Mistä on kyse?
Omasuuntima on sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelu asiakkuuksien segmentointiin. Omasuuntima-palvelun käyttöönotto on mahdollista hyvinvointialueilla, Helsingin kaupungilla ja HUS:ssa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas ja ammattilainen käyttävät Omasuuntimaa yhdessä. Omasuuntima toimii kysymyksiin vastaten – asiakkaalle ja ammattilaiselle on omat kysymyksensä. Asiakas arvioi omia voimavarojaan sekä arjessa pärjäämistään. Ammattilainen puolestaan arvioi asiakkaan tilanteen haasteellisuutta.
Vastaukset läpikäydään yhdessä asiakkaan ja ammattilaisen kanssa tapaamisessa. Omasuuntimaan vastaaminen auttaa asiakasta ymmärtämään omaa tilannettaan. Ammattilaiselle vastaukset tuovat apua asiakkaan yksilölliseen kohtaamiseen voimaannuttavalla tavalla.
Vastausten pohjalta täsmentyy Omasuuntiman tulos, asiakkuus. Omasuuntiman asiakkuuksia ovat omatoimi-, yhteisö-, yhteistyö- ja verkostoasiakkuus. Asiakkuuteen perustuen Omasuuntima ohjaa asiakasta ja ammattilaista valitsemaan asiakkaalle sopivimman polun palveluineen.
Vuosi 2024
Alueet näkevät Omasuuntiman kansallisesti hyödyllisenä palveluna. Jotta palvelu tuottaisi arvoa alueelle, Omasuuntima täytyy istuttaa osaksi alueen palveluvalikoimaa prosessien toiminnallisen muutoksen kautta, kuten muutkin digitaaliset palvelut. Tämä vaatii alueelta resursseja, joita ei tällä hetkellä ole riittävästi palvelun hyödyn tuottamiseksi. Omasuuntimassa on alueilta saadun palautteen perusteella tunnistettu kehityskohteita, jotta palvelu olisi helpommin käytettävissä alueilla. Omasuuntiman vähäisestä hyödyntämisestä johtuen palvelua ei tällä hetkellä aktiivisesti ylläpidetä tai kehitetä. Omasuuntima kuuluu kuitenkin edelleen DigiFinlandin palveluvalikoimaan ja käyttö on mahdollista aktivoida uudelleen, mikäli tilanne alueilla muuttuu.
Katso Omasuuntima-palvelun esittelyvideo
Haluatko kuulla lisää?
Omasuuntima-asiantuntijat:
omasuuntima@digifinland.fi