Kokeiluun osallistumalla potilaita hoitavat lääkärit ja terveydenhuollon ammattilaiset saavat käyttöönsä uusia välineitä hoidon tueksi. Sovellukset voivat helpottaa seurantaa, tuoda lisäarvoa potilaan arkeen vastaanottojen välillä ja vahvistaa vaikuttavaa hoitoa. Lisäksi osallistuminen tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa siihen, millaisia digitaalisia hoitoja Suomessa jatkossa käytetään.
Ammattilaisten tehtävänä on:
- arvioida, kenelle digihoitosovellus sopii
- ohjata potilaita käyttöönotossa ja seuraavat käyttöä
- tuoda esiin näkemyksiä sovellusten hyödyistä, haasteista ja käytettävyydestä
- osallistua koulutuksiin ja palautteen keruuseen.
DigiFinland ja yhteistyötahot tarjoavat ammattilaisille koulutusta, ohjeistusta ja tukea sovellusten käyttöönottoon. Käyttökokemukset ovat olennainen osa kokeilun arviointia ja kansallista kehitystyötä.
Kokeilussa tarkastellaan sitä, onko digihoitomalli vaikuttava ja kokonaisuutena kannatettava suomalaiseen terveydenhuoltoon. Osallistumalla kokeiluun pääset vaikuttamaan kansalliseen tulevaisuuden terveydenhuollon suunnitteluun. Toivomme erityisesti potilaita hoitavien lääkäreiden ja potilaiden näkemystä asiaan.
Näin otat digihoidot käyttöön potilastyössä
-
Pääsy Sovelluskirjastoon
Kaikki kokeilun materiaalit, koulutusvideot ja tilaaminen on keskitetty Sovelluskirjastoon (SharePoint-pohjainen alusta). Saat pääsyn Sovelluskirjastoon, kun oman organisaatiosi alueellinen yhteyshenkilö on lisännyt sinut kokeilun Ammattilaisrekisteriin. Sovelluskirjaston ja digihoitojen käyttö on maksutonta kokeiluun osallistuville alueille ja potilaille.
-
Digihoidon valinta ja määrääminen
Tutustu Sovelluskirjastossa tarjolla oleviin digihoitoihin, niiden käyttötarkoituksiin ja sovelluskohtaisiin koulutusmateriaaleihin. Tämän jälkeen tee kliininen arvio potilaan soveltuvuudesta kyseiseen digihoitoon. Kokeilun aikana hoidon aloittamisen kriteereinä ovat todetun sairauden hoito ja/tai ennaltaehkäisy. Primaaripreventio ei kuulu kokeilun piiriin.
-
Digihoidon tilaaminen
Digihoidon tilaaminen potilaalle tapahtuu oman alueesi yhteyshenkilön kautta, joka tekee tilauksen Sovelluskirjaston tilauslomakkeella DigiFinlandille. Tilaukset hallinnoidaan keskitetysti, jotta voidaan varmistaa potilaalle ja ammattilaiselle digihoitojen maksuton käyttö kokeilun ajaksi. Tilauksen jälkeen saatte sovellustoimittajalta tarkemmat ohjeet käyttöönotosta (esim. tunnusten luonti tai laitteen toimitus). Tämän jälkeen ohjeistat potilaan sovelluksen käytön aloittamisessa.
Huom: Kokeilun aikana sovelluksilla ei ole integraatioita alueenne potilastietojärjestelmiin.
-
Palautteen antaminen
Vastaa lyhyeen ammattilaisen palautekyselyyn digihoidon käytön alussa ja lopussa. Ohjeista myös potilasta vastaamaan omaan palautekyselyynsä hoidon alussa ja lopussa. Kaikki palautelinkit löytyvät keskitetysti Sovelluskirjastosta. Palaute kerätään anonyymisti ja sen antamiseen kuluu vain muutama minuutti.
-
Tuki ongelmatilanteissa
Tekninen tuki: Jos ongelma koskee itse sovelluksen toimintaa, teknistä vikaa tai käyttäjätunnuksia, tuesta vastaa suoraan sovellustoimittaja. Löydät kunkin toimittajan tukiyhteystiedot Sovelluskirjastosta.
Prosessituki: Jos sinulla on kysyttävää Sovelluskirjaston käytöstä, palautekyselyistä tai kokeilun etenemisestä, ole yhteydessä oman alueesi yhteyshenkilöön tai DigiFinlandin projektitiimiin (digihoidot@digifinland.fi).