Aktuellt
Nytt i tjänsten Omasuuntima – Now also available in English
DigiFinland publicerade en ny 3.1-version av tjänsten Omasuuntima för produktionsanvändning 31.5.2023. Nytt i versionen är det engelskspråkiga användargränssnittet, kundens möjlighet att radera sina uppgifter från
Nya funktionaliteter och innehåll i Omaperhe
ebbtjänsten Omaperhe, som produceras av DigiFinland, lanserades i början av år 2023 och användningen av tjänsten påbörjas under detta och nästa år. Omaperhe används nu
Den offentliga sektorn känner till fördelarna med molntjänster, men molnövergången är inte problemfri
Den offentliga sektorn i Finland sätter för närvarande 73 miljoner euro i molntjänster (2023). Detta framgick av Molnpotentialen, dvs. underprojektet PIPO, som genomfördes i början
DigiFinlands integrationstjänst erbjuder lösningar för automatisering av dataöverföring till ägarkunder
Kraven på kostnadseffektiv organisering av informationshantering och integrationstjänst ökar ständigt. DigiFinland erbjuder välfärdsområdena integrationstjänster för informationshanteringens behov. Integrationstjänsten främjar användningen av befintlig information och minskar
Kartläggning av kommunernas tekniska sektor:
Nyttigt med digital teknologi och digitalt material men ytterligare stöd behövs
I mars-april 2023 genomförde DigiFinland en enkät om de anställdas digitala beredskap för planläggning och bygglov i kommunerna. Enkäten fick svar från hälften av kommunerna
Blogg: Den finländska hälso- och sjukvården behöver samarbeta med
Krisen inom den finländska hälso- och sjukvården kan inte ha passerat obemärkt. Vårdköerna ökar, hälso- och sjukvårdspersonalen belastas med en allt större börda och det
DigiFinlands årsberättelse och ansvarsrapport 2022 har publicerats
DigiFinlands årsberättelse och ansvarsrapport 2022 har publicerats. I helhet ger man de viktigaste uppgifterna om bolagets verksamhet 2022 samt rapport om bolagets ansvarsfullhet. Rapporten omfattar
Jourhjälpen 116117 är en tjänst för 1,7 miljoner samtal
År 2022 tog tjänsten Jourhjälpen 116117 emot över 1,7 miljoner samtal. Om samtalen fördelas jämnt över årets alla timmar skulle de uppgå till nästan 200.
Tjänsten Omasuuntima utvecklas tillsammans med klienterna
Kundrespons och reaktioner på den utgör grunden för utvecklingen av tjänsten Omasuuntima. I slutet av 2022 ombads de klienter som deltog i den gemensamma utvecklingen
Utvecklingen av Helpperi framskrider – de första pilotprojekten inleds före sommaren
DigiFinlands elektroniska familjecenter är en serviceportal för välfärdsområdenas familjecenterverksamhet. Det elektroniska familjecentrets del unga kommer i fortsättningen heta Helpperi. Det är en webbtjänst som samlar
Blogg: Tävling om experter
Konkurrensen inom vårt strategiskt viktigaste delområde är hård. I den konkurrensen måste vi ha klara mål, hållbara grundförutsättningar och vara i formtopp varje vecka. För att hålla fast vid det bästa teamet måste man arbeta för lagandan. Det är nödvändigt att sörja för redskapen, träningen, omsorgen och välbefinnandet. I tävlingen om bästa experter klarar man sig endast med genuin vilja att satsa på människor.
Blogg: Har oro ett pris?
Digitaliseringen ses som en lösning för social- och hälsovårdssektorn som nu genomgår en förändring. Vi hoppas på en lättnad för resursutmaningarna som hastigt blir allt