31.10.2024

Blogi: Myös kansallisesta varautumisesta on huolehdittava säästöpaineiden keskellä

Vuoden 2024 aikana hyvinvointialueet ovat joutuneet tekemään nopeita ja rajuja budjettileikkauksia. Säästöistä on jouduttu päättämään kiireessä ja valtavassa paineessa. Valintoja on varmasti ollut vaikeaa tehdä ilman luotettavaa pitkän aikavälin seurannaisvaikutuksiin liittyvää tietoa ja analyysia.

Säästöjä on tehtävä ja jotta niitä voidaan toteuttaa, on tavoitteita asetettu koskemaan toiminnan eri osa-alueita. Tällöin valtavassa paineessa budjettileikkauksista tulee kuitenkin helposti pistemäisiä. Digitaalisten palveluiden kohdalla ei ole kyse vain IT-hankinnasta, vaikka palveluiden kulut budjetissa niiden riveillä olisivatkin. Digitaalisten palveluiden tuomat säästöt konkretisoituvat. niin kuin niiden pitääkin, toiminnan tehostumisena niukkojen ammattilaisresurssien ollessa käytössä optimaalisesti.

Ison kysymyksen säästökiireessä tuo myös Suomen terveydenhuollon varautumiseen liittyvät näkökohdat, yhtenäisten käytänteiden varmistaminen sekä hoidon jatkuvuus kaikissa tilanteissa. Miten toimimme kansallisesti, jos esimerkiksi uusi pandemia tai muu isompi kriisi ilmaantuu, ovatko työkalut varmasti omissa käsissämme ja nopeasti itsemme muokattavissa eri tilanteisiin kansallisesta näkökulmasta?

DigiFinlandin terveydenhuollon portfolion palveluiden vaikuttavuudesta on pitkäaikaiset näytöt. Ne ovat kansallisten käytänteiden mukaisia ja niiden kehitys sekä omistus on vahvasti johdettu. Käypä Hoito -ohjeisiin perustuvat ja kansallisesti kehitetyt oirearviot tuovat kipeästi tarvittavia säästöjä vuosi toisensa jälkeen säästyneiden ammattilaiskontaktien muodossa. Portfolio taipuu moneen, yhtiön omistaja-asiakkaiden ohjauksen ansioista.

Olemme viime aikoina havainneet, että markkinoinnissa tehdään ylilyöntejä ja mutkat vedetään suoraksi, kun toimintakentästä haetaan pelipaikkaa. Terveydenhuollon digitaalisissa ratkaisuissa palveluiden toiminnallisuuksien, käyttötarkoituksen ja pitkän aikavälin tuloksellisuuden tarkastelu vaatii perehtyneisyyttä ja huolellisuutta. Markkinoilla olevista palveluista harva korvaa toisensa sellaisenaan ja palveluissa on merkittäviä eroja niin kyvykkyyden kuin sertifioidun laadunkin osalta. Vertailevaa markkinointia voi tehdä vain tarkoin pelisäännöin.

Me DigiFinlandissa uskomme lujasti avoimeen yhteistyöhön samassa markkinassa toimivien kanssa. Olemme Suomen asialla.

Mirva Antila
Toimitusjohtaja
DigiFinland