Siirry sisältöön

DigiFinland

Omaolo.help

  • fi
  • sv
  • en
‹ Takaisin DigiFinland.fi
Etusivu  /  Verkkokoulutus  /  4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet  /  4.3. Terveystarkastus
  • Etusivu
  • Verkkokoulutus
    • 1. Yleistä Omaolosta
      • 1.1. Mikä Omaolo on
        • Omaolon käyttötarkoitus
        • Omaolon käyttäjäryhmät
        • Omaoloon liittyvät varoitukset
        • Tuetut käyttöympäristöt
      • 1.2. Sanasto
      • 1.3. Omaolon hyödyt
      • 1.4. Miten Omaolo vaikuttaa sinun työhösi?
        • Terveydenhuollossa
        • Sosiaalihuollossa
      • 1.5. Mitä kertoa Omaolosta asukkaalle?
      • 1.6. Ohjeita digivuorovaikutukseen
      • 1.7. Kirjautuminen
    • 2. Oirearviot
      • 2.1. Oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • Oirearvio asukkaan näkökulmasta
        • Oirearviot lääkinnällisenä laitteena
      • 2.2. Työjono
        • Ryhmän työjono
        • Käytöstä poistuva työjono
        • Tehtävän käsittely työjonossa
          • Valikko
          • Ota tehtävä
          • Avaa tehtävä
          • Tehtävän siirto
          • Muuta kiireellisyysluokkaa
          • Merkitse keskeneräiseksi
        • Tehtävän suodattaminen työjonosta
        • Työpöytäintegraatio
      • 2.3. Asiointi
        • Asioinnin luominen
        • Asioinnin muokkaaminen
        • Viestintä asiakkaan kanssa
        • Asiakkaan tiedot
        • Muut avoimet asioinnit
        • Ammattilaisen tiivistelmä
      • 2.4. Ajanvaraus
      • 2.5. Ilmoitukset
      • 2.6. Kirjaaminen
      • 2.7. Hoidon päättäminen
      • 2.8. Kirjaudu ulos
    • 3. Koronavirustaudin oirearvio
      • 3.1. Koronavirustaudin (COVID-19) oirearvio
        • Kiireellisyysluokka
        • COVID-19 -oirearvio asukkaan näkökulmasta
      • 3.2. Vaikutukset terveydenhuollon ammattilaisten työhön
      • 3.3. Koronavirustaudin oirearvion erityispiirteet
      • 3.4. Pikaohje
      • 3.5. Puolesta asiointi Omaolossa
    • 4. Hyvinvoinnin kokonaisuudet
      • 4.1. Hyvinvoinnin palvelut
        • Mitä hyvinvoinnin kokonaisuudet tarkoittavat sinun työssäsi?
      • 4.2. Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
        • Kutsun luominen
        • Kutsuun tulleet vastaukset
        • Lähetetyt kutsut
        • Kutsun poistaminen
      • 4.3. Terveystarkastus
      • 4.4. Hyvinvointitarkastus
        • Lisää hyvinvointitarkastus
        • Asioinnin tarkastelu ja muokkaaminen
      • 4.5. Hyvinvointivalmennukset
        • Lisää valmennus
      • 4.6. Pitkäaikaissairauksien seuranta
        • Lisää verenpaineen seuranta
        • Seurantatietojen tarkistaminen
    • 5. Palveluarviot
      • 5.1. Palveluarvio
    • 6. Tietoturva ja tietosuoja
      • 6.1. Tietojen tallentaminen Omaolossa
      • 6.2. Tietosuoja-asetuksen mukaiset velvoitteet
      • 6.3. Rekisterit ja vastuut Omaolossa
      • 6.4. Ammattilaisen käyttöoikeudet
      • 6.5. Valvonta
      • 6.6. Tietoturva
    • 7. Testaa ja harjoittele
      • 7.1 Testaamisen ohjeet
      • 7.2 Kirjautuminen testiympäristöön
      • 7.3 Harjoitustehtävät
        • Tehtävä 1: Oirearviot
        • Tehtävä 2: Palveluarviot
        • Tehtävä 3: Hyvinvointitarkastus
        • Tehtävä 4: Määräaikaistarkastuksen esitietolomake
    • 8. Dreambroker -kanava
  • UKK
  • Sivuston ohje
  • Ota yhteyttä

4.3. Terveystarkastus

Lukuaika: 3 minuuttia | Tulosta

Omaolon sähköinen terveystarkastus toimii asukaslähtöisesti, mikä tarkoittaa sitä, että asukas voi täyttää terveystarkastuksen ilman ammattilaisen aloitetta suoraan Omaolo.fi-palvelun käyttöliittymässä. Terveystarkastus sisältyy myös Omaolon hyvinvointitarkastukseen. Hyvinvointitarkastus on aina ammattilaislähtöinen eli asukas ei voi aloittaa itsenäisesti hyvinvointitarkastusta. Lue lisää hyvinvointitarkastuksesta: 4.4 Hyvinvointitarkastus

Asukas saa terveystarkastuskyselyn tuloksena palautteen terveydentilastaan ja mahdollisista valtimosairauksien sairastumisriskeistä. Terveystarkastus suosittelee asukkaalle yksilöllisten vastausten pohjalta aiheeseen liittyviä linkkejä Terveyskirjastoon ja tutustumaan Omaolon hyvinvointivalmennuksiin. Kuntavalinnan jälkeen asukkaalle näytetään lisäksi paikallinen ohjaus, mikäli alueelle on tehty terveystarkastukseen liittyvät paikalliset ohjaukset. Paikallisessa palveluohjauksessa voidaan antaa tekstimuotoinen toimintaohje, ohjata asukkaat lähettämään vastaukset ammattilaiselle tai erillisen ajanvarausintegraation myötä tarjota asukkaalle ajanvarausmahdollisuus. Organisaatio voi myös halutessaan tarjota lisätietoa lisäämällä Omaoloon linkkejä, jotka ohjaavat Omaolon ulkopuolisiin palveluihin. Näiden avulla asukkaalle voidaan tarjota tutkittua tietoa ja ohjausta oman kunnan tai kolmannen sektorin palveluihin. Linkit näkyvät asukkaalle asiointinäkymässä Tutustu myös näihin-osiossa.

Paikalliset ohjaukset ovat aina organisaatiokohtaisia. Terveystarkastuksissa paikalliset ohjaukset suunnitellaan liikennevalojen mukaan:

  • Punaisen liikennevalon saaneet asukkaat kuuluvat elintapasairauksien osalta riskiryhmään ja kuluttavat elintapavalinnoillaan terveyttään huomattavasti keskimääräistä enemmän. Punaisen liikennevalon saaneille asukkaille suositellaan tarjoamaan mahdollisuutta lähettää vastaukset ammattilaisille.
  • Keltaisen liikennevalon saaneilla asukkailla on kyselyn perusteella tunnistettuja elintapasairauksien riskejä ja he kuluttavat elintapavalinnoillaan terveyttään jonkin verran keskimääräistä enemmän. Asukkaan olisi hyvä ottaa käyttöön valmennuksia sekä olla yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen tarvittaessa. Keltaisen liikennevalon saaneille asukkaille suositellaan niin ikään tarjoamaan mahdollisuutta lähettää vastaukset ammattilaiselle, sillä myös he hyötyvät elintapamuutoksista ja tarvitsevat tukea näiden muutosten tekemiseen.
  • Vihreän liikennevalon saaneiden eliniänodote on optimaalisella tasolla. Näille asukkaille tarjotaan valmennuksia heidän yksilöllisten vastaustensa pohjalta, mutta heidän elintapansa ovat terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta riittävän hyvät. Myös vihreän liikennevalon saaneille asukkaille voidaan tarjota mahdollisuus lähettää vastaukset ammattilaiselle.

Ammattilaiselle lähetetyt terveystarkastukset tulevat näkyviin ammattilaisen työjonolle ja niitä käsitellään samalla tavoin kuin oirearvioita. Lue lisää oirearvioiden käsittelystä: 2.1 Oirearvio. Terveystarkastuksen yhteydessä asioinnin valikosta löytyy Valmennukset-välilehti, josta löytyvät asukkaan omatoimisesti aloittamat tai ammattilaisen suosittelemat valmennukset.

Terveystarkastuksen asiointi

Lyhyesti:

  • Omaolon terveystarkastus toimii asukaslähtöisesti eli asukas voi täyttää kyselyn oma-aloitteisesti Omaolo.fi-palvelussa.
  • Ammattilaiselle lähetetyt terveystarkastukset tulevat näkyviin ammattilaisen työjonolle ja niitä käsitellään samalla tavoin kuin oirearvioita.
  • Terveystarkastuksen yhteydessä asioinnin valikosta löytyy Valmennukset-välilehti, josta löytyvät asukkaan aloittamat ja ammattilaisen suosittelemat valmennukset.
  • Terveystarkastuksissa paikalliset ohjaukset suunnitellaan liikennevalojen mukaan (punainen/keltainen/vihreä).
  • Organisaatio voi halutessaan tarjota lisätietoa lisäämällä Omaoloon linkkejä, jotka ohjaavat Omaolon ulkopuolisiin palveluihin.
‹ Kutsun poistaminen
4.4. Hyvinvointitarkastus ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Tietosuoja