2.7 Asioinnin päättäminen
Asioinnin päättäminen on tärkeä osa asiointien käsittelyprosessia. Näin tehtävät eivät jää työjonoon roikkumaan ja avoimet, käsittelyä vaativat tehtävät löytyvät sieltä helposti. Voit päättää asioinnin, kun asiakkaan hoitoprosessi Omaolossa on kokonaisuudessaan valmis, eikä asioinnissa ole keskeneräisiä hyvinvointivalmennuksia sekä olet kirjannut tarvittavat tiedot organisaatiosi ohjeiden mukaisesti.
Muista aina lähettää viesti asiakkaalle Omaolon kautta, jotta hän tietää, miksi asiointi päätetään ja asiointi suljetaan. Huolehdi, että asiakkaalla on riittävät toimintaohjeet ja selkeä ymmärrys siitä, mitä hänen hoidossaan seuraavaksi tapahtuu. Voit lähettää asiakkaalle lyhyen tiivistelmän sovituista asioista Viestit-osion kautta.
Asiakkaan hoito voi jatkua muualla, vaikka asiointi Omaolossa päätetään. Myös ajanvaraukset ja avoimet ajanvarausoikeudet pysyvät voimassa, vaikka asiointi päätetään. Asioinnin päättäminen sulkee kuitenkin asiointiin liittyvän keskeneräisen hyvinvointivalmennuksen, eikä asiakas voi tehdä valmennusta loppuun. Älä päätä asiointia ennen kuin valmennus on valmis tai asiakkaan kanssa on sovittu asiasta.
Asioinnin voi päättää kolmella tavalla:
1. Ammattilainen voi päättää asioinnin heti
Ennen kuin päätät asioinnin, kirjoita asiakkaalle viesti, jossa kerrot asioinnin päättämisen syyn. Jos päätät asioinnin heti, asiakas ei voi hyväksyä asioinnin päättämistä eikä ottaa yhteyttä asiointiin liittyen.
1. Valitse asioinnin Päätä asiointi-osio.
- Osiossa näkyy huomautus, jos asioinnissa on voimassa oleva ajanvaraus, avoin ajanvarausoikeus tai keskeneräinen valmennus. Asioinnin päättäminen ei sulje ajanvarausta tai ajanvarausoikeutta, mutta valmennus päättyy.
2. Paina Päätä asiointi -painiketta.
3. Vahvista päättäminen painamalla Päätä asiointi-painiketta. Tehtävä suljetaan ja asiointi päättyy heti.
4. Kun tehtävä on suljettu, asioinnin kaikissa osioissa näkyy infoteksti ”Asiointi päättynyt [pvm]”.
2. Ammattilainen ehdottaa asiakkaalle asioinnin päättämistä ja asiakas hyväksyy ehdotuksen tai asiakas ei vastaa 72 tunnin kuluessa ehdotuksesta ja asiointi päätetään
Ennen kuin ehdotat asioinnin päättämistä, kirjoita asiakkaalle viesti, jossa kerrot asioinnin päättämisen syyn. Jos ehdotat asioinnin päättämistä, tehtävä suljetaan ja asiointi päättyy, kun asiakas hyväksyy ehdotuksen tai ei vastaa siihen Omaolossa 72 tunnin kuluessa.
1. Valitse asioinnin Päätä asiointi -osio.
- Osiossa näkyy huomautus, jos asioinnissa on voimassa oleva ajanvaraus, avoin ajanvarausoikeus tai keskeneräinen valmennus. Asioinnin päättäminen ei sulje ajanvarausta tai ajanvarausoikeutta, mutta valmennus päättyy.
2. Paina Ehdota päättämistä -painiketta (kuva yllä).
3. Vahvista ehdotus painamalla Ehdota päättämistä -painiketta. Jos asiakas ei vastaa 72 tunnin kuluessa, tehtävä suljetaan ja asiointi päättyy.
Kun asiakkaalle on ehdotettu asioinnin päättämistä, asioinnin kaikissa osioissa näkyy infoteksti ”Asiakkaalle ehdotettu asioinnin päättämistä [pvm]”. Ehdotuksen jälkeen asiointia ei voi päättää heti.
Jos asiakas hylkää ehdotuksen lähettämällä viestin Omaolon kautta 72 tunnin kuluessa, saat siitä ilmoituksen ”Asiakas on lisännyt viestin asiointiin. Ehdotusta asioinnin päättämisestä ei ole hyväksytty.”. Tehtävää ei silloin suljeta.
Voit suodattaa suljettavissa olevat tehtävät näkyviin omalle työjonolle. Tällöin valikosta valitaan tilaksi “Asiakas ehdottanut asioinnin päättämistä” tai “Ammattilainen ehdottanut asioinnin päättämistä”.
Jos asiakas on täyttänyt määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeen ilman tunnistautumista, asiakkaalla ei ole pääsyä asiointiin eikä hän voi hyväksyä ehdotusta asioinnin päättämisestä. Päätä asiointi tällaiseen asiointiin ilman asiakkaan hyväksyntää.
Huom.! Jos asiakas poistaa palvelun käytön kannalta tarpeelliset suostumukset, asioinnit päätetään automaattisesti asiakkaan asiointeihin ja tehtävät suljetaan. Ammattilainen saa ilmoituksen asiasta. Jos asiakas palauttaa suostumukset myöhemmin, suljettuja tehtäviä ei palauteta työjonolle käsiteltäviksi.
3. Asiakas ehdottaa asioinnin päättämistä
Myös asiakas voi ehdottaa asioinnin päättämistä ammattilaiselle, ja ammattilainen voi hyväksyä tai hylätä ehdotuksen. Ammattilainen saa ehdotuksesta ilmoituksen, ja asioinnin kaikissa osioissa näkyy infoteksti ”Asiakas on ehdottanut asioinnin päättämistä [pvm]”.
Hyväksy tai hylkää hoidon päättäminen asioinnin Päätä asioinnin -osiossa.
Jos hyväksyt asioinnin päättämisen, paina Hyväksy-painiketta. Vahvista asioinnin päättäminen painamalla Päätä asiointi -painiketta. Sen jälkeen tehtävä suljetaan ja asiointi päättyy.
Jos hylkäät asioinnin päättämisen, paina Hylkää-painiketta. Vahvista hylkääminen painamalla OK-painiketta. Asiakas saa hylkäämisestä ilmoituksen.
Lyhyesti:
- Asioinnin päättäminen ovat tärkeä osa asiointien käsittelyä.
- Kommentoi aina asukkaalle Viestit-osion kautta ennen kuin päätät asioinnin.
- Tarkista ensin, ettei asiointiin ole keskeneräisiä valmennuksia ennen asioinnin päättämistä!
- Voit ehdottaa asioinnin päättämistä asiakkaalle tai päättää asioinnin heti Päätä asiointi -osiosta.
- Myös asukas voi ehdottaa asioinnin päättämistä. Saat tästä ilmoituksen Omaolossa.