Ajankohtaista
Blogi: Asiakkaiden vuosi 2024
Vuonna 2024 DigiFinland edisti merkittävästi terveydenhuollon ja muiden julkisten palveluiden digitalisaatiota. Vuosi oli vauhdikas, mutta samalla vaativa toimintaympäristön taloudellisen haasteiden vuoksi. Näidenkin keskellä toimintamme arvot näkyvät kaikessa toiminnassanne.
Joulun aikaan liikkeellä? Päivystysavun numero 116 117 on käytettävissä koko Manner-Suomessa
Joulun aikaan, kun ihmiset liikkuvat ja lomailevat eri puolilla Suomea, kannattaa pitää mielessä Päivystysavun puhelinnumero 116117, josta saa apua äkillisiin terveysongelmiin. Mistä tahansa Manner-Suomesta soittaessa saa apua samasta numerosta.
Tyytyväisyys Omaolo-palveluun parantunut
DigiFinland selvittää vuosittain asiakkaidensa tyytyväisyyttä yhtiön palveluihin. Vuoden 2024 kyselyssä erityisesti tyytyväisyys Omaolo-palveluun oli lisääntynyt ja palvelu nähtiin monella tapaa hyvänä. Palvelun NPS:n nousu oli huimat 34.
Uuden Tarmoa-palvelun julkaisu lähestyy
Hyvinvoinnin ja terveyden palvelutarjotin, Tarmoa, julkaistaan käyttöön tammikuussa 2025. Tarmoa on Suomen ainoa kansallinen palvelu, josta löytyy kattavasti eri hyvinvointialueiden, kuntien, seurakuntien ja järjestöjen tarjoamia hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluja, tapahtumia ja aktiviteetteja.
DigiFinland Oy:n ja HUS Psykiatrian Navigaattoripalvelut-projekti etenee
DigiFinlandin ja HUSin Navigaattoripalvelut-projekti etenee suunnitellusti. Projekti siirtyi toteutusvaiheeseen elokuussa 2024 ja jatkuu vuoden 2025 loppuun asti. Navigaattoripalvelut-projekti mahdollistaa navigaattoreiden kehittymisen ja vakiintumisen kansallisesti merkittävänä digitaalisena mielenterveyspalveluna.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tekoälyn käyttötapaukset ja lainsäädäntö – Selvitys ja suositukset yhteisistä tulkinnoista hyvinvointialueille
DigiFinlandin tuottaman SOTE-tekoälyn juridisen selvityksen tulokset julkaistiin torstaina 5.12.2024. Selvitys tukee hyvinvointialueita tekoälyyn liittyvien tietosuojavaikutusten arvioinnissa, tekoälykokeilujen käynnistämisessä sekä riskien arvioinnissa. Selvityksen tarkoituksena on kirkastaa tekoälyn oikeudellisia reunaehtoja hyvinvointialueilla.
Kuntaselvitys: Kaksi kolmasosaa kunnista edistänyt lakivelvoitteisen Ryhti-järjestelmän käyttöönottoa
Kaksi kolmasosaa Suomen kunnista on jo ryhtynyt toimiin valmistautuakseen uuden lakivelvoitteisen rakennetun ympäristön tietojärjestelmän (Ryhti) käyttöönottoon, kertoo DigiFinlandin ympäristöministeriön toimeksiannosta tekemä tuore kuntaselvitys. Tuloksista on kuitenkin havaittavissa merkittäviä eroja kuntien mielipiteissä, resursseissa ja valmiuksissa.
Polis-alustan kehittämistä jatketaan
DigiFinland ja Sitra ovat jatkaneet Polis-alustan kehittämistä loppuvuoden 2024 aikana. Tavoitteena on, että kehityksen lopputuloksena hyvinvointialueilla ja valtiolla on mahdollisuus hankkia uuden version mukainen Polis-alusta.
Omaperheeseen ja Omahelpperiin uudistuksia asiakkaiden toiveiden pohjalta
Omaperhettä ja Omahelpperiä on kehitetty asiakkaiden toiveiden pohjalta syksyn aikana. Molempiin palveluihin on julkaistu merkittäviä parannuksia. Molemmissa palveluissa uutena ominaisuutena on nyt mm. kääntäjäpalvelu, jonka
Varsinais-Suomen hyvinvointialue valitsi DigiFinlandin Sähköisen arkistoinnin toteuttajaksi
DigiFinlandin Sähköinen arkistointi -palvelu toimii hyvinvointialueiden tukena vanhojen tietojärjestelmien arkistoinnissa, minkä avulla vanhoista, käytöstä poistuneista järjestelmistä voidaan luopua ja saada merkittäviä säästöjä järjestelmien ylläpitokustannuksissa.
Blogi: Myös kansallisesta varautumisesta on huolehdittava säästöpaineiden keskellä
Vuoden 2024 aikana hyvinvointialueet ovat joutuneet tekemään nopeita ja rajuja budjettileikkauksia. Säästöistä on jouduttu päättämään kiireessä ja valtavassa paineessa. Valintoja on varmasti ollut vaikeaa tehdä ilman luotettavaa pitkän aikavälin seurannaisvaikutuksiin liittyvää tietoa ja analyysia.
Pohjois-Savon hyvinvointialue arvioi Omahelpperin tuovan säästöjä
Pohjois-Savon hyvinvointialue teki terveydenhuollon menetelmien arvioinnin (HTA) Omahelpperistä tukemaan päätöstä palvelun käyttöönotosta. HTA-arvioinnissa kerätään mm. parasta saatavilla olevaa tietoa tukemaan terveyspoliittisia ja kliinisiä päätöksiä.