Ajankohtaista
Digitaalinen turvallisuus ja varautuminen eivät synny sattumalta
Digitalisaatio on olennainen ja välttämätön osa yhteiskuntamme kehitystä – se luo mahdollisuuksia, mutta tuo mukanaan myös uusia velvoitteita. Erityisesti julkisissa palveluissa korostuvat toimintavarmuus, jatkuvuus ja kyky reagoida nopeasti muuttuviin olosuhteisiin. Digitaaliset palvelut ovat jatkuvien hyökkäysten kohteina, mutta niiden lisäksi on varauduttava vielä poikkeuksellisiin olosuhteisiin. DigiFinlandilla on valtion erityistehtäväyhtiönä rooli näiden edellytysten turvaamisessa.
Tietojohtaja.fi-palvelu laajenee: Palveluverkkoanalyysi käyttöön loppukesästä 2025
Tietojohtaja.fi-palvelu saa uuden, merkittävän ominaisuuden, kun palveluverkkoanalyysi otetaan osaksi palvelukokonaisuutta. Uusi analyysityökalu tuo konkreettista tukea hyvinvointialueiden, kansallisten viranomaisten ja poliittisten päättäjien käyttöön mahdollistaen entistä tietopohjaisemman, oikeudenmukaisemman ja kustannustehokkaamman terveyspalveluiden suunnittelun.
Suomi kokoaa digitaalisen terveyden osaamisensa kansainvälisille markkinoille
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on käynnistänyt laajan verkostoyhteistyön suomalaisen digitaalisen terveyden osaamisen kokoamiseksi ja viennin edistämiseksi. Digital Health Finlandin toimenpiteitä toteuttavat koordinaatioryhmä, sen sihteeristö, teemakohtaiset työryhmät sekä ohjausryhmä, joka tuo mukaan sidosryhmien näkökulmaa. Sihteeristöstä vastaavat DigiFinland ja Oulun yliopisto.
Rakennamme julkisen sektorin digitalisaatiota – yhdessä ja vastuullisesti
Meillä on rooli ratkaisijana, kehittäjänä ja mahdollistajana kansallisissa digitalisaatiohankkeissa. Meidän tehtävämme on varmistaa, että Suomi pysyy digitalisaation eturintamassa rakentamalla koko yhteiskuntaa yhdistäviä, kattavia ja turvallisia ratkaisuja. Olemme valtion ja hyvinvointialueiden omistama kansallinen erityistehtäväyhtiö, joka rakentaa kansalaisten ja ammattilaisten digitaalista arkea.
Omaolon ja Päivystysapu 116117:n hiilikädenjälkilaskenta toi esille positiivisia ilmastovaikutuksia
DigiFinlandin palveluiden osalta hiilikädenjälki laskettiin nyt toista kertaa Omaolo- ja Päivystysapu 116117 -palveluiden osalta. Selvitys toi esille positiivisia ilmastovaikutuksia.
DigiFinlandin vuosikertomus ja vastuullisuusraportti 2024 on julkaistu
DigiFinlandin vuosikertomus ja vastuullisuusraportti 2024 on julkaistu. Kokonaisuudessa kerrotaan keskeisimmät tiedot yhtiön toiminnasta vuonna 2024 sekä raportoidaan yhtiön vastuullisuudesta. Raportti kattaa taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun keskeisimmät osa-alueet.
DigiFinland Oy:n yhtiökokous pidettiin 9.4.2025
DigiFinlandin yhtiökokous pidettiin 9.4.2025. Kokouksessa esiteltiin vuoden 2024 tilinpäätös, toimintakertomus ja tilitarkastuskertomus, sekä katsaus yhtiön riskeistä ja riskienhallinnasta. Kokouksessa esiteltiin myös yhtiön yritysvastuutavoitteiden toteutuminen viime vuodelta sekä mitattavat vastuullisuustavoitteet vuodelle 2025.
Suomen julkisella sektorilla mahdollisuus nousta tekoälyn edelläkävijäksi –AI-akatemia edistämään osaamista ihmiskeskeisesti
Suomen tahtotilana on olla teknologinen edelläkävijä, joka hyödyntää digitalisaation ja tekoälyn mahdollisuudet ihmiskeskeisesti. Sitran mukaan osaamisen puute kuitenkin hidastaa tehokasta tekoälyn käyttöönottoa viranomaissektorilla. Julkisen sektorin tekoälyosaamista vahvistamaan julkisen sektorin organisaatiot ja teknologiatoimijat ovat luoneet yhdessä maksuttoman AI- akatemian.
Yhdessä kohti SOTE-sektorin tekoälyn kansallista visiota
Tekoälyratkaisut yleistyvät sosiaali- ja terveydenhuollossa nopeasti. Ne tarjoavat mahdollisuuksia tehostaa toimintaa, parantaa asiakas- ja potilaskokemusta sekä tukea ammattilaisten työtä. Samalla tarve yhteiselle suunnalle, periaatteille ja käytännöille kasvaa.
Hae rahoitusta rakentavan digiosallistumisen alustan käyttöön
DigiFinland on vuoden 2025 alusta tarjonnut asiakkailleen rakentavan digiosallistumisen Polis-alustaa. Alustan käyttöönotolle voi hakea nyt rahoitusta Sitralta, joka kirittää alustan käyttöönottoa ja juurruttamista osaksi päätöksentekoa.
Uusi ratkaisu yhtenäistää asiakaspalautetta ja auttaa tiedolla johtamisessa
Asiakaspalautteen kansallinen yhtenäistäminen etenee ja DigiFinlandin Aspa-alustaratkaisu on nyt otettavissa käyttöön hyvinvointialueilla. Ratkaisu palvelee asiakaspalautetiedolla johtamista sekä kansallisesti että alueellisesti.