5.1. Muu yhteydenotto
Muu yhteydenotto -lomakkeen kautta asukas voi asioida Omaolossa niissä sosiaali- ja terveydenhuollon asioissa, joihin ei Omaolossa löydy sopivaa palvelua. Asukas täyttää aiheen valinnan jälkeen avoimen tekstikentän.
Yhteydenoton voi lähettää työjonolle vain, jos asiakkaan valitsema aihe on alueella käytössä ja siihen on tehty paikallisena palveluohjauksena työjonolle lähetys. Huoltaja voi lähettää Muun yhteydenoton myös alle 15-vuotiaan lapsen puolesta. Asukas voi lähettää yhteydenoton liitteenä kuvia ja pdf-tiedostoja.
Muu yhteydenotto ei arvioi asiakkaan hoidon tai palvelun tarvetta. Muu yhteydenotossa ei ole myöskään ajanvarausmahdollisuutta. Muu yhteydenoton kiireellisyyskuokka ammattilaisen työjonolla on P5, eli käsiteltävä 4-7 vrk:n kuluessa.
Työjonolle lähetyksen sijasta alueella on mahdollista tehdä aiheeseen paikalliset tekstiohjaukset, jolloin asukas näkee valitsemansa alueen paikallisen tekstiohjeistuksen sekä linkit valitsemaansa aiheeseen liittyen.
Mikäli asukkaan valitsema aihe ei ole alueella käytössä, eli alueella ei ole mahdollista lähettää aihetta työjonolle tai siihen ei ole tehty paikallisia tekstiohjauksia, asukas saa valtakunnallisen tekstiohjauksen aiheeseen liittyen sekä siihen sopivia valtakunnallisia linkkejä.
Asukas voi tehdä Muu yhteydenoton ilman tunnistautumista, mutta jos tulokset haluaa lähettää ammattilaiselle tai tallentaa tulokset itselleen Omaoloon, on asukkaan tunnistauduttava palveluun.
Asioinnit nimetään yhteydenoton aiheen mukaan. Muu yhteydenoton aiheita ovat:
- Arjesta selviytyminen
- Asuminen
- Ehkäisy
- Lääkitys (pl. reseptin uusiminen*)
- Mielen hyvinvointi ja jaksaminen
- Perheasiat ja huoltajuus
- Päihteet tai muu riippuvuus
- Raha-asiat
- Raskaus tai lapsen kehitys
- Työn tai opiskelupaikan löytäminen
- Väkivalta tai kaltoinkohtelu
- Yksinäisyys
- Muu kiireetön terveysasia
* Omaolo ohjaa asukkaan OmaKantaan uusimaan reseptin.
Työjonosta, asioinnista, ilmoituksista, kirjaamisesta ja asioinnin päättämisestä voit lukea lisää osiosta 2. Omaolon käyttö.
Lyhyesti:
- Asukas täyttää Muu yhteydenotto -lomakkeen itselleen sopivan aiheen
- Valittuaan kunnan asukas saa Muu yhteydenoton pohjalta joko valtakunnallisen ohjauksen tai paikallisen tekstiohjauksen
- Tunnistautumalla asukas voi lähettää Muu yhteydenoton ammattilaiselle, mikäli alueella on asukkaan valitsema aihe käytössä. Asiointi tulee näkyviin ammattilaisen työjonolle.
- Ammattilaisen työjonolla Muu yhteydenoton kiireellisyysluokka on P5.