Omaolo-palvelusta lyhyesti
Omaolo-käsikirjassa kuvataan mikä Omaolo on, mihin se on tarkoitettu ja miten organisaatiot voivat ottaa sen käyttöön. Omaolo on sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalinen asiointikanava, joka toimii uutena palvelupolkuna asukkaan hoidon ja palveluntarpeen arviointiin sekä hoidon suunnittelun ja toteutuksen välineenä. Omaolon lähtökohtana on sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintamallien uudistaminen ja tämän uudistuksen tukeminen. Palvelulla voidaan parantaa sosiaali- ja terveyspalvelujen laatua ja poistaa päällekkäistä työtä. Omaolo mahdollistaa kansallisesti vaikuttavuuden seurannan ja väestötason datan keräämisen asukkaiden oikeuksia kunnioittaen.
Omaolo tuo sote-palvelut asukkaiden saataville 24/7. Katso täältä alueet, missä Omaolo on käytössä »
Omaolon hyödyt eri kohderyhmille
Omaolon hyötyjä asukkaalle
- Asukas on oman hoitonsa asiantuntija.
- Omaolo on asiointikanava kaikille, joilla on halua ja kykyä käyttää sähköisiä palveluita.
- Suositukset perustuvat ajantasaisimpaan tieteelliseen tutkimusnäyttöön ja kansallisesti yhteisesti sovittuihin kriteereihin.
- Omaolo on saatavilla 24/7, siellä voi arvioida luotettavasti omaa hoidon tarvettaan ajasta ja paikasta riippumatta.
Omaolon hyötyjä sote-ammattilaiselle
- Asukas saa Omaolon kautta yhteyden oman kuntansa terveydenhuollon ammattilaiseen.
- Asukas voi viestiä ammattilaisen kanssa turvallisesti.
- Omaolo toimii ammattilaisen päätöksenteon tukena.
- Ammattilaisella on vakioidut esitiedot käytössä.
Omaolo auttaa asiakkaan tilanteen arvioinnissa (terveystarkastus, hyvinvointitarkastus, oirearviot, palveluarviot, määräaikaisten terveystarkastusten esitietolomakkeet, hoidon ja palvelun suunnittelussa (omat asioinnit) sekä niiden toteutuksessa (hyvinvointivalmennukset).
Toteutettavat palvelut on valittu sillä perusteella, että ne ratkaisevat perustason palvelujen keskeisiä ongelmia. Toisena kriteerinä on ollut se, että niitä ei kansallisesti toteuteta muissa kehitysprojekteissa tai hankkeissa:
- Asiakkaan tilanteen arviointi (oire- ja palveluarviot, terveys- ja hyvinvointitarkastus, määräaikaisten terveystarkastusten esitietolomakkeet, havainnot terveydestä): Hoidon- ja palvelutarpeen arvioinnissa suurta variaatiota, yhdenvertaisuus ei toteudu, asiakkaat eivät ohjaudu oikein.
- Hoidon ja palvelun suunnittelu (omat asioinnit): Hoidon ja palvelun prosessit eivät tällä hetkellä ole useinkaan suunnitelmallisia. Erityisesti 10 % asiakkaista, jotka tuottavat 80 % kustannuksista ja käyttävät paljon ja useita palveluja, ajelehtivat useissa päällekkäisissä ja toisistaan irrallisissa prosesseissa, joissa samoja asioita kysytään ja tehdään moneen kertaan. Kokonaisuus ei ole kenenkään hallussa.
- Hoidon ja palvelun toteutus (hyvinvointivalmennukset): Sekä ennaltaehkäisevässä toiminnassa että pitkäaikaissairaan prosesseissa tarvitaan kustannustehokkaita tapoja tukea elin- ja elämäntapamuutoksia.
Omaolo-palvelun sisällöt perustuvat lääketieteellisen tietoon ja tutkimukseen, validoituihin kysymyksiin ja sosiaalihuollon osalta laissa määriteltyihin kriteereihin oikeudesta sosiaalipalveluihin. Omaolo on DigiFinlandin valmistaja lääkintälaite, jonka sisälle on integroitu EBMEDS® niminen Kustannus Oy Duodecimin valmistama toinen lääkintälaite. Siihen kuuluu EBMEDS® Oirearviot -moduuli, joka sisältää tällä hetkellä 16 kpl julkaistuja oirearvioita. Palvelu analysoi käyttäjän antamia vastauksia ja hyödyntää käytettävissä olevia tietoja tehden palautteesta mahdollisimman henkilökohtaisen. Yhdistettynä sähköiseen ajanvaraukseen voidaan käyttäjälle tarjota digitaalisia palveluketjuja. Tavoitteena on ohjata käyttäjä mahdollisimman sujuvasti tarkoituksenmukaisen palvelun piiriin.
Palvelua on testattu monipuolisesti erilaisissa toimintaympäristöissä ja erilaisille kohderyhmille. Näin on voitu varmistaa palvelun saavutettavuus, sisältöjen skaalautuvuus ja palvelun hyödyt erilaisille kohderyhmille.
Omaolo.fi on lääkintälaiteasetuksen mukainen CE-merkitty lääkinnällinen laite.
Lisätietoja
Marika Sorvari,
kehityspäällikkö, Omaolo-palvelu
marika.sorvari@digifinland.fi