1.3 Kiireellisyysluokka
Omaolon kiireellisyysluokat perustuvat kansalliseen lainsäädäntöön, Sosiaali- ja terveysministeriön päivystyshoidon kiireellisyysluokitukseen sekä Duodecimin toimintaohjeisiin ja suosituksiin. Tehtävän kiireellisyysluokka kertoo, kuinka kiireelliseksi Omaolo on arvioinut asiakkaan oireen tai terveysongelman ja missä ajassa ammattilaisen on arvioitava asiakkaan tilanne ja aloitettava hoito. On tärkeää, että kaikki Omaoloa käyttävät ammattilaiset ymmärtävät kiireellisyysluokan merkityksen ja sitoutuvat niiden noudattamiseen. Kiireellisyysluokat ilmaistaan ammattilaisen käyttöliittymässä jokaisen oirearvion yhteydessä P0-P8 -koodein.
Ammattilainen näkee kiireellisyysluokan työjonolle tulevan oirearvion yhteydessä. Oirearvion kiireellisyysluokka kertoo, kuinka kiireelliseksi Omaolo on arvioinut asukkaan oireen tai terveysongelman. Kiireellisyysluokitukset ilmaistaan koodilla P0 – P8. Omaolo antaa automaattisesti kiireellisyysluokat P0—P5 ja P8, mutta organisaatiossa voivat olla käytössä myös kiireellisyysluokat P6—P7.
Ammattilainen voi tarkoin harkittuaan muuttaa tehtävän kiireellisyysluokkaa. Tämä edellyttää, että ammattilainen on yhteydessä asukkaaseen ja varmistaa potilastiedoista terveydentilaan vaikuttavat taustatiedot. Kiireellisyysluokan muutos voi tulla kyseeseen, jos oirearvio on jo ammattilaisen käsittelyssä. Uusien tehtävien kiireellisyysluokkaa ei tule muuttaa. Ammattilainen on vastuussa kiireellisyysluokan muutoksesta, toimiessaan vastoin lääketieteellisen tietämyskannan päättelyä. Tällöin on kyseessä normaali hoitotyöhön liittyvä hoitovastuu, jossa ammattilainen arvioi potilaan hoidon kiireellisyyden kokonaisvaltaisesti. Jos ammattilainen on muuttanut tehtävän kiireellisyyttä, työjonolla näkyvät sekä uusi että vanha kiireellisyysluokka.
Mitä pienempi kiireellisyysluokkaa ilmaiseva numero on, sitä kiireellisemmästä tehtävästä on kyse.
Kiireellisyysluokka | Selite | Aikaraja |
P0 | Hoidetaan välittömästi, yhteys hätäkeskukseen | Alle 0 h |
P1 | Hoidetaan päivystyksenä | Alle 2 h |
P2 | Hoidetaan päivystyksenä, mutta ei yöllä | Alle 10 h |
P3 | Voidaan siirtää virka-ajan lääkärille 1 vrk | Alle 24 h |
P4 | Voidaan siirtää virka-ajan lääkärille 2 – 3 vrk | 2 h – 72 h |
P5 | Kiireetön, viikon kuluessa käsiteltävä | 48 h—96 h tai 4—7 vrk |
P6 | Kiireetön, kuukaudessa käsiteltävä | 8—30 vrk |
P7 | Kiireetön, voi odottaa yli kuukauden | Yli 30 vrk |
P8 | Kiireetön, ei aikarajaa | Ei aikarajaa |
Kiireellisyysluokat näkyvät ammattilaisen käyttöliittymässä liikennevalomerkein omassa sarakkeessaan.
Huom.! Ammattilaisen luomassa asioinnissa kiireellisyys muuttuu automaattisesti, jos asukkaan lomakevastaukset antavat kiireellisemmän kiireellisyysluokan (prioriteettikoodin) kuin mikä asioinnissa on ollut. Tämä koskee kaikkia ammattilaisen luomia asiointeja (hyvinvointitarkastus, verenpaineen seuranta). Kiireellisyysluokan muutos näkyy työjonolla, mutta siitä ei lähde ammattilaiselle ilmoitusta.
Esimerkki: Ammattilainen luo asiakkaalle hyvinvointitarkastuksen ja määrittelee sen kiireellisyydeksi P5. Jos asiakkaan lomakevastaukset antavat kiireellisyyden P3, asioinnin kiireellisyydeksi päivittyy P3.
Tehtävän kiireellisyys ei muutu, jos asiakkaan lomakevastaukset antavat vähemmän kiireellisen kiireellisyysluokan (prioriteettikoodin) kuin mikä asioinnissa on ollut.
Esimerkki: Ammattilainen luo asiakkaalle hyvinvointitarkastuksen ja määrittelee sen kiireellisyydeksi P4. Jos asiakkaan lomakevastaukset antavat kiireellisyyden P5, asioinnin kiireellisyys ei muutu, vaan se on edelleen P4.
Lyhyesti:
- Omaolon kiireellisyysluokat määrittelevät, missä ajassa asukkaan tulee saada kontakti Omaolon kautta.
- Kiireellisyysluokitukset ilmaistaan kiireellisyysluokkina koodeilla P0 – P8.
- Omaolo antaa automaattisesti vastausten perusteella kiireellisyysluokat P0 – P5 ja P8. Lisäksi organisaatio voi itse valita kiireellisyysluokat P6 – P7.
- Mitä pienempi numero kiireellisyysluokassa, sitä kiireellisemmästä tehtävästä on kyse.