Virta-hanke päättyi joulukuussa 2023. Tältä arkistosivulta löytyvät materiaalit on luotu hankkeen aikana ja hankkeen aikaisiin tarpeisiin. Materiaaleja ei enää päivitetä. Hankkeen lopulliset tuotokset löytyvät Virta-hankkeen tuotokset -sivulta.
Sote-tietopakettien jatkokehitystyö on tapahtunut toiminto- ja palveluryhmätasosta yhdistetyn organisaatioriippumattomien palveluiden määrittelyn sekä kohdentamissäännön (kirjaus-/poimintataso) kautta, jota jatkossa ylläpidetään. Sote-tietopakettien version 3.1. palveluiden eri tasoja ei jatkossa enää päivitetä. Useiden vuosien aikana tehtyä määrittelytyötä Sote-tietopakettien kirjaus- ja poimintatason osalta hyödynnetään täysimääräisenä, mutta kehitystyön keskeisenä tavoitteena on vähentää Sote-tietopakettien sisäistä mäppäystä ja siten helpottaa ja selkeyttää hyvinvointialueilla tehtävää työtä sekä tarjota mahdollisuus tiedon hyödyntämiseen useisiin eri käyttötarkoituksiin.
Organisaatioriippumattomiin palveluihin on määritelty tietojen kohdentamissääntö (THL:n tilastoluokka) siten, että kaikki toimijat poimivat samat tiedot järjestelmistä sen ohjeistamalla tavalla. Määritelty, lakeihin ja asetuksiin perustuva, geneerinen palveluiden sisältö ja kohdentamissääntö luovat pohjan yhtenäiselle tietosisällölle.
Sote-tietopakettien kehitystyössä on huomioitu kaikki tarvittavat kansalliset tietorakenteet ja luokitukset. Kuntien ja kuntayhtymien on toimitettava taloustiedot Valtiokonttorille AURA-automatisoidun talousraportoinnin ohjeistuksen mukaisesti kohdistaen kustannukset AURA-palveluluokille. Sote-tietopakettien jatkokehitystyö ei vaikuta AURA-palveluluokituksen ohjeistuksiin ja sisältöön, joka on sote-palveluluokkien osalta THL:n vastuulla. Hienojakoisempi organisaatioriippumaton palveluluokitus sovitetaan AURA-palveluluokitukseen mäppäyksellä.
Eri näkökulmia ja tiedon tasoja hyödyntämällä moniulotteista palveluihin kohdennettua tietoa voidaan käyttää päivittäisjohtamiseen. Tarpeen mukaan palvelulle kohdistuvan anonymisoidun tiedon osalta voidaan tietovarastossa porautua yksikkö- ja suoritetasolle, halutessa hienojakoisemmin kuvattujen palveluiden tasolle tai yhdistää tietoja tarvittavalle karkeammalle tasolle. Lisäksi tietoja voidaan tarkastella esimerkiksi ikäryhmittäin tai aluetasolla.
Sote-tietopakettien jatkokehitystyössä on ollut laajasti mukana hyvinvointialueiden eri toimijoita. Kehitystyö on toteutettu asiasisällön kehittämistyöryhmätyöskentelyn lisäksi kommenttipyynnöillä varsinaiseen työryhmätyöhön osallistujien koordinoimana. Sote-tietopakettien organisaatioriippumattoman palveluluokituksen testaaminen toteutetaan osana järjestämisen tietomallin ulottuvuuksien ja vähimmäistietosisällön testaamista. Testauksessa kiinnitetään huomioita järjestämistehtävän näkökulmasta palvelukohtaisen tiedon tuottamiseen ja tarkkuustason tarkoituksenmukaisuuteen sekä määrittelyjen ja kohdentamissäännön riittävyyteen.
Sote-tietopakettien organisaatioriippumattoman palveluluokituksen laadinnan perusperiaatteet
Organisaatioriippumatonta palveluluokitusta laadittaessa on pyritty noudattamaan seuraavia periaatteita:
- Palvelut määritellään sote-järjestämistehtävän näkökulmasta riittävän hienojakoisella tasolla, jotta siihen kiinnitetyn eri lähdejärjestelmistä saatavan tiedon avulla järjestäjä kykenee toteuttamaan johtamistehtävää (johtaminen, seuranta, ohjaus, valvonta)
- Palveluiden sisältöjen tulee olla määriteltyjä siten, että ne säilyttävät geneerisyyden huolimatta millaisen organisaation tai organisaatiorakenteen kontekstissa tietoja tarkastellaan. Geneerisesti määritellyt organisaatioriippumattomat palvelut mahdollistavat myös historiatiedon säilymisen.
- Palveluiden sisällön ja terminologian määrittelyssä huomioidaan yhdenmukaisuus sote-palveluita määrittäviin lakeihin.
- Palvelut pyritään määrittelemään noudattaen palvelurakennetta ehkäisevistä/ avopalveluista asumis- ja laitospalveluihin.
- THL:n kansalliset koodistot toimivat organisaatioriippumattoman palveluluokituksen kohdentamissääntönä. Kohdentamissääntö tarkentaa palvelun sisällön määrittelyn varmistaen eri lähdejärjestelmistä saatavan palvelukohtaisen tiedon tuottamista yhdenmukaisesti.
- Sote-tietopakettien kehitystyössä pyritään huomioimaan kaikki tarvittavat kansalliset tietorakenteet ja luokitukset. Tavoitteena sovittaa yhteen hienojakoisemmat organisaatioriippumattomat palvelut karkeamman tason kansallisiin luokituksiin mäppäyksellä. Palveluluokitus sovitetaan AURA-palveluluokitukseen mäppäyksellä.
- Palveluiden kuvaamisessa on huomioitu tiedon yhdistämisen mahdollisuus kunnan eri toimialojen ja järjestöjen tietojen kanssa. Tietoja on mahdollista hyödyntää hyvinvoinnin ja terveydenedistämistyön kuvaamisessa sekä tarkastella toimintaa ja taloutta yli hallinnonalarajojen.