1.4. Omaolon hyödyt
Omaolon hyödyt eri kohderyhmille
Omaolon hyötyjä asukkaalle
- Asukas on oman hoitonsa asiantuntija.
- Omaolo on asiointikanava kaikille, joilla on halua ja kykyä käyttää digitaalisia palveluita.
- Suositukset perustuvat ajantasaisimpaan tieteelliseen tutkimusnäyttöön ja kansallisesti yhteisesti sovittuihin kriteereihin.
- Omaolo on saatavilla 24/7, siellä voi arvioida luotettavasti omaa hoidon tarvettaan ajasta ja paikasta riippumatta.
Omaolon hyötyjä ammattilaiselle
- Asukas saa Omaolon kautta yhteyden oman alueensa sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaiseen.
- Asukas voi viestiä ammattilaisen kanssa turvallisesti.
- Omaolo toimii ammattilaisen päätöksenteon tukena.
- Ammattilaisella on vakioidut esitiedot käytössä.
Omaolo.fi tuo digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut kaikkien Suomessa asuvien ulottuville. Palvelu parantaa sosiaali- ja terveydenhuollon laatua; se helpottaa asukkaiden tiedonsaantia sekä hoitopolkua ja sujuvoittaa ammattilaisten työtä. Omaolo auttaa asiakkaan tilanteen arvioinnissa , hoidon ja palvelun suunnittelussa sekä niiden toteutuksessa.
Toteutettavat palvelut on valittu sillä perusteella, että ne ratkaisevat perustason palvelujen keskeisiä ongelmia. Toisena kriteerinä on ollut se, että niitä ei kansallisesti toteuteta muissa kehitysprojekteissa tai hankkeissa:
1 Asiakkaan tilanteen arviointi
(oire- ja palveluarviot, hyvinvointitarkastus, määräaikaistarkastukset, havainnot terveydestä)
Hoidon- ja palvelutarpeen arvioinnissa suurta variaatiota, yhdenvertaisuus ei toteudu, asiakkaat eivät ohjaudu oikein.
2 Hoidon ja palvelun suunnittelu
(oma suunnitelma)
Hoidon ja palvelun prosessit eivät tällä hetkellä ole useinkaan suunnitelmallisia. Erityisesti 10 % asiakkaista, jotka tuottavat 80 % kustannuksista ja käyttävät paljon ja useita palveluja, ajelehtivat useissa päällekkäisissä ja toisistaan irrallisissa prosesseissa, joissa samoja asioita kysytään ja tehdään moneen kertaan. Kokonaisuus ei ole kenenkään hallussa.
3 Hoidon ja palvelun toteutus
(hyvinvointivalmennukset)
Sekä ennaltaehkäisevässä toiminnassa että pitkäaikaissairaan prosesseissa tarvitaan kustannustehokkaita tapoja tukea elämäntapamuutoksia.
Lyhyesti:
- Omaolo helpottaa asukkaiden tiedonsaantia sekä hoitopolkua ja sujuvoittaa ammattilaisten työtä
- Asiakas saa suuremman roolin oman hyvinvointinsa arvioinnissa ja seurannassa.
- Omaolo on saatavilla 24/7
- Ammattilaisen käytössä ovat paremmat esitiedot asiakkaista ja ajantasaiset hoito- ja palvelusuositukset päätöksenteon tukena.
Lähteet ja lisätietoa:
DigiFinland Oy. N.d. Omaolo -palvelun levittämisen käsikirja. https://digifinland.fi/omaolokasikirja/