1.5. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
Omaolossa on kyse toiminnallisesta muutoksesta, jossa digitaalinen palvelu on ainoastaan väline. Tästä syystä on tärkeää, että ammattilaiset ymmärtävät muutoksen merkityksen omassa työssään. Omaolon hyödyt konkretisoituvat vain toiminnallisen muutoksen avulla, jossa sitoutuneet ammattilaiset käyttävät sujuvasti digitaalisia työvälineitä hyvin toimivien käyttöönottoprosessien tukemina.
Omaolo mahdollistaa uusia työ- ja toimintatapoja, jotka helpottavat ja nopeuttavat ammattilaisten työtä:
- Asiakkaan asia voidaan hoitaa digitaalisesti, eikä käyntiä sosiaali- tai terveydenhuollon yksikössä välttämättä tarvita. Jokaisen asiakkaan tilanne tulee kuitenkin arvioida yksilöllisesti.
- Asiakas voidaan ohjata sujuvasti oikeisiin palveluihin, jolloin vältytään turhilta puhelinsoitoilta ja vastaanottokäynneiltä.
- Omaolon avulla ammattilaisella on paremmat ennakkotiedot käytössään, jolloin asiointi helpottuu ja varsinainen vastaanottoaika lyhenee.
- Asioinnin tiedot ja ammattilaisen ohjeet tallentuvat Omaoloon, jossa ne ovat asiakkaan ja ammattilaisen saatavilla.
- Omaolo sujuvoittaa asiakkaan ja ammattilaisen välistä kommunikointia. Se on turvallinen tapa viestiä asukkaan kanssa joustavasti, ajasta ja paikasta riippumatta.
- Omaolo tukee tehokasta moniammatillista yhteistyötä ja viestintää.
- Oirearvion toimintasuosituksen pohjalta asukas voi tehdä suoraan ajanvarauksen ammattilaiselle alueilla, joilla ajanvaraus on otettu käyttöön. Tämä säästää sekä asukkaan että ammattilaisen arvokasta työaikaa.
On tärkeää, että ammattilaiset huolehtivat sujuvan hoitoprosessin ylläpidosta ja vastaavat annettuun palvelulupaukseen sitoutuneesti. Tämä tarkoittaa, että asukkaiden oirearviot käsitellään prioriteetin eli kiireellisyyden ja organisaation oman palvelulupauksen mukaisesti. Asukkaiden näkökulmasta on erityisen tärkeää, että oirearvioihin ja Omaolon kautta tuleviin yhteydenottoihin vastataan luvatussa ajassa. Näin asukkaat oppivat hyödyntämään Omaoloa tehokkaasti ja aktiivisesti. Hyödyt näkyvät konkreettisesti ammattilaisten työssä esimerkiksi puhelumäärien ja turhien vastaanottokäyntien vähentymisenä. Käyttövolyymin lisääntyessä muutoksen hyödyt konkretisoituvat kaikkialla sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Lyhyesti:
- Omaolossa on kyse toiminnallisesta muutoksesta, jossa digitaalinen palvelu on työväline muutoksen toteuttamisessa.
- Muutoksen toteutuminen edellyttää sitoutumista ja pitkäjänteistä työtä niin yksilötasolla kuin koko organisaatiossa.
- Omaolo helpottaa ammattilaisten työtä.
- Hyödyt konkretisoituvat, kun ammattilaiset toteuttavat Omaolon palvelulupausta sitoutuneesti ja Omaolon oirearvioihin vastataan luvatussa ajassa.
- Omaolon käyttövolyymien lisääntyessä hyödyt heijastuvat kaikkialle sosiaali- ja terveydenhuoltoon.