Tarmoa on uusi digitaalinen terveydenedistämisen työkalu, joka on suunniteltu integroimaan ennaltaehkäisevät hyvinvointipalvelut osaksi arkea. Palvelu tukee erityisesti asiakas- ja palveluohjausta. DigiFinland analysoi palvelun potentiaalisia kustannushyötyjä esimerkin omaisesti erityisesti diabeteksen riskiryhmien elintapaneuvonnassa.
Syksyllä 2024 tehty analyysi toi esille ajansäästöön, taloudellisiin säästöihin ja kustannustehokkuuteen liittyviä hyötyjä Tarmoan käytössä. Tarmoan hyödyt tulevat laajimmin esille, kun se integroidaan laajempaan toimintatapojen muutokseen ja palvelu lisää potentiaalisesti asiakas- ja palveluohjauksen resurssitehokkuutta.
Skenaarioanalyysi toi esille palvelun nopeasti skaalautuvan hyödyn
Lokakuussa 2024 julkaistu analyysi Tarmoa-palvelun vaikutusten arvioinnista keskittyi erityisesti diabeteksen riskiryhmien elintapaneuvonnassa. Erilaisissa skenaarioissa arvioitiin, miten tarkastelussa ollut 1–5 % osuus diabeteksen riskiryhmään kuuluvista henkilöistä hyötyisi palvelusta ja millaisia säästöjä silloin saavutettaisiin.
Arvioinnissa käytettiin Tuula Martiskaisen (2024) tutkimusta kustannusten ja resurssisäästöjen laskentaperusteena. Tulokset osoittivat, että jo 2 prosentin kattavuustasolla palvelu saavuttaa kannattavuuden, ja säästöt kasvavat kohderyhmän kattavuuden noustessa 3–5 prosenttiin.
Analyysissä selvisi, että Tarmoa-palvelu voi potentiaalisesti lyhentää keskimääräisen neuvolakäynnin pituutta 15 minuuttia, mikä säästää aikaa ja mahdollistaa tehokkaamman asiakasohjauksen. Käynnin pituuden lyhentäminen vähentää myös kustannuksia, ja näin säästöpotentiaalia syntyy jopa miljoonia euroja, kun palvelu otetaan käyttöön laajamittaisesti hyvinvointialueilla.
Tarmoan hyödyt ja vaikutukset
Analyysin mukaan Tarmoa-palvelu voi tuoda seuraavia konkreettisia hyötyjä:
- Ajansäästö: Lyhentää keskimääräistä elintapaneuvontakäyntiä 15 minuuttia, mikä mahdollistaa useampien potilaiden palvelun lyhyemmässä ajassa.
- Taloudelliset säästöt: Vähentynyt käyntien kesto ja tarve tuottavat merkittäviä säästöjä hyvinvointialueille, erityisesti alueilla, joilla diabetes ja muut krooniset sairaudet kuormittavat terveydenhuoltoa.
- Kustannustehokkuus: Analyysin hyöty-kustannus-analyysi (BCR) osoittaa, että 2 % kattavuustasolla investointi alkaa tuottaa säästöjä, ja tämä vaikutus kasvaa entisestään 3–5 % tasoilla, jolloin Tarmoa on alueelle selvästi kannattava.
Toimintatapojen pysyvä muutos
Tarmoa on DigiFinlandin kehittyvä palvelu, joka rahoitetaan vuoteen 2025 asti Euroopan Unionin kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Palvelun kehitys hankeaikana (2022–2025) on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (RRP). RRP-hankkeessa on olennaista panostaa toimintatapojen uudistamiseen. Tarmoa-palvelu on luotu tukemaan tätä muutosta: se integroi ennaltaehkäisevät terveys- ja hyvinvointipalvelut sosiaali- ja terveydenhuollon toimintamalleihin ja tarjoaa ammattilaisille helppokäyttöisen välineen kohdistettuun asiakasohjaukseen. Tarmoa-palvelun avulla tavoitellaan pysyvää muutosta, jossa painopiste siirtyy reaktiivisesta hoidosta proaktiiviseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
Tarmoa on tällä hetkellä kehitysvaiheessa ja se mahdollista ottaa käyttöön hyvinvointialueilla tammikuusta 2025 alkaen.
Lue lisää Tarmoan vaikutusten arvioinnista:
Digitaalinen muutos väestön hyvinvoinnin ja terveydenedistämisessä – Tarmoa-palvelu toimintatapojen uudistajana.
Lisätietoa palvelusta:
Tarmoa – Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (HYTE) palvelukonsepti