Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen

Tulosta

Hyvinvointitarkastuksen kyselyt näkyvät asukkaan asioinnilla. Vastaamattoman kyselyn edessä on valkoinen pallokuvake.

Saat ilmoituksen, kun asiakas on vastannut kyselyyn. Vastatussa Terveystarkastuksessa ja Elämänlaatukyselyssä on merkkinä värillinen (liikennevalovärit) pallokuvake tuloksen mukaan, ja vastatussa Suunterveyskyselyssä on harmaa pallokuvake. Näet asioinnilta kyselyn tulokset ja asiakkaan antamat vastaukset. Voit kopioida tulokset ja/tai vastaukset ja tallentaa ne esim. asiakas- tai potilastietojärjestelmään käyttämällä Kopioi asiointi tekstiksi -toimintoa. Lue lisää toiminnosta: 2.5 Kirjaaminen

Voit lisätä asiakkaan hyvinvointitarkastukselle myös valmennuksia asioinnin Valmennukset-osiossa. Lue lisää valmennuksien lisäämisestä asukkaan asionnille: Lisää valmennus

Hyvinvointitarkastukseen vastanneelle asiakkaalle voidaan tarjota mahdollisuutta varata aika ammattilaiselle kyselyn tulosten käsittelyä varten, mikäli alueella on otettu käyttöön Omaolon ajanvarausintegraatio. Ajanvarausoikeus näkyy asioinnin yhteenvetonäkymässä ja tällöin näkyviin tulee erillinen Ajanvaraukset-osio. Asiakkaalle ilmoitetaan, mihin mennessä aika on varattava. Lue lisää ajanvarauksesta: 2.4 Ajanvaraus.


Lyhyesti:

  • Hyvinvointitarkastuksesta syntyy erillinen asiointi.
  • Näet asioinnin Yhteenveto-osiossa asiakkaan kyselyt. Pallokuvake kyselyn edessä kertoo, onko kyselyyn vastattu.
  • Pääset tarkastelemaan asiakkaan vastauksia painamalla kyselyn yhteenvedon alapuolella olevaa painiketta.
  • Voit lisätä asiakkaalle valmennuksen tai valmennuksia.

Lisää hyvinvointitarkastus

Tulosta

Luo asiakkaalle uusi asiointi valitsemalla työjononäkymän valikosta “Luo asiointi“:

Aloita hakemalla henkilötunnuksella asiakas, jolle olet lisäämässä hyvinvointitarkastusta.

Valitse asioinnin tyypiksi Hyvinvointitarkastus:

Nimeä asiointi. Jos et nimeä asiointia, asioinnin nimi kopioidaan Valitse asioinnin tyyppi -kentän valinnasta. Asioinnin nimessä sallittuja merkkejä ovat kirjainten ja numeroiden lisäksi välilyönti, piste ja miinusmerkki. Huomioi kieli myös asioinnin nimeämisessä. Nimikenttää ei voi jättää tyhjäksi. Et voi lisätä kenttään HTML-koodia.

Täytä asioinnin tiedot. Keskustele aina ennen asioinnin laatimista asukkaan kanssa hyvinvointitarkastuksen täyttämisestä ja kysy suostumus palvelun käyttöön. Jos asukkaan asiointia tarkastelee moniammatillinen tiimi, keskustele myös tästä asukkaan kanssa. Merkitse asukaskäyttäjän suostumus palvelun käyttöön laittamalla rasti ruutuun:

Paina Tallenna-painiketta. Seuraavaksi näet yhteenvedon luomastasi asioinnista. Yhteenvetonäkymässä voit valita, haluatko siirtyä työjonolle vai jatkaa luomallesi asioinnille:

Lyhyesti:

  • Lisää asukkaalle uusi asiointi.
  • Valitse asioinnin tyypiksi hyvinvointitarkastus.
  • Täytä tiedot ja paina tallenna.
  • Paina yhteenveto näkymässä joko Luo ja palaa työjonolle -painiketta tai Luo ja jatka asiointiin.

4.4 Hyvinvointitarkastus

Tulosta

Hyvinvointitarkastus on kolmesta erillisestä kyselystä koostuva kokonaisuus, jonka avulla voidaan kartoittaa asukkaan terveyttä, elämänlaatua ja mahdollisia terveysriskejä laaja-alaisesti. Hyvinvointitarkastus toimii ammattilaislähtöisesti eli ammattilainen luo asukkaalle hyvinvointitarkastuksen uudelle suunnitelmalle. Asukas täyttää ammattilaisen pyynnöstä kolme hyvinvointitarkastukseen liittyvää kyselyä. Hyvinvointitarkastuksen yhteyteen on mahdollista liittää myös valmennuksia ja ohjata näin asukasta terveyttä ja hyvinvointia edistäviin elämäntapoihin.

Hyvinvointitarkastus on tarkoitettu perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon käyttöön (mukaan lukien suun terveydenhuolto). Se sisältää kolme erillistä kysely:

  1. Terveystarkastus (lääkinnällinen laite)​
  2. WHOQOL-BREF –elämänlaatukysely  ​
  3. OHIP-14 –suun terveydentilan arvio

Ammattilainen luo asukkaalle hyvinvointitarkastuksen ja määrittelee samalla, mille työjonolle asukkaan vastaukset lähetetään. Hyvinvointitarkastuksen luonut ammattilainen on aina tehtävässä vastuuhenkilönä automaattisesti.

Mikäli ammattilainen lisää hyvinvointitarkastukseen valmennuksen tai valmennuksia, hän voi seurata niiden edistymistä, antaa lisäohjeita ja kannustaa asukasta valmennusten edetessä. Asukas voi aloittaa valmennuksia myös itsenäisesti. Ammattilainen ei näe asukkaan itsenäisesti aloittamia valmennuksia.

Jos alueella on käytössä ajanvarausintegraatio, asukkaalle voidaan tarjota myös ajanvarausmahdollisuus hyvinvointitarkastuksen suunnitelman kautta. Ajanvaraus voidaan yhdistää ainoastaan tehtyyn terveystarkastukseen tai suun terveydentilan arviointiin. Ajanvarausmahdollisuus tulee näkyviin asukkaan suunnitelmalle erillisen otsikon alle.

Hyvinvointitarkastuksen rooli terveydenhuollossa

Omaolon hyvinvoinnin kokonaisuuksien kehitystyön taustalla on ollut tarve parantaa hoito- ja palveluprosessin koordinointia erityisesti paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden ja pitkäaikaissairaiden hoidossa.​ Omaolo tarjoaa asukkaille digitaalisen työkalun, jonka avulla hän voi itse seurata hyvinvointiaan ja työskennellä yhdessä ammattilaisen kanssa oman hyvinvointinsa edistämiseksi. Ammattilaisille Omaolo tarjoaa joustavan menetelmän asukkaan omahoidon ja terveyttä edistävien elintapojen ohjaamiseen.​

Hyvinvointitarkastuksen kokonaisuutta voidaan käyttää asukkaan kokonaisvaltaisen tilanteen arvioimisessa ja segmentoinnin välineenä.​ Hyvinvointitarkastuksen avulla ammattilaisen tuesta hyötyvät asukkaat tunnistetaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa​. Heidät voidaan ohjata tilanteen mukaan aloittamaan sähköisiä valmennuksia tai tarvittaessa suoraan ammattilaisen vastaanotolle​.

Terveystarkastuksen avulla on mahdollista seuloa henkilöitä, joilla on kohonnut riski sairastua kansanterveyteen vaikuttaviin kansantauteihin. Kansantaudit ovat yleisiä väestössä ja ne ovat yleisiä kuolleisuuden aiheuttajia. Lisäksi kansantaudit vaikuttavat työkykyyn, ja niiden hoito vaatii terveydenhuollon palveluita. Tätä kautta kansantaudit vaikuttavat merkittävästi myös kansantalouteen. Kansantaudeista voit lukea lisää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta: https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/yleistietoa-kansantaudeista

Asukas- ja ammattilaislähtöisille terveystarkastuksille on hyvä luoda omat työjonot. Näiden tehtävien käsittelijät voivat olla eri toimipaikoissa työskenteleviä ammattilaisia. Kaikki työjonolla olevat ammattilaiset voivat nähdä tarkastuksen/suunnitelman, mutta vain yksi ammattilainen voi olla vastuuhenkilönä.​

Asukkaan kanssa tulee keskustella etukäteen siitä, että suunnitelmaa ja hyvinvointitarkastuksen tuloksia saattaa tarkastella moniammatillinen tiimi ja selittää, ketkä näkevät suunnitelman. Suunnitelmaa luotaessa ammattilainen kuittaa, että asukkaalta on saatu tähän suostumus​.


Lyhyesti:

  • Hyvinvointitarkastus on kolmesta erillisestä kyselystä koostuva kokonaisuus, jonka avulla voidaan kartoittaa asukkaan terveyttä, elämänlaatua ja mahdollisia terveysriskejä laaja-alaisesti.
  • Hyvinvointitarkastuksen kyselyt ovat: 1) Terveystarkastus (lääkinnällinen laite)​ 2) WHOQOL-BREF –elämänlaatukysely 3) OHIP-14 –suun terveydentilan arvio
  • Ammattilainen luo asukkaalle hyvinvointitarkastuksen ja määrittelee samalla, mille työjonolle asukkaan vastaukset lähetetään. Hyvinvointitarkastuksen luonut ammattilainen on aina tehtävässä vastuuhenkilönä automaattisesti.
  • Hyvinvointitarkastus on tarkoitettu yli 15-vuotiaille asukkaille.​

4.3 Terveystarkastus

Tulosta

Omaolon digitaalinen terveystarkastus toimii asukaslähtöisesti, mikä tarkoittaa sitä, että asukas voi täyttää terveystarkastuksen ilman ammattilaisen aloitetta suoraan Omaolo.fi-palvelun käyttöliittymässä. Terveystarkastus pohjautuu Kustannus Oy Duodecimin digitaaliseen terveystarkastus ja valmennus -ohjelmaan (Duodecim STAR®). Terveystarkastus sisältyy myös Omaolon hyvinvointitarkastukseen. Hyvinvointitarkastus on aina ammattilaislähtöinen eli asukas ei voi aloittaa itsenäisesti hyvinvointitarkastusta. Lue lisää hyvinvointitarkastuksesta: 4.4 Hyvinvointitarkastus

Terveystarkastuksen ennusteet ovat tarkimmat 18-70-vuotiaille henkilöille, jotka eivät ole raskaana ja joilla ei ole todettu vakavaa sairautta, esimerkiksi sepelvaltimotautia tai syöpää.

Asukas saa terveystarkastuskyselyn tuloksena palautteen terveydentilastaan ja mahdollisista valtimosairauksien sairastumisriskeistä. Terveystarkastus suosittelee asukkaalle yksilöllisten vastausten pohjalta aiheeseen liittyviä linkkejä Terveyskirjastoon ja tutustumaan Omaolon terveysvalmennuksiin. Aluevalinnan jälkeen asukkaalle näytetään lisäksi paikallinen ohjaus, mikäli alueelle on tehty terveystarkastukseen liittyvät paikalliset ohjaukset. Paikallisessa palveluohjauksessa voidaan antaa tekstimuotoinen toimintaohje, ohjata asukkaat lähettämään vastaukset ammattilaiselle tai erillisen ajanvarausintegraation myötä tarjota asukkaalle ajanvarausmahdollisuus. Organisaatio voi myös halutessaan tarjota lisätietoa lisäämällä Omaoloon linkkejä, jotka ohjaavat Omaolon ulkopuolisiin palveluihin. Näiden avulla asukkaalle voidaan tarjota tutkittua tietoa ja ohjausta oman kunnan tai kolmannen sektorin palveluihin. Linkit näkyvät asukkaalle asiointinäkymässä Tutustu myös näihin-osiossa.

Paikalliset ohjaukset ovat aina organisaatiokohtaisia. Terveystarkastuksissa paikalliset ohjaukset suunnitellaan liikennevalojen mukaan:

  • Punaisen liikennevalon saaneet asukkaat kuuluvat elintapasairauksien osalta riskiryhmään ja kuluttavat elintapavalinnoillaan terveyttään huomattavasti keskimääräistä enemmän. Punaisen liikennevalon saaneille asukkaille suositellaan tarjoamaan mahdollisuutta lähettää vastaukset ammattilaisille.
  • Keltaisen liikennevalon saaneilla asukkailla on kyselyn perusteella tunnistettuja elintapasairauksien riskejä ja he kuluttavat elintapavalinnoillaan terveyttään jonkin verran keskimääräistä enemmän. Asukkaan olisi hyvä ottaa käyttöön valmennuksia sekä olla yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen tarvittaessa. Keltaisen liikennevalon saaneille asukkaille suositellaan niin ikään tarjoamaan mahdollisuutta lähettää vastaukset ammattilaiselle, sillä myös he hyötyvät elintapamuutoksista ja tarvitsevat tukea näiden muutosten tekemiseen.
  • Vihreän liikennevalon saaneiden eliniänodote on optimaalisella tasolla. Näille asukkaille tarjotaan valmennuksia heidän yksilöllisten vastaustensa pohjalta, mutta heidän elintapansa ovat terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta riittävän hyvät. Myös vihreän liikennevalon saaneille asukkaille voidaan tarjota mahdollisuus lähettää vastaukset ammattilaiselle.

Liikennevalon värin määräävät erilaiset tekijät, kuten sukupuoli (nainen/mies), ikä ja erityisesti eliniän ennusteiden ero. Eliniä ennusteiden ero tarkoittaa asukkaan parhaan mahdollisen eliniän ennusteen ja nykyisillä vastauksilla saaman eliniän ennusteen erotusta vuosina. Eliniän ennuste muodostuu suuresta osasta terveystarkastuksen vastauksista, mutta ei kaikista. Muun kuin vihreän värikoodin voi saada myös pelkän korkean verenpaineen tai alipainon vuoksi tai korkean painoindeksin ja vyötärönympäryksen yhdistelmällä. 

Ammattilaiselle lähetetyt terveystarkastukset tulevat näkyviin ammattilaisen työjonolle ja niitä käsitellään samalla tavoin kuin esimerkiksi oirearvioita. Lue lisää tehtävien käsittelystä: 2. Omaolon käyttö. Terveystarkastuksen yhteydessä asioinnin valikosta löytyy Valmennukset-välilehti, josta löytyvät asukkaan omatoimisesti aloittamat tai ammattilaisen suosittelemat valmennukset.

Terveystarkastuksen asiointi

Lyhyesti:

  • Omaolon terveystarkastus toimii asukaslähtöisesti eli asukas voi täyttää kyselyn oma-aloitteisesti Omaolo.fi-palvelussa.
  • Ammattilaiselle lähetetyt terveystarkastukset tulevat näkyviin ammattilaisen työjonolle ja niitä käsitellään samalla tavoin kuin oirearvioita.
  • Terveystarkastuksen yhteydessä asioinnin valikosta löytyy Valmennukset-välilehti, josta löytyvät asukkaan aloittamat ja ammattilaisen suosittelemat valmennukset.
  • Terveystarkastuksissa paikalliset ohjaukset suunnitellaan liikennevalojen mukaan (punainen/keltainen/vihreä).
  • Organisaatio voi halutessaan tarjota lisätietoa lisäämällä Omaoloon linkkejä, jotka ohjaavat Omaolon ulkopuolisiin palveluihin.
  • Terveystarkastus pohjautuu Kustannus Oy Duodecimin sähköiseen terveystarkastus ja valmennus -ohjelmaan (Duodecim STAR®).

Lähetetyt kutsut

Tulosta

Kutsun luonnin jälkeen voit siirtyä lähetettyjen kutsun listaukseen. Paina ”Katso kaikki lähetetyt kutsut” – linkkiä. Kutsujen listauksessa on omissa osioissaan aktiiviset ja vanhentuneet kutsut. Listauksessa näkyvät seuraavat tiedot:

  • luontipäivä
  • aihe
  • tunniste
  • kutsuun vastanneiden henkilöiden määrä ja kohdejoukon koko
  • kutsun päättymispäivä
  • työjono

Pääset tarkastelemaan lähetettyjä kutsuja myös Työjono-näkymässä Valikko-painikkeen takaa. Löydät painikkeen työjononäkymän oikeasta reunasta. Painamalla Valikko-painiketta saat näkyviin valikon. Valitse Lähetetyt määräaikaistarkastuskutsut.

Kutsujen listauksessa on omissa osioissaan aktiiviset ja vanhentuneet kutsut. Aktiiviset -osiossa ovat kutsut, joiden päättymispäivä ei ole vielä mennyt. Vanhentuneet-osiossa ovat kutsut, joiden päättymispäivä on mennyt tai jotka on poistettu. Listauksessa näkyvät seuraavat tiedot:

A. Osiot aktiivisille ja vanhentuneille kutsuille

B. Luotu: Kutsun luontipäivä ja -aika

C. Aihe: Lomakkeen aihe (lihavoituna) ja nimi. Aihe näkyy aina suomeksi, ja nimi näkyy valitun kielen mukaisesti. Lomakkeen nimi näytetään, jos aihe ja nimi eivät ole yhteneväiset.

D. Tunniste: Ammattilaisen lisäämä tunniste

E. Vastanneet/kaikki: Kutsuun vastanneiden henkilöiden määrä ja kohdejoukon koko

F. Voimassa pvm (aktiiviset) / Vanhentunut pvm (vanhentuneet): Kutsun päättymispäivä

G. Työjono: Kutsuun valittu työjono

H. Avaa kutsu -painike: Näytölle avataan kutsun tiedot ja vastauslinkki

I. Poista suodattimet: näkyvissä vain, jos suodattimia on käytössä.

Kutsujen listauksessa voit avata kutsun tiedot painamalla Avaa kutsu -painiketta. Voit kopioida kutsun tiedoista linkin ja saatetekstin kyselyyn painamalla Kopioi linkki ja saateteksti -painiketta. Painike on vain aktiivisissa kutsuissa.

Poistetuissa ja vanhentuneissa kutsuissa on tieto, että kutsu on poistettu tai vanhentunut. Luo tarvittaessa uusi kutsu.

Poistetuissa ja vanhentuneissa kutsuissa on tieto, että kutsu on poistettu tai vanhentunut. Luo tarvittaessa uusi kutsu.

Kun olet avannut kutsun tiedot, voit jatkaa seuraavasti:

  • tarkastella kutsuun tulleita vastauksia joko varattujen tai vapaiden tehtävien työjonolla (suodatus aiheen mukaan): Paina Varatut tehtävät -painiketta tai Vapaat tehtävät -painiketta. Huom.! Painikkeet ovat näkyvissä vain, jos kutsuun on tullut vastauksia.
  • poistaa kutsun, jos siihen ei ole tullut vielä yhtään vastausta tai kukaan ei ole alkanut täyttää kyselyä: Paina Poista kutsu -painiketta.
  • siirtyä lähetettyjen kutsujen listaukseen: Paina Katso kaikki lähetetyt kutsut -linkkiä.

Rajaa kutsuja suodattamalla

Kutsuja voi rajata käyttämällä seuraavia suodattimia:

  • Luontipäivämäärä: Valitse kalenterista tietty päivä tai päivämääräväli.
  • Aihe: Valitse pudotusvalikosta yksi tai useampi aihe. Suodatin tuo näkyviin sekä vanhempien että lasten kutsut.
  • Tunniste: Kirjoita tunnisteen alku hakukenttään. Esimerkki: hakusana ”luokka” löytää tunnisteen ”luokka3BKouluA” mutta ei tunnistetta ”kouluALuokka3B”. Haku on aakkoskoosta riippumaton.
  • Kutsun päättymispäivä: Valitse kalenterista tietty päivä tai päivämääräväli. Aktiivisissa kutsuissa voit valita päivämäärät tulevaisuudesta, mutta vanhentuneissa kutsussa viimeinen valittavissa oleva päivämäärä on kuluva päivä.
  • Työjono: Valitse pudotusvalikosta yksi työjono kerrallaan.

Suodattimet toimivat vastaavasti kuin työjonolla. Voit käyttää samanaikaisesti useita suodattimia. Hakutuloksissa näytetään sekä suomen- että ruotsinkieliset kutsut. Jos lisäämiesi suodattimien mukaisia kutsuja ei ole tai jos organisaatiossa ei ole lainkaan kutsuja, näytetään teksti ”Ei määräaikaistarkastuskutsuja”.

Poista lisäämäsi suodatin rastista hakukentässä. Suodatin poistuu käytöstä myös, kun siirryt kutsulistauksesta takaisin työjononäkymään.

Lyhyesti:

  • Pääset tarkastelemaan aiemmin luotuja kutsuja Työjono-näkymän Valikko-painikkeen takaa.
  • Lähetetyt määräaikaistarkastuskutsut -näkymässä kutsut on jaoteltu aktiivisiin ja vanhentuneisiin kutsuihin.
  • Pääset tarkastelemaan kutsua painamalla Avaa kutsu -painiketta.
  • Luotuja kutsuja voi rajata suodattamalla.

Kutsuun tulleet vastaukset

Tulosta

Kutsuun tulleet vastaukset ohjautuvat vapaiksi tehtäviksi työjonolle, jonka ammattilainen on valinnut kutsua luodessa. Tehtävissä määräaikaistarkastuskutsujen oletuskiireellisyys on P7.

Voit hakea kutsuun tulleet vastaukset seuraavilla tavoilla:

  1. Mene valitsemallesi työjonolle ja suodata tehtäviä kyselyn aiheen mukaan tai
  2. Avaa kutsu Lähetetyt määräaikaistarkastuskutsut -listauksesta. Määräaikaistarkastusten työtilaa ei tarvitse laittaa päälle.

    Kutsujen listauksessa on omissa osioissaan aktiiviset ja vanhentuneet kutsut. Aktiiviset-osiossa ovat kutsut, joiden päättymispäivä ei ole vielä mennyt. Vanhentuneet-osiossa ovat kutsut, joiden päättymispäivä on mennyt tai jotka on poistettu.

    Listauksessa näkyy seuraavat tiedot:

    A Osiot aktiivisille ja vanhentuneille kutsuille

    B Luotu: Kutsun luontipäivä ja -aika

    C Aihe: Lomakkeen aihe (lihavoituna) ja nimi. Aihe näkyy aina suomeksi, ja nimi näkyy valitun kielen mukaisesti. Lomakkeen nimi näytetään, jos aihe ja nimi eivät ole yhteneväiset.

    D Tunniste: Ammattilaisen lisäämä tunniste

    E Vastanneet/kaikki: Kutsuun vastanneiden henkilöiden määrä ja kohdejoukon koko

    F Voimassa pvm (aktiiviset) / Vanhentunut pvm (vanhentuneet): Kutsun päättymispäivä

    G Työjono: Kutsuun valittu työjono

    H Avaa kutsu -painike: Näytölle avataan kutsun tiedot ja vastauslinkki

    I Poista suodattimet (näkyvissä vain, jos suodattimia on käytössä).

    Kutsujen listauksessa voit avata kutsun tiedot painamalla Avaa kutsu -painiketta. Voit kopioida kutsun tiedoista linkin ja saatetekstin kyselyyn painamalla Kopioi linkki ja saateteksti -painiketta. Painike on vain aktiivisissa kutsuissa.

    Poistetuissa ja vanhentuneissa kutsuissa on tieto, että kutsu on poistettu tai vanhentunut. Luo tarvittaessa uusi kutsu.

    Rajaa kutsuja suodattamalla

    Näytettäviä kutsuja voi rajata käyttämällä seuraavia suodattimia:

    • Luontipäivämäärä: Valitse kalenterista tietty päivä tai päivämääräväli.
    • Aihe: Valitse pudotusvalikosta yksi tai useampi aihe.
    • Tunniste: Kirjoita tunnisteen alku hakukenttään. Esimerkki: hakusana ”luokka” löytää tunnisteen ”luokka3BKouluA” mutta ei tunnistetta ”kouluALuokka3B”. Haku on aakkoskoosta riippumaton.
    • Kutsun päättymispäivä: Valitse kalenterista tietty päivä tai päivämääräväli. Aktiivisissa kutsuissa voit valita päivämäärät tulevaisuudesta, mutta vanhentuneissa kutsuissa viimeinen valittavissa oleva päivämäärä on kuluva päivä.
    • Työjono: Valitse pudotusvalikosta yksi työjono kerrallaan.

    Suodattimet toimivat vastaavasti kuin työjonolla. Voit käyttää samanaikaisesti useita suodattimia. Hakutuloksissa näytetään sekä suomen- että ruotsinkieliset

    kutsut. Jos lisäämiesi suodattimien mukaisia kutsuja ei ole tai jos yksikössä ei ole lainkaan kutsuja, näytetään teksti ”Ei määräaikaistarkastuskutsuja”.

    Voit poistaa yksittäisen suodattimen rastista hakukentästä. Voit poistaa kerralla kaikki suodattimet valitsemalla Poista suodattimet. Toiminto on näkyvissä vain, kun suodattimia on käytössä. Suodattimet poistuvat käytöstä myös, kun siirryt kutsulistauksesta takaisin työjononäkymään.

    Jos asiakas ei ole tunnistautunut eli hän on täyttänyt kyselyn anonyyminä, kyselyllä näkyy asiakkaan antama nimi ja henkilötunnus. Tunnistautumattomaan asiakkaaseen ei voi olla yhteydessä Viestit -osion kautta.

    Kutsuun tulleiden vastausten hakeminen

    Kun käsittelet kutsuun tulleita vastauksia, laita työjononäkymässä päälle määräaikaistarkastusten työtila. Kun työtila on päällä, voit suodattaa vastauksia normaalien suodattimien lisäksi kutsun tunnisteella sekä lapsen/oppilaan henkilötunnuksella, jos se on täytetty lomakkeelle.

    Määräaikaistarkastuksen työtilan voi laittaa päälle seuraavasti:

    1. Paina työjononäkymässä Valikko -painiketta

    2. Laita päälle valinta Määräaikaistarkastusten työtila.

    3. Sulje valikko painamalla hiirellä valikon ulkopuolella. Työjonolla näkyvät uusina sarakkeina Tunniste ja Lapsi / Oppilas

    Määräaikaistarkastusten työtilassa työjonolla näytetään kutsun tunniste (A). Lapsen/oppilaan nimi ja henkilötunnus näytetään (B), jos ne on täytetty lomakkeelle. Näytön koosta riippuen näkyvissä on myös vierityspalkki (C). Asiakas-sarakkeessa on tunnistautuneen asiakkaan nimi ja henkilötunnus, tai jos asukas ei ole tunnistautunut, asiakkaan ilmoittama nimi ja henkilötunnus.
    • Jos haluat hakea tiettyyn lapseen tai oppilaaseen liittyvät vastaukset, suodata tehtäviä työjonolla määräaikaistarkastusten työtilassa. Katso ohjeet kohdasta ”Näin haet vastaukset suodattamalla tehtäviä työjonolla”.
    • Jos haluat hakea kaikki tiettyyn kutsuun tulleet vastaukset, hae vastaukset Lähetetyt määräaikaistarkastuskutsut -listauksen kautta. Katso ohjeet kohdasta ”Näin haet vastaukset kutsulistauksen kautta”.

    Vastausten hakeminen suodattamalla tehtäviä työjonolla:

    1. Mene valitsemallesi työjonolle ja laita valikosta päälle Määräaikaistarkastusten työtila, jos se ei ole vielä päällä.

    2. Suodata tehtäviä aiheella, tunnisteella, lapsen/oppilaan henkilötunnuksella tai asiakkaan henkilötunnuksella.

    • Haku tunnisteella kohdistuu sanan alkuun ja on aakkoskoosta riippumaton.
    • Huom.! Haku lapsen/oppilaan henkilötunnuksella ei löydä asiointeja, jotka on lähetetty työjonolle ennen versiota 5.0.2, vaikka tiedot näkyvät sarakkeessa. Käytä hakuun muita suodattimia.

    3. Suodatuksen jälkeen työjonolla näytetään hakuun sopivat tehtävät.

    • Huom.! Suodattimet nollautuvat, jos vaihdat työtilaa.

    Vastausten hakeminen kutsulistauksen kautta:

    1. Paina Valikko-painiketta työjononäkymässä.

    2. Valitse Lähetetyt määräaikaistarkastuskutsut.

    • Määräaikaistarkastusten työtilaa ei tarvitse laittaa tässä vaiheessa päälle. Se menee päälle automaattisesti kohdassa 5, kun siirryt työjonolle.

    3. Hae haluamasi kutsu ja avaa kutsun tiedot näytölle painamalla Avaa kutsu -painiketta.

    4. Valitse kohdasta Tarkastele kutsuun tulleita vastauksia työjonolla, haluatko siirtyä varattujen vai vapaiden tehtävien työjonolle. Valinta ei ole näkyvissä, jos kutsuun ei ole tullut vastauksia.

    • Jos haluat siirtyä varattujen tehtävien työjonolle, paina Varatut tehtävät -painiketta
    • Jos haluat siirtyä vapaiden tehtävien työjonolle, paina Vapaat tehtävät -painiketta.

    5. Valitsemallasi työjonolla näytetään vain tähän kutsuun liittyvät asioinnit. Määräaikaistarkastusten työtila on mennyt automaattisesti päälle, ja työjonolla näkyvät myös Tunniste- ja Lapsi / Oppilas -sarakkeet.

    Jos asiakas on lähettänyt lomakevastaukset ilman vahvaa tunnistautumista, työjonolla ja asioinnin sivulla näytetään asiakkaan ilmoittama nimi ja henkilötunnus. Tunnistautumattoman asiakkaan asioinnin sivulla on huomautus ”Vahva tunnistautuminen puuttuu. Henkilötunnusta ei pystytä varmentamaan”. Varmista asiakkaan tunnistaminen organisaatiosi hyväksymällä tavalla, ennen kuin siirrät tietoja Omaolosta potilastietojärjestelmään.

    Näet asioinnin sivulla asiakkaan saaman yhteenvedon. Voit avata näytölle asiakkaan antamat vastaukset painamalla Katso kaikki vastaukset -linkkiä.

    Voit olla asiakkaaseen yhteydessä asioinnin kautta, jos asiakas on lähettänyt lomakevastaukset tunnistautuneena. Jos asiakas on lähettänyt lomakevastaukset ilman vahvaa tunnistautumista, et voi olla asiakkaaseen yhteydessä asioinnin kautta.

    Lyhyesti:

    • Määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeet ohjautuvat vapaiksi tehtäviksi työjonolle, jonka ammattilainen on valinnut kutsua luodessa.
    • Pääset tarkastelemaan asiakkaan vastauksia painamalla kyselyn nimeä työjonolla.
    • Tunnistautuneen asukkaan kanssa voit viestitellä asiointinäkymän Viestit-osion kautta.
    • Jos asiakas ei ole tunnistautunut, asioinnilla näkyy asukkaan antama nimi ja henkilötunnus.
    • Määräaikaistarkastusten työtilassa näytetään työjonolla myös kutsun tunniste sekä mahdollinen lomakkeelle täytetty lapsen nimi ja henkilötunnus.

    Kutsun luominen

    Tulosta

    Kutsu määräaikaistarkastukseen liittyvään kyselyyn luodaan Työjono-näkymässä Valikko-painikkeen kautta:

    1. Paina Valikko-painiketta.

    2. Valitse Luo kutsu määräaikaistarkastukseen.

    Määräaikaistarkastus kutsun luonti

    3. Täytä tarkastuskutsun tiedot:

    • Valitse kieli: Valitse, haluatko luoda suomen- vai ruotsinkielisen kyselyn. Kielivalinnan jälkeen valittavana on vain valitun kielen mukaisia lomakkeita. Ohjeteksti annetaan valitulla kielellä.
    • Valitse määräaikaistarkastus: Valitse kysely pudotusvalikosta. Kohderyhmätieto (tunnistautumattomat vs. tunnistautuneet käyttäjät) päivittyy automaattisesti valitun kyselyn mukaan.
    • Anna tunniste: Tunniste näkyy asiakkaalle asioinnin nimenä ja ammattilaiselle työjonolla. Sallittuja merkkejä ovat a-z, A-Z, 0-9 ja -. ! Välilyönnit eivät ole sallittuja tunnisteessa.
    • Valitse työjono: Valitse työjono, johon kutsuun tulleet vastaukset lähetetään.
    • Päättymispäivä: Valitse, mihin päivään mennessä kyselyyn pitää vastata. Alkamispäivä on aina kutsun luontipäivä.
    • Kohdejoukon koko: Merkitse kenttään itsellesi muistiin, kuinka monen henkilön tulisi vastata kyselyyn. Määritetty koko ei rajoita kutsun kautta täytettävien vastausten määrää.
    • Kohderyhmä: Tieto täytetään automaattisesti valitun kyselyn mukaan.

    4. Paina Luo kutsu -painiketta.

    Täytä kutsun tiedot ja paina luo kutsu

    Kun kutsu on luotu, näet kutsun tiedot, vapaaehtoisen saatetekstin ja linkin www-osoitteeseen, jossa kohderyhmä voi vastata kyselyyn.

    Kopioi linkki ja saateteksti leikepöydälle ja liitä se kutsuun:

    1. Paina Kopioi linkki ja saateteksti -painiketta.
    2. Liitä kopioimasi tiedot kutsuun esim. ctrl+v-näppäinkomennolla.

    Lyhyesti:

    • Kutsu määräaikaistarkastukseen liittyvään kyselyyn luodaan Työjono-näkymässä Valikko-painikkeen kautta.
    • Täytä kutsun tiedot (kieli, määräaikaistarkastus, tunniste, työjono, päättymispäivä, kohdejoukon koko, kohderyhmä).
    • Paina Luo kutsu -painiketta.
    • Kopioi linkki ja saateteksti leikepöydälle ja liitä se kutsuun.

    4.2 Määräaikaistarkastuksen esitietolomake

    Tulosta

    Omaolon määräaikaistarkastusten esitietolomakkeet toimivat ammattilaislähtöisesti, mikä tarkoittaa sitä, että asukas ei voi oma-aloitteisesti täyttää määräaikaistarkastukseen liittyvää esitietolomaketta Omaolossa. Ammattilainen laatii valitulle kohdejoukolle kutsun täyttää määräaikaistarkastukseen liittyvä esitietolomake Omaolossa ja asukas saa linkin lomakkeeseen ammattilaiselta esimerkiksi sähköpostitse. Kutsuihin tulee oletuskiireellisyys P7.

    Tällä hetkellä Omaolossa ovat käytössä seuraavat määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeet:

    • 3X10D (lapselle/nuorelle ja vanhemmille)
      • Terveystarkastuksen esitietolomake Viidesluokkalaisen vanhemmille
      • Opiskeluterveydenhuollon esitietolomake toiselle asteelle
      • Lapsen tai nuoren suunterveydenhuollon esitietolomake
      • Neuvolan esitietolomake 1,5-vuotiaan vanhemmille
      • Terveystarkastuksen esitietolomake Ekaluokkalaisen vanhemmille
      • Terveystarkastuksen esitietolomake Yläkoululaisen vanhemmille

      Määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeen avulla niin asukas kuin ammattilainenkin voi valmistautua tulevaan asukkaan, lapsen tai perheen määräaikaistarkastukseen. Esitietolomakkeessa kartoitetaan tarkastukseen liittyviä esitietoja vastaanottokäynnin tueksi. Osa lomakkeista edellyttää asukkaalta tunnistautumista Omaolo-palveluun ennen vastaamista.

      Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?

      Tulosta

      Omaolon hyvinvoinnin kokonaisuuksien kehitystyön taustalla on ollut tarve parantaa hoito- ja palveluprosessien koordinointia, erityisesti paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden ja pitkäaikaissairaiden hoidossa. Omaolo tuo asukkaiden ulottuville digitaalisen työkalun, jonka avulla hän voi itse seurata terveyttään ja työskennellä yhdessä ammattilaisten kanssa oman terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Ammattilaisille Omaolo tarjoaa joustavan ja monipuolisen menetelmän ohjata asukkaan itsehoitoa ja kannustaa terveyttä parantavien ja ylläpitävien tapojen kehittämiseen.

      1. Määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeet tuovat useita vastaanotolla käytettäviä lomakkeita Omaoloon, jolloin ne ovat käytössä ammattilaisella jo vastaanottokäyntiä suunnitellessa. Tällöin ammattilainen voi poimia esitiedoista ne osa-alueet, joihin hän keskittyy vastaanotolla. Tämä säästää aikaa ja auttaa tarjoamaan yksilöllisiä palveluita ja räätälöityjä terveydenhuollon toimenpiteitä. Myös asukas ehtii vastata kyselyyn rauhassa ja omalla ajallaan, jolloin vastaukset voivat antaa luotettavamman tiedon asukkaan tilanteesta.
      2. Terveystarkastus tulee ensimmäisessä vaiheessa käyttöön vain asukaslähtöisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että asukas voi täyttää terveystarkastuskyselyn itse ja tallentaa sen itselleen tai lähettää ammattilaiselle. Jos asukas ei lähetä kyselyä ammattilaiselle, mutta aloittaa hyvinvointivalmennuksen itse, ammattilainen ei pääse näkemään valmennuksen edistymistä. Ammattilaiselle lähetettyihin terveystarkastuksiin liittyviä valmennuksia ammattilainen pääsee sen sijaan tarkastelemaan.
      3. Alueet voivat tehdä paikallisia palveluohjauksia terveystarkastuksille. Tällöin he voivat ohjata tietyn toimintasuosituksen saaneita asukkaita liikennevalojen mukaisesti; punaisen tai keltaisen toimintasuosituksen saaneet asukkaat ohjataan usein ammattilaisen työjonolle tilanteen tarkempaa selvittelyä varten. Vihreän toimintasuosituksen saaneille asukkaille voidaan tarjota linkkejä hyödyllisen tiedon pariin. Jos alueella on käytössä ajanvarausintegraatio, voidaan asukkaalle tarjota myös ajanvarausmahdollisuus, esim. terveydenhoitajan tai fysioterapeutin vastaanotolle.
      4. Hyvinvointitarkastus toimii ammattilaislähtöisesti eli ammattilainen luo asukkaalle hyvinvointitarkastuksen. Asukas täyttää tarkastukseen kuuluvat kolme kyselyä ja ammattilainen pääsee tarkastelemaan asukkaan vastauksia. Ammattilainen voi lisätä hyvinvointitarkastuksesta syntyvälle suunnitelmalle valmennuksia. Hyvinvointitarkastusta voidaan käyttää asukkaan kokonaisvaltaisen tilanteen arvioimisessa sekä asiakassegmentoinnin ja ohjauksen välineenä​. Hyvinvointitarkastuksen avulla elintapamuutoksista sekä ammattilaisen tuesta hyötyvät tunnistetaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Myös hyvinvointitarkastukseen voidaan liittää ajanvaraus, mikäli alueella on käytössä erillinen ajanvarausintegraatio.
      5. Omaolon terveysvalmennukset puolestaan tarjoavat ammattilaisen käyttöön tieteelliseen tutkimustietoon ja Käypä hoito -suosituksiin perustuvan menetelmän ohjata asukasta kohti hyvinvointia.
      6. Konkreettiset valmennustehtävät ja niiden reaaliaikainen seuranta tukevat asukasta muutoksissa. Valmennustehtävien avulla ohjaus muuttuu konkreettisiksi toimenpiteiksi ja terveyshyödyiksi. Ammattilainen voi seurata asukkaan suunnitelmalle lisäämänsä valmennuksen edistymistä ja tukea asukasta muutosprosessissa.

      Lyhyesti:

      • Omaolon hyvinvoinnin kokonaisuuksien tavoitteena on parantaa hoito- ja palveluprosessien koordinointia, erityisesti paljon palvelua tarvitsevien asiakkaiden ja pitkäaikaissairaiden hoidossa.
      • Määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeet auttavat suunnittelemaan vastaanottokäynnit etukäteen ja säästää aikaa vastaanotolla.
      • Terveystarkastusten avulla Omaoloa käyttävät alueet voivat ohjata asukkaita heidän tarvettaan vastaaviin palveluihin. Terveystarkastuksen paikallisessa palveluohjauksessa voidaan tarjota mahdollisuus lähettää tulokset ammattilaiselle tai varata aika ammattilaiselle.
      • Terveysvalmennukset tarjoavat konkreettisen työkalun asukkaan elin- ja elämäntapamuutoksien tukemiseen.

      4.1 Hyvinvoinnin palvelut

      Tulosta

      Omaolon hyvinvoinnin kokonaisuudet sisältävät useita palveluita, joiden tarkoituksena on tukea kokonaisvaltaista terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitoa, itsehoitoa ja elämäntapamuutoksia asukkaiden arjessa. Tähän kokonaisuuteen kuuluvat ammattilaislähtöiset määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeet, asukaslähtöinen terveystarkastus, ammattilaislähtöinen hyvinvointitarkastus ja erilaisia terveysvalmennuksia.

      Määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeet

      Ammattilainen voi lähettää asukkaalle Omaolon kautta linkin määräaikaistarkastukseen liittyvään esitietolomakkeeseen. Asukas voi täyttää lomakkeen etukäteen ja lähettää vastaukset ammattilaiselle, jolloin ne ovat käytössä ennen varsinaista vastaanotolla tapahtuvaa määräaikaistarkastusta. Tällä hetkellä Omaolossa ovat käytössä seuraavat esitietolomakkeet:

      • 3X10D (lapselle/nuorelle ja vanhemmille)
      • Terveystarkastuksen esitietolomake Viidesluokkalaisen vanhemmille
      • Opiskeluterveydenhuollon esitietolomake toiselle asteelle
      • Lapsen tai nuoren suunterveydenhuollon esitietolomake
      • Neuvolan esitietolomake 1,5-vuotiaan vanhemmille
      • Terveystarkastuksen esitietolomake Ekaluokkalaisen vanhemmille
      • Terveystarkastuksen esitietolomake Yläkoululaisen vanhemmille

      Terveystarkastus

      CE-merkki

      Asukas voi täyttää oma-aloitteisesti Omaolossa terveystarkastuskyselyn, joka antaa vastausten perusteella raportin asukkaan terveydentilasta ja eliniänodotteesta. Omaolon terveystarkastus perustuu Kustannus Oy Duodecimin STAR-terveystarkastuskyselyyn ja siinä kartoitetaan eliniänodotteeseen ja sairastuvuusriskiin liittyviä tekijöitä. Laskentakaavat perustuvat väestön seurantatutkimuksiin.

      Asukas saa tuloksena ennusteen ja halutessaan kuntavalinnan jälkeen paikallisen ohjauksen. Lisäksi terveystarkastus suosittelee asukkaalle aiheeseen liittyviä linkkejä ja Omaolon valmennuksia, joista hän voisi hyötyä. Terveystarkastus on CE-merkitty lääkinnällinen laite.

      Hyvinvointitarkastus

      Ammattilaislähtöinen hyvinvointitarkastus on kolmesta erillisestä kyselystä koostuva kokonaisuus, jonka avulla voidaan kartoittaa asukkaan terveyttä, elämänlaatua ja mahdollisia terveysriskejä laaja-alaisesti. Se sisältää seuraavat kyselyt:

      • Terveystarkastus (lääkinnällinen laite)​
      • WHOQOL-BREF –elämänlaatukysely  ​
      • OHIP-14 –suun terveydentilan arvio

      Terveysvalmennukset

      Omaolon terveysvalmennuksia ovat:

      • Alkoholin käytön vähentäminen
      • Aloittelevan liikkujan valmennus
      • Arjen harmituksen vähentäminen
      • Lapsiperheiden valmennusohjelma
      • Painonhallinta
      • Positiivinen vuorovaikutus parisuhteessa
      • Ristiriitojen ratkaisu parisuhteessa
      • Terveyttä edistävä ravinto
      • Miten syön terveellisesti (jatkoa valmennukselle Terveyttä edistävä ravinto)
      • Valmistaudu tupakoinnin lopettamiseen
      • Tupakoinnin lopettaminen (jatkoa valmennukselle Valmistaudu tupakoinnin lopettamiseen)
      • Uni

      Asukas voi aloittaa valmennuksen itsenäisesti, esim. terveystarkastuksen tulosten suosituksesta. Jos asukas lähettää terveystarkastuksen tuloksen ammattilaiselle, valmennus näkyy myös ammattilaiselle suunnitelman Valmennukset -osiossa. Näin ammattilainen voi seurata valmennuksen edistymistä, viestitellä asukkaan kanssa suunnitelman Viestit-osion välityksellä, antaa tarvittaessa lisäohjeita tai kannustaa asukasta valmennuksen tehtävien suorittamisessa.


      Lyhyesti:

      • Omaolon hyvinvoinnin kokonaisuuksiin kuuluvat ammattilaislähtöiset määräaikaistarkastuksen esitietolomakkeet, asukaslähtöinen terveystarkastus, ammattilaislähtöinen hyvinvointitarkastus ja terveysvalmennukset.
      • Määräaikaistarkastuksen esitietolomake toimii ammattilaislähtöisesti eli asukas ei voi aloittaa lomakkeen täyttämistä oma-aloitteisesti.
      • Terveystarkastus toimii asukaslähtöisesti eli asukas voi täyttää kyselyn Omaolossa itse ja tallentaa vastaukset tai lähettää ne ammattilaiselle, jos hänen kunnassaan on käytössä terveystarkastuksen työjono.
      • Hyvinvointitarkastus koostuu kolmesta erillisestä kyselystä ja se on ammattilaislähtöinen.
      • Asukas voi myös aloittaa Omaolon terveysvalmennuksen itse tai ammattilaisen suosituksesta. Jos valmennus liittyy ammattilaiselle lähetettyyn terveystarkastukseen tai hyvinvointitarkastukseen, myös ammattilainen pääsee tarkastelemaan valmennuksen edistymistä.

      COVID-19 -oirearvio asukkaan näkökulmasta

      Lukuaika: 2 minuuttia | Tulosta

      Oirearvioprosessi

      Koronavirustaudin (COVID-19) oirearvio on kehitetty yhdessä THL:n ja Kustannus Oy Duodecimin kanssa. Oirearviota päivitetään pandemiatilanteen mukaan. Oirearvion paikallisesti kohdennetuilla ohjauksilla asukkaan hoitopolku voidaan räätälöidä kunnan tai alueen terveyspalveluiden mukaiseksi ja ohjata koronatartunnan saaneet potilaat hallitusti oikea-aikaisiin terveyspalveluihin. Ohjauksilla voidaan myös vähentää puhelinruuhkaa ja helpottaa siten terveydenhuollon ammattilaisten työkuormaa.

      DigiFinland Oy on panostanut kansallisesti oirearviosta tiedottamiseen kaikissa kanavissa. Asukkaat ohjataan täyttämään ensin oirearvio Omaolo-palvelussa ja noudattamaan oirekyselyn tuloksena saamaansa toimintasuositusta ja paikallista ohjausta. Mikäli oireet edellyttävät ammattilaiset arviota, asukasta pyydetään olemaan puhelimitse yhteydessä ohjauksessa määritettyyn numeroon tai lähettämään oirearvio Omaolon kautta ammattilaiselle. Näin asukkaat voidaan ohjata hallitusti oikeassa tilanteessa oikeaan yhteydenottokanavaan.

      Vakavissa oireissa asukas saa pyynnön olla puhelimitse yhteydessä terveyskeskuksen tai sairaalan päivystykseen tai Päivystysapu 116117 -palveluun. Kaikissa toimintasuosituksissa on myös kehotus soittaa hätänumeroon, mikäli asukas tuntee olonsa hyvin sairaaksi. Lievemmissä oireissa asukas ohjataan ammattilaisen arvioon tai mahdollisesti koronavirustestiin paikallisten käytänteiden mukaisesti ja kehotetaan täyttämään oirearvio uudelleen, mikäli oireet pahenevat.

      Koronavirustaudin oirearvion esittelyteksti

      Voit tutustua asukkaan näkymään Omaolo-palvelun testialustalla. Testialustalle kirjautumisen ohjeet löydät Testaa ja harjoittele -osiosta. Voit testata oirearviota erilaisissa tilanteissa asukkaan näkymästä testiympäristössä ja lähettää sen testiammattilaiselle. Testiympäristössä täytetyt ja lähetetyt lomakkeet näkyvät vain muille testiympäristön käyttäjille. Ne voi myös poistaa testiympäristöstä kokeilun jälkeen “Päätä hoito tai asiointi” -toiminnolla.


      Lyhyesti:

      • Asukkaat ohjataan täyttämään ensin oirearvio Omaolo-palvelussa ja noudattamaan oirekyselyn tuloksena saamaansa toimintasuositusta ja paikallista ohjausta.
      • Voit tutustua asukkaan näkymään Omaolo-palvelun testialustalla.
      • Testialustalle kirjautumisen ohjeet löydät Testaa ja harjoittele -osiosta.

      Liity uutiskirjeen tilaajaksi

      Uutiskirjeen tilaajana saat kerran kuukaudessa ajankohtaista tietoa yhtiössämme käynnissä olevista projekteista sekä muista ajankohtaisista asioista.