Mistä on kyse?
Päivystysapu 116117 on ympärivuorokautinen kiireellisiin terveysongelmiin kohdennettu palvelu. Se palvelee äkillisissä terveysongelmissa, jotka eivät ole hätätilanteita, erityisesti päivystysaikana. Asukkaita ohjeistetaan soittamaan numeroon 116117 ennen päivystyspoliklinikalle hakeutumista. Lisäksi palvelusta voi kysyä hoito-ohjeita ja neuvontaa äkillisiin terveysongelmiin. Terveydenhuollon ammattilainen tekee asukkaalle hoidon tarpeen arvioinnin ja ohjaa asukkaan oikealla kiireellisyydellä oikeaan hoitopaikkaan tai antaa itsehoito-ohjeet. Puhelu numeroon 116117 on soittajalle maksuton. Hätätilanteessa tulee aina soittaa hätänumeroon, 112.
Päivystysavun puhelinpalvelun rinnalla toimii 116117.fi-sivusto, josta löytyy tietoa alueellisen palvelun sisällöstä ja yhteydenottokanavista, kun valitsee oman asuinkuntansa valikosta. Päivystysapu-palvelun järjestävät hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki. Sen kansallista kehittämisestä koordinoi DigiFinland Oy.
Päivystysapu 116117 -palvelu kattaa koko Manner-Suomen. Päivystysapuun voi soittaa ainoastaan Suomesta.
Ketkä ovat mukana yhteistyössä?
Päivystysapu 116117 -palvelulla on kansallisia yhteistyöverkostoja, jotka mahdollistavat kansallisten käytäntöjen kehittämisen, tiedonkulun sekä hyvien käytäntöjen jakamisen alueiden välillä. Kansallisiin yhteistyöverkostoihimme on kutsuttu hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin, palveluntuottajien sekä sidosryhmien edustajia.
Mitä teemme?
DigiFinland tarjoaa Päivystysapu 116117 -palvelua tuottavien alueiden tueksi asiantuntijaosaamista palvelun käyttöönottoon, ylläpitoon, kehittämiseen ja viestintään. Lisäksi DigiFinland kehittää Päivystysavun digipalvelua vastaamaan paremmin asukkaiden ja hyvinvointialueiden tarpeisiin.
DigiFinland omistaa puhelinnumeron 116117 ja hallinnoi Päivystysavun puhelinyhdysliikenteen puitesopimuskokonaisuutta.
Missä mennään?
Päivystysavun verkkopalvelu, 116117.fi, uudistui joulukuussa 2022. Uudistuneen verkkopalvelun kautta mahdollistui tarkempi viestiminen asukkaille alueellisen palvelun toiminnasta. DigiFinland on jatkanut 116117.fin kehittämistä vuonna 2024.
Vuoden 2023 aikana numeron 116117 yhdysliikenne kilpailutettiin uudestaan ja uusi sopimus astui voimaan vuoden 2024 alussa. Hankintaa varten perustettiin uusi hankintarengas. Uudelleenkilpailutuksen myötä puhelinyhdysliikenteen hinnat laskivat merkittävästi.
Haluatko kuulla lisää?
https://116117.fi/
Mira Vidén
asiantuntija
Päivystysapu 116117 -palvelu
mira.viden(at)digifinland.fi
paivystysapu(at)digifinland.fi