ja poistat käytöstä itse lisäämäsi suodattimet Poista suodattimet -toiminnolla, kaikki muut suodattimet paitsi Asiakas-suodatin poistuvat käytöstä

Työpöytäintegraatiossa voit siirtyä Omaoloon myös niin, että potilastietojärjestelmässä ei ole valittuna asiakasta. Silloin suodatusta ei tehdä, ja näet työjonolla kaikkien asiakkaiden asioinnit.

Kun lopetat Omaolon käytön ja palaat potilastietojärjestelmään, kirjaudu ulos Omaolosta.


Lyhyesti:

  • Jos organisaatiossasi on käytössä Omaolon työpöytäintegraatio, voit siirtyä potilastietojärjestelmästä Omaoloon ilman erillistä sisäänkirjautumista.
  • Muista aina tarkistaa siirtyessäsi Omaolon ja potilastietojärjestelmän välillä, että olet oikean potilaan asioinnissa!
  • Kun olet siirtynyt työjonolle niin, että potilastietojärjestelmässä on valittuna asiakas, valinta ”Rajaa potilastietojärjestelmässä valittuun asiakkaaseen” on päällä. Voit vaihtaa suodatusta.
  • Kun lopetat Omaolon käytön ja palaat potilastietojärjestelmään, kirjaudu ulos Omaolosta.

7.3 Tietoturva

Tulosta

DigiFinland Oy on lääkintälaitevalmistaja ja tietoturva on tärkeä osa DigiFinlandin toimintaa. Tietoturvaprosessit ja vaatimukset ovat sisäänrakennettu DigiFinlandin toimintaan, prosesseihin ja palveluihin. Omaolossa on toteutettu luotettavat menettelyt turvallisuuteen liittyvien tapahtumien jäljitettävyyteen sekä turvallisuuspoikkeamien havaitsemiseen.

Omaolossa on toteutettuna luotettavat menettelyt ohjelmistohaavoittuvuuksien hallitsemiseksi ja haittaohjelmariskien pienentämiseksi. Säännöllisen tietoturva-auditoinnin avulla varmistutaan järjestelmän elinkaaren aikaisesta tietoturvasta. Lisäksi Omaolossa valvotaan tietoturvan tilannekuvaa.

7.7 Valvonta

Tulosta

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (159/2007) velvoittaa, että Sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palvelujenantajan tulee pitää rekisteriä omien asiakastietojärjestelmiensä ja asiakasrekisteriensä käyttäjistä sekä näiden käyttöoikeuksista.

Palvelujen antajan tulee kerätä asiakasrekisterikohtaisesti kaikesta asiakastietojen käytöstä. Käyttölokirekisteriin tallennetaan tieto käytetyistä asiakastiedoista, siitä palvelujen antajasta, jonka asiakastietoja käytetään, asiakastietojen käyttäjästä, tietojen käyttötarkoituksesta ja käyttöajankohdasta.

Omaolossa:

Ammattilaisten käyttöoikeuksia ylläpidetään Omaolon pääkäyttäjien toimesta ja niitä säilytetään ControlHub-työtilassa . Käyttöoikeustietoihin pääsevät käsiksi vain työtilaan käyttöoikeudet omaavat henkilöt (henkilötietojen käsittelijät). Heidät koulutetaan käyttöoikeuksien turvalliseen käsittelyyn ja työtilan käyttöön erillisissä pääkäyttäjäkoulutuksissa DigiFinlandin toimesta.

On tärkeää huolehtia siitä, että käyttöoikeudet on määritelty oikein ja niitä käytetään annettujen ohjeiden mukaisesti. Käyttöoikeuksien määrittely on organisaation vastuulla ja organisaation tulee huolehtia, että käyttöoikeudet on myös päätetty asianmukaisesti, kun peruste Omaolon käytölle on päättynyt.

Omaoloon on toteutettu lakisääteinen loki ja palvelu noudattaa siihen liittyviä säilytysvelvoitteita. Lokitietoja toimitetaan pyynnöstä. Pääkäyttäjät toimittavat tämän pyynnön Omaolon käytön tuelle, joka ohjeistaa prosessissa eteenpäin ja välittää pyynnön lokitietojen käsittelijöille. Pyynnöstä tulee aina ilmetä myös pyynnön perusteet.


7.6 Ammattilaisen käyttöoikeudet

Tulosta

Potilaan (asukkaan) hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin osallistuvat saavat käsitellä potilasasiakirjoja vain siinä laajuudessa kuin heidän työtehtävänsä ja vastuunsa sitä edellyttävät:

“Potilasasiakirjoihin sisältyviä tietoja saavat ilman potilaan suostumusta käyttää tai muuten käsitellä vain toimintayksikössä tai sen toimeksiannosta potilaan hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin osallistuvat henkilöt.” (Potilaslaki 13 §)

Terveydenhuollon toimintayksiköissä työskentelevien käyttöoikeudet tulee määritelläyksityiskohtaisesti. Käyttöoikeudet ja tietojen luovuttaminen tulee ottaa huomioon jo suunniteltaessa potilasasiakirjojen rakennetta ja säilytystä. Sähköisen potilastietojärjestelmien käyttäjä tulee yksilöidä ja tunnistaa siten, että käyttäjä tulee todennetuksi yksiselitteisesti.

Omaolossa

Käyttöoikeuksiin liittyvät lakisääteiset velvoitteet on huomioitu Omaolossa. Omaolossa noudatetaan henkilökohtaisten käyttöoikeuksien periaatetta ja vahvaa tunnistautumista. Ammattilaiset tunnistatutuvat palveluun Suomi.fi-tunnistautumisen kautta. Ammattilaisen tunnistukseen on toteutettu myös suora varmennekorttikirjautuminen, jotta voidaan varmistua siitä, että poikkeustilanteessa järjestelmään voidaan kirjautua ilman Suomi.fi-tunnistusta.

Myös asukkaiden vahva tunnistautuminen tapahtuu Suomi.fi-palvelussa

7.5 Rekisterit ja vastuut Omaolossa

Tulosta

Rekisterin nimiVastuuorganisaatioTietosisältö
HyvinvointirekisteriDigiFinland Oy
Hyvinvointitieto on asukkaan tuottama oirearvio, jonka hän tallentaa Omaoloon, mutta ei lähetä sitä ammattilaiselle. Lisäksi hyvinvointitiedoksi luokitellaan asukkaalle oirearvion täytön jälkeen annettavat itsehoito-ohjeet tilanteissa, joissa oireet eivät edellytä terveydenhuollon ammattilaisen arviota. Lisäksi rekisterissä ovat täytetyt hyvinvointivalmennukset.
Potilastietorekisteri
AsiakasorganisaatioOirearviot, jotka on lähetetty terveydenhuollon organisaatioon, keskustelut terveydenhuollon ammattihenkilön kanssa ja tehdyt hoitosuunnitelmat, jotka on tallennettu Omaoloon. Lisäksi rekisterissä ovat määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeet.
Asiakastietorekisteri
AsiakasorganisaatioOirearviot, jotka on lähetetty sosiaalihuollon organisaatioon, keskustelut sosiaalihuollon ammattihenkilön kanssa ja Omaoloon tallennetut suunnitelmat.
TietohallintorekisteriDigiFinland OyLokitietoja, analytiikkatietoja, ja palvelun hallinnoinnissa syntyviä tietoja
KäyttöoikeusrekisteriAsiakasorganisaatioTiedot käyttöoikeuksista kullakin ajanhetkellä

7.2 Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet

Tulosta

Henkilötietojen käytön laillinen peruste pohjautuu tietosuoja-asetuksen mukaiseen suostumukseen, henkilön oikeudelliseen etuun sekä sosiaali- ja terveydenhuollon potilas- ja asiakassuhteeseen, jota ohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö:

  • Terveydenhuoltolaki (1326/2010)
  • Kansanterveyslaki 3 luku, kunnan kansanterveystyö (66/1972)
  • Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992)
  • Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000)
  • Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (159/2007)
  • Asetus viranomaisten toiminnan julkisuudesta ja hyvästä tiedonhallintatavasta 2 luku (1030/1999)
  • Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta (338/2011).

Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksena ja perusteena on antaa palvelun käyttäjälle hänen terveyteensä ja hyvinvointiinsa liittyvää tietoa ja henkilökohtaista hoidon- ja palvelunohjausta. Palvelun avulla käyttäjä voi arvioida terveytensä ja hyvinvointinsa tilaa, osallistua tai aktiivisesti itse suunnitella ja hoitaa terveyttään ja hyvinvointiaan sekä saada ohjauksen tarkoituksenmukaisen hoidon tai palvelun piiriin. Tunnistauduttuaan käyttäjä voi tallentaa omia tietojaan, viestiä ammattilaisen kanssa sekä vastaanottaa ilmoituksia palveluun liittyen.

Palvelun käyttäjä voi myös erillisellä suostumuksella luovuttaa hoito- palvelu- ja taustatietojaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiselle. Tiedon luovutus perustuu sosiaali- ja terveydenhuollon potilas- ja asiakassuhteeseen. Tiedon vastaanottajat ovat palvelua käyttävä hyvinvointialue, HUS tai Helsingin kaupunki ja niiden rekistereissä toimivat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. Vastaanottava alue, jolle erillisellä suostumuksella on luovutettu käyttäjän henkilötietoja, toimii näiden luovutettujen henkilötietojen osalta rekisterinpitäjänä ja vastaa omalta osaltaan siitä, että käyttäjän henkilötietoja käsitellään voimassa olevan tietosuojalainsäädännön määräysten mukaisesti.

Omaolon rekisteriin tallennettujen henkilötietojen säilytysajat on kuvattu Omaolon tietosuojaselosteessa.


7.1 Tietojen tallentaminen Omaolossa

Tulosta

Omaolon anonyymi käyttö

Omaoloa on mahdollista käyttää anonyymisti eli tunnistautumatta. Tällöin henkilön (asukkaan) tulee hyväksyä palvelun käyttöehdot ja antaa nimenomainen suostumus siihen, että Omaolo-palvelu arvioi hoidon- ja palvelun tarvetta ja antaa toimintasuosituksia annettujen tietojen perusteella. Lisäksi käyttäjän tulee hyväksyä välttämättömien evästeiden käyttö palvelussa. Anonyymissä, eli tunnistautumattomassa käytössä Omaoloon ei tallenneta henkilöstä mitään tietoja. Evästeet tallentuvat kyseisen istunnon ajaksi mutta ne poistuvat automaattisesti, kun henkilö sulkee selaimen.

Omaolon käyttö tunnistautuneena

Tunnistautuneena käyttäjänä henkilöllä on mahdollisuus tallentaa omia tietojaan, viestiä ammattilaisen kanssa ja vastaanottaa ilmoituksia Omaoloon liittyen. Henkilö antaa suostumuksen tietojensa tallentamiseen tunnistautuessaan palveluun. Suostumuksen perusteella henkilötietoja voidaan käsitellä tilastointi- ja tutkimuskäyttöä varten. Tunnistautuminen Omaoloon tapahtuu Suomi.fi-palvelun kautta.

Tunnistautuneella käyttäjällä on mahdollisuus lähettää täytetty lomake valitsemansa alueen ammattilaisen työjonolle ammattilaisen yhteydenottoa varten. Mikäli henkilö päättää, että hän haluaa hyödyntää vain Omaolon antamia itsehoito-ohjeita, hän voi tallentaa täytetyn oirearvion  itselleen lähettämättä sitä ammattilaisen työjonolle.

Mikäli henkilö toivoo terveydenhuollon tai sosiaalihuollon ammattihenkilön yhteydenottoa, hän voi lähettää täyttämänsä lomakkeen eteenpäin ammattilaisen työjonolle. Ammattilainen ottaa asioinnin työjonolta käsittelyyn ja on yhteydessä henkilöön. Ammattilaisen työjonolle lähetettyjen asiointien osalta tiedot tallentuvat asioinnin kohteena olevan alueen terveydenhuollon potilastietorekisteriin tai sosiaalihuollon asiakastietorekisteriin, jonka rekisterinpitäjänä toimii valittu hyvinvointialue, HUS tai Helsingin kaupunki.

Suostumukset

Tunnistautumisen yhteydessä henkilö antaa suostumuksensa tietojen tallentamiseen Omaolo-palvelussa. Jotta henkilö voi täyttää Omaolon lomakkeen, hänen tulee antaa suostumus siihen, että Omaolo arvioi hänen oireitaan tai tilannettaan.

Tunnistautunut käyttäjä voi antaa suostumuksensa myös siihen, että Omaolon Muu yhteydenotto -lomake ja sen sisältämät henkilötiedot lähetetään tarpeen mukaan sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaiselle tai moniammatillisesti käsiteltäväksi. Suostumus annetaan muun yhteydenoton lähettämisen yhteydessä.

Tunnistautunut käyttäjä voi milloin tahansa peruuttaa antamansa suostumuksen Omaolossa. Suostumus peruutetaan Omat tiedot -sivulla. Omaolon käyttöä ei voi jatkaa, ennen kuin käyttäjä antaa suostumuksensa uudelleen Omaolon käyttöä varten. Suostumuksen poistamisen jälkeen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset voivat saattaa loppuun jo aloitetun hoito- tai asiakassuhteen perusteella tapahtuvan henkilötietojen käsittelyn.

6.1 Palveluarvio

Tulosta

Palveluarvioilla asukas voi arvioida, millaista tukea tai palvelua hän tai hänen läheisensä elämäntilanteeseen on tarjolla.

Omaolon palveluarvioista löytyy kolme lomaketta:

  • Arvio henkilökohtaisesta avusta
  • Arvio liikkumisesta kodin ulkopuolella
  • Arvio omaishoitotilanteesta

Esimerkki palveluarviosta (asukkaan näkymä):

Esimerkki palveluarviosta asukkaan näkymässä
Kun asukas on täyttänyt palveluarvion sekä valinnut kunnan ja toimipisteen, asukkaalle kerrotaan tuloksena, onko hänellä todennäköisesti oikeus tukeen vai ei. Sisällöt perustuvat lainsäädäntöön, ja ne ovat kuntatoimijoiden yhdessä työstämät ja hyväksymät.

Arvion tulosten alla asukas näkee myös paikallisen ohjauksen, joka on Omaoloa käyttävän organisaation määrittelemä. Palveluohjaus kertoo asukkaalle, miten hänen tulee tilanteessa toimia omassa kunnassaan. Palveluohjaukset voivat olla esimerkiksi työjonolle lähetyksiä, itselle tallennuksia tai ohjauksia toisiin palveluihin, joista saa lisää apua.

Ammattilaisen työjonolla palveluarvioiden kiireellisyysluokka on P4.

Asukas voi tehdä palveluarvioin ilman tunnistautumista, mutta jos tulokset haluaa lähettää ammattilaiselle tai tallentaa tulokset itselleen Omaoloon, on asukkaan tunnistauduttava.

Työjonosta, asioinnista, ilmoituksista, kirjaamisesta ja hoidon päättämisestä voit lukea lisää osiosta 2. Omaolon käyttö.

Lyhyesti:

  • Asukas täyttää palveluarvion.
  • Valittuaan kunnan ja toimipisteen, asukas saa palveluarvion pohjalta tuloksen.
  • Tunnistautumalla asukas voi lähettää palveluarvion ammattilaiselle ja palveluarvio tulee näkyviin ammattilaisen työjonolle.
  • Ammattilaisen työjonolla palveluarvioiden kiireellisyysluokka on P4.

4.6 Pitkäaikaissairauksien seuranta

Tulosta

Pitkäaikaissairauksien seurannan sisällöt ovat tarkoitettu perusterveydenhuollon käyttöön. Pitkäaikaissairauksien kokonaisuudessa Omaolossa on käytössä Kustannus Oy Duodecimin tuottama verenpaineen seurantalomake sekä kolme omahoidon tueksi tarkoitettua Duodecimin Omahoito-palvelun verkkokurssia.

Verkkokurssit tulevat näkyviin asukkaan asioinnille Tutustu myös näihin -välilehdelle. Verkkokurssien linkit ohjaavat asukkaan tutustumaan itsenäisesti kurssien sisältöön. Verkkokurssit ovat:

  • Verenpaineen kotimittaus (suomeksi ja ruotsiksi)
  • Haluaisitko nukkua paremmin? – verkkokurssi (suomeksi)
  • Suola ja verenpaine -verkkokurssi (suomeksi)
  • Tyypin 2 diabeteksen ABC (suomeksi ja ruotsiksi)

Lisäksi pitkäaikaissairauksien seurannan tukena voidaan hyödyntää Omaolon terveysvalmennuksia. Valmennukset ovat terveyden ja hyvinvoinnin tueksi ja edistämiseen tarkoitettuja tieto- ja harjoituspaketteja, joiden tavoitteena on saada aikaan yksilössä terveyden edistämistä tukevia ajattelu- ja toimintatapamuutoksia. Jos valmennus on aloitettu yhdessä ammattilaisen kanssa, voi ammattilainen seurata ja tukea valmennuksen edistymistä. Lue lisää terveysvalmennuksista: 4.5 Terveysvalmennukset

Verkkokurssit ovat pitkäaikaissairauden omahoidon ja seurannan tueksi tarkoitettuja tietopaketteja. Ammattilainen ei voi seurata verkkokurssien edistymistä.

Verenpaineen seurantalomakkeen käyttö

Omaolo tukee verenpaineen seurantaa digitaalisella lomakkeella. Ammattilainen ja asukas sopivat yhdessä kohonneen verenpaineen digitaalisesta seurannasta, jonka jälkeen ammattilainen luo asukkaalle pitkäaikaissairauden hoitoon tarkoitetun asukkaan ja ammattilaisen yhteisen asioinnin.

Asukas seuraa verenpainettaan kotona ja täyttää lomakkeen ennen seuraavaa kontaktia ammattilaiseen. Lomake kysyy kotimittaustulokset neljältä päivältä (aamu- ja iltamittaukset) ja laskee niistä keskiarvon. Lisäksi kysytään oireita, riskitekijöitä ja käytössä olevia lääkkeitä. Lomakkeen täytettyään asukas saa tulosten perusteella yhteenvedon.

Huom.! On tärkeää ohjeistaa asiakasta, kuinka esitietolomakkeen kysymyksiin vastataan ja milloin tarvittavat kotimittaukset on tehtävä. Asiakasta on myös hyvä muistuttaa, että esitietolomakkeen voi täyttää vain kerran, joten mittaustulokset on kirjattava ensin ylös paperille ja lisättävä Omaoloon vasta sitten, kun kaikki mittaukset on tehty.

Ammattilainen saa ilmoituksen Omaoloon, kun asiakas on täyttänyt seurantalomakkeen. Huomioi, että asioinnin kiireellisyys muuttuu, jos asiakkaan ilmoittamat seurantatiedot antavat kiireellisemmän kiireellisyysluokan kuin mikä asioinnissa on ollut. Kiireellisyys voi muuttua korkeimmillaan P3:n. Kiireellisyyden muutos näkyy työjonolla, mutta siitä ei lähde ammattilaiselle ilmoitusta.

Asioinnin yhteenvetonäkymässä yhteenveto-otsikon alla näkyy seurantalomakkeen nimi ja sen alla tieto, milloin asiakas on täyttänyt lomakkeen. Lisäksi yhteenvetonäkymässä näkyy yhteenveto tuloksista ja ammattilaisen tiivistelmä. Asiakkaan antamat vastaukset näet painamalla Katso kaikki vastaukset -linkkiä. Vastauksista näet myös, onko asiakkaalle varattu aika vastausten läpikäymiseen ja pyytääkö hän siihen liittyvää yhteydenotto. Ammattilainen voi liittää yhteenvedon pohjalta luodun tiivistelmän potilastietojärjestelmään. Jos asiakkaalle haluaa tehdä uuden seurantajakson, tulee siitä luoda uusi asiointi ja ilmoittaa viestillä asukkaalle.

Asukas voi tutustua itsenäisesti käytännön ohjeet tarjoaviin omahoidon verkkokursseihin. Lisäksi ammattilainen voi lisätä asukkaan asioinnille valmennuksen tai valmennuksia omalle välilehdelleen. Valmennukset ja verkkokurssit tukevat toisiaan ja ohjaavat asukasta kohti pitkäaikaissairauden hyvää hoitotasapainoa ja terveellisempiä elämäntapoja.

Verenpaineen seurantalomake liitetään asukkaan asioinnille. Asioinnin tehnyt ammattilainen on automaattisesti vastuuhenkilö ellei asiointia ole tarpeen siirtää toiselle ammattilaiselle. Asioinnilla voi olla vain yksi vastuuhenkilö kerrallaan.

Verenpaineen seurantalomakkeen asioinnin asiakkaan yhteenveto.

Muuta huomioitavaa:

  • Uuden seurannan lisäämistä varten on luotava uusi asiointi.
  • Asiakas saa ilmoituksen, kun uusi asiointi seurantajaksosta on tehty, mutta verenpaineen seurannasta ei ole mahdollista lähettää ajastettuja ilmoituksia tai sähköpostimuistutteita ammattilaiselle.
  • Seurantajakson oletetaan alkavan silloin kun asiakkaalle luodaan asiointi. Seurantajaksolle ei voida määritellä aikarajoja tai sitä ei voida asettaa alkamaan tietyn ajan päästä.
  • Verenpaineen seurantalomakkeen tiedot syötetään kerralla lomakkeelle. Lomaketta ei voi siis tallentaa välillä ja jatkaa tietojen syöttämistä myöhemmin. Asukas kannattaa ohjata kirjaamaan tulokset neljän päivän ajan ensin itselleen ja täyttämään tiedot vasta seurantajakson päätteeksi Omaoloon.

Lyhyesti:

  • Pitkäaikaissairauksien kokonaisuudessa Omaolossa on käytössä Kustannus Oy Duodecimin tuottama verenpaineen seurantalomake ja kolme omahoidon tueksi tarkoitettua Duodecimin Omahoito-verkkokurssia.
  • Ammattilainen ja asiakas sopivat yhdessä kohonneen verenpaineen digitaalisesta seurannasta, jonka jälkeen ammattilainen luo asiakkaalle pitkäaikaissairauden hoitoon tarkoitetun asioinnin.
  • Asiakas seuraa verenpainettaan kotona ja täyttää lomakkeen ennen seuraavaa kontaktia ammattilaiseen.
  • Lomake kysyy kotimittaustulokset neljältä päivältä (aamu- ja iltamittaukset) ja laskee niistä keskiarvon.
  • Lomaketta ei voi tallentaa välillä, vaan seurantajakson mittaukset syötetään Omaoloon kerralla.

Lisää valmennus

Tulosta

Voit lisätä valmennuksen sellaiselle asioinnille, joka on omalla työjonollasi. Valmennus lisätään asukkaan asioinnin Valmennukset-osiossa:

Paina Valmennus-osiossa Lisää valmennus -painiketta ja valitse sen jälkeen avautuvasta valikosta lisättävä valmennus. Valikossa ovat valittavina vain ne valmennukset, jotka ovat saatavissa asukkaan asioinnin kielellä (suomi/ruotsi/englanti).

Valitse sen jälkeen aikaväli, jolloin asiakas voi aloittaa valmennuksen. Huom.! Kuluva päivä on esitäytetty Aikaisin aloituspäivä -kenttään; muuta se tarvittaessa. Lisää halutessasi viimeisin aloituspäivä. Jos et lisää viimeisintä aloituspäivää, tehtävään tulee merkintä ”Tee [aloitusaika] jälkeen”. Jos lisäät viimeisimmän aloituspäivän, tehtävään tulee merkintä ”Tee [aloitusaika]-[lopetusaika]”. Paina lopuksi Tallenna-painiketta. Asiakas saa lisäämästäsi valmennuksesta ilmoituksen.

Jos lisäät asiakkaalle väärän valmennuksen, korvaa se lisäämällä asiakkaalle uusi, oikea valmennus. Ilmoita asiakkaalle myös viestissä, että uusi valmennus korvaa aiemman, väärän valmennuksen.

Seuraa valmennuksen etenemistä

Voit seurata valmennuksen etenemistä asioinnin Valmennukset-osiossa. Asioinnin sivulla näytetään tehtyjen tehtävien määrä sekä valmennuksen kokonaistehtävien määrä. Ensimmäinen luku kertoo, kuinka monta tehtävää asiakas on tehnyt. Jälkimmäinen luku kertoo valmennukselle määriteltyjen tehtävien kokonaismäärän.

Seuraa valmennuksen etenemistä.

Lyhyesti:

  • Voit lisätä valmennuksen sellaiselle asioinnille, joka on omalla työjonollasi.
  • Valmennus lisätään asukkaan asioinnin Valmennus-osiossa painamalla Lisää valmennus -painiketta.
  • Valitse lisättävä valmennus ja määrittele valmennuksen aloitusajankohta.
  • Paina lopuksi Tallenna-painiketta.
  • Voit seurata valmennuksen etenemistä Valmennukset-osiossa.

4.5 Terveysvalmennukset

Tulosta

Omaolon terveysvalmennukset kannustavat asukkaita elin- ja elämäntapamuutoksiin, jotka voivat edistää heidän terveyttään ja hyvinvointiaan. Omaolon muiden palveluiden tavoin myös valmennukset perustuvat tutkittuun ja validoituun tietoon. Ne ovat hyvin konkreettinen tapa tukea elämäntapamuutoksia ja terveyttä edistäviä tapoja; valmennukset ovat lähellä asukkaan arkea ja niiden avulla myös ammattilainen voi olla mukana muutosprosessissa.

Valmennukset ohjaavat ja seuraavat suoritettujen tehtävien avulla asukkaan edistymistä valmennuksessa. Asiakas voi aloittaa Omaolon valmennuksen joko ammattilaisen lisäämänä tai itsenäisesti. Ammattilainen voi lisätä asiakkaalle valmennuksen sellaisille asioinneille, joissa on Valmennukset-osio näkyvissä, esim. hyvinvointitarkastukselle, ammattilaiselle lähetetylle terveystarkastukselle sekä kohonneen verenpaineen suunnitelmalle (pitkäaikaissairauden seuranta). Ammattilainen voi seurata lisäämänsä valmennuksen etenemistä asioinnilta.

Asiakas voi aloittaa valmennuksen myös itsenäisesti. Ammattilainen ei näe asiakkaan itsenäisesti aloittamaa valmennusta, mutta jos valmennus liittyy asiointiin, joka on lähetetty ammattilaiselle, ammattilainen näkee valmennuksen asioinnin Valmennukset-osiossa.

Valmennukset -osio asioinnilla

Ammattilainen voi seurata valmennuksen etenemistä asioinnilta. Asioinnilla näytetään suoritettujen tehtävien määrä sekä valmennuksen kokonaistehtävien määrä. Ensimmäinen luku kertoo, kuinka monta tehtävää asiakas on suorittanut. Jälkimmäinen luku kertoo valmennukselle määriteltyjen tehtävien kokonaismäärän.

Asioinnilla näytetään suoritettujen tehtävien määrä sekä valmennuksen kokonaistehtävien määrä. Ensimmäinen luku kertoo, kuinka monta tehtävää asiakas on suorittanut. Jälkimmäinen luku kertoo valmennukselle määriteltyjen tehtävien kokonaismäärän.

Ammattilainen voi viestiä asukkaan asioinnin Viestit-osion kautta asukkaan kanssa ja antaa palautetta myös valmennuksen edistymisestä.

Omaolon terveysvalmennukset

Omaolon terveysvalmennukset pohjautuvat Kustannus Oy Duodecimin Duodecim STAR® Terveystarkastus ja -valmennukseen. Valmennukset ovat terveyden ja hyvinvoinnin tueksi ja edistämiseen tarkoitettuja tieto- ja harjoituspaketteja, joiden tavoitteena on saada aikaan ihmisessä terveyden edistämistä tukevia ajattelu- ja käyttäytymismuutoksia.

Tarkemmat tiedot Kustannus Oy Duodecimin Duodecim STAR® terveysvalmennuksista löydät Näin käytät omaolon terveystarkastusta ja valmennusohjelmia

Alkoholinkäytön vähentäminen

Valmennusohjelma auttaa hallitsemaan alkoholin käyttöä. Ohjelma sisältää 17 viikkoviestiä. Asukas saa viikoittain käytännöllisiä neuvoja ja harjoitustehtäviä, joiden avulla hän voi vähentää ja hallita alkoholin kulutusta niin, että se ei ole terveydelle haitallista.

Arjen harmituksen vähentäminen

Valmennusohjelma on kehitetty arkipäivän harmituksien vähentämiseen. Se auttaa hallitsemaan vastoinkäymisten kohtaamisessa syntyvää harmitusta sekä kielteisiä tuntemuksia ja reaktioita, kuinka omia asenteita voi halutessaan muuttaa ja miten omia reaktioita voi hallita paremmin. Valmennus sisältää 16 viikkoviestiä, joissa on tietoa ja harjoituksia aiheesta. Valmennuksen tavoitteena on antaa parempia valmiuksia sietää arjen pieniä vastoinkäymisiä niin, että vastoinkäymiset harmittaisivat vähemmän ja lyhyemmän aikaa. Parhaimmillaan valmennuksen myötä joitakin tilanteita ei jatkossa ehkä edes koe vastoinkäymiseksi. Arkielämän sujuvampi kulku ja myönteisempi asenne auttavat myös selviämään elämän isommista vastoinkäymisistä.

Lapsiperheiden valmennusohjelma

Valmennusohjelman tavoitteena on auttaa asukasta vahvistamaan ystävällistä ja jämäkkää vuorovaikutusta lapsen kanssa vaikeinakin hetkinä. Valmennus sisältää 9 viikkoviestiä ja sen harjoitukset auttavat vahvistamaan myönteisiä hetkiä vanhemmuudessa. Valmennusohjelma lisää kaikkien vanhempien arjen elämänlaatua, ja tarjoaa työkaluja myös erityisen kuormittavassa tilanteessa eläville vanhemmille.

Aloittelevan liikkujana valmennus

Valmennusohjelman tarkoituksena on kannustaa ja auttaa liikkumaan terveyden kannalta riittävästi. Valmennus sisältää 12 viikkoviestiä, joissa annetaan vinkkejä perusliikkumiseen ja sen lisäämiseen.

Painonhallinta

Valmennusohjelma auttaa asukasta pohtimaan painoon vaikuttavia tottumuksia ja arkipäivän joustavia ratkaisuja, joilla voi saada painon paremmin hallintaan. Valmennuksessa on 18 viestiä. Viikoittain annetaan käytännön neuvoja ja tehtäviä, joissa harjoitellaan ruokailun säännöllistämistä ruokapyramidin ja lautasmallin avulla. Lisäksi käsitellään tunnesyömistä ja haetaan ratkaisuja sen avuksi.

Positiivinen vuorovaikutus parisuhteessa -valmennusohjelma

Valmennusohjelma antaa tietoa siitä, millainen vuorovaikutus vahvistaa parisuhdetta ja mitkä ovat tyypillisiä kompastuskiviä vuorovaikutuksessa. Valmennus sisältää 14 viikkoviestiä ja erilaisten harjoitusten avulla asukas voi kokeilla uusia toimintatapoja omassa parisuhteessaan. Valmennuksen harjoituksissa opittuja taitoja voi soveltaa myös muualla elämässä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

Ristiriitojen ratkaisu parisuhteessa -valmennusohjelma

Valmennusohjelma antaa tietoa tyypillisistä vuorovaikutusongelmista parisuhteissa. Valmennuksessa on 12 viikkoviestiä, jotka sisältävät tietoa ja harjoituksia. Harjoitusten tavoitteena on auttaa vahvistamaan ystävällistä vuorovaikutusta vaikeinakin hetkinä ja suhtautumaan myötätuntoisesti omaan tilanteeseen. Valmennusohjelma auttaa ehkäisemään parisuhteiden ristiriitoja, ja tarjoaa käytännön työkaluja ristiriitojen ratkaisemiseksi vaikeissakin tilanteissa.

Terveyttä edistävä ravinto ja Miten syön terveellisesti -valmennukset

Valmennusohjelma tarjoaa käytännön työkalut ja vinkit terveelliseen ja laadukkaaseen syömiseen. Miten syön terveellisesti -valmennus on jatkoa Terveyttä edistävä ravinto -valmennukselle. Tavoitteena on oppia ja motivoitua tekemään hyviä valintoja omassa ruokavaliossa. Terveyttä edistävä ravinto -valmennus sisältää 9 viikkoviestiä ja Miten syön terveellisesti -valmennus sisältää 10 viikkoviestiä, joiden tavoitteena on tukea käytännön esimerkkien avulla laadukasta arkisyömistä, tuoda ravintoaineet tutuiksi sekä tutustuttaa pakkausmerkintöihin. Valmennusohjelman sisältö pohjautuu vankkaan tutkimustietoon suomalaisten ravitsemussuosituksista, jotka annostellaan viikkoviesteissä käytännönläheisesti.

Valmistaudu tupakoinnin lopettamiseen ja Tupakoinnin lopettaminen valmennukset

Valmennusohjelma auttaa valmistelemaan tupakoinnin lopettamista ja tekemään tupakoinnin lopettamista koskevan päätöksen. Tupakoinnin lopettaminen -valmennus on jatkoa Valmistaudu tupakoinnin lopettamiseen -valmennukselle. Päätöksen tekemisen jälkeen, valmennus tukee pyrkimyksessä lopettaa tupakointi kokonaan. Valmistaudu tupakoinnin lopettamiseen -valmennus sisältää 9 viikkoviestiä ja Tupakoinnin lopettaminen valmennus sisältää 11 viikkoviestiä, joiden avulla asukas voi päätöksen tehtyään luopua tupakoinnista ja hän saa tukea sekä neuvoja päätöksen pitämiseen.

Univalmennus

Valmennus auttaa parantamaan unen laatua ja määrää. Valmennus sisältää 9 viikkoviestiä, joiden neuvot ja tehtävät auttavat asukasta miettimään omaa nukkumisympäristöään sekä muita uneen vaikuttavia tekijöitä. Käytännön neuvojen avulla asukas voi tehdä muutoksia parantaakseen omaa untaan.


Lyhyesti:

  • Omaolon terveysvalmennukset kannustavat asukkaita terveyttä ja hyvinvointia edistäviin elin- ja elämäntapamuutoksiin.
  • Asiakas voi aloittaa Omaolon valmennuksen joko ammattilaisen aloitteesta tai itsenäisesti.
  • Ammattilainen näkee asukkaan aloittaman valmennuksen, jos valmennus on aloitettu sellaiselta asioinnilta, joka on ammattilaisen nähtävillä. Itselle tallennettuja valmennuksia ammattilainen ei pysty tarkastelemaan.
  • Omaolon muiden palveluiden tavoin myös valmennukset perustuvat tutkittuun ja validoituun tietoon. Ne ovat hyvin konkreettinen tapa tukea elämäntapamuutoksia ja terveyttä edistäviä tapoja.

Liity uutiskirjeen tilaajaksi

Uutiskirjeen tilaajana saat kerran kuukaudessa ajankohtaista tietoa yhtiössämme käynnissä olevista projekteista sekä muista ajankohtaisista asioista.