Mistä on kyse?
Päivystysapu 116117 on ympärivuorokautinen kiireellisiin terveysongelmiin kohdennettu palvelu. Se palvelee äkillisissä terveysongelmissa, jotka eivät ole hätätilanteita, erityisesti päivystysaikana. Asukkaita ohjeistetaan soittamaan numeroon 116117 ennen päivystyspoliklinikalle hakeutumista. Lisäksi palvelusta voi kysyä hoito-ohjeita ja neuvontaa äkillisiin terveysongelmiin. Terveydenhuollon ammattilainen tekee asukkaalle hoidon tarpeen arvioinnin ja ohjaa asukkaan oikealla kiireellisyydellä oikeaan hoitopaikkaan tai antaa itsehoito-ohjeet. Puhelu numeroon 116117 on soittajalle maksuton. Hätätilanteessa tulee aina soittaa hätänumeroon, 112. Päivystysapuun voi soittaa ainoastaan Suomesta.

Päivystysavun puhelinpalvelun rinnalla toimii 116117.fi-sivusto, josta löytyy tietoa alueellisen palvelun sisällöstä ja yhteydenottokanavista, kun valitsee oman asuinkuntansa valikosta. 116117.fi- sivustolla on maksuton tekstipalvelu, joka on tarkoitettu vain henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta. Tekstipalvelun tuottaa HUS.
Päivystysapu-palvelun järjestävät hyvinvointialueet, Helsingin kaupunki ja HUS. Sen kansallista kehittämisestä koordinoi DigiFinland Oy.
Ketkä ovat mukana yhteistyössä?
Päivystysapu 116117 -palvelulla on kansallisia yhteistyöverkostoja, jotka mahdollistavat kansallisten käytäntöjen kehittämisen, tiedonkulun sekä hyvien käytäntöjen jakamisen alueiden välillä. Kansallisiin yhteistyöverkostoihimme on kutsuttu hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin, HUSin, palveluntuottajien sekä sidosryhmien edustajia.
Mitä teemme?
DigiFinland tarjoaa Päivystysapu 116117 -palvelua tuottavien alueiden tueksi asiantuntijaosaamista palvelun käyttöönottoon, ylläpitoon, kehittämiseen ja viestintään. Lisäksi DigiFinland kehittää Päivystysavun digipalvelua vastaamaan paremmin asukkaiden ja hyvinvointialueiden tarpeisiin.
DigiFinland omistaa puhelinnumeron 116117 ja hallinnoi Päivystysavun puhelinyhdysliikenteen puitesopimuskokonaisuutta.
Päivystysapu 116117 -palvelu kattaa koko Manner-Suomen.

Haluatko kuulla lisää?
https://116117.fi/
Mira Vidén
Kehityspäällikkö
Päivystysapu 116117 -palvelu
mira.viden(at)digifinland.fi
paivystysapu(at)digifinland.fi