Mistä on kyse?
DigiFinland kehittää tiedonkeruu- ja raportointiratkaisua osana THL:n johtamaa Asiakaspalautetiedon kansallinen yhtenäistäminen -projektia. Tavoitteena on, että sote-palvelujen asiakaspalautetta kerätään yhtenäisellä ja asiakaslähtöisellä tavalla koko maassa ja kaikilta hyvinvointialueilta.
Kansallisella sote-palveluista kerättävällä asiakaspalautteella tarkoitetaan sellaista tietoa, joka on kerätty asiakkailta yhdessä THL:n, hyvinvointialueiden, Helsingin ja HUSin kanssa määrittelemällä tavalla. Hyvinvointialuekohtainen asiakaspalautetieto halutaan eri toimijoiden käyttöön, vertailuun ja myös kansalaisten saataville ilman viiveitä.
Mitä me teemme?
Määritämme ja kehitämme kansallista tiedonkeruu- ja raportointiratkaisua asiakaspalautetiedon kansalliseen analysointiin ja vertailuun. Hyvinvointialueilta koottua tietoa voidaan hyödyntää laajasti kansallisessa ohjauksessa ja seurannassa sekä hyvinvointialueilla tiedolla johtamisessa.
Osana Asiakaspalautetiedon kansallinen yhtenäistäminen -projektia tarjoamme alueille myös tukea asiakaspalautejärjestelmien hankintaan.
Ketkä ovat mukana yhteistyössä?
STM, THL, hyvinvointialueet, Helsingin kaupunki, HUS, järjestelmätoimittajat ja DigiFinland
Missä mennään?
Tiedonkeruu- ja raportointiratkaisu määritellään ja kehitetään hankkeen esiselvityksessä esitetyn ratkaisukonseptin ja -arkkitehtuurin mukaisesti. Tiedonkeruu- ja raportointiratkaisun kehittämis- ja pilotointivaiheen aikana tuotetaan ja testataan DigiFinlandin Tietojohtaja.fi-alustalle muodostettava uusi palvelukokonaisuus. Ratkaisua tehdään yhteistyössä pilottialueiden Kymenlaakson ja Keski-Pohjanmaan (Soite) sekä THL:n kanssa.
Pilotointivaiheen aikana kehitetään myös tekoäly- ja koneoppisen ratkaisuja sekä ennustemalleja hyvinvointialueiden ja kansallisten toimijoiden käyttöön. Ratkaisukehitys on aloitettu ja sen oletetaan valmistuvan vuoden 2024 loppuun mennessä.
Tiedonkeruu- ja raportointiratkaisun kehitys- ja pilotointivaiheen jälkeen siirrytään projektin vaiheeseen, jossa hyvinvointialueet liittyvät osaksi ratkaisua. Integrointi edellyttää edistymistä alueiden järjestelmäkehityksessä. Ratkaisun sisältöä laajennetaan kansallisten määritysten kehittyessä.
Osana tiedonkeruu- ja raportointiratkaisukehitystä tuotetaan toimintamalli tuotteistetusta käyttöönotosta, jonka tavoitteena on tehdä hyvinvointialueille käyttöönotosta mahdollisimman yksinkertaista ja kustannustehokasta ja siten pyritään varmistamaan sujuva laajentumis- ja käyttöönottovaihe.
Projektin päättyessä vuoden 2025 lopussa, suurimman osan hyvinvointialueista oletetaan olevan mukana kansallisessa ratkaisussa. Vuodesta 2026 eteenpäin palvelua tarjotaan ja kehitetään jatkuvana palveluna.
Haluatko kuulla lisää?
Pirkka-Matti Alanne
Projektipäällikkö
pirkka-matti.alanne(at)digifinland.fi
Projektin tuotoksia:
Esiselvitysraportti 2023: Asiakaspalautetiedon kansallinen yhtenäistäminen
ASPA datatuotannon käsikirja hyvinvointialueille
Asiakaspalautejärjestelmän hankinta – aluekohtaiset vaatimukset
Asiakaspalautejärjestelmän hankinta – kansalliset vaatimukset
Asiakaspalautteen kansallinen yhtenäistäminen -hanke on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.